|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

עלייה במגמת התמותה של הפגים

המגמות העיקריות העולות מן הדוח: מספר לידות הפגים בישראל נמצא בעלייה מתמדת; תמותת הפגים במגמת עלייה; אין שיפור ממשי באחוזי התחלואה בשנים האחרונות מצוקת הפגיות נמשכת: מחסור ברופאים, אחיות ומיטות אשפוז
06/11/2012  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
מצב עגום [צילום: יח"צ]

לקראת "יום הפג הבינלאומי" הרביעי המצוין בישראל, מתפרסם לראשונה דוח מצב הפגים לשנת 2012. הדוח, המתפרסם על-ידי "הפורום למען הפגים בישראל", מעניק סקירה השוואתית מקיפה על מצב הפגים בישראל בחמש השנים האחרונות ומצביע על חוסרים רבים הנדרשים למערכת הבריאות לשם הענקת טיפול אופטימלי לפגים.

הדוח מתייחס למגוון ההיבטים והתחומים הקשורים לבריאותם ואיכות חייהם של הפגים ובני משפחותיהם, לרבות רמת התחלואה והתמותה, איכות הטיפול הרפואי והזכויות הסוציאליות שמקבלים הפגים והוריהם. מנתוני הדוח עולה כי לצד העלייה המתמשכת במספר לידות הפגים, אין שיפור במגמת העלייה בתחלואה ובתמותה, וכי עדיין נמשך המחסור החמור בכוח אדם מקצועי ובמיטות אשפוז בפגיות.

דוח מצב הפגים, המתפרסם לראשונה, מרכז תחתיו את מגוון ההיבטים בטיפול בפגים, החל מהטיפול הראשוני והמעקב ההתפתחותי שמקבל היילוד, וכלה בתנאים הסוציאליים להם זכאים הפגים ומשפחותיהם, ביניהם: תמיכה כספית מביטוח לאומי, חופשת לידה וכיסוי ביטוחי.
מסד הנתונים של תינוקות במשקל לידה נמוך מאד
מסד הנתונים של תינוקות במשקל לידה נמוך מאד (1,500 גרם או פחות). דוח מסכם לשנת 2010 ומגמות השנים 2010-2001.

ממצאי הדוח העיקריים
עלייה במגמת התמותה [צילום: AP]

אין מענה
כ-90% מהפגים בישראל אינם זכאים לקבלת מעקב התפתחותי וליווי מקצועי

אחוזי התמותה עלו בשנים האחרונות שיעור התמותה של פגים זעירים (פחות מ-750 גרם) בישראל גבוה אף הוא מהשיעור במערב - פי שניים מבארה"ב למשל
▪ ▪ ▪

1. מספר לידות הפגים בישראל נמצא בעלייה מתמדת.

2. קיים מחסור מתמשך ברופאים, אחיות ומיטות טיפול נמרץ ליילוד, שאינו מותאם למגמת העלייה בילודה: חוסר מיידי בכ-180 רופאי יילודים (ניאונטולוגים) וכ-150 רופאים ומתמחים למחלקות התינוקות הבשלים, וכן חוסר מיידי של 700 אחיות בתחום, 150 מיטות אשפוז (והשלמת תקנים לעוד כ-90 מיטות) ו-32 טורי כוננויות.

3. משנת 2008 ועד היום - אין שיפור ממשי באחוזי התחלואה של פגים כתוצאה מזיהומים נרכשים. דלקות ריאה הינן הביטוי החמור ביותר של תחלואה בקרב פגים: 1 מתוך 8 פגים חוזרים לאשפוז במהלך חמש השנים הראשונות לחייהם - פי חמישה מאשר אצל יילודים רגילים.

4. שיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות בישראל גבוה בכ-50% יותר מאשר במדינות העולם המערבי.

5. משנת 2008 ועד היום - ישנה עלייה במגמת התמותה של הפגים. אחוזי התמותה עלו מ-15.6% ל-18.1% בשנים האחרונות. שיעור התמותה של פגים זעירים (פחות מ-750 גרם) בישראל גבוה אף הוא מהשיעור במערב (פי שניים מבארה"ב למשל).

6. ישנה עלייה במספר הפגים שאינם זכאים לתמיכה כספית מלאה מן המוסד לביטוח לאומי. קיים צורך מיידי בתוספת מינימאלית של עוד כ-50,000 שקל לכל פג (במשקל לידה מתחת ל-1,750 גרם).

7. כ-90% מהפגים בישראל אינם זכאים לקבלת מעקב התפתחותי וליווי מקצועי: פגים שנולדו במשקל של מעל 1,500 גרם (ללא קשר לשבוע ההריון) מקבלים עדיין מעקב במסגרת רפואת הילדים הכללית בקהילה, שאינה מספקת מענה מקיף והולם לצורכיהם המיוחדים (המכון להתפתחות הילד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד).

8. כ-80% מהפגים בישראל אינם זכאים לטיפול ראשוני מיטבי, תזונה מותאמת לצורכיהם, ליווי והדרכה מקצועית: פגים שנולדו לאחר השבוע ה-34 להריון מטופלים במחלקת היילודים הבשלים ומשוחררים לרוב לאחר 72-48 שעות (בשל עומס בפגיות). הם אינם מקבלים העשרה תזונתית, ליווי והדרכה מקצועית המתאימה לפגים.

9. אין שיפור משמעותי במספר הפגים הזכאים להגנה מפני וירוס ה-RSV. פגים שנולדו לאחר השבוע ה-32 להריון (כולל) - אינם זכאים למימון ממשלתי של החיסון, למרות שסיכוייהם לחלות בווירוס זהים לחלוטין.

10. לכל הפגים בישראל אין כיסוי ביטוחי, למרות רצון הורים לשלם על ביטוח באופן פרטי: חברות הביטוח בישראל עדיין מסרבות באופן גורף לבקשות לביטוח פרטי עבור פגים.

פרופ' שאול דולברג, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום: "מגמת העלייה העקבית בילודה בכלל ובילודת הפגים בפרט, אינה מקבלת עדיין מענה הולם ממערכת הבריאות. הקשר ההדוק בין יכולות הצוותים הרפואיים לבין שיעורי התחלואה והתמותה של הפגים, כבר הוכח מעבר לכל ספק.

לצערנו, ישנם לא מעט פגים, אשר מקבלים טיפול שאינו מותאם לצורכיהם. יש לא מעט פגים שסובלים מבעיות חירשות, ראייה ואף שיתוק מוחין, מצוקות שילוו אותם לאורך כל חייהם. חלק עיקרי מפגיעות אלה אפשר למנוע על-ידי שיפור בתשתיות, במספר הרופאים ובמספר האחיות. יש לנו את הידע והכישורים אך אין לנו את הכלים לטפל בתינוקות אלו".

רומי שחורי, יו"ר עמותת לה"ב וחברה בהנהלת הפורום: "פגים שנולדו לאחר השבוע ה-34 להריון ופגים במשקל לידה של מעל 1.5 ק"ג, אינם מקבלים את רמת התמיכה הממשלתית, הטיפול והמעקב ההולמים את צורכיהם המיוחדים. להיעדר הטיפול המתאים יש השלכות בלתי הפיכות, על התפתחותם ועל ההתמודדות של הוריהם עם החוויה הקשה של לידה טרם זמנה".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת ישראל ויו"ר הפורום: "חשוב מאוד שלא להוריד את נושא הפגים מסדר היום הציבורי. דוח מקיף זה מרכז בתוכו, לראשונה, את כל הנושאים החשובים בטיפול בפגים ובשיפור איכות חייהם והוא חייב להיות כלול בסדרי העדיפויות של הממשלה החדשה. בכוונתי להמשיך ולפעול ליישום ההבטחות שקיבלנו בשנה שעברה, ובראשן שיפור משמעותי של מערך התשתיות ביחידות הטיפול הנמרץ ליילוד (פגיות)".

קבוצות בסיכון
בסיכון גבוה [צילום אילוסטרציה: AP]

הניתוח המשתני הראה שלידה מוקדמת קשורה ללאום ערבי, אם צעירה, השכלה נמוכה, מצב משפחתי לא נשואה, לידה מוקדמת קודמת, זמן בין הריונות קצר מאוד וארוך מאוד, הריון ראשון, הריון מרובה-עוברים ומומים מולדים משמעותיים
▪ ▪ ▪

מחקר המבוסס על הודעות הלידה של משרד הבריאות ומשרד הפנים בין השנים 2000 עד 2011 הראה כי השיעור הכולל של לידה מוקדמת השתנה מעט בין השנים 2011-2000 ונע בין 6.5%-7.1%. שיעור הלידות ב-33 שבועות ירד מ-1.3% ל-1.0% ושיעור לידות לפני 28 שבועות ירד מ-0.3% ל-0.2%.

בעוד שהשיעור הכולל של לידה מוקדמת ירד מעט באוכלוסיה היהודית, הוא עלה מ-6.6% ל-7.4%-7.7% באוכלוסיה הערבית. משנת 2006 שיעור זה יציב.

הריון מרובה-עוברים הוא המנבא החזק ביותר ללידה מוקדמת. יחס הסיכון המתוקנן (מתוקנן להשכלת האם, גיל האם, מומים מולדים) ללידה מוקדמת בהריון מרובה, היה גבוה פי 20 עבור סך לידות מוקדמות פחות מ-37 שבועות ופי 30 עבור לידות מוקדמות בין 32-28 שבועות בהשוואה ללידה בשבוע 44-37.

בניתוח הרב המשתנה לידה מוקדמת הייתה קשורה באופן מובהק ביותר עם לידה מוקדמת קודמת יחד עם מום מולד משמעותי. לידות מוקדמות היו קשורות גם ללאום ערבי, גיל האם מבוגר יותר, רמת השכלה נמוכה, מצב משפחתי אחר מנשואה, מין היילוד זכר ואם שנולדה באתיופיה. רווח זמן בין ההריונות של יותר משישה חודשים עד לפני פחות מחמש שנים היה מגן.

הניתוח המשתני הראה שלידה מוקדמת קשורה ללאום ערבי, אם צעירה, השכלה נמוכה, מצב משפחתי לא נשואה, לידה מוקדמת קודמת, זמן בין הריונות קצר מאוד וארוך מאוד, הריון ראשון, הריון מרובה-עוברים ומומים מולדים משמעותיים.

מסקנות: בין השנים 2011-2000 נמצאו שיעורים יציבים של לידות מוקדמות של כלל האוכלוסיה בישראל לעומת עלייה של 13% באוכלוסיה הערבית בין השנים 2006-2000. שיעור לידות מוקדמות בישראל בקרב האוכלוסיה הערבית יציב. נשים אתיופיות זוהו כבעלות סיכון גבוה יחסי ללידה מוקדמת. זיהוי אוכלוסיות בסיכון הוא הצעד הראשון בזיהוי גורמי סיכון המתאימים להתערבות.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  06/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלייה במגמת התמותה של הפגים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת ישראל תפצה את פעיל הימין איתמר בן-גביר ב-10,000 שקל בשל שני אירועים בהם נעצר שלא כדין בשנת 2005. כך קבע (25.10.12) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה יועד הכהן, בקבלו חלקית את ערעורו של בן-גביר על דחיית תביעתו בידי בית משפט השלום בעיר.
06/11/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופטת בית משפט השלום בירושלים, חנה מרים לומפ, זיכתה (21.10.12) את סיגלית חכם שהועמדה לדין לאחר שהפגינה מול תחנת המשטרה במעלה אדומים. חכם הואשמה בהפרעה לשוטר והתנהגות פסולה במקום ציבורי, אך לומפ קבעה שמעשיה חוסים תחת הגנת חופש הביטוי.
06/11/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ממשיך להוביל במניין האלקטורים בסקרים האחרונים שהתפרסמו לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לנשיאות (יום ג', 6.11.12). גם במישור הכלל-ארצי מצביעים רוב הסקרים על יתרון קל לאובמה.
06/11/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות

למרו תשני משחקים חסרים בקאדר, ליגת העל בכדורסל נשים יצאה הערב (שני) לדרך. הדאבליסטית אריחה את ראשל"צ וניצחה 64:74, גליל עליון גברה 66:68 על אליצור חולון. המשחק של אליצור רמלה מול נתניה נדחה אחרי שהאיגוד אישר לרמלה לנסות ולהסדיר את הבעיות הכלכליות שלה. המשחק בין רמת השרון להפועל פ"ת נדחה לאחר שמספר שחקניות זרות היו מעורבות בתאונת דרכים קלה והשופטים החליטו שלא לקיים את המשחק.

ראשון לציון סיפקה משחק צמוד ביותר ופתחה נהדר את המחצית הראשונה. הבנות של עדני דגן עדיין לא הגיעו לעונה והכתומות ידעו שיש להן הזדמנות להפתיעה את הדאבליסטית. המחצית הסתיימה כשעל הלוח ראשון מובילה ב-2 נקודות, 24:26 לבנות של שירה העליון. במחצית השנייה נזכרו הבנות של דגן שיש להן תואר להגן עליו ואשלי שילדס התחילה לשחק כמו שהיא יודעת וקלעה 18 נקודת ברבע.


אל רכב צבאי בו נסע מפקד גדוד סיור של חטיבת גולני נורה קליע. ככל הנראה מדובר בכדור תועה שנורה מסוריה. ישראל הגישה תלונה לכוח האו"ם ברמת-הגולן.
05/11/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il