|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

צדק, לא נקמה

עונש מוות על רצח עולה בקנה אחד דווקא עם המוסר היהודי, המקפיד כל כך על קדושת חיי אדם יש בו גם תועלת מעשית רבה
12/09/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   רצח הילדה רוז   |   תגובות
לפעמים עונש מוות הוא הדבר הראוי. רוני רון, רוצחה של נכדתו רוז

על עבירות לא מעטות קבעה ההלכה היהודית עונש מוות: רצח, חילול שבת, עבודה זרה ועוד. לכאורה, הדבר מלמד על כך שידה של ההלכה קלה על ההדק. אבל בפועל, בדיוק ההיפך הוא הנכון.

ראשית, המגבלות המוטלות על בית הדין בבואו לפסוק מיתה כה רבות, עד שחז"ל קבעו: "סנהדרין המוציאה להורג אחת לשבעים שנה, נקראת קטלנית". צריך שני עדים (ולא כל אחד כשר להעיד לפי ההלכה) שיעידו בדיוק אותו הדבר וידייקו בכל פרט קטן ביותר (אחת הדוגמאות שבהלכה: אם הרצח התרחש מתחת לעץ תאנה, שואלים אותם לאיזה כיוון פנו עוקצי התאנים). הם צריכים להתריע מראש בפני העבריין על כך שהוא עומד לבצע עבירה פלונית שעונשה מיתה, והוא צריך לומר בפירוש שהוא מתעלם מההתרעה. ויש הרבה מאוד פרטים בהליך המשפטי עצמו, המקשים ביותר לגזור מיתה.

שנית, העונשים החמורים על רצח דווקא מדגישים את החשיבות שמייחסת היהדות לחיי אדם. רוצח במזיד - עונשו מיתה. רוצח בשוגג - מוגלה למאסר בית בעיר מקלט, העשוי להימשך עשרות שנים. ההלכה אינה מוכנה לעבור לסדר היום על לקיחת חיי האדם בידי זולתו - ויודגש: האדם באשר הוא - אדם. שהרי כך אמר הקדוש ברוך הוא לאחר המבול: "שופך דם האדם - באדם דמו יישפך, כי בצלם אלוקים עשה את האדם".

השאלה היא, מה עושים כאשר שני ערכים אלו מתנגשים. כלומר: מצד אחד, יש ריבוי של מעשי רצח וחייבים להעניש ולהרתיע על-מנת למנוע את הרציחות הבאות. מצד שני, הדין הנוקשה אינו מאפשר להוציא להורג את הרוצח, גם אם יש ראיות מוצקות נגדו. על כך עונה הרמב"ם: "בכל אלו הרצחנין וכיוצא בהן שאינן מחויבין מיתת בית דין, אם רצה מלך ישראל להורגן בדין המלכות ותקנת העולם, הרשות בידו. וכן אם ראו בית דין להרוג אותן בהוראת שעה אם הייתה השעה צריכה לכך, יש להם רשות כפי מה שראו.

"הרי שלא הרגם המלך ולא הייתה השעה צריכה לחזֵק הדבר, הרי בית דין חייבין מכל מקום להכותם מכה רבה הקרובה למיתה, ולאסור אותם במצור ובמצוק שנים רבות, ולצערם בכל מיני צער, כדי להפחיד ולאיים על שאר הרשעים" (הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק ב', הלכות ד'-ה').

הרמב"ם מחלק בין שלושה מצבים. הראשון הוא מצב בו המלך מגיע למסקנה שתקנת העולם מחייבת להוציא להורג רוצחים גם שלא לפי דין תורה. במקרה כזה, הוא רשאי לקבוע חוק פלילי חילוני, אשר באמצעותו יומתו האשמים. במקרה השני, יכול הסנהדרין לפעול בצורה דומה כהוראת שעה. ואילו במקרה השלישי, יכולים הן המלך והן הסנהדרין להכות ולהכניס למאסר רוצחים כאשר נסיבות הזמן אינן מצדיקות הוצאה להורג שלא לפי ההלכה.

אלו הן הלכות קיצוניות מאוד ונדירות מאוד. הרמב"ם קובע, שניתן ליצור "מסלול עוקף הלכה" - משום שהמלך והסנהדרין שואבים את סמכותם מכוח אותה הלכה עצמה - על-מנת להעניש את האשמים ולהרתיע את העבריינים. מובן שיש איזונים ובלמים גם במערכת הפלילית החילופית, אבל עצם קיומה מהווה חריג יוצא דופן בנוף ההלכתי.

האם הגיעה העת להפעיל עקרונות אלו בישראל? בהחלט כן. אם מישהו מוטרד מהצד ההלכתי נאמר לו, שגדולי רבני הציונות הדתית כבר פסקו שלמדינה יש דין של מלך ולכן היא יכולה לפעול כמותו. זו הסיבה שחיילים דתיים משרתים בצה"ל, זו הסיבה ששומרי מצוות מתדיינים בבתי המשפט וזו גם הסיבה לכך שהמדינה יכולה להטיל עונש מוות.

הדיון מן הסתם לא יהיה הלכתי אלא מוסרי, אך גם כאן עלינו לחזור לקו שמציב הרמב"ם (וההלכה כמותו). המרחם על האכזרים, סופו מתאכזר לרחמנים - קבעו חז"ל באימרה שמרבים לצטט, אך משום מה ממעטים ליישם. כאשר לא מוציאים להורג את הרוצח, אומרים למעשה: נכון, הוא נטל חיי אדם, התאכזר בצורה שאין כדוגמתה לקורבן ולמשפחתו - אבל אנחנו נרחם עליו. שלא לדבר על כך שזוהי התאכזרות כלפי קורבנותיהם של הרוצחים הבאים.

אין ספק שאנו מצויים בשעה בה "תקנת העולם" מחייבת לדון במלוא כובד הראש בהוצאתם להורג של רוצחים. רצח נשים בידי בני זוגם, רצח ילדים בידי הוריהם, רצח קשישים במהלך שוד, רצח אזרחים במלחמות עבריינים, רצח בידי נהגים משתוללים - כל אלו הן תופעות יום-יומיות. מה עוד צריך לקרות כדי שנבין, שקדושת חיי האדם הופכת אצלנו לסיסמה נבובה וריקה מתוכן?

מובן שאין מדובר על כך שעונש המוות יהיה מנדטורי. מובן שיש לדרוש להטילו רק במקרים של אכזריות יוצאת דופן. חוץ מזה, לעצם קיומו של עונש המוות על רצח, יכולה להיות תועלת רבה. ניקח לדוגמא את המקרה של הילדה רוז. נניח שהיו עוברים עוד כמה חודשים והמשטרה הייתה מרימה ידיים במאמצים לאיתור הגופה. ניתן היה, בלב כבד, לבצע עיסקה עם הרוצח/ים, לפיה בתמורה למידע על מקום הימצאה של הגופה, לא תדרוש המדינה להטיל עונש מוות.

נכון, צריך לנקוט בזהירות הרבה ביותר בגזירת דין מוות ובביצועו. במשפט חייבים לשבת טובי השופטים, ההוכחות חייבות להיות ללא דופי, יש לאפשר שתי ערכאות ערעור ולדרוש חתימת קיום של נשיא המדינה. אבל אחרי כל אמצעי הזהירות הללו - יש מקרים בהם הוצאה להורג איננה נקמה ואולי אפילו לא הרתעה; היא פשוט הצדק בהתגלמותו.

תאריך:  12/09/2008   |   עודכן:  12/09/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צדק, לא נקמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נסים גבאי
12/09/08 14:31
2
בעיה
12/09/08 15:57
3
מרק טווין
13/09/08 08:28
4
כולם רמאים
22/09/08 00:56
פורום: רצח הילדה רוז כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר כתבנו על מקרים ותגובות, כאשר הרעיון הוא כי אימוץ שלנו את התגובה הנכונה שמציעה לנו התורה למקרים המפורטים, מבטיח לנו אריכות ימים בארץ ובכלל. כמעט כל אחד רוצה אריכות ימים. יש אפילו כאלה שמשקיעים הון בניסיונות סרק לזכות בחיי נצח, כפי שהם מדמיינים לעצמם את המושג הזה. מעדיפים לא לזכור את קביעת רבותינו ז"ל במשנה (אבות ד'): שֶׁעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹצָר, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹלָד, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה חַי, וְעַל כָרְחֲךָ אַתָּה מֵת, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:
12/09/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
השילוב בין הכוכבים מרקורי, וונוס ומארס במזל מאזניים במהלך הימים הבאים, מעורר אנרגיה טובה במשפחה והרצון לבלות ביחד מתחזק. הישיבה בצוותא מעוררת רצון לשיר ולצחוק, לתכנן תוכניות משותפות והכל באווירה נינוחה. כוכב סאטורן הנמצא במזל בתולה משתלב במערכת הזו, וגם אם הביקורת מתעוררת, נסו לנתח את המצבים בדרך יותר יצירתית, לבטא את מה שאתם מרגישים ולספר לסובבים אתכם על הדרך בה אתם רואים את הדברים המתרחשים בחייכם.
12/09/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
פרסום מסקנות והמלצות המשטרה - להעמיד לדין בפרשת שוחד, הלבנת הון ועבירות חמורות אחרות את אהוד אולמרט, ראש ממשלה מכהן - עשו בצדק כותרות ענק בתקשורת. לראשונה בתולדות המדינה ממליצה המשטרה להעמיד ראש ממשלה לדין על שוחד והלבנת הון, ואל יהיה הדבר קל בעיניכם. אומנם התרגלנו (מה חבל) לחקירות אנשי ציבור, שרים, ראשי ערים, ח"כים, ראשי ממשלה ונשיאים בעבירות פליליות, החל מאונס (הנשיא קצב), דרך עבירות על חוק מימון מפלגות וחוק המתנות ועד אי תשלום בעד הובלות והעברת דירה (בנימין נתניהו), אבל שוחד זה בהחלט חידוש.
12/09/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
פרשת "כי תצא" הכוללת ק"י פסוקים [וסימנך: "כיד אלוהי הטובה עלי" - נחמיה ב', 8] היא פרשה ייחודית ביותר בכך שהיא שונה משאר פרשיות התורה. ובמה? - פרשת "כי תצא" כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר שנמצאות בפרשה אחת בלבד, קרי: היא כוללת 74 מצוות [27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה]. כמו כן, פרשת "כי תצא" כוללת נושאים ועיניינים רבים, ובעיקר, נושאים ועיניינים רלוונטיים ומעשיים בחיי היום יום של כל יהודי ויהודי, כמו למשל: מצוות ציצית, מצוות בניית ועשיית מעקה לאחר שהסתיימה מלאכת הבנייה [בגג או בפנים הבית], אסור כלאיים, אסור נשך [אחת מצורות הריבית], מצוות השבת אבידה, צדק מוחלט בעת שקילה ובעת מדידה, מתנות עניים, קדושת המחנה היהודי באופן כללי [גם בשעת מלחמה] ועוד.
12/09/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
מה עושים עם הילדים כשאבא-אמא יוצאים לחו"ל בלעדיהם? השאלה הנצחית הזאת מעסיקה תמיד את ההורים, ערב-נסיעתם, ובמיוחד עתה, לקראת עונת החגים הממשמשת ובאה. השאלה טורדנית במיוחד כשמדובר בנסיעה בת מספר שבועות.
12/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   רצח הילדה רוז  
התחדש החיפוש אחר שרידי גופת רוז  /  עומר כרמון
התגלו בירקון שרידי גופת רוז  /  עידן יוסף
"אין תפנית בחקירה בסיור למארי פיזאם"  /  עידן יוסף
התקשורת כזרז ל"אפקט הדומינו"  /  עו"ד אברהם פכטר
למות במים למות באש  /  דן אלבו
רוז, הפרח בגני  /  נסים גבאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il