ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ערכה (יום ג', 14.8.12) סיור בנמל התעופה בן-גוריון ובאל-על, על-מנת לבחון, בין היתר, את ההיערכות ליישום החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה שיזם ח"כ
אחמד טיבי, שנדון בוועדה וייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט.
מנכ"ל רשות שדות התעופה,
יעקב גנות, ומנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אירחו את חברי הוועדה בנתב"ג. מנהל נתב"ג, זכאי, הציג בפני הוועדה את השלטים שהציבה רשות שדות התעופה ליידוע הנוסעים בדבר זכויותיהם. הוא התייחס לחוק החדש וציין כי בעקבותיו ירדו מספר הטיסות הפיקטיביות מארבעים טיסות בשנה שעברה לאחת השנה - עוד לפני שהחוק נכנס לתוקף.
מסוף 2013 - נחיתות והמראות במקביל
חברי הוועדה ביקרו במגדל הפיקוח בנתב"ג וקיבלו סקירה על פרויקט הרחבת המסלולים וכן על הפרויקט לבידוק ביטחוני שוויוני. היו"ר שאמה-הכהן בירך על הפרויקט ואמר כי תודות לפיתוח טכנולוגי ושיתוף פעולה עם השב"כ, ולאחר השקעה של חצי מיליארד שקל שאישרה בעבר הוועדה, החל מתחילת השנה יבוטל תהליך התשאול בשדה התעופה. זכאי התייחס להרחבת המסלולים ואמר כי לקראת סוף שנת 2013 ותחילת 2014 מטוסים ינחתו וימריאו במקביל - לראשונה בהיסטוריה של המדינה. לדבריו, הדבר יאפשר להכפיל את תנועת המטוסים מ-24 מטוסים בשעה ל-48. כמו-כן הוא הוסיף כי רש"ת ניתקה את ההתקשרות עם הזכיין הספרדי למתן שירותי המרה, גלובל אקסציינג', ועובדת על מכרז חדש שיאפשר לאכוף שערי המרה.
"שמיים פתוחים יביא לקריסת חברות קטנות ולעליית מחירים"
לאחר הסיור בנתב"ג המשיכו חברי הוועדה לסיור באל-על ופגישה עם יו"ר החברה
עמיקם כהן והמנכ"ל אליעזר שקדי, לדיון בנושא הסכם השמיים הפתוחים. המנכ"ל שקדי ציין כי בחברה למדו על החתימה על הסכם השמיים הפתוחים מהעיתונות. הוא אמר לחברי הוועדה כי אל-על לא זוכה לתחרות עם החברות הזרות בתנאים שווים וציין כי בעתות חירום חברות התעופה הזרות נטשו את ישראל.
"הסכם השמיים הפתוחים במתכונת הנוכחית לא מאפשר לנו להתחרות", אמר שקדי. יו"ר אל-על עמיקם כהן הוסיף כי בטווח קצר אולי תהיה הוזלה במחירים, אך בטווח ארוך החברות הקטנות יקרסו והגדולות יעלו מחירים. הוא הוסיף כי המדינה צריכה להחליט אם אל-על חשובה לה. "ברגע שייפול הטיל האירני הראשון לא יהיו פה חברות תעופה זרות", אמר.
היו"ר שאמה-הכהן התייחס לקשיים של אל-על ואמר כי החברה צריכה גם להתייעל מבחינת כוח האדם. המנכ"ל שקדי אמר בתגובה כי ההתייעלות מתבצעת והולכת במקביל עם דרישות החברה. ח"כ
יואל חסון ציין כי הוא חושש שהחתימה על ההסכם נעשתה פשוט כי לאחר שהחלה עבודת המטה היה קשה לאנשים לחזור אחורה בגלל בעיית אגו. הוא הוסיף כי אינו מתנגד לרעיון, אך הביע חשש מתוצאות ההסכם. "אפשר וצריך לעצור את הדבר הזה", אמר ח"כ חסון והוסיף: "אי-אפשר להתייחס לחברות התעופה כמו אל חברות הסלולר".
היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי המרכיב המרכזי בפתרון הבעיה היא הממשלה. הוא ציין כי שר התחבורה הביע נכונות להגיע לישיבה שתדון בנושא בוועדה בכנסת, והציע לזמן לדיון גם את כל הגורמים הנוגעים בדבר כדי לקבל את התמונה השלמה. בסיור השתתפו, יחד עם היו"ר שאמה-הכהן, חברי הכנסת
נחמן שי, יואל חסון,
אלכס מילר, רוברט טיבייב, אחמד טיבי, חנא סוייד ו
ישראל אייכלר.