|
גדעון סיטרמן. "רגולטור מעורב מייצר ערך מוסף לפעילות"
|
|
|
|
|
יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, רו"ח
גדעון סיטרמן, התייחס להשפעת האסדרה על נמל אשדוד ואמר: "לרגולציה תפקיד חשוב והכרחי בניהול הנמלים וביחסי הגומלין בין הרגולטורים למפעילים. אך לפעמים בפרקטיקה בחיי היום-יום בהפעלת הרגולציה ישנם כשלים. הרגולציה הלאומית מורכבת ולעיתים מסובכת עד לכדי יתר רגולציה. ישנם גופים רבים המפקחים על פעילות הנמל, לכל אחד מהגופים סמכויות שונות שלעיתים סותרות זה את זו, לכל אחד מהם שיקולים על-פי תפישתו, ולעיתים מבלי לראות את התמונה בכללותה. חשוב לזכור רגולטור מעורב מייצר ערך מוסף לפעילות, אך רגולטור מתערב הוא משמיד ערך".
הוא דיבר בחבר דיון בנושא "למה לי רגולציה עכשיו", שנערך במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס.
סיטרמן נתן כדוגמה את התערבות הממונה על השכר בהסכמי עבודה ואמר: "התערבות הממונה על השכר, לאחר שההנהלה, נציגי העובדים וההסתדרות מגיעים להסכם, גורמת לעיתים קרובות לחיכוכים נוספים, שבגינם מתפתחים עיצומים המייצרים הסכם עם עלויות נוספות. הסכמים שמובילה ההנהלה הם כאלה שיש בהם כדאיות כלכלית לחברה. הרגולטור מגיע, לעיתים קרובות להסכמים עם תוספות שכר אשר לא נושאות בצידן תמורות כלכליות".
הוא התייחס גם לנושא הפרטת נמל אשדוד, ופירט את התועלות שבשילוב כוחות בין הגופים: "הפרטת הנמלים היא צעד חיוני ובלתי נמנע. ההפרטה היא זו שתבטיח תחרות אמיתית ומלאה בענף. המדינה צריכה לפעול לעידוד הצמיחה של הסקטור הפרטי ולהתפתחותן של החברות. חברת הנמל ביצעה את כל ההכנות על-מנת שרשות החברות תוכל לקבל החלטה לצאת להנפקה ומדובר בתהליך אותה מבקשים לקדם הדירקטוריון וההנהלה כאחד. משרדי הממשלה צריכים להתמקד בבחירת תנאי ודרכי ההפרטה ומקבלי ההחלטות צריכים להבין שיש לגשת מיידית להפרטה, מאחר שכיום יש הזדמנות היסטורית להפרטה - ההסתדרות, העובדים, כולם מעוניינים בהפרטה".