בעקבות מאבק ממושך שניהל ועד עובדי נמל חיפה אישרה (יום ג', 14.8.12) ההסתדרות לעובדים הכרזת סכסוך עבודה בנמל חיפה. הפירוש המעשי של צעד זה הוא שהעובדים יכולים להתחיל ולשבש את העבודה בנמל החל ב-26 בחודש, עד כדי השבתה מוחלטת של הנמל. בקשת העובדים נמסרה להסתדרות בעקבות החלטה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שאישרה את תוכניתה של עיריית חיפה לגרוע כ-30% מהשטח הנוכחי של נמל חיפה ולהפכו למתחם למטרות בילוי ומסחר.
התוכנית, אשר אושרה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה מפקיעה, למעשה, את שטח נמל חיפה, מהכניסה המערבית של הנמל ועד לבית המכס והיא משנה את השימושים בשטח זה משימוש נמלי לשימושים עירוניים - בידור, מסעדות, תיירות - וכל זאת כאשר בשטח הנ"ל מתקיימת, לטענת העובדים, פעילות נמלית ענפה של פריקה, טעינה ואחסנת מטענים, בהיקף של 23% מסך כל פעילות שינוע המטענים השנתית של חברת נמל חיפה. כל זאת, לדבריהם, כאשר איש אינו מצביע על אלטרנטיבה כלשהי שחברת נמל חיפה אמורה לקבל במקום השטח הנ"ל.
יו"ר הוועד, מאיר תורג'מן, אף שלח מכתבים בנושא לשר התחבורה ישראל כ"ץ, ליו"ר ההסתדרות
עופר עיני וליו"ר אגף התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. במכתבים נטען כי עובדי חברת נמל חיפה מתהלכים תקופה ארוכה בתחושה כבדה מאוד, שאישים בכירים מאוד בצמרת הממשל בישראל "החליטו, כנראה, לבטל את הדומיננטיות של נמל חיפה, לגמד את הפעילות הנמלית בתוכה ולהעדיף באופן מובהק את הפעילות הנמלית באזור המרכז ודרום הארץ, שכן אין ביכולתנו לספק הסבר הגיוני לעובדה כי למרות שנמל חיפה, בהיותו נמל לאומי אשר משנע כ-50% מתנועת המטענים במדינה - אין לו כל אופק תכנוני, עתיד העובדים לוט בערפל ואף אחד מבין קברניטי נמל חיפה, הדירקטוריון ו
משרד התחבורה, אינו מסוגל לומר לנו, העובדים, מהו האופק התעסוקתי שלנו לשנים הבאות".
באשר לראש עיריית חיפה,
יונה יהב, אומר מאיר תורג'מן, כי "האיש חולם בהקיץ. הוא מסתובב עם אותה תוכנית מאז שנת 2006 וממשיך לזרוע אשליות בקרב הציבור, מכיוון שהתוכנית במתכונת הנוכחית, כאשר איש אינו מציג חלופה ראויה לחברת נמל חיפה - אין סיכוי שהיא תעבור ולכן העובדים יתחילו בקרוב מאוד בנקיטת צעדים. ראש עיריית חיפה אינו מצליח להבין כי הוא, במו ידיו, פוגע באופן ישיר בעובדים, ובמקום להיאבק כדי להגדיל את מספר העובדים המועסקים בנמל - כפי שעושה זאת עמיתו ראש עיריית אשדוד, ובהצלחה יתרה - הוא נאבק במטרה להקטין את מספרם. לכן, עובדי חברת נמל חיפה - כמו גם הציבור כולו - חייבים לראות ביונה יהב את האחראי הישיר והבלעדי לנזקים שעוד ייגרמו למשק כולו, תוצאה של שיינקטו בקרוב מאוד על-ידי עובדי נמל חיפה".
"לא לכרות את הענף עליו כולנו יושבים"
נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, גד שפר, אומר כי מטרתם המשותפת של העובדים ושל המשתמשים בשירותי הנמל צריכה להיות הבטחת המשך פעילותו המסחרית של הנמל במלוא ההיקף, ומניעת פגיעה בפעילות זו, אך לדבריו, יש להיזהר שמא המאבק בדרך של סכסוכי עבודה לא יהיה בבחינת כריתת הענף שעליו יושבים הן העובדים והן היבואנים והיצואנים, המיוצגים על-ידי לשכת המסחר.
"צעדים ארגוניים - סכסוכי עבודה, עיצומים ושביתות - יפגעו בכושר התחרות של נמל חיפה ובפעילותו המסחרית יותר מאשר כל תוכנית פיתוח. אני מציע לעובדי הנמל לשבת יחד ולעבד תוכנית פעולה שתשכנע את מקבלי ההחלטות לוודא כי פיתוח התיירות בחיפה, החיוני לעתיד כלכלתה של חיפה, לא ייעשה על חשבון פעילותו של הנמל, וכי יינקטו כל הצעדים האפשריים לפיתוח נמל חיפה וקידומו, לפני שיילקחו ממנו שטחים למטרות פיתוח התיירות", אומר ד"ר שפר.
הוא הוסיף כי "השמירה על פעילותו הסדירה של נמל חיפה חשובה דווקא עכשיו, כאשר אנחנו עדים לירידה בייצוא, לעלייה באבטלה ולסימני מיתון בארץ, בצד משבר כלכלי בעולם. לנמל חיפה יש היום מתחרים קשים על המטענים המתמעטים. להילחם בדרך של סכסוכי עבודה זהו פתרון של 'לשרוף את המועדון', ובתקופה כזו, אין ודאות שמישהו יבנה את המועדון, החיוני לכולנו, מחדש. המאבק של העובדים הרי אינו נגד חברת נמל חיפה, וגם לא נגד בעלי המטענים וחברות הספנות. ספק בעיני אם סכסוכי עבודה הם שישכנעו את מקבלי ההחלטות. זה הזמן לחשיבה על פעולה משותפת שתביא לשמירה על עתידו של הנמל".