|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

עיקר ההוצאות על מחקרים - בגין שכר

בשנת 2009 הוצאות בתי החולים למחקרים מיוחדים היוו 1.9 אחוז מסך ההוצאות של בתי חולים כלליים, ו-0.1 אחוז בבתי-חולים לבריאות הנפש ההוצאות הגבוהות ביותר על מחקרים מיוחדים היו בבתי חולים במגזר הממשלתי, ובקרב האגפים המקצועיים השונים באגף מחלות פנימיות שיעור המימון של מו"פ ממקורות בחו"ל היה הגבוה ביותר ממוצע שעות עבודה שבועיות לרופא בעל מינוי אקדמי בבית חולים - 48, מהן בממוצע הקדיש 6 שעות למו"פ
13/11/2012  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

לקראת הצטרפות ישראל ל-OECD, נמסר לארגונים הבינלאומיים באופן שוטף מידע רב בנושאי בריאות ומו"פ, ולפי הנחיות ארגונים אלו נדרשת הפרדה של הוצאות הבריאות והמחקר. רוב המדינות ערכו סקר מו"פ בבתי חולים והסקר הנוכחי שנערך בישראל יאפשר לשפר את אומדני המו"פ בארץ.

מחקרים בעלי מימון מיוחד הם מחקרים עבורם התקבל מימון מלא או חלקי מגורם חיצוני לבית-החולים. מחקרים אלו מהווים רק חלק מכלל המחקר המתבצע בבתי החולים. סך ההכנסות למחקרים בעלי מימון מיוחד בבתי חולים הגיעו ל-302.4 מיליון שקל. ההכנסות וההוצאות הגבוהות ביותר למחקר היו במגזר הממשלתי.

מהסקר עולה כי אחוז הכנסות המגזר הממשלתי על ביצוע מחקרים בעלי מימון מיוחד היה הגבוה ביותר, והיווה 57% מסך ההכנסות, ואחוז הכנסות מגזר המלכ"ר היה הנמוך ביותר, והיווה 14% מסך ההכנסות.

בחינת הממצאים לפי גודל בתי החולים כפי שבא לביטוי במספר מיטות האשפוז מראה שההכנסות למימון מחקרים גדלות ככל שהמגזר בעל מספר גבוה יותר של מיטות אשפוז. הכנסות מחוז תל אביב היו הגבוהות ביותר והיוו 40% מסך ההכנסות. שיעור המימון שהתקבל ממגזר חו"ל היה הגבוה ביותר, והיווה 32% מסך ההכנסות.

עיקר ההוצאות על מחקרים מיוחדים בכל המגזרים היו בגין שכר. במזר הממשלתי הוצאות השכר היוו 54%, במגזר המלכ"ר 44% ובמגזר קופות החולים 60%.

באגפים הפנימיים של בתי החולים השונים התבצעה כמות המחקר הגבוהה ביותר - 54% מסך כל ההוצאות. בקופות חולים מתבצע מו"פ באגפי הילדים בשיעור גבוה יותר מאשר במגזר המלכ"ר ובמגזר ממשלתי, שבהם מתרכז המו"פ יותר באגפים לכירורגיה.

מבדיקה של שיעורי התפלגות של מיטות אשפוז לפי אגפים התגלה שהאחוז הגבוה של המיטות היה גם הוא באגפים הפנימיים - 37% ובאגפים לכירורגיה - 36%.

רופאי בתי"ח ממשלתיים מקדישים את הזמן המירבי למו"פ
48 שעות [צילום: פלאש 90]

ממוצע שעות העבודה השבועיות של כלל הרופאים בעלי מינוי אקדמי/קליני היה כ-48 שעות עבודה שבועיות לרופא בבית החולים בבתי חולים ממשלתיים - 7,621 שעות שבועיות למחקר ופיתוח
▪ ▪ ▪

כדי לדעת את היקף העבודה על מו"פ בקרב הרופאים בבתי-החולים, היה צורך בסקר משלים על רופאים בבתי חולים, כאשר ההתמקדות של הסקר הייתה ברופאים המועסקים בבתי-חולים להם יש מינוי קליני/אקדמי.

סך הרופאים בעלי מינוי אקדמי בכיר וזוטר הגיע ל-2,570. כ-47% מכלל הרופאים הועסקו בבתי חולים השייכים למגזר הממשלתי וכ-40% לבתי חולים השייכים לקופות החולים. המגזר הפרטי היה זניח.

ממוצע שעות העבודה השבועיות של כלל הרופאים בעלי מינוי אקדמי/קליני היה כ-48 שעות עבודה שבועיות לרופא בבית החולים לכלל עיסוקיו כמו: טיפול בחולים, מחקר ופיתוח, הוראה והדרכה ופעילות מנהלית. ממוצע שעות העבודה המוקדשות למו"פ בקרב רופאים בעלי מינוי היה כ-6 שעות שבועיות לרופא.

מבין המגזרים, בבתי חולים ממשלתיים הקדישו הרופאים את כמות השעות הגדולה ביותר למחקר ופיתוח - 7,621 שעות שבועיות, דבר הנובע ממספר רב של רופאים בעלי מינוי במגזר זה. לעומתם, במגזר מלכ"ר ניתן לראות מספר שעות קטן יחסית לשאר המגזרים אך בממוצע כל רופא תורם כ-9 שעות מו"פ שבועיות.

מספר שעות מו"פ גבוה באגפים הפנימיים
מחלקה פנימית [באדיבות מרכז רפואי הלל יפה]

אצל כל בתי החולים האגפים הפנימיים מובילים בשיעור השעות הגבוה ביותר המוקדשות למו"פ
▪ ▪ ▪

מחקר ופיתוח הנעשה בבתי חולים מתחלק לארבעה סוגים מרכזיים: מחקר בסיסי, מחקר יישומי, פיתוח (ללא ניסויים קליניים) וניסויים קליניים שמוגדרים מו"פ (עד פאזה 3).

מרבית שעות המחקר מוקדשות למחקר בסיסי ויישומי - 5,378 ו-6,543 שעות מו"פ שבועיות בהתאמה מתוך סך כולל של 15,477 שעות שבועיות שהוקדשו למו"פ.

בבתי חולים של קופות חולים ובבתי חולים ממשלתיים מרבית שעות המו"פ מוקדשות למחקר יישומי, בעוד שבמגזר המלכ"ר, מרבית שעות המו"פ הן על מחקר בסיסי, וזאת בעיקר תוצאת אופי הפעילות המחקרית בבתי החולים האוניברסיטאיים של בית חולים "הדסה". ניתן לראות כי רוב שעות הניסויים הקליניים מתבצעות בבתי החולים הממשלתיים - 53%.

מספר שעות המו"פ המושקעות באגפים הפנימיים היה הגבוה ביותר מבין כל האגפים - כ-37%, לאחריו אגף כירורגיה וילדים עם 16.9% ו-15.8% בהתאמה. בבתי חולים השייכים למגזר של קופות חולים ניתן לראות התפלגות דומה, בעוד שבתי חולים ממגזר המלכ"ר ובתי חולים ממשלתיים בעלי חלוקה פנימית מעט שונה, אך אצל כולם האגפים הפנימיים מובילים בשיעור השעות הגבוה ביותר המוקדשות למו"פ.

גיל מבוגר של הרופאים
מינוי אקדמי [צילום: האגודה למלחמה בסרטן]

כ-37% מהרופאים היו בין גילאי 52 ל-61 - גיל מבוגר יחסית שנובע, ככל הנראה, ממשך הזמן הלוקח עד לקבלת המינוי האקדמי מהאוניברסיטאות
▪ ▪ ▪

מתוך אוכלוסיית הסקר מספר הנשים הגיע ל-722 המהווה 28% מכלל הרופאים בעלי מינוי אקדמי/קליני. אחוז הנשים גבוה ביותר בבתי חולים של קופות חולים.

אחוז הנשים שונה בקבוצות הגיל השונות. שיעור הנשים בעלות מינוי אקדמי/קליני הסתכם ב-16% בממוצע אצל נשים שנולדו עד שנת 1950, וב-43% אצל ילידות 1984-1971.

רוב הרופאים נולדו בישראל - 58%. בהתפלגות לפי שנת הלידה של הרופאים ניתן לראות כי כ-37% מהרופאים היו בין גילאי 52 ל-61 - גיל מבוגר יחסית שנובע, ככל הנראה, ממשך הזמן הלוקח עד לקבלת המינוי האקדמי מהאוניברסיטאות. אחוז הרופאים בגילאי 35 ומעלה ילידי הארץ (%58) גבוה מחלקם באוכלוסיה (%52).

רוב הרופאים בעלי מינוי אקדמי/קליני עבדו באגפים הפנימיים (36%) ובאגפים כירורגיים (21%). ניתן לראות כי אגפים אלה שמרו גם על גודלם היחסי בחלוקה לארבעת המגזרים של כל אגף, למעט בבתי חולים המנוהלים על-ידי מלכ"ר, שם ניתן לראות כי אגפי ילדים גדולים מהאגפים הכירורגיים. ראוי לציין כי באגפים אלו מספר מיטות האשפוז הגבוה ביותר ולכן גם סך הרופאים המועסקים בהם גבוה יותר.

המגזר הממשלתי - פי ארבעה יותר שעות מו"פ
אחוז גבוה [צילום: AP]

בבתי-חולים של קופות חולים רוב המו"פ היה יישומי ומעט מאוד ניסויים קליניים
▪ ▪ ▪

בבתי חולים לבריאות הנפש נמצא אחוז גבוה יחסית של שעות שבועיות המושקעות במו"פ במגזר הממשלתי - 13.1%, לעומת השיעור על פני כל בתי החולים לבריאות הנפש - 11.1%.

בבתי חולים של קופות חולים רוב המו"פ היה יישומי ומעט מאוד ניסויים קליניים, שרובם התבצעו במגזר הממשלתי. רוב שעות המו"פ במגזר הממשלתי הושקעו במו"פ בסיסי, לעומת מגזר קופות חולים שבו רוב שעות המו"פ הוקדשו למו"פ יישומי.

בנוסף, המגזר הממשלתי השקיע פי ארבעה יותר שעות מו"פ בניסויים קליניים ממגזר קופות-חולים - 160 שעות לעומת 40 שעות במגזר קופות חולים.

שיתופי פעולה
הרבה כסף [צילום: פלאש 90]

שיתופי הפעולה נעשו בעיקר עם חוקרים מבית החולים שבו מועסק הרופא ומבית הספר לרפואה והאוניברסיטה שבהם יש לו מינוי
▪ ▪ ▪

אחוז הרופאים בעלי מינוי קליני/אקדמי שפרסמו מאמרים בשנים 2010 ו-2011 היה כ-79%. מתוכם כ-39% פרסמו מעל חמישה מאמרים בשנים אלה. ניתן להבחין כי באופן יחסי ממוצע כתיבת המאמרים הגבוה ביותר שייך לרופאים ממגזר המלכ"ר, שם כ-88% מן הרופאים בעלי מינוי אקדמי פרסמו מאמרים בשנים אלו. בבתי החולים הממשלתיים פרסמו 82%, ובבתי החולים של קופות חולים 73%.

מספר הרופאים שהגישו בקשות לרישום פטנטים בשנים 2007 עד 2011 הוא 220, והם היוו כ-8.6% מכלל הרופאים. מספר הרופאים ממגזר המלכ"ר שהגישו בקשות לפטנטים היה גבוה משמעותית משאר המגזרים.

יש לציין כי בעוד בתי החולים הממשלתיים הוציאו הכי הרבה כסף על ביצוע מחקרים בעלי מימון מיוחד, מספר הבקשות הגבוה לרישום פטנטים מגיע דווקא ממגזר מלכ"ר, אשר הוציא הכי פחות כסף על מחקרים בעלי מימון מיוחד מבין המגזרים.

שיתופי הפעולה נעשו בעיקר עם חוקרים מבית החולים שבו מועסק הרופא ומבית הספר לרפואה והאוניברסיטה שבהם יש לו מינוי, ובמיוחד עם חוקרים שעובדים באותו בית-חולים. רק כשליש מהרופאים ענו על השאלות הנוגעות לשיתופי פעולה. מתוך 53% שיתופי פעולה עם בית החולים והאוניברסיטה של החוקר, כ-30% מן הרופאים שהשיבו במידה רבה ובמידה רבה מאוד ביצעו עבודה משותפת עם חוקרים בבית החולים שבו הם עובדים.

תאריך:  13/11/2012   |   עודכן:  13/11/2012
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיקר ההוצאות על מחקרים - בגין שכר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז+גימלאי צהל
14/11/12 02:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת הבניה דמרי תעניק לשוטרים הנחה של 8% על הדירות שהיא בונה ומוכרת בנתניה, בצורן, במודיעין, באשדוד, באשקלון, בבאר שבע ובנתיבות. ההנחה תהיה בתוקף ממחרתיים (15.11.12) , למשך כשבועיים, עד 30 בנובמבר. החברה מעריכה את שווי ההנחה ב-75 עד 205 אלף שקל לדירה.
13/11/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מוסד אקדמי אינו יכול להעניק לעובדיו תוספות שכר בלא אישורו של שר האוצר, ולאחר מכן לטעון שהוא עושה זאת במסגרת החופש האקדמי. כך עולה מפסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, בנוגע לפנסיה ממנה ייהנו חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטת תל אביב.
13/11/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
צילומי לווין שנחשפו בימים האחרונים מעידים על ניסויים שעורכת קוריאה הצפונית באתר שיגור טילים. כך הודיע (יום ג', 13.11.12) מכון אקדמי אמריקני.
13/11/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
"מעולה לעולה כוחנו עולה" הייתה סיסמה פופולרית בשנות ה-90, שנולדה בעקבות העלייה ההמונית מברית-המועצמות של אז. בינתיים זרמו מים רבים בים התיכון, וירושלים - בירת-ישראל - היא זו שזכתה לקליטתם של מספר עולים רב יותר מאשר בכל עיר אחרת בארץ, במיוחד של הצעירים שבהם.
13/11/2012  |  ראובן לייב  |   חדשות
אבי ביתן, יזם המרכז האקדמי כרמל, מזהיר מפני עלייה חדה במחירי הדיור בחיפה. על-פי נתוני מינהל מקרקעי ישראל, רק בשנת 2015 יופשרו אדמות לבניית כ-1,300 יחידות דיור בעיר חיפה. "המשמעות היא להערכתי עליית מחירים בטווח הקרוב של הדירות הקיימות בהעדר היצע עכשווי מספיק, ויש שמתחילים לחשוב אם זה כדאי בכלל להתיישב בחיפה. אם אין תעסוקה ומחירי הדיור עולים, אז למה שמישהו ירצה בכלל לגור בעיר?", מבהיר ביתן.
13/11/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il