|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

1958:2008- משהו יסודי נשאר אותו דבר

לא באמת גדלנו, לא מספיק החכמנו, ובעיקר לא למדנו הרבה היום ברחוב נשמעות בדיוק אותן מילים שנשמעו ב-58': אותן חרדות, אותם סיפורים, אותן שנאות ומבט יהיר ומפוחד בד-בבד על האחר
30/06/2008  |     |   מאמרים   |   60 שנה לישראל   |   תגובות
חוגגים עשור לעצמאות ישראל. אותם הפחדים

לקראת סוף אפריל 1958, המוני ישראל עלו לירושלים לחגוג עשור למדינה הצעירה: להתפאר בתמרוני צבא הפלדה, להשתבח בהישגי החקלאות, לזכות באותות ומופתים על תרומה, עבודה ונאמנות, ואף להידחק יחדיו - עולי צפון אפריקה ויקים לבנבני עור, בורגני תל אביב ושוכני המעברות - בתוך חליפת הזהות היהודית-ישראלית החדשה. אומנם לעתים נדרשה השתדלות מסוימת כדי להידחק לחליפה - לזקוף בכוח גו שחוח וגוף חלוש ומעונה מדי, או לעקם כתפיים גאות מדי - ועדיין בשנים ההן כולם השתדלו.

עשור חלף מחגיגות קום המדינה, אלפי צעירים כבר נטמנו בעפר לאחר מלחמת 48', אך הפעם לא רבצה עננה על החוגגים; הגבולות שקטו, "הרוח היהודית-ישראלית" - מגובה במצוינות ומסירות, מוגנת בהישגי המכונות הצבאיות, החקלאיות והתעשייתיות- נראתה בלתי מנוצחת. העימות על סוגית המצעד הצבאי בחגיגות העשור סער בעיתונים. ירדן הכריזה שהמצעד משול להכרזת מלחמה ודוד בן-גוריון התנגד למצעד בטענה שמדובר באירוע מיליטריסטי מדי. קשה לא לקבל באירוניה הצהרה כזו מאת בן-גוריון, וכאשר קוראים את "קנאת דוד", הביוגרפיה שנכתבה עליו, למדים שלאיש הייתה נטייה קלה להאמין בדברים. וגם בהיפוכם.

גם משוררים הפליאו מזמורים לחגיגות העשור. חלקם, כמשוררים רבים מאז ומעולם, טבלו עטיהם בזוהרו של הרגע, סוחררו מההכרה שהיסטוריה רועשת ברחוב. ש.שלום חיבר מזמור: "לא עוד ישרף יהודי בכבשן / ולא עוד יופקר יהודי לרצח / לא עוד ינום ולא עוד ישן / שומר עצמאות ישראל לנצח." אלתרמן, המשורר הלאומי, נאמן לשיטתו, נטה לכאורה למרחק אירוני והזליף ספק בצהלה הלאומית: "זה חג שרעש ורעם, וזה חג שזימר ברוב עם... וזה חג שרקד בשמחה, וזה חג שעמד ובכה..." קשה למצוא ראיות לנהי, ספקות או אימה ביום העצמאות העשירי למדינה. דומה היה כי הקולקטיב הישראלי ציפה לשלב החדש של הציונות: נורמליות.

והנה לעומתם סיפורו של המשורר יהודה עמיחי "אהבה הפוכה" שמתרחש בירושלים המתמרקת לקראת חגיגות העשור ומתאר בניכור את האקסטזה שאחזה בהמונים. הבמות שהוקמו משולות בעיני גיבורו "כמו במות שהקימו לגרדום" והנה משפט יפה שמתאר את נקודת התצפית של הגיבור: "רחוב צדדי, שבו נראה רק הצד האחורי של החג".

50 שנה חלפו מאז חגיגות העשור הראשון למדינה.

1958 היא נקודת ציון טובה שכן היא מסמלת את השלב שבו המדינה הישראלית הצעירה איבדה את הספקות לגבי עצם קיומה, והשאלה העיקרית שהעסיקה את החוגגים והציבור הישראלי היא: איזה מדינה אנחנו בעצם רוצים כאן? היו אז מאבקים אחרים, מרתקים, בין מערביות-אמריקנית לבין קירבה מסוימת לדגם הסובייטי-סוציאליסטי. מפא"י הייתה מפלגה שבהחלט עוצבה בהשראת "המפלגה" בברית המועצות, שהוכתמה בעקבות פשעי סטלין ונעשתה אט-אט לאופציה פחות מלבבת. אלם התקווה העיקרית שפעמה בלב החוגגים היא כאמור: נורמליות.

מהו קיום לאומי נורמאלי? קשה להגדיר.

כנראה קיום בתוך הקהילות הקטנות ופחות בתוך הקהילה הלאומית, ללא מלחמות, ללא מוות, ללא אירועים בומבסטיים מדי, סילוק החרדה הקיומית - "ישראל בעמים". כדאי לשאול: האם התקוות הוגשמו? האם הוקמה המדינה עליה חלמו כל אותם עשרות אלפים שעלו לירושלים בשנת 1958?

אין תשובה קלה לשאלה הזו. אנחנו כנראה כבר לא נהיה האנשים שחלמנו להיות, וגם המדינה שלנו אינה המדינה עליה חלמנו. אולם אני מבקש להדגיש נקודה עמוקה יותר. כדי להשיג את הנורמאליות הזו ישראל הייתה חייבת ליטול סיכונים מחושבים, "סיכונים אזרחיים", והדבר הזה לא קרה. במקומם נטלה ישראל כהרגלה "סיכונים צבאיים". בסיכונים אזרחיים כוונתי היא להוריד את רף המיליטריזם, להשריש את האמון בזכויות הטבעיות של אזרחי ישראל, כולל האזרחים הערבים, להציע להם שותפות-אמת שאולי יש בה סיכון מסוים, אולם הוא עדיפה על שתי קבוצות אתניות שאינן מנהלות דיאלוג של ממש. להציע לשכנינו - בעיקר הפלשתינים בגדה ובעזה - הצעת שלום אמיתית וסופית, שגם בה יש סיכונים רבים אולם היא גם טומנת בחובה הזדמנויות, חזון למקום טוב יותר. ללמד בבתי הספר היסטוריה שמטרתה לא "לגייס" לצבא בעזרת מיתוסים ילדותיים אלא לגרום לתלמיד להיות ביקורתי, סקרן, ללמד אותו היסטוריה של ממש. כל אלה "סיכונים אזרחיים" שלא נטלנו.

ישראל הייתה חייבת, מזמן, להחליף את החשיבה הצבאית הפרנואידית מטבעה בחשיבה אזרחית של תקווה ואופטימיות. הדברים הללו נשמעים תמימים? בדיוק להפך. החשיבה הצבאית היא התמימה באמת, שכן מתוך אשליה של עוצמה ו"תגובות" ו"מבצעים" – היא מייצרת אשליה קצרת-מועד שבאמתחתה הפיתרון בזמן שלמעשה היא מקפיאה את המצב הקיים ואף מרעה אותו. כל ניצחון מבצעי של ישראל בעשורים האחרונים היה מזיק בדיוק כמו ההפסדים הקטנים (מלחמת לבנון השנייה). החשיבה הצבאית לא לומדת שום דבר מהפסדים וגם לא מניצחונות - היא כל הזמן פועלת באותם אופנים. מאז 1948 ועד היום באופן עקבי חיזקה ישראל את הצבא והעניקה לו מעמד נשגב, מעין מדינה בתוך מדינה. וכאן כדי לחדד את הנקודה אצטט מראיון שערכתי לא מזמן עבור עיתון הארץ עם דוקטור יגיל לוי, אחד החוקרים הבכירים של צה"ל:

"האתגר המשמעותי שתמיד עמד מול מדינת ישראל הוא הריסון של החשיבה הצבאית ולא של הצבא עצמו. יש כאן חשיבה שהיא הרבה יותר משמעותית וחזקה מאשר מבטא הארגון הצבאי. כאשר יש לך רפרטואר צבאי של התמודדות עם בעיה כזו או אחרת בקשרים שבין ישראל והמדינות סביבה, אתה חייב מולה אלטרנטיבה שנטועה בחשיבה אזרחית מדינית, ולא צבאית. חשיבה שביסודה נשענת על הכרה עמוקה של שכנינו ומשכללת את יכולותיה המדיניות של ישראל על חשבון החשיבה הצבאית. החשיבה המדינית האזרחית חלשה בישראל. החשיבה הצבאית היא לא רק החשיבה של הצבא. לכן, החשיבה הצבאית אינה חזקה משום שהצבא חזק, אלא בדיוק הפוך: בגלל שלחשיבה הצבאית יש כוח, לצבא יש כוח. האתגר הוא לרסן את החשיבה ולא את הצבא".

ריסון החשיבה הצבאית זו ההכרעה העמוקה ביותר שעמדה מול ישראל בשנת 1958, שנה שבה היה אמור להיערך חשבון נפש ראשון סביב המדינה הזו ועתידה. השאלה העיקרית הייתה חייבת להיות: האם אפשר (ואולי רצוי) להמיר את החשיבה הצבאית, בחשיבה אזרחית? הדבר הזה כמובן לא קרה. המשפטים המצוטטים למעלה מאוד משמעותיים כאן כיוון שיש נטייה לגולל את האשמה על הצבא, אולם זוהי כמובן עבודה קלה מדי. החשיבה הצבאית יצרה את כוחו העצום של הצבא! והחשיבה הזו הייתה משותפת לרוב אזרחי ישראל בכל הדרגים ובכל המעמדות גם בשנת 1958, כלומר אלה שרצו כל-כך נורמאליות, עדיין, במקום מסוים בלבם, האמינו שהיא תושג באמצעות הצבא: פרדוקס ישראלי מוכר.

לשיטתי, זו הסיבה העיקרית שהסיפור שהישראלים מספרים לעצמם בחגיגות ה-60 לא רחוק מאוד מהסיפור שסיפרו לעצמם בחגיגות העשור הראשון. הנה הסיפור בקווים כללים: 'אנחנו מדינה חזקה אמנם, אולם קטנה ומוקפת אויבים שרוצים להשמידה. אי-אפשר ממש לדבר איתם. אולי קצת. וחייבים להוסיף ולהאמין בכוחנו, עמידתנו, צה"ל, החוכמה היהודית. אנחנו רוצים שלום, תמיד רצינו, זה הרי חלומנו הגדול ביותר, אולם המדינות סביבנו לעולם לא יקבלו אותנו כאן במרחב הזה..'

הנה הטרגדיה הגדולה שלנו: כל-כך מעט השתנה. לפעמים נדמה שאף-על-פי שהמון אירועים התרחשו, בעצם לא קרה כאן כלום, כאילו שהזמן תעתע בנו, יצר אשליה של תמורה ובעצם הקפיא אותנו במקום. אנחנו, הישראלים, לא באמת גדלנו, לא מספיק החכמנו, ובעיקר לא למדנו הרבה. היום, ברחוב, נשמעות בדיוק אותן מילים שנשמעו ב-58': אותן חרדות, אותם סיפורים, אותן שנאות ומבט יהיר ומפוחד בד-בבד על האחר. לו מאודם היה מסתובב כאן ברחובות תל אביב ומקשיב ל"דיבור" ברחוב, סביר שהיה מתקשה מאוד לגלות אילו טרוניות, טענות וחלומות המוחלפים בין העוברים והשבים קשורים ל-58, ואיזה ל-2008.

תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
ניר ברעם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
1958:2008- משהו יסודי נשאר אותו דבר
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ותיק
30/06/08 23:34
2
אייל.ב
1/07/08 08:47
3
מרק טווין
1/07/08 09:14
4
מעוצבנת
1/07/08 09:18
5
דימיטרי
1/07/08 09:42
6
ליפמן
1/07/08 10:13
7
השמאל התעצמו
1/07/08 18:02
8
מתל אביב
1/07/08 22:26
9
י.ש
2/07/08 01:41
פורום: 60 שנה לישראל כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת התכונות החשובות של האדם היא היכולת לקרוא את המציאות. אבל לעתים קרובות אנחנו מדחיקים את המציאות מתוך מחשבה, או אולי אמונה, שזה לא כל כך נוח להבין אותה, לזרום איתה, לקרוא אותה. כדי שאפשר יהיה להתמודד עם המציאות דרושים לאדם הרבה מחקרים לבירור העובדות והרבה צניעות. כלי נוסף הדרוש כדי להבין את המציאות באור הנכון, הוא היכולת לקרוא לא רק את המפה הגיאוגרפית, הפיזית, אלא גם את המפה הארגונית. השמעת אמירות לא ריאליות, אינה התמודדות נאותה עם המציאות. זה לא מציאותי להציע להעיף את מועצת מקרקעי ישראל ולפזר את המועצה הארצית לתכנון ובנייה. להפך. במקום לחסל יש לחפש דרך כיצד ניתן להתנהל בתוך הסביבה הארגונית הזאת בצורה הטובה ביותר.
30/06/2008  |  אדריכל שמאי אסיף  |   מאמרים
ההחלטה להקים עסק קטן מקבלת השראה מתשוקתנו להיות הבוס של עצמנו, לעבוד כשזמננו בידינו, לבלות יותר זמן עם המשפחה, וכמובן לעשות יותר כסף.
30/06/2008  |  רו"ח שי באטון  |   מאמרים
'משטר זה שאינו אחד', ספרם החדש של אריאלה אזולאי ועדי אופיר (הוצאת רסלינג) יכול היה להיקרא בקלות גם 'על העיוורון'. ואכן כשקוראים בספר זה, קשה שלא להרהר בספריו הבדיוניים של ז'וז'ה סראמאגו. ככל שהמחברים מעמיקים להתבונן באומץ לב באורחות החיים שיצר המשטר הישראלי בשטחים, כך מתבהר, כמעט עד כדי סינוור, עד כמה עמוקה האפלה. אנו מגלים כמה חמור העיוורון בו חי הרוב המוחץ של אזרחיו ונתיניו של המשטר הישראלי. נראה כי האפלה הפכה לנחלתנו כולנו, יהודים וערבים, ישראלים ופלשתינים. זוהי אפלה הניזונה משנאה ומרצון לנקמה חסרת תכלית ונטולת עתיד, כזו המשגשגת באמצעות ייאוש ואדישות.
אלוהים מדע והיסטוריה
30/06/2008  |  איתן אלחדז  |   מאמרים
במהלך המשא-ומתן לשחרור החטופים נשמעים קולות של כמה עיתונאים ומובילי דעת קהל, שמתנגדים בחריפות לתנאים כאלה או אחרים של העסקה, בטענה של חוסר סבירות או העדר פרופורציה בין מה שאנחנו מקבלים לבין מה שאנחנו נותנים בתמורה.
30/06/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il