|   15:07:40
דלג
פרופ'   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

על הון-שלטון-עיתון בישראל

כל מי שעיניו בראשו חזקה עליו שיבחין באזהרתו של בגין עליו השלום ההולכת ומתקרבת, לא עלינו: הסכנה כי קבוצת ההון-שלטון-עיתון תצליח לשלב חזרה את סמכויות השלטון עם מעמד ההון המעסיק בכל הנוגע לרוב רובו של המשק הישראלי ולהחניק בכך כל סממן של התנגדות לפעולותיה
24/06/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
זליכה. תופעה מסוכנת [צילום: פלאש 90 ]

   רשימות קודמות
  פרס אולמרט לשלום
  מכה ניצחת לשחיתות
  ברנע משרת אדוניו
  "השחיתות שוחקת את הדמוקרטיה"
  מהפך טכנולוגי במשרדי הממשלה

בשנים האחרונות הולכת כידוע וגוברת הציניות השלטונית בישראל ואילו הבושה מתברר הולכת ופוחתת. בעוד שהשחיתות השלטונית בישראל רושמת שיאים חדשים כמעט מדי חודש, מוסיפים ראשי השלטון הנוכחי ומקורביהם (מאלה המכונים בידי עצמם בכינוי "ראשי המשק") להכחיש את קיומן של נורמות פסולות בקרבם ובה בעת, לעודד את השתרשותה של תופעת ההון-שלטון-עיתון במדינה.

במהלך השנתיים האחרונות נכתבו, כידוע, גדולות ונצורות על ההתדרדרות המוסרית שפשטה במקומותינו. אולם, מעט נכתב על הקשר שבין תופעת ההון-שלטון-עיתון במדינה לבין ערעור יסודותיו של המשטר הדמוקרטי בישראל. על כך ברצוני להרחיב מעט ואתחיל בציטוט מנאום היסטורי:

"אם נסתכל בעין בוחנת, נראה בימינו תהליך מחריד של שיבה לעבדות ושל הצדקתה במונחי 'ביטחון כלכלי'... עיקר התופעה בחידוש השילוב של 'המפרנס' ו'השליט'. כמובן, ישנם הבדלים בין הצורה הקדמונית של העבדות לבין צורתה המודרנית, הקיימת או העלולה לקום; אך ההבדלים הם כמותיים, לא מהותיים. במקום היחיד - השליט - המפרנס באה הקבוצה - השלטת - המפרנסת. העבודה יכולה להיות פחות מפרכת, הלחם יכול להיות פחות צר, העונשים המוטלים על המתפרנס הצמוד הם אחרים, לעתים פחות חמורים לעתים יותר; אפילו מטרת השילוב בין המפרנס והשליט יכולה להיות אחרת; במקום הנאת טובה חומרית פרטית, באה הנאת טובה חומרית קיבוצית. אך היסוד הוא אותו יסוד, המהות היא אותה מהות: האיש או הקיבוץ, או המוסד הנותן לך את עבודתך ואת לחמך יכול גם להשליכך לבית-הסוהר, או למחנה עבודה, שבו העבדות היא מוחלטת לא פחות מן העבדות שהייתה קיימת בשדות הדרום של אמריקה הטרום-לינקולינית. ונהפוך הוא: האיש או הקיבוץ או המוסד היכול להטיל עליך עונשים חמורים ביותר הוא גם יכול לגרשך מעבודתך, לשלול ממך את לחמך. צריך שיהיה ברור, כי תהיה המטרה המוזכרת אשר תהיה, ויהיו התנאים אשר יהיו, מיזוג סמכות השליט עם מעמד המפרנס - אחת משמעותו: עבדות".

כמעט 60 שנה עברו מאז נשא בגין דברים מרחיקי ראות אלה. "מיזוג סמכות השליט עם מעמד המפרנס - אחת משמעותו: עבדות". אכן כן. ואולם, דומה כי אין זו שנת 1951. השנה, בה התריע מנחם בגין עליו השלום נגד סכנת השתלטותה של מפלגת השלטון מפא"י על חלקים נרחבים מכוח העבודה במשק, בדרך של בעלות ממשלתית על חברות ונכסים עצומים. הייתכן כי זו שנת 2008?

מהפך

המהפך שהוביל מנחם בגין בשנת 1977 הביא כידוע להפרדת חלק ניכר מסמכות השליט עם מעמד המפרנס, אשר רכש לעצמו בעמל רב בימי שלטונה של מפא"י ויורשותיה. אט אט החלו מגמות של הפרטה, שינויים מבניים להגברת התחרותיות בענפי המשק ודה רגולציה לשלוט במדיניות הממשלתית ועמן הלך וצמח הסקטור העסקי הפרטי, החופשי. אם בשנות החמישים היה רוב רובם של המועסקים במשק הישראלי נמנה עם מגזר עובדי הממשלה, או הגופים שבשליטתה, הרי היום נמנה רק שליש מהמועסקים במשק עם מגזר זה.

אולם, אם נדמה היה שסכנת ההשתלבות של סמכויות השליט עם מעמד המפרנס הולכת וחולפת מעולמנו באה המציאות בשנים האחרונות וסוטרת על פנינו. מתברר כי החיים דינאמיים ואינם סטאטיים וגם בתחום חשוב זה לא בחלה מפלגת קדימה לטמון את ידה.

מתברר, כי תופעת ההון-שלטון-עיתון שבה ומלכדת את סמכויות השליט עם מעמד המפרנס, באופן שמאיים להשתיק כל קול היוצא נגדה. אמנם, אין מדובר עוד ביחיד - השליט - המפרנס אלא, כפי שחזה בגין, בקבוצה - השלטת - המפרנסת. קבוצה שבה חברים פוליטיקאים בכירים, בעלי הון מרכזיים, פרקליטים בכירים ובעלי כלי תקשורת מרכזיים ועיתונאיהם. קבוצה רחבה יחסית הפועלת בדפוסים דומים, למען מטרות דומות וחותרת להשתיק כל קול היוצא נגדה.

והרי שערו בנפשכם, אם מרבית אזרחי מדינת ישראל הם עובדיה של הממשלה, או לחילופין נתונים בעקיפין למרותה עקב היותם עובדים של החברות שבשליטת 19 המשפחות הגדולות, אזי כיצד תתפתח מחאה עממית נוכח עוולות השלטון או עוולות ההון מחד וקשרי ההון-שלטון מאידך?

הרי אזרחים טובים שיגלו רצון למעורבות אזרחית "אופוזיציונית" יסתכנו בהתנכלות במקום עבודתם. ואם אכן, ישאו בסיכון היכן ימצאו ביטוי תקשורתי לעמדתם, בשעה שהעיתון הגדול במדינה, ידיעות אחרונות, וערוץ הטלוויזיה המוביל במדינה, ערוץ 2, הוא חלק מאותה אליטה של הון-שלטון-עיתון? אין תמה אפוא כי שני אלה, ידיעות אחרונות וערוץ 2, חברו להגנה חסרת פשרות בשנתיים האחרונות על נציגה המובהק של תופעת ההון-שלטון-עיתון והיו"ר הבלתי מוכתר שלה, אהוד אולמרט, החשוד באין ספור פרשות פליליות שחלקן הגדול כרוך בחיבורי הון-שלטון?

לנגח את בית המשפט

יתירה מזו, ביכולתה של אותה קבוצה מסוכנת אף לאיים על מעמדה של הרשות השופטת, אשר בגין עצמו היה זה שהזהיר כי היא הרשות היחידה שבכוחה להתמודד עם כוחה הרב של הרשות המבצעת. והרי, אולמרט וחבורתו, כמו גם ידיעות אחרונות ופרקליטי צמרת ממקורבי הקבוצה, חברו לנגח את בית המשפט העליון, תוך ניסיון בלתי פוסק לקעקע את סמכויותיו. ומהי הסמכות שעומדת בראש מעייניהם? אכן, זכות העמידה של כלל האזרחים בבג"צ. אותה דלת צרה שבה יכול אזרח להיחלץ בשעה שכל דלת אחרת נסגרה בפניו. בגין, למרבה הצער, הרחיק ראות גם בעניין זה בקראו את קריאתו המפורסמת בדבר עליונות המשפט.

כל מי שעיניו בראשו חזקה עליו שיבחין באזהרתו של בגין עליו השלום ההולכת ומתקרבת, לא עלינו: הסכנה כי קבוצת ההון-שלטון-עיתון תצליח לשלב חזרה את סמכויות השלטון עם מעמד ההון המעסיק בכל הנוגע לרוב רובו של המשק הישראלי ולהחניק בכך כל סממן של התנגדות לפעולותיה. האמנם איננו מבחינים כי השלטון הולך ומאבד כל מראית עין של ריסון עצמי, ההון הולך ומשתלט על כל חלקה טובה במשק הישראלי ואילו התקשורת הולכת ומסתאבת?

רבים בישראל עדיין אינם מבינים את הקשר הישיר, החד-משמעי, המוכח במחקרים רבים שבין רמות השחיתות והריכוזיות של ההון במדינה לבין רמת החיים הנמוכה בה, אי השוויון והפערים הגדולים השרויים בה. אולם, מוטב שנדע כולנו. במקום כה מסוכן כמו המזרח התיכון יש לשחיתות ולריכוזיות מחיר אף מעבר לכסף, לרווחה, לרמת חיים או לחופש ביטוי. במדינה קשת יום כמו ישראל יש לתופעת ההון-שלטון-עיתון השפעה ישירה על הרצון של אזרחים לתרום, על הרצון של צעירים להגר לגולה, על הרצון של חיילים לשרת ועל הרצון של בני עמנו לעלות לישראל. חמור מכך. בסביבה כה מסוכנת כבמזרח התיכון ובמשק כה ריכוזי כמו המשק הישראלי - שבו מספר מצומצם של בעלי הון שולט על נתחים רבים מדי של הכלכלה הלאומית - יש לתופעת ההון-שלטון-עיתון רק משמעות אחת (כלשונו של בגין): עבדות.

על-רקע זה, אין מנוס מהמסקנה המצערת - המאבק בקשרי ההון-שלטון-עיתון שרקמה מפלגת אולמרט-הירשזון-בראון-הנגבי-רמון-(עומרי) שרון בכלל וניתוק מעמד המפרנס של בעלי ההון מכוח השלטון בפרט - הוא מתפקידיה העיקריים של הממשלה הבאה.

הכותב הוא מרצה בכיר וראש ההתמחות בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי
תאריך:  24/06/2008   |   עודכן:  24/06/2008
ד"ר רו"ח ירון זליכה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על הון-שלטון-עיתון בישראל
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחק הכהן
24/06/08 12:04
2
-
24/06/08 12:06
3
א פובליציסט
24/06/08 12:32
4
משה ג
24/06/08 12:47
5
מומחה למומחים
24/06/08 13:28
6
השחיתות הגדולה
24/06/08 14:31
 
מומחה למומחים
24/06/08 14:55
7
גדעון אמיר
24/06/08 17:05
8
גנבים
24/06/08 18:17
9
מומחה לתנינים
24/06/08 20:02
10
יוסי ישראלי
24/06/08 20:30
11
סקופ רן
24/06/08 21:33
12
אריה מחשי.
24/06/08 22:32
13
פנחס
25/06/08 01:46
 
אורי....
24/01/09 20:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

חדירתם, שלא כדין, של מוסדות וגופים למיניהם לחשבונך הפרטי, היא רעה חולה, הפושה אצלנו בכל חלקה טובה. רק סיימת לשלם את חובותיך למוסד מסויים, ופתאום אתה חושף, להוותך, כי זה ממשיך לחייב את כרטיס האשראי שלך, שמספרו מצוי בידיו, ולגבות ממנו, באין מפריע, תשלומים נוספים, אף שכלל אין הוא זכאי להם.
24/06/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אני שותף כמו רבים אחרים לחוסר הנחת מהסכם הרגיעה הזמנית ולהרגשה הרווחת, שבסיבוב זה ידו של החמאס על העליונה, אך שר הביטחון, אהוד ברק, בסיכומו של דבר הוליך, לטעמי, להחלטה הנכונה על הסכם הרגיעה לאור התנאים במצב הנוכחי.
24/06/2008  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
הסכם הרגיעה הוא עוד ספין, סחריר, אמצעי קיצוני להסחת דעת מיידית באמצעות שקר תעמולתי המנוגד לאינטרס הלאומי היהודי וכמו כל ספין הוא יעלה בחיים רבים מאוד מחמת ההפקרות והנכונות המיידית שלא לשאת בתוצאות ה"משחק". ספין עכשיו, חשבון אחר-כך.
24/06/2008  |  הלל ויס  |   מאמרים
בישראל נשמעו דעות שונות בנוגע לשאלה אם החייל הישראלי החטוף גלעד שליט נכלל בהסכם הפסקת האש הזמני (תהדיאה) שנכנס לתוקף בשבוע שעבר (19.6.2008). בין מצדדי ההסכם עם חמאס היו שטענו כי עניינו של שליט כרוך בהפסקת האש אשר אמורה להעניק דחיפה לסיום מהיר של המו"מ ולהחזרתו של שליט לישראל. בחמאס לא מקבלים את הפרשנות הישראלית ובכירים בארגון ביקשו להדגיש בימים האחרונים כי עניינו של שליט אינו קשור להפסקת האש, ואדרבא, ההישג הגדול של חמאס הינו בהפרדה בין שני הנושאים.
24/06/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il