|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

"גם הטובים במרגלים עושים טעויות בהערכת מידע":

האמריקנים דחו הצעה לחסל את בן-לאדן ב-99' <br>

קבוצה אפגנית, שהתנגדה לטאליבן, הגישה לאמריקנים הצעה לחסל את רב-המחבלים בקנדהאר תמורת חמישה מיליוני דולר - הפרס שהוקצב על ראשו הסוכנות לביון התנגדה כיוון שהאמריקנים לא התלהבו מהקבוצה, ולא הגיבו למידע על הפיגוע המתקרב באניית-מלחמה שלהם במפרץ, לא דיווח להם אחמד שאה מסעוד על ההכנות לפיגוע באחד-עשר בספטמבר, וחוסל כמה ימים לפניו על-ידי יריביו באפגניסטן עצמה
31/08/2012  |   אביתר בן-צדף   |   חדשות   |   חיסול בן לאדן   |   תגובות
אוסמה בן-לאדן. יכול היה להיות מחוסל הרבה קודם [צילום: AP]

הסוכנות המרכזית לביון של ארצות-הברית סירבה בסוף 1999 לשלם לקבוצת מחתרת אפגנית חמישה מיליון דולר, שהכריז ממשל קלינטון על ראשו של אוסאמה בן-לאדן, תמורת חיסולו - טוען אדם, שהיה קולונל בביון הפולני במשטר הקומוניסטי, ותיווך בין הסוכנות האמריקנית לבין הקבוצה האפגנית.

בספר, שפרסם בפולין לפני כחודשיים, וטרם תורגם לאנגלית, מספר הסוכן הפולני אלכסנדר מקובסקי, כי קבוצה אפגנית בראשות אחמד שאה מסעוד - ממתנגדי בן-לאדן - דיווחה על מקומות מגוריו של בן-לאדן בעיר קנדהאר בדרום אפגניסטן, ששימשה מרכז שלטוני של טליבאן, על מקומות המפגש שלו, על אמצעי התחבורה שהוא משתמש בהם ועל אורחות חייו. הם הציעו להשתמש במכונית תופת כדי לחסלו.

בארבעה-עשר באוקטובר 1999 טס הסוכן האמריקני "ג'ים" לווארשה, ומסר לקבוצת מסעוד את התשובה השלילית של הסוכנות לביון. "בשום פנים אין לנו רישיון להרוג", אמר "ג'ים".

"ג'ים" דחה גם את האפשרות שהקבוצה תחסל את בן-לאדן באמצעים אחרים, כיוון שארצות-הברית מעוניינת לתופסו חי, ופועלת רק במסגרת החוק האמריקני.

מקובסקי טוען, שהמידע, שהביאה הקבוצה האפגנית, אומת לחלוטין, ובין-לאדן הגיע לקנדהאר, לפי לוח הזמנים, שמסרה קבוצת מסעוד.

עוד טוען מקובסקי, כי משנת 1999 דיווחו גורמים לסוכנות האמריקנית לביון, כי אל-קאעידה מתכנן לפגוע בספינות מלחמה אמריקניות במפרץ הפרסי, אך התעלמו מכך. והתוצאה - הפיגוע במשחתת קול, ששבעה-עשר אנשי צוותה נהרגו בו, באוקטובר 2000. הסוכנות האמריקנית התעלמה מהדיווחים "המעניינים", וטענה, באמצע שנת 2000, שתקיפה כזו אינה אפשרית.

לא נשק, אבל הדפסת כסף

בשנת 1997 יצר מסעוד, ראש הקבוצה האפגנית, מגע עם מקובסקי, שעסק אז במכירת נשק ואמצעי לחימה. מקובסקי פגש אותו בעמק פנג'שיר בצפון אפגניסטן, במסגרת מאמציו לשווק לנשק. בקשותיו של מסעוד נבדקו גם על-ידי הסוכנות האמריקנית לביון.

האמריקנים לא היו מעוניינים במסעוד, ולא אישרו לפולנים למכור לו נשק, אך אישרו למכור לו ציוד למיקוש, ולהדפיס בפולין כסף אפגני עבורו.

היחסים בין מקובסקי לבין מסעוד העמיקו עם השנים, ובאמצעותם הגיע אליו מידע רב על בן-לאדן. לדברי מקובסקי, עקבה קבוצת מסעוד במשך כשנה אחר רב-המחבלים, והעבירה את המידע לביון הפולני, שהעבירו לסוכנות האמריקנית. האמריקנים החזירו "טונות" של שאלות, אך לא עשו דבר עם שפע המידע, מספר מקובסקי. העובדה, שמקובסקי קישר ביניהם לאמריקנים, העלתה את ערכו בעיני קבוצת מסעוד.

מסעוד נפגע מהיחס האמריקני, ולא מסר להם את כל המידע, שליקט על הפיגוע המתוכנן באחד-עשר בספטמבר, טוען מקובסקי. ביוני 2000 חשש מסעוד, שאם יהרגו את בין-לאדן, או יתפסוהו, ישתפו האמריקנים פעולה עם טליבאן, אויביו. לכן, מנע מהאמריקנים כל מידע, שאספו אנשיו, ולא דיווח להם על התכנונים לאירוע הטרור. "מסעוד אִפשר לפיגוע להתקיים", טוען מקובסקי, ולא שם לב, שמתכננים להורגו.

מסעוד חוסל בתחילת ספטמבר 2001, ממש ערב הפיגוע במגדלי התאומים. "גם הטובים במרגלים עושים טעויות בהערכת מידע", מסכם מקובסקי את הטרגדיה.

גימלאי הסוכנות האמריקנית, שהיו אחראים למעקב אחרי בן-לאדן באותן השנים, טוענים, שאינם מכירים את מקובסקי כלל.

נחשף

ואם תרים אחר מידע חדש בפרשת חיסול בן-לאדן - הרי המקור הטוב ביותר הוא הספר החדש, "אין יום קל" למאט ביסונֶטי - לוחם לשעבר בצוות 6 של הקומנדו הימי האמריקני, שחיסל את המנוול בביתו, בעיר הצבאית אבוטאבאד בפקיסטן, במאי 2011.

עוד בטרם יצא לאור בהוצאת פינגווין, כבר נמצא הספר של ביסונטי בראש רשימת רבי-המכר של רשתות החנויות בארנס אנד נובל ואמזון. במקביל, הוא חומר קריאה לוהט במודיעין של מפקדת הכוחות המיוחדים האמריקניים, במבצעים של הפיקוד וגם בלשכת המפקד.

אדמירל ביל קרייוון - מפקד הפיקוד, איש הקומנדו הימי האמריקני בעצמו, שעמד בראש הפעולה לחיסול רב-המחבלים - רותח מזעם על הפרסומים הרבים על הפעולה בפרט ועל הכוחות המיוחדים בכלל. אדמירל מקרייוון סבור, שהפרסומים מזיקים, וחושפים מידע מודיעיני, אמצעים ושיטות לחימה.

"סתמו את הפה!" הורה האדמירל לאנשיו בהודעה, ששלח אליהם בדואר אלקטרוני.

את האדמירל מרגיזים במיוחד המשקרים על-מנת להגדיל את מכירת ספריהם/סרטיהם על הפעולה. לפני כמה חודשים הוא טרח לצאת מגדרו, ודוברו הודיע, כי כל שנכתב בספר, "המטרה ג'ירונימו" לצ'אק פאריר - לוחם לשעבר בכוחות המיוחדים, שתיאר כביכול את הפשיטה לחיסול אוסאמה בין לאדן, הוא שקר מוחלט, ו"כך לא התנהלו הדברים!"

לוטננט בדימוס פאריר טען, שבן-לאדן חוסל תוך תשעים שניות מאז שחדרו אנשי הכוחות המיוחדים לביתו המבוצר בפקיסטן. לדבריו, מסר הבית הלבן תיאור שקרי של האירוע, כדי להפיק רווחים פוליטיים על חשבון הלוחמים, תוך חשיפת מידע ומקורות מודיעין.

"מעולם לא טענו, שספר מסוים הנו שקר", אמר קולונל טים נאי, דובר פיקוד הכוחות המיוחדים, "כלומר, הספר הזה עבר כל גבול". לדבריו, לפאריר לא היה שום קשר לצוותים, שהיו מעורבים בפעולה ובהכנות אליה, וכי פיקוד הכוחות המיוחדים לא יחקור מה מקורות המידע לספר המפוקפק.

לעומת זה, קוראים אנשיו של אדמירל מקרייוון בקפידה את ספרו של ביסונטי, שלא הוגש לביקורתם המוקדמת. האדמירל התריע, כי ישקול להעמיד לדין איש כוחות מיוחדים - בהווה ובעבר - שיחשוף מידע רגיש.

ביסונטי נמצא בין הפטיש לסדן. מצד אחד - מפקדו לשעבר כועס מאוד. למרות שהסווה את שמו, וחתם על הספר כ"מארק אוֹוֶן" - חשפה התקשורת האמריקנית את זהותו לאחר שרשת הטלוויזיה פוקס חשפה, כי מארק אוון הוא מאט ביסונטי. אל-קאעידה, בתגובה, הוציא גזר-דין מוות על ביסונטי, ופרסם את תמונתו באתר האינטרנט שחל הארגון.

אין ספק, ביסונטי נמצא במצב עדין כתוצאה מחשיפתו. כזכור, הופל המסוק, שהוביל את צוות 6 לפעולת חילוץ באפגניסטן, בירי טיל נ"מ כמה שבועות אחרי חיסול בן-לאדן, וכל אנשי הצוות, שהיו בדרכם מפעולות חיפוש והצלה, נהרגו. היו שסברו, שאל-קאעידה טמן מארב מתוחכם לצוות החיסול.

מכל מקום, מיד אחרי הפעולה, ביקשו הבית הלבן והפנטגון מהתקשורת האמריקנית לא לנסות לחשוף את זהותם של אנשי הצוות - למען ביטחון הלוחמים ולמען ביטחון משפחותיהם.

פוליטיזציה

אדמירל מקרייון גם כועס על אנשיו - בהווה ובעבר - שמערבים את הכוחות המיוחדים בביקורתם הפוליטית על הנשיא ברק אובמה. לדבריו, זה דבר בלתי-נסבל לחלוטין. הקומנדו הימי האמריקני הוא גוף אמריקני - קובע האדמירל - ולא גוף פוליטי, ואסור לנצל אותו, או את השירות בו לעשיית הון פוליטי, סבור האדמירל.

לפני כמה חודשים האשימו דוברים של הרפובליקנים - ובראשם סנאטור ג'ון מקיין מאריזונה - כי הנשיא אובמה משתמש בהישגים הצבאיים של ארצות-הברית לקידום מסע הבחירות שלו. מקיין האשים, כי הפרסומים על המבצעים המיוחדים ועל לוחמה התקפית בתחום הסייבר באירן היו מופקרים לחלוטין, ומניעיהם פוליטיים לחלוטין.

ביסונטי מצטרף למאשימים את הבית הלבן בהפצת שקרים על פעולת החיסול. לדבריו, היה בצמד, שירה בראשו של רב-המחבלים מיד כשראו אותו, ואז נכנסו לביתו, וביצעו וידוא הריגה. דבריו מעלים ספק האם נשמרה הפקודה האמריקנית, שקובעת, שאסור לחסל אדם שאינו מתנגד בנשק למעצרו. הממשל טען, שבן-לאדן נורה כיוון שחששו, שהוא עומד להשתמש בנשק הרב, המוסתר בדירתו.

מאות מחבלים בדרג בינוני ומטה חוסלו בהיתקלויות עם חוליות של הכוחות המיוחדים האמריקניים בעירק, בפקיסטן ובאפגניסטן. אך מרבית החיסולים בתקופה האחרונה - ובעיקר של בכירי המחבלים - הנם באמצעות כטב"מים - כלי-טיס בלתי-מאוישים, המצוידים במערכות מיוצבות לתצפית, במערכות ממוחשבות ובאמצעי-לחימה מדויקים. ארצות-הברית חיסלה בצורה זו כשמונים מבכירי אל-קאעידה בעירק, באפגניסטן, בפקיסטן, באפריקה ובתימן - גם מחוץ לזירות הלחימה. בכך חיסול בין-לאדן במגע פיסי של חוליית לוחמים עמו הנו חריג מעניין בחיסולים האמריקניים.

ביסונטי מתאר בספרו את שגרת חייהם של הכוחות המיוחדים. לדבריו, הכוח התאמן להיתקלות באש בשטח בנוי, והוקצו לו אך שניות מעטות לתפוס את רב-המחבלים, או להורגו. לא הותירו ללוחמים שום מרווח לטעות. במבצע עצמו הגיעו הלוחמים מגע עם בין-לאדן רק חמש-עשרה דקות לאחר תחילת הקרב הרועש - די זמן ללבוש חגורת-נפץ, או להתחמש. בן-לאדן א הספיק ליטול את נשקו, טוען ביסונטי, שמספר שהיה מאחורי הלוחם, שירה בארכי-טרוריסט ברובה עם משתיק-קול. הם ראו אדם במסדרון האפל, וירו בו. האיש התכופף, לדבריו, לחדר השינה, והם סברו, שהוא נוטל נשק. הלוחמים דהרו בעקבותיו, ומצאו אותו שוכב על הרצפה תוך שלולית דם וחור בראשו, כששתי נשים ייללו על גופתו. הלוחמים ניקו את הדם, וזיהו את רב-המחבלים. אז פינו את הנשים מהחדר, וביצעו וידוא הריגה. בחיפוש בחדר מצאו שני כלי-נשק מוסלקים.

ביסנטי מציין, כי בתדרוך בידי פרקליט של הממשל ערב היציאה למבצע נאמר לצוות 6 במפורש, שמטרתם אינם להרוג את בן-לאדן. אם לא יהווה סכנה, יש לעוצרו, קבע הפרקליט.

ביסונטי מספר, כי חבריו לקומנדו הימי האמריקני לא אהדו את הנשיא אובמה, וכעסו, שחיסול בן-לאדן יגרום לבוחרים לבחור בו מחדש. עם זאת, העריכו את החלטתו לאשר את הפעולה.

ביסונטי מכחיש, כי היו לו מניעים פוליטיים בכתיבת הספר, ועיתוי ההוצאה לאור לא נקבע עקב הבחירות הקרבות בארצות-הברית. לדבריו, רצה לעשות משהו לרגל יום השנה לפיגוע במגדלי התאומים.

בפנטגון ובסוכנות לביון בוחנים את "אין יום קל". ביסונטי מסר, כי לא חשף שום מידע מסווג, או רגיש, שיכול לפגוע בביטון הלאומי של ארצות-הברית.

תאריך:  31/08/2012   |   עודכן:  31/08/2012
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמריקנים דחו הצעה לחסל את בן-לאדן ב-99'
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי מילשטיין
31/08/12 12:28
2
ישע
20/09/12 13:34
פורום: חיסול בן לאדן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזעקת צבע אדום נשמעה הבוקר (יום ו', 31.8.12) בסביבות השעה 06:00 בשדרות. לאחר מכן התפוצצו שתי רקטות בעיר. רקטה אחת פגעה ישירות בבית בעיר, ורקטה נוספת התפוצצה בטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים, אישה אחת לקתה בחרדה.
31/08/2012  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
עו"ד דינה זילבר, פרקליטה בכירה במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, תמונה בעוד שלושה שבועות למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ). היא תחליף את עו"ד מייק בלאס, המסיים שמונה שנים בתפקיד בהן הירבה להתנגש עם גורמי ימין בכלל ועם מתנחלים בפרט.
31/08/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
נתניהו ושטייניץ לא יתערבו במחיר הדלק: ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, שוחחו הערב (ה') בעקבות העלייה הצפויה במחירי הדלק במוצאי שבת. ראש הממשלה קיבל את הצעת שר האוצר שלא להתערב במחיר הדלק. ההחלטה התקבלה לאור העובדה שאין בקופת המדינה מקורות שיכולים לשמש להפחתת מחיר הדלק, שנובע בעיקר בשל התייקרות הנפט בעולם. לו היו מחליטים נתניהו ושטייניץ להתערב ולפעול להפחתת המחירים, היה נוצר הצורך לבצע קיצוץ במקורות תקציביים אחרים.
31/08/2012  |  לילך ויסמן  |   חדשות
המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, נעל את ועידת המפלגה בנאום החשוב ביותר שלו עד היום.
31/08/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
חוץ מהפועל תל אביב ועירוני קריית שמונה, שכבר הבטיחו את מקומן בשלב הבתים של הליגה האירופית, הערב (חמישי) הושלמה באופן סופי תמונת הקבוצות שהעפילו. השמות הגדולים - ליברפול, אינטר, לאציו, ניוקאסל אתלטיק בילבאו המשיכו הלאה, כאשר ההפתעות הגיעו מכיוונן של אפואל ניקוסיה וצסק"א מוסקבה, שהודחו. הקפריסאים, שהגיעו עד לרבע גמר האלופות עפו מול נמפטצ'י באקו, הקבוצה האזרית שקריית שמונה ניצחה במוקדמות הצ'מפיונס העונה.

ליברפול - הארטס 1:1 (1:2 לליברפול בסיכום)
המרסיסיידרס אמנם העפילו, אבל עשו זאת שוב בדרך הקשה ביותר שיש. אחרי שגירדו בקושי 1:0 באי הסקוטי השכן במפגש הראשון, האדומים סיימו רק בתיקו ביתי לא לפני שהלחיצו את כל יושבי אנפילד כאשר נקלעו לפיגור בדקה ה-85 משער של דייויד טמפלטון. לואיס סוארס הרגיע (88) עם שער שיוויון שהבטיח עליה.


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il