|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אנדומטריוזיס - מחלה הגורמת סבל ועקרות

עד 10% מאוכלוסיית הנשים ועד כרבע מהנשים המתלוננות על אי פיריון התופעה שכיחה יותר בנשים שלא הרו ואחרי גיל 30 התלונות השכיחות ביותר הם כאבי אגן קשים בעיקר בזמן הווסת
16/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
מחלה כרונית [צילום: פלאש 90-אילוסטרציה]

   רשימות קודמות
  הורמונים וגיל המעבר

אנדומטריוזיס, הינה מחלה כרונית של נשים בגיל הפוריות, שעלולה לגרום לכאבים קשים ועקרות. באנדומטריוזיס, רירית הרחם המרפדת אותו מבפנים, צומחת ומשגשגת מחוץ לרחם, באזורים שונים, בעיקר באגן ובבטן וגם במקומות נדירים ורחוקים בגוף.

ככלל במהלך מחזור הווסת, בשל גירוי הורמונלי אסטרוגני, רירית הרחם צומחת בכל חודש מחדש משכבות הבסיס שלה. בחציו השני של החודש הופכת הרירית בהשפעת פרוסטרון-שחלתי להיות הפרשתית ומתאימה לקליטה והזנת העובר. לבסוף, הרירית מדממת ומופרשת בכל חודש בווסת, כאשר הפרשת הורמונים יורדת בסוף כל מחזור.

רירית רחם המצויה מחוץ לרחם (אנדומטריוזיס), נוטה להגיב במחזוריות דומה של צמיחה, הפרשה ודימום בהתאם למחזור ההורמנלי, אלא שבאנדומטריוזיס הדימום איננו יוצא דרך הנרתיק, אלא כלוא בתוך חלל הבטן או ברקמות אחרות והרירית איננה מופרשת מהגוף אלא נשארת ונוטה להישתל ולהתפשט הלאה והלאה באזורי הגוף השונים.

תהליך זה הינו כפצע פנימי שעובר ריפוי והצטלקות שפוגעת באיברים חיוניים. מוקדים אלו שפוגעים בעצבים, יגרמו לכאבים, וכשגורמים לדימום תוך-ביטני, יגרמו למגוון תופעות נוספות.

לא ברור כיצד רירית הרחם מגיע למקומות השונים בגוף. האפשרות הסבירה שהרירית מגיעה מהרחם דרך החצוצרות לתוך רצפת האגן וחלל הבטן, בזמן הווסת, מעין זרימה הפוכה מהרצוי. ידוע שתופעה כזאת מתרחשת לעיתים אצל כל אישה, אולם מעט הדם שמגיע לחלל הבטן במקום להיות מופרש החוצה, נספג על-ידי מערכות החסיון של הגוף ואיננו מזיק. מאידך, בנשים עם אנדומטריוזיס, אותם תאי רירית לא מסולקים והם נשתלים בתחילה בעיקר באגן הקטן, בשחלות ובשיפולי הבטן.

אפשרות אחרת שמדובר בתאים שבתנאים מסויימים עשויים לעבור שינוי לתאים דמויי רירית הרחם והתפתחו למוקדי אנדומטיוזיס. בתהליך מין-הסתם מעורבים גם גורמים גנטיים וכשל של מערכת החיסון בסילוק אותם מוקדים.

"אנדומטריומה" או "שוקולד ציסטה"

ציסטה שחלתית שכיחה ושפירה, המכילה שרידי דם ישן, שמאובחנת בקלות רבה באולטרסאונד ואיננה נעלמת תוך מספר חודשים נקראת גם "ציסטת שוקולד" בשל התוכן הדמי והסמיך או "אנדומטריומה".

זהו למעשה מקרה פרטי של אנדומטריוזיס שאיננו מהווה בהכרח אינדיקטור לעוצמת המחלה או לפגיעה. מוקד אנדומטריוזיס שנקלט על-פני השחלה, צומח לתוכה ומדמם, הופך עם הזמן לציסטה תוך שחלתית דמית שהדם מצטבר בתוכה והיא נוטה לגדול לעיתים לפי-כמה מגודל השחלה.

אנדומטריומה הינה ממצא מטריד מאחר והיא מתגלית באופן אקראי, בדרך-כלל אצל צעירות לעיתים עוד בטרם נעשו ניסיונות להרות ולפיכך מתעורר חשד שהציסטה היא הבעיה, אף שזה לא בהכרח כך. האתגר האמיתי, באנדומטריומה היא העיתוי וסוג הניתוח המומלץ. בניתוח יש סיכון של אובדן רקמת שחלה תפקודית שתפגע בכמות הביציות ותגרום לעקרות מישנית.

אבחון

כאשר יש סיפור אופייני של כאבי בטן מחזוריים שהחלו שנים רבות אחרי ההתבגרות, יש לחשוד באנדומטריוזיס. (גם ההיפך נכון. כאבים שהחלו כבר במהלך ההתבגרות בדרך-כלל אינם מכוונים לאנדומטריוזיס). החשד גם צריך להתעורר בכל מקרה של עקרות על-רקע מכני, כלומר בחשד לנוכחות הדבקויות באגן.

נדיר שאנדומטריוזיס ייתגלה על-ידי בדיקה גניקולוגית שיגרתית או אף מכוונת. גם הדמייה באולטרסאונד לא תדגים את מוקדי האנדומטריוזיס באגן או הדבקויות באגן ורק כאשר יש "ציסטת שוקולד" אופיינית, מתעורר חשד שאולי יש פגיעה נרחבת יותר.

האיבחון המוחלט הינו בבדיקה לפרוסקופית שנעשה באמצעות מכשיר פיבר-אופטי המוחדר לחללים שונים בגוף, במקרה זה לחלל הבטן, דרך חתך מיזערי. המכשיר מחובר למקור אור ולמערכת עם טלוויזיה במעגל סגור - ומאפשר סקירה מלאה של החלל הנבדק. לפרוסקופיה מאפשרת לאבחן אנדומטריוזיס במידת ודאות גבוהה, אם כי לא מוחלטת. קיים לעיתים קושי בזיהוי המוקדים האופייניים, זאת מכיוון שלא כל הנגעים בבטן הינם אופיניים ובעלי צבע דומה. חלקם יכולים להטעות גם רופא מנוסה, אולם כאשר המחלה מפושטת האבחנה מתגלית בקלות. ביופסיה מהנגעים עשויה לאשר את האבחנה.

מאחר ואיבחון מתבסס בעיקרו על פעולה ניתוחית "זעיר פולשנית" הנעשית בהרדמה, לעיתים קרובות נמנעים מלבצע אותה ומסתפקים בסיפור אופיני, כראייה להתחלת טיפול בתרופות מבלי שבאמת הוכחה מחלה. גישה פרקטית זאת, גורמת בחלק מהנשים לטיפולים מיותרים, ובחלקן לטיפול לא מספק.

דרגת המחלה

בטרם טיפול יש לקבוע את דרגת המחלה. הדירוג נעשה על-ידי ההערכה לפרוסקופית או ניתוחית, של כמות, גודל ומיקום מוקדי המחלה. מידת התפשטותה באגן או מחוצה לו. מידת הפגיעה בשחלות ובחצוצרות וכמות ההדבקויות.

ההערכה היא במידה רבה סובייקטיבית (ולכן בעייתית ומעמידה קושי להשוות תוצאות טיפול). עם זאת, יש יחס מסוים בין חומרת המחלה (דרגתה) והצלחת הטיפול. בדרגות 2-1 כאשר המחלה איננה מאוד מפושטת באגן, יש ספק אם היא גורמת לעקרות, אך בהחלט יכולה להיות סיבה לכאבי-אגן קלים כקשים.

במקרים כאלה ניתן להסתפק בטיפול תרופתי, אולם כאשר התלונה היא עקרות, יש ספק אם יש צורך בטיפולי עקרות במיקרים אלו. מאידך, כאשר המחלה מפושטת (דרגה 4-3), הטיפול התרופתי עשוי להתגלות כפחות יעיל למניעת כאבים וכנראה לא יעיל בטיפול בעקרות. בדרגות הגבוהות של המחלה יש לשקול, על-פי התלונות את הטיפול הניתוחי, ואם התלונה בדרגות אלו היא עקרות, יש לגשת ישירות לטיפולי הפרייה חוץ גופית.

טיפולים

הטיפול תרופתי:

מטרת הטיפול התרופתי הינה לדכא את הגירוי של האנדומטריוזיס. מתן גלולות המכילות פרוגסטרון או פרוגסטרון בלבד בזריקות, גורמת למצב דמוי הריון שמדכא את האנדומטריוזיס. תרופות נוספות כגון דנזול, ותרופות שמדכאות את הפרשת הגונדוטרופינים (אנלוגים של GnRH), הינן יעילות יותר בשל הדיכוי המוחלט של ההורמונים הפנימיים, אך גם מלווים בתופעות לוואי קשות יותר כגון תופעות גיל המעבר, ספיגת עצם, ועוד.

הטיפול תרופתי מדכא את הביוץ, איננו מאפשר השגת הריון ויוצר דילמה לא פשוטה לנשים עקרות שנדרשות לדחות את החלום. הטיפול התרופתי, צריך להינתן לתקופות ארוכות כדי להשיג תוצאה, אך כשהוא מופסק, חוזרת המחלה לפרוח. לכן, טיפול זה מתאים למקרים בהם התלונה העיקרית היא כאבים, אך בנשים עקרות, רצוי להסתפק בטיפול תרופתי קצר אם בכלל, ולגשת בהקדם לטיפולי העקרות.

למרות האמור, הקביעות אינן מוחלטות. קיים ספק עד כמה ומתי אנדומטריוזיס בדרגה 2-1 גורמים לבעיית פיריון מהותית, ולכן כה חשוב לקבוע את האינדיקציה לטיפולי עקרות כמעט במנותק מהעובדה שאובחן אנדומטריוזיס.

הטיפול הניתוחי:

התמונה שונה בתכלית באנדומטריוזיס בדרגה 4-3. במקרים אלו על-פי ההגדרה, קיימת פגיעה נרחבת ומהותית במבנה האנטומי של האגן ואיבריו הפנימיים וטיפול הבחירה להפסקת הכאבים הינו ניתוח. מאידך, במקרי עקרות, בשל הסיכוי הנמוך לתקן את האנטומיה האגנית בניתוח, מומלץ לפנות במישרים להפרייה חוץ גופית.

האמצעי הניתוחי המועדף כיום הינו בלפרוסקופ. הלפרוסקופ הינו גם מכשיר ניתוחי יעיל המאפשר, בתלות בניסיונו של הרופא, לבצע כל ניתוח נדרש לאינדומטריוזיס. כמו תיקון הפגיעה בארכיטקטורה הפנימית של האגן, לשחרר הדבקויות, לנקז או להוציא ציסטות "שוקולד" ולצרוב מוקדים קטנים שעלולים להיות המקור לכאבים.

הניתוח הלפרוסקופי החליף כמעט לחלוטין את הניתוחים הפתוחים והוא משמש גם בניתוחים סבוכים בהם יש להוציא את מוקדי המחלה מדופן המעי הגס. הניתוח הוא טיפול הבחירה, אך גם הוא איננו מסלק את המחלה לחלוטין ונהוג לשלב אחריו תרופות כדי לדחות את הישנות התהליכים שהם כרוניים בעיקרם.

כריתת אנדומטריומה או ציסטת שוקולד, מהווה אתגר ניתוחי, מאחר וציסטה זאת עלולה להיות גדולה. במצב זה למעשה רקמת השחלה נמתחת מעל הציסטה כמו בלון והרקמה הדקה מעל הציסטה מכילה את הביציות שבלעדיהם לא יתכן הריון. עובדה זאת מחייבת תשומת לב רבה ומיומנות גבוהה בשל הקלות שבה עלולים להרחיק רקמת שחלה חיונית.

לסיכום:

אנדומטריוזיס הינה מחלה כרונית שכיחה, הגורמת לסבל רב, בעיקר כאבי אגן בזמן הוסת ובהמשך ללא קשר לוסת ואף לעקרות. איבחון הבעיה כרוך בפעולה ניתוחית (לפרוסקופיה) שיש רבים הנמנעים ממנה ולכן חלק מהחולות לא מאובחנות וחלקן מאובחנות מבלי שיש להם מחלה. מגוון הטיפולים מחייב לנסותם בהדרגה, מהטיפול הקל לכבד ובהתאם לתלונות ודרגת המחלה. מאחר והפסקת טיפול גורמת לחזרתה של המחלה נשאלת השאלה מה הטיפול הנכון באנדומטריוזיס שנישנית?

נקודת האור במחלה מבצבצת עם בוא גיל המעבר, בשל הירידה החדה בהפרשה ההורמונלית, יש ניוון של מוקדי המחלה עד היעלמותה המוחלטת. מכאן גם שבנשים עם היסטוריה של אנדומטריוזיס, יש להיזהר בטיפול הורמונלי תחליפי שעלול להצית את המחלה.

עקרות

אנדומטריוזיס יכולה לגרום לעקרות, אך לא בכל מקרה ניתן לתלות את העקרות במחלה. המעגלים של דימום, ריפוי השתלה מחדשת ויצירת רקמה צלקתית, באגן הקטן סביב איברי הרביה, שחלות וחצוצרות, גורם להידבקויות ופגיעה בתפקוד שלהם עד לגרימת עקרות.

בדרגות התפשטות נמוכות של אנדומטריוזיס לא ניתן להוכיח את הקשר למחלה, והריונות ספונטניים ייתכנו בשיעור רגיל או מעט נמוך יותר מהרגיל (ככלל, ירידה בשיעורי הפיריון מתבטאים בעיקר בהתארכות הזמן עד להשגת ההריון). מאידך אם יש פגיעה נרחבת בשחלות או בחצוצרות העקרות יכולה להיות ממושכת ולחייב טיפול בדרך-כלל הפרייה חוץ גופית.

שכיחות

שכיחות התופעה גבוהה מאוד, עד 10% מאוכלוסיית הנשים ועד כרבע מהנשים המתלוננות על אי פיריון. בארץ דווח מאז ומתמיד שיעור נמוך יותר, שכנראה נבע מאיבחון בחסר בשל חוסר הרצון למצות את ההליך האיבחוני במלואו.

התופעה שכיחה יותר בנשים שלא הרו ואחרי גיל 30, גיל שבו מתחילה להעלות שכיחות העקרות מימלא. הריון כשלעצמו מדכא את פעילות המחלה, וכך גם נטילת גלולות או תכשירי פרוגסטרון היוצרים סביבה הורמונלית דמויית הריון.

תלונות

התלונות העיקריות הם כאב ועקרות. התלונות השכיחות ביותר הם כאבי אגן קשים בעיקר בזמן הווסת, עם זאת, אין לייחס כל כאב באגן לאנדומטריוזיס. נשים עם כאב אגן חדש שלא היה בעבר, חשודות יותר.

אין יחס ישר בין עוצמת הכאב והיקף המחלה או הנזק לאיברי הרביה. כאשר האנדומטריוזיס פוגעת באופן נדיר, בדרכי השתן או במעי, הכאב עלול להיות מלווה בדימום מהרקטום או בשתן.

תאריך:  16/10/2008   |   עודכן:  16/10/2008
פרופ' ציון בן-רפאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנדומטריוזיס - מחלה הגורמת סבל ועקרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש לקחת ברצינות את האיום על חיי ח"כ אביגדור ליברמן. הגם שזה איום "חיצוני" - מפי דוברי אירגון הטרור הרצחני המתקרא "החזית העממית", כבר היו דברים מעולם. בעוד ימים ספורים נעלה לקברו של השר רחבעם זאבי, שנרצח בלב ירושלים בידי שליחי אותו אירגון לפני שבע שנים.
16/10/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
כאשר אדם נפטר והוא לא הותיר אחריו צוואה, חוק הירושה קובע את חלוקת העיזבון בין יורשיו. עזבונו מתחלק שווה בשווה בין ילדיו ואשתו, ואם אין לו ילדים ואישה, אזי עזבונו מתחלק בין אחיו.
16/10/2008  |  עו"ד סימה פרי  |   מאמרים
משבר כלכלי, כניסה למיתון ואף חוסר ודאות כלכלית מלווים בד"כ בהיקלעותן של חברות שונות לקושי תזרימי אשר עלול אף להביא לקריסתן. ניסיון החיים מלמד, כי קריסתה של חברה אחת, יכול אף להביא לגל של קריסות חברות שונות הקשורות אליה ו/או תלויות בה, כפי שקרה בעבר. האם בזמן הקרוב, נחזה ב"אינפלציה" של בקשות כינוס נכסים, פירוק חברות והקפאות הליכים?
16/10/2008  |  עו"ד אבנר כהן  |   מאמרים
לקראת יום כיפור ובצאת הצום - מלאה התקשורת הכתובה והאלקטרונית, בין היתר, כתבות וראיונות על מלחמת יום כיפור 73. פרסום עדויות מוועדת אגרנט (לחקר מלחמת יום הכיפורים - בגזרה צרה בלבד) בתוספת סרטונים, תמונות וראיונות עם גיבורי ומשתתפי אותה מלחמה מלאו את העיתונים ומסכי הטלוויזיה.
16/10/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
יום אחד בא חסיד אל האדמו"ר ר' מנחם מנדל מקוצק. בקול רועד סיפר החסיד, כי מחשבות כפירה מטרידות אותו. "אלו מחשבות בדיוק?" שאל הרבי. "אינני יכול אפילו להעלות אותן על דל שפתי", השיב החסיד. "ובכן", החזיר ר' מנחם מנדל, "אם לא תאמר לי במה מדובר, לא אוכל לעזור לך".
16/10/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il