החל ב-6 בספטמבר 2012, תורשה תחבורה ציבורית (אוטובוסים בלבד) לרדת לשוליו של כביש החוף (דרך מספר 2) בקטע שבין מחלף פולג (דרום נתניה) לצומת כפר שמריהו. זוהי הפעם הראשונה בישראל בה מוכשר שול הכביש לנתיב תחבורה ציבורית (נת"ץ). הפיכתו לנת"ץ פורסמה לראשונה ב-News1 בפברואר 2011 [ראו משמאל].
הכשרתו לנתיב תחבורה ציבורית מבוצעת במסגרת תוכניתו של
משרד התחבורה להכשיר נת"צים נוספים בכבישים בינעירוניים, בכל רחבי הארץ, במטרה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.
במסגרת ניסוי בן חצי שנה שעורך משרד התחבורה, באמצעות החברה הלאומית לדרכים יתאפשר לאוטובוסים לנסוע בשוליים הימניים המשודרג של הכביש בשעות העומס בבוקר 09:30-06:30. תיתכן הרחבה של שעות הנסיעה, בהתאם לגודשי התנועה בכביש. מדובר באחד מקטעי הכביש העמוסים ביותר בישראל.
החברה הלאומית לדרכים הכשירה בחודשים האחרונים את השוליים הימניים של הכביש. העבודות כללו בין השאר את הרחבת השוליים הימניים, קרצוף וריבוד הכביש לכל אורכו, התקנת מעקות בטיחות גבוהים, סימון מסלולים, שדרוג מדרכות ואבני שפה והתקנת שילוט מיוחד.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי לראשונה תתאפשר נסיעה ישירה ומהירה מנתניה ועד הרצליה, במסלול בלעדי של תחבורה ציבורית וכך ייעקפו הפקקים הארוכים המשתרכים מדי בוקר בדרך לתל אביב.
אורכו של הנת"ץ בין מחלף פולג לצומת כפר שמריהו הוא כ-12 קילומטרים. בתוך מספר חודשים ימשיך הנת"ץ עד מחלף הסירה. בהמשך יוארך עד לצומת גלילות ויחובר לנת"צ הקיים בתל אביב, דרך מרכז השלום ורחוב המסגר, עד לרחוב לה גרדיה. לא נמסרו מועדים מדויקים לביצוע התוכנית.
במשרד התחבורה ובחברה הלאומית לדרכים מעריכים כי הנת"ץ יאפשר לקצר את משך הנסיעה של התחבורה הציבורית ב-20%. כמו-כן הוא יאפשר להגדיל את מספר האוטובוסים בשעות הגודש ב-10% לפחות.
הפרויקט יופעל על-פי מודלים בינלאומיים, מתוך כוונה ליצור מתכונת ישראלית מוצלחת, שתיושם בכבישים נוספים. השר כ"ץ: "אנו מאמינים כי הצלחת הפרויקט תביא למצב שבו נהגי הרכב הפרטי יבינו כי קיימת חלופה נוחה ומהירה בקטע הכביש".
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, שי ברס, הסביר כי הניסוי מבוצע בתום סדרה ארוכה של בדיקות, תכנון מדויק לניצול רוחב הכביש, ספירות תנועה ומדידת מהירויות בשעות העומס. "יש לנו מדינה קטנה ועלינו לחשוב כל העת על פתרונות יצירתיים. למדנו על מודלים דומים שבוצעו בהולנד בה נעשה שימוש מוצלח בנתיב ובאנגליה, בה הוחלט על פתרון גורף ושינוי של חתך הכבישים", אמר ברס.
ראש עיריית תל אביב יפו,
רון חולדאי, הביע תקוה כי מיד ובמקביל, יבוצעו נתיבי תחבורה ציבורית לגוש-דן מאשדוד, מרעננה, מכפר סבא ומקריית אונו. "הבעיה המרכזית של מטרופולין גוש-דן היא היכולת של אנשים להגיע במהירות לעיר באמצעות תחבורה ציבורית יעילה ומהירה. ללא פתרון של מערכת תחבורה ציבורית כזו יעדיפו אנשים להישאר עם כלי הרכב הפרטי ולייצר את הצפיפות הבלתי נסבלת בתוך תל אביב-יפו", אמר.
לדבריו, העירייה תרמה ותורמת את חלקה בכ-54 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים, שגם הם אינם נאכפים על-ידי המשטרה ומשרד התחבורה, וכתוצאה מכך התחבורה הציבורית מקרטעת.