|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חוסר עצמאות

אוהדי ברסה בארץ הם קרבנות אופנה. באיירן הבאה בתור?
16/04/2013  |   ספורט5 ספורט5   |   חדשות   |   תגובות
מאת: דור שאולוף  |  ספורט5  |  sport5.co.il
את מי אתן אוהדות? ממממ... אז את חוסה מאריה באקרו ורונאלד קומאן אתן בטח מכירות, לא?

"עצמאות היא עמידתו של אדם ברשות עצמו. שאין עליו שלטון של אחרים". כך מגדיר מילון אבן-שושן את מה שכולנו חוגגים היום – העצמאות שלנו. טוב, 'עצמאות' זאת אולי מילה גדולה מדי. המדינה היא עצמאית, בכך אין ספק. אבל אנחנו? עצמאיים? האם כולנו באמת ברשות עצמנו? ובכן, לא תמיד. לא בכל תחום. עצמאות היא לאו דווקא עניין ממסדי-מדיני. גם לא רק פוליטי. להיות 'עצמאי' זה להיות בעל דעה עצמאית בחברה. היכולת לסגל לעצמך את הדעות הפרטיות והייחודיות לך, בלי השפעה של הסובבים אותך. פה זה מתחיל להסתבך.

קוונטין קריספ, אמן בריטי שכבר לא איתנו, אמר פעם ש"אופנה היא מה שאתה מאמץ כשאין לך מושג מי אתה". מה שקריספ ניסה לטעון הוא שהאדם לא תמיד עצמאי, ולא תמיד מוצא איך או איפה לשייך את עצמו בתחומים שונים בחברה. אז מה הוא עושה? בוחר בפתרון הקל ביותר, ומשתייך לנחלת הכלל. לאופנה של אותו הרגע. 'מצטרף לעדר', אם תרצו.

  • נכון ליום העצמאות ה-65, ברצלונה היא קבוצת הכדורגל האהודה בישראל. זאת עובדה. אין ממש נתונים רשמיים, אבל אפשר להניח שאצל כל ישראלי שלישי יש פריט מרצ'נדייז של בארסה בארון. בכלל, בירת קטלוניה הפכה ליעד המועדף על ישראלים בנסיעות לחו"ל (ולא, זה לא בגלל המבנים של גאודי). בכל משחק בית של ברצלונה יושבים משהו כמו אלף ישראלים ביציע, ועוד יותר במשחקים גדולים.

נעשה חישוב מהיר: בארסה מארחת בממוצע 30 משחקי בית בעונה בכל המסגרות (ליגה, גביע, אירופה). חבילות בסיסיות – של טיסה, שלושה לילות וכרטיס למשחק - מתחילות מסביבות ה-500 יורו. תלוי בעונה בשנה, במשחק אליו הולכים ובקרבת המושב לדשא. נחבר הכל ביחד, ונגלה שהישראלים מוציאים באזור ה-75 מיליון שקלים (!) בכל שנה, רק כדי לראות את בארסה. 75 מיליון!

לפני שנמשיך, נבהיר כמה דברים. ברצלונה היא קבוצה גדולה. ענקית. אגדית. אחת בדור. ליאו מסי הוא אחד מגדולי השחקנים שנראו אי פעם. אולי אפילו הגדול שבהם. האהדה כלפי בארסה חוצה גבולות, וזה לגיטימי לחלוטין. ואין כאן כל טענה נגד החיבה והאהדה לקבוצות מחו"ל. הפתגם 'הדשא של השכן ירוק יותר' מעולם לא תיאר מצב בצורה כל כך מדויקת. לשבת בברנבאו זאת חוויה. בקמפ נואו – חלום. לראות את יונייטד מול צ'לסי ב-HD מהנה יותר מצפייה בדרבי של פתח תקווה. זה ברור. הקצב והאיכות של כדורגל ספרדי/גרמני/איטלקי/אנגלי מושכים יותר מאלה של הישראלי. הכל נכון. הבעיה היחידה היא בשורש. בבסיס האהדה.

אפשר לבוא ולטעון שהכל מתחיל ונגמר בבארסה ובמיתוג האינסופי שלה בכל קצוות תבל, ושמדובר במועדון כדורגל שהיה ונותר בטופ העולמי מכל הבחינות – ספורטיבית, שיווקית, ניהולית, כלכלית. אבל זה תירוץ קל מדי. בין אהדה לקבוצה – גדולה ככל שתהיה – לטירוף ברמה לאומית, עד רמת השתעבדות, יש דרך ארוכה מאוד. אז איפה הבעיה? שכולנו, בעצם היותנו בני אדם, קורבנות של מה ש-IN. של מה שבטרנד. בכל תחום, בכל רובד, בכל דבר. יש לנו את הצורך הבסיסי להשתייך לקהילה, לדעת על מה מדברים. כולנו 'קורבנות של אופנה'.

קצת אקדמיה, ברשותכם. ד"ר ביורן שירמר מהחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת קופנהגן הסביר במאמר ש"קורבן האופנה הוא קורבן של דינמיקה חברתית עיוורת, המתגלמת באובייקטים שנחשבים לנפוצים או 'אופנתיים'. הקורבן", ממשיך שירמר, "אינו תופס שהאובייקטים הנערצים עליו הם למעשה אופנה גרידא. הוא מאמין בכל ליבו שהוא זה שבוחר את האובייקטים בקפידה ובכוונה תחילה. בדיוק היכן שהוא חושב את עצמו כאותנטי ויצירתי – הוא מצטיין בקלישאות וסטריאוטיפים". בואו נפשט את זה וניקח את בארסה כדוגמה.

קודם כל, נעשה הפרדה. לברצלונה יש הרבה מאוד אוהדים ותיקים בארץ, שעוקבים אחרי כל משחק באדיקות, ולא נתונים לטרנד כזה או אחר. הם לא היו צריכים את מסי כדי לאהוב את הבלאוגראנה. אלא שאליהם הצטרפו בשנים האחרונות, מאז החלה ההצלחה האסטרונומית של בארסה בימי רונאלדיניו-רייקארד (ואח"כ מסי-פפ), אנשים שכונו במסגרות שונות כ'טרמפיסטים', כאלה שקפצו על העגלה המשגשגת.

אותם פחות מעניין המועדון, ויותר הצלחת הקבוצה. אוהדים של הרגע. על פי שירמר, אותם 'אוהדים' הם קורבנות של האופנה. מבחינתם – 'בארסה היא בדם', אלא שלמעשה הם לא יותר מאשר ניצבים בהיסחפות עם הזרם. בארסה היא הקבוצה המצליחה ביותר, מהמסוקרות ביותר בתקשורת הישראלית, יש לה מועדון אוהדים רחב והכוכב הגדול שלה, מסי, מוגדר כגדול בכל הזמנים. 1+1=2.

העניין הוא שכמו בכל דבר אחר שקשור ליצירת דעת קהל – ככל שיותר ויותר אנשים מצטרפים למעגל הזה, כך הולכת ומתעצמת האופנה. ואיך זה נראה בשטח? בזה שאם תשאל אדם רנדומלי ברחוב "איזו קבוצה אתה אוהד?", רוב הסיכויים שהוא יענה "ברצלונה". בזה שילדים קטנים לובשים חולצות של מסי, למרות שאין להם עדיין מושג מה זה כדורגל.

בחבר'ה שכל מה שהם יודעים על הקבוצה, זה שההמנון מסתיים ב'בארסה, בארסה באאאארסה'. זה הופך לחלק מהתרבות, ואף לחלק מהלאומיות. למסגרת שמעניקה תחושת שייכות. לדגלים של ישראל בכל פינה בקמפ נואו, ולדגלי בארסה על מכוניות בארץ ביום העצמאות (כן כן, יש גם כאלה).

ואמנם, כמו שכבר ראינו, כל העניין הזה הוא בר חלוף. הכל הוא פיקציה. יגיע הרגע שהכל ייעלם. יתפוגג. כמו בתקופת המיני-משברון של בארסה לא מזמן, אחרי ההפסדים לריאל ולמילאן. אנשים פחות התעניינו. פחות עקבו. פחות עידכנו בפייסבוק בסטטוסים על 'בארסה מאז ולתמיד!'. כי ככה זה עובד. כשמשהו כבר לא מרגש ולא מסעיר – הוא כבר לא מעניין.

תראו את ליברפול של שנות ה-80 ואחריה מנצ'סטר יונייטד של שנות ה-90 – שתי קבוצות שהיו מושא ההערצה של רוב אוהדי הכדורגל בארץ, שיא האופנה. אבל כמו שהבנו, אופנה מסתיימת בשלב מסוים, ואנשים שלא נקשרים ומתמסרים למועדון פשוט ממשיכים הלאה. כך גם במקרה שלהן. כך, כנראה, גם במקרה של בארסה.

בקרוב מאוד יאיים צעצוע חדש להעסיק את קורבנות האופנה – באיירן מינכן של פפ גווארדיולה. סכומי העתק שיושקעו בקבוצה, לצד עלייתו של הכדורגל הגרמני בעת האחרונה, הופכים את הפרוייקט הבווארי ללהיט הגדול הבא. מספיקה עונה מלהיבה אחת של באיירן, לצד עונה ממוצעת של ברצלונה, כדי להשלים את המהפכה. כדי שנעבור הלאה. כדי שהגרמנים, אותו עם שחרטנו על דגל עצמאותנו את ניצחון הרוח עליו ושנים התגאינו בהחרמת כל מוצר שיצא ממנו כנקמה על המלחמה ההיא, יהפכו – רחמנא ליצלן – לקבוצה של המדינה. ומי מכם שאוהד את מינכן כבר עכשיו – תכינו כיבוד ושתייה קלה. בקרוב מאוד יגיעו אליכם אורחים חדשים.

תאריך:  16/04/2013   |   עודכן:  16/04/2013
דור שאולוף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר פורסם בספרד כי מנצ'סטר יונייטד קרובה להחתים את רדאמל פלקאו ואחת הספקולציות שעלו מיד היתה שוויין רוני הוא זה שיעזוב את אולד טראפורד. הבוקר (שלישי) הדבר קיבל סוג של חיזוק, עם הדיווח לפיו החלוץ האנגלי הבינלאומי יעבור בעונה הבאה לפאריס סן ז'רמן.

ב"סאן" האנגלי מדווחים כי המיליונרים מקטאר, הבעלים של פ.ס.ז', ישלמו כ-25 מיליון ליש"ט על מנת להנחית את רוני, שאגב מחזיק בחוזה לשנתיים נוספות ביונייטד. "העסקה סגורה", כך צוטט מישל מולין, מי שהיה בעבר היועץ של המועדון הצרפתי. "לפי מה שהבנתי ממקורות אמינים, הוא ישחק בפאריס בעונה הבאה".


היכן תארח רמת השרון את מכבי תל אביב? שתי קבוצות ואלפי אוהדים כבר מחכים לקבל תשובה בעניין, אבל נראה שהם יצטרכו לחכות עוד לא מעט זמן. "ברור לכולם שיש פה אינטרס של כל הגורמים שהמשחק יועבר מאצטדיון גרונדמן וחבל על הטרטור עד שתתקבל ההחלטה", כך הגיבו במכבי תל אביב בעקבות הסחבת בעניין.

בהתאחדות לכדורגל, כידוע, מסרבים להעביר את המשחק מרמה"ש, אולם במכבי ת"א דאגו להזכיר שגם ההתאחדות תהנה מכך שהמשחק יועבר לאצטדיון רמת גן מכיוון שבמקרה כזה החלק היחסי שמועבר להתאחדות לכדורגל  - כפי שנעשה בכל משחק ליגה - יגדל. בקבוצה מקווים שההחלטה תתקבל בקרוב, בעיקר כדי להיות עם ראש חופשי למשחק. בכל מקרה, במועדון מעדיפים גם בשלב זה לא להיות חלק מההחלטה ואמרו שיקבלו כל החלטה שתתקבל.


16/04/2013  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
האף-בי-איי בארצות הברית עצר את מקורבו של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ. המעצר התבצע במסגרת חקירת פרשת מתן השוחד לשלטונות גינאה.
16/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש המטה הכללי של צה"ל, רב אלוף בני גנץ, מצהיר כי צה"ל יכול לתקוף בכוחות עצמו מתקנים גרעיניים באירן. בראיון לרגל יום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל אמר כי צה"ל קיים הערכות של תוצאות תקיפה שכזו וכי הערכות אלה יישקלו בעת הצורך בקבלת החלטה בנושא.
16/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
הרבה מהקבוצות שיהיו בפלייאוף כבר יודעות את המיקום איתו יגיעו למעמד ולכן לא מעט כוכבים ישבו הלילה (בין שני לשלישי) על אזרחי. מי שלא הושיבה את התותחים הכבדים היא אוקלהומה סיטי ת'אנדר, שניצחה בביתה את סקרמנטו והבטיחה בכך את ראשות המערב. גם דנבר שיחקה עם כל מה שיש לה להציע וזה עזר להשיג ניצחון דרמטי במילווקי ולהתקרב לעבר המקום השלישי במערב. יוטה היתה חייבת אף היא לנצח - כדי לשמור על חלום הפלייאוף בחיים - והיא עשתה זאת עם ניצחון נאה במינסוטה.

אוקלהומה סיטי (95:104) - סקרמנטו (53:28) 95:104
ניצחון מספר 60 לראשונה מזה 15 שנים (אז עוד קראו לקבוצה "סיאטל סופרסוניקס") הביא את סגנית האלופה להשיג את הביתיות לאורך כל הפלייאוף במערב - ואלו לא חדשות טובות כל כך עבור היריבות. אם בשנה שעברה הת'אנדר עברו את סן אנטוניו בלי הביתיות, אזי שלא כדאי להמר נגדם הפעם. קווין דוראנט קלע 29 נקודות, מסר 8 אסיסטים והוריד 7 ריבאונדים ולא נתן למקום הראשון לברוח מהקבוצה שלו. ראסל ווסטברוק סייע לו עם 21 וסרג' איבקה תרם 14. "60 ניצחונות זה משהו שעוד לא עשינו. זה מראה על ההתקדמות של המועדון הזה בכל שנה ושנה", אמר בגאווה דוראנט. מנגד, איזייה תומאס קלע 16 עבור הקינגס, שהצליחו רק למזער קצת נזקים ברבע האחרון.


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il