|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האם צפויה פעולה צבאית נגד אירן

הסימנים מלמדים כי ארצות הברית יותר ויותר מנסה להתנער מהתערבות פעילה במשבר עם אירן, וישראל נותרה לבדה במערכה ההזדמנות האחרונה לשקם את ההתרעה הישראלית
10/07/2008  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות

   רשימות קודמות
  מלחמה בין ערכים צודקים ומנוגדים
  המסר שהגיע סוף סוף
  דרך חדשה ללבנון או ראשיתו של הסהר השיעי?
  ויזות לארצות הברית - מכשול ביחסים המיוחדים
  המו"מ הישראלי-פלשתיני: מה הוסכם ומה עוד לא

ככל שחולף הזמן, מתרבים הסימנים לכך שבממשל הנשיא בוש גוברים הספקות והלבטים באשר לפעולה צבאית אפשרית של ארצות הברית נגד אירן. ההתבטאויות של דרגים בכירים בממשל, לרבות הנשיא, בסוגיה זו, הולכים ומתמעטים. רמת הנחרצות שלהן הולכת ופוחתת. קשה להצביע על התבטאות של דרג בכיר שניתן להצביע עליה כהתבטאות שיוצרת "מצב בלתי הפיך" בהקשר למחויבות אמריקנית לפעול צבאית לעצירת הפעילות הגרעינית של אירן. הסיבות לכך רבות ומגוונות. נמנה להלן את העיקריות שבהן:

א. הנשיא בוש נמצא בסיום תקופת כהונתו. באורח פורמאלי הוא רשאי לקבל הכרעות עד לבחירות ואפילו לאחריהן - עד להשבעת הנשיא החדש שנבחר וכינון ממשל חדש. עם זאת, באורח מעשי, נחשב נשיא בסיום תקופת כהונתו ל"ברווז צולע" ואין זה נהוג שנשיא יקבל הכרעות אסטרטגיות מרחיקות לכת שיחייבו את הבא אחריו לשאת בתוצאותיהם. דרך פעולה כזו מנוגדת גם לעקרונות של הגינות בסיסית, שעליהם מבוססים במידה רבה "כללי המשחק" בזירה הפוליטית האמריקנית .

ב. עלייתו המטאורית של מועמד המפלגה הדמוקרטית, ברק אובאמה, מהווה אינדיקציה ברורה לכך שדעת הקהל בארצות הברית מבקשת להביא שינוי במדיניות ה"מיליטנטית" שהוליך הנשיא בוש בשנים האחרונות. פעולה צבאית נגד אירן בשעה זו תבטא מגמה של אי-התחשבות בדעת הקהל. ספק אם נשיא אמריקני יהיה מוכן לנקוט פעולה שזו תהיה משמעותה.

ג. השם "אירן" מתקשר בתודעה האמריקנית, במידה רבה, עם כישלונות ואירועים טראומתיים. די אם נזכיר בהקשר זה את הפעולה הכושלת לשחרור בני הערובה באירן, את עסקת אירןגייט ועוד. ניתן להניח שאירועים אלה יוצרים "מחסומים פסיכולוגיים" בדרגים שונים בממשל בהקשר להכרעה על פעולה צבאית. את מידת האפקטיביות של מחסומים אלה קשה להעריך. בין כך ובין כך קיים ספק אם הנשיא ירצה להוסיף לרשימה אירוע טראומתי נוסף דווקא בשלהי כהונתו.

ד. דוח המודיעין האמריקני על אירן, שהטיל ספקות קשים באשר להערכות הקיימות סביב פעילותה הגרעינית של אירן והממצאים החמורים סביב העדר פעילות גרעינית בעירק של סדאם חוסיין, יוצרים גם הם מחסום פסיכולוגי קשה בדרך לנקיטת פעולה צבאית נגד אירן. אף נשיא אינו יכול מעתה לשלול את האפשרות כי בעקבות הפעולה יתחוור שוב שההערכות בדבר פעילותה הגרעינית של אירן ומידת חומרתה היו מוגזמות.

ה. סיכויי ההצלחה של פעולה כזו מוטלים בספק. הפעולה תתבצע, אם בכלל, בנסיבות שבהן הצד האירני מודע היטב לאפשרות התרחשותה, ואפילו לטווחי הזמן שבהם היא ריאלית. יש להניח שגורמי הביטחון באירן נקטו וינקטו צעדי מנע לסיכול פגיעה מאסיבית במתקני הגרעין שלהם. במסגרת זו יש להניח כי הם יבקשו "לפזר סיכונים" מעבר למה שהם עשו עד כה; דהיינו, להציב את מתקני הגרעין במקומות שונים ומרוחקים זה מזה באירן; קרוב לוודאי שהם ישפרו את אמצעי המיגון וההסוואה ועוד. סיכומו של דבר, גם בנסיבות "אידיאליות" קשה מאוד לחזות את תוצאותיה הממשיות של מתקפה צבאית על אירן. עתה, בנסיבות הקיימות של מוכנות הצד האירני למתקפה, מתרבים הספקות באשר לסיכויי הצלחתה.

ו. פעולה אמריקנית, בין אם תיערך בשיתוף פעולה עם ישראל או בלעדיה, תוביל קרוב לוודאי לתגובה אירנית נגד ישראל שאת אופיה והיקפה קשה להעריך. אם תישא פעולה כזו אופי חמור, ותגרום לנפגעים רבים בישראל, היא עלולה לחייב מעורבות אמריקנית עמוקה וארוכת טווח בארועים בעלי אופי מלחמתי במזרח התיכון. ספק רב אם נשיא אמריקני במצבו של בוש ירצה לקבל הכרעה שתביא להסתבכות אמריקנית נוספת מעבר להסתבכות הקשה בעירק.

ז. ארצות הברית חייבת לקחת בחשבון את האפשרות שפעולה צבאית שלה נגד אירן תפתח עבור לארצות הברית "חשבון דמים" ארוך טווח עם העולם האיסלאמי כולו. גם אלה שאינם נמנים עם "מוקיריה" של אירן בעולם המוסלמי, יראו, קרוב לוודאי, באורח שלילי וביקורתי פעולה התקפית של מעצמה מערבית על מדינה איסלאמית. תוצאותיו של חשבון דמים כזה קשה לחזות. ארצות הברית חייבת להביא בחשבון, בין השאר, הגברה מאסיבית של פעילות הטרור נגד יעדים אמריקנים, כולל בתוך ארצות הברית.

ח. פעולה נגד אירן תוביל לעלייה חדה במחירי הנפט בעולם. גם כך מחירי הנפט הגיעו לרמות גבוהות הפוגעות באורח קשה בכלכלה העולמית. החרפתה של מגמה זו עלולה להחמיר באורח קשה את המשבר הכלכלי בעולם. תוצאותיו של משבר כזה עלולות להיות הרות אסון לכלכלה העולמית.

ט. הגם שקיים במערב קונצנזוס רחב סביב הצורך למנוע את הסכנה של הצטיידות אירן בנשק גרעיני, הממשל חייב לקחת בחשבון שרבים יראו בפעולה צבאית נגד אירן ביטוי לרצונו של ממשל הנשיא בוש לחפות על כשלונות מדיניים ואסטרטגיים שליוו את תקופת כהונתו. כבר כיום רווחות דעות כי מחלקת המדינה בראשות קונדוליזה רייס מתנגדת לפעולה צבאית נגד אירן. הנשיא יכול, כמובן, "לעקוף" אותה ולהחליט בניגוד לדעתה. עם זאת רב הספק אם ירצה הנשיא ללכת למהלך כה דרמטי ומסוכן כאשר גורמים כה בכירים בתוך הממשל ומחוצה לו אינם מזדהים עמו.

י. ולבסוף, האו"ם החליט על שורה של סנקציות כלכליות נגד אירן. ממידע שזורם לתקשורת עולה, כי ייתכן ולסנקציות אלה יש או יהיו השלכות על מעמדה הכלכלי של אירן ועל יציבות משטרה. במקביל, התפרסמו ידיעות על מגעים עקיפים של גורמים אמריקנים עם גורמים אירנים. יש להניח כי הנשיא לא יקבל החלטה על פעולה צבאית קודם שיהיה ברור מעבר לכל ספק, שכל הדרכים הלא צבאיות להפסקת פעילותה הגרעינית של אירן מיצו את עצמן והסתיימו בכשלון. ספק אם ניתן יהיה לגבש מסקנות אלה עד תום תקופת כהונתו של הנשיא.

אם אכן יסתבר במהלך התקופה הקרובה שממשל הנשיא בוש אינו נוטה להחליט על פעולה צבאית נגד אירן, תעמוד ממשלת ישראל בפני אחת ההחלטות הקשות בתולדות המדינה: האם להורות לצה"ל ליזום פעולה התקפית עצמאית נגד אירן. חלק ניכר מן הלבטים שיעמדו בפני הממשל האמריקני יעמדו גם בפני ראש ממשלה בישראל. בכל מקרה ברור, כי להחלטה זו עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת עבור ישראל ועל יחסיה עם העולם הערבי והאיסלאמי והמערכת הבינלאומית בכללותה, וכמובן על מצבה הכלכלי.


נמר של נייר

בחודשים האחרונים, כך ניתן להתרשם, חל שינוי בהתייחסותם של אישים בכירים בישראל אל "הבעיה האירנית". בשנים קודמות ישראל נטתה להדגיש שהמדובר בבעיה כלל עולמית, והיא אינה נוטה לפעול לבדה נגד אירן. לעומת זאת, בתקופה האחרונה הולך ונוצר רושם על פיו חופש הפעולה של ממשלת ישראל בהקשר לפעולה נגד אירן הלך וצר. הצהרות רבות מספור של דרגים בכירים ביותר בישראל העמידו את ישראל במצב בו מתחילים לראות בה "מחוייבת" לפעול נגד אירן, גם באורח חד-צדדי, דהיינו, שלא בשיתוף פעולה עם ארצות הברית.

נסיבות אלה יעמידו את ההנהגה בישראל במהלך החודשים הקרובים בפני דילמה לא קלה: בהנחה שממשל הנשיא בוש יחליט שלא לפעול צבאית נגד אירן, תצטרך ישראל להכריע האם לפעול לבד נגד אירן. מעבר לשיקולים שהוצגו לעיל, תעמוד בפני ישראל שאלה של שמירת האמינות: העדר פעולה עלולה לפגוע באמינות של ישראל, להציג אותה כ"נמר של נייר", וכתוצאה מכך להחליש את יכולת ההרתעה שלה. גם כך "מימד האמינות" של ישראל אינו גבוה, בין השאר בשל אי מימוש איומיה לפעול בתקיפות בעקבות הנסיגה מלבנון, ולאחר ההינתקות. אם גם עכשיו יסתבר שלאיומים של ישראל נגד אירן אין כיסוי - עלולה להיפגע אמינותה עוד יותר. ההנהגה בישראל, קרוב לוודאי, מודעת היטב לדילמה זו, והיא תצטרך לחפש ולמצוא דרכים למזעור הנזקים הכרוכים בכל החלטה שתבחר לקבל.

תאריך:  10/07/2008   |   עודכן:  10/07/2008
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם צפויה פעולה צבאית נגד אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נדמה כי צימרים נוצרו במיוחד עבור זוגות. הבקתה המבודדת, הפרטיות והאווירה האינטימית עשויים להפוך כמעט כל צמד לזוג מאוהב. יש מגוון עצום של צימרים לזוגות, ולרוב הם מכילים פינות ישיבה רומנטיות, מיטה זוגית גדולה במיוחד וג'קוזי מרווח. גם האפשרויות סביב הצימר מתאימות מאוד לזוגות – ספא, טיפולים, עיסויים, רחצה בבריכה או טיולים בחיק הטבע.
10/07/2008  |  יואב לוי  |   מאמרים
שש פרשיות בחמשת חומשי התורה נקראות בשמותיהם של אנשים שונים: שניים מהם הינם "יהודים יראי שמים" (שרה ופינחס). שניים מהם נענשו בידי הקב"ה (נח וקורח) ושניים מהם אינם מבני העם היהודי (יתרו ובלק).
10/07/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
לתיירות המרפא של הרפואה המשלימה נודע באחרונה ביקוש רב בקרב רבבות ישראלים. בצד מרחצאות הספא הפופולריות, שבהן הם מוצאים מזור למדוויהם ממי המעיינות הבוקעים מן האדמה, צצו באחרונה גם מרפאות-מלח באתרים שונים ברחבי העולם. אלה מיועדות, בעיקר, לחולים במחלות כרוניות ולסובלים מאלרגיות של דרכי הנשימה, כמו אסטמה, ברונכיט, נזלת כרונית ואפילו נזקי עישון.
10/07/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"אין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחוכמה, גיבור במידותיו, ולא יהיה יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד, בעל דעה רחבה נכונה עד מאוד. אדם שהוא ממולא בכל המידות האלו, שלם בגופו, כשייכנס לפרדס [פשט, רמז, דרש, סוד - כל דרכי לימוד התורה] ויימשך באותן העניינים הגדולים הרחוקים, ותהיה לו דעת נכונה להבין ולהשיג. והוא מתקדש והולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן, והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים, ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו. אלא דעתו תמיד פנויה למעלה... מיד רוח הקודש שורה עליו".
10/07/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הנחתי בעבר ועדיין אני סבור שהמשך אחיזתו של אהוד אולמרט במושכות השלטון, היא סכנה ממשית ומיידית לשלומם של אזרחי המדינה, לביטחונה ועתיד קיומה של מדינת ישראל, ואם יצליחו תוכניותיו אף עלול הוא למזג את ישראל ברשימה אחת עם ציר הרשע המוכר לשמצה, וכל זאת על מזבח פרשיות השחיתות בהן נחקר ומתגבש לפחות באחת מהן כתב אישום נגדו.
10/07/2008  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
מלחמה בין ערכים צודקים ומנוגדים  /  יורם שוייצר
המסר שהגיע סוף סוף  /  אפרים אסכולאי; אמילי לנדאו
דרך חדשה ללבנון או ראשיתו של הסהר השיעי?  /  אמיר קוליק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il