|
מצלמות מהירות. האכיפה האלקטרונית תורחב [צילום: מן הטלוויזיה]
|
|
|
|
|
"הציבור מדווח על הפחתה של 10% במהירות בכבישים בהם הוצבו מצלמות אכיפה, וגם הנתונים בשטח מעידים על כך. ביחס לאותה תקופה בשנה הקודמת ישנה ירידה של 61 הרוגים ו-3,000 פצועים" - כך אומר ראש אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין, בדיון שהתקיים היום (ד', 25.7.12) בוועדת הכלכלה בנושא הפעלת מצלמות האכיפה החדשות בכבישים.
לפי נתונים שמסרה המשטרה לוועדה, במסגרת הפרויקט הותקנו עד כה 43 עמדות הפעלה, ביניהן מנוידות 22 מצלמות, כאשר 5 מתוכן בקטעי כביש ו-17 בצמתים. מתחילת הפעלת המערך, ב-1 במרס השנה ועד ל-11 ביולי השנה, הופקו 17,425 דוחות, מתוכם 1,361 דוחות על חציית צומת באור אדום ו-16,066 דוחות על נהיגה במהירות מופרזת. 8,416 מתוך דוחות המהירות הופקו בקטעי כביש והיתר, 7,650 דוחות, הופקו במצלמות שהוצבו בצמתים.
לפי נתוני המשטרה, מאז תחילת השנה נאכפו 307,347 עבירות תנועה, כאשר רק 6% מתוכן היו עבירות מהירות שנאכפו באמצעות מצלמות נייחות.
המגמה: הרחבת מצלמות האכיפה
במהלך הדיון הודיע ניצב שטיין כי בכוונת המשטרה להכניס את מצלמות האכיפה גם לערים, וכי בקרוב יותקנו ארבע מצלמות בצמתים מרכזיים בתל אביב. לדבריו, הפעלת המצלמות בכבישים מאפשרת להפעיל יותר שוטרים וניידות בכבישים הבין-עירוניים וגם בכפרים בצפון בפרט ובתוך הערים בכלל.
עוד הוסיף ניצב שטיין, כי "התוכנית הייתה להשלים את הפריסה עד סוף השנה, אך אני מסופק שנעמוד ביעד". באשר לשאלה האם מהירות היא גורם משמעותי לתאונות, אמר ניצב שטיין כי מחקרים באירופה העלו כי הרוצחים הגדולים בכבישים הם אלכוהול, אי-חגירת חגורות בטיחות ומהירות.
המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שי סופר, ציין כי כל ירידה של 10 קמ"ש במהירות מובילה לירידה של כ-33% בתמותה מתאונות. הוא הוסיף כי הרשות, בשיתוף עם המשטרה, נכנסה למהלך של הרחבת השימוש בטכנולוגיות אכיפה, באמצעות שימוש במצלמות בניידות המשטרה, במסוקים ובבלוני תצפית. לדבריו, האמצעים הללו נועדו לאכוף עבירות של בריונות כביש, כמו חציית פס לבן, עקיפה מסוכנת, נסיעה בשוליים ועוד.
ח"כ חמד עמאר, שהיה בין חברי הכנסת שביקשו לקיים את הדיון בנושא, ציין כי הוועדה תקיים דיון נוסף בנושא פריסת המצלמות, ודורשת מהמשרד לביטחון פנים ומהמשטרה להעביר לה את כל החומר הנדרש על-מנת לסייע בקידום השלמת הצבת המצלמות עד סוף השנה.