ממשלת ישראל אישרה את הסכם "שמיים פתוחים". בישיבתה השבועית נדרשו השרים להצביע על התוכנית, שגורמת לזעם רב בקרב חברות התעופה הישראליות, והיא אושרה ברוב גדול. יישום ההסכם יימשך כ-5 שנים במטרה לאפשר לחברות הישראליות להיערך לתחרותיות.
16 שרים תמכו בהסכם שהוצג על-ידי שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ו-3 התנגדו לו. השרים שהצביעו נגד אישור ההסכם הם השר לביטחון פנים,
יצחק אהרונוביץ', שרת העליה והקליטה,
סופה לנדבר, והשר להגנת הסביבה,
עמיר פרץ. שר החקלאות,
יאיר שמיר, לא השתתף בישיבה מכיוון שהיה בעבר יו"ר דירקטוריון אל-על.
ראש ה
ממשלה,
בנימין נתניהו, אמר לאחר אישור ההסכם כי מטרת הרפורמה היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת. "אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנדונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל", אמר.
על-פי הסכם "שמים פתוחים" יוכלו כל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכל מקום באיחוד אל ישראל. בתמורה יוכלו חברות התעופה הישראליות להפעיל טיסות ישירות לכל שדה תעופה באיחוד האירופי.
השר כ"ץ, שהגיש לממשלה את הצעת המחליטים ציין כי ההצעה שאושרה היא בשורה חשובה ויום של חג לאזרחי ישראל שיוכלו בקרוב לנסוע לאירופה במחירים מוזלים. "מדובר בהחלטה הראשונה של הממשלה החדשה שנועדה להוריד את יוקר המחייה בישראל" הוסיף כ"ץ.
שר התחבורה ציין בישיבת הממשלה כי ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל וייצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור הישראלים. לדבריו ההסכם אמור לצרף את ישראל לחלק מהעולם התעופה האירופי, ויהפוך את הטיסות למוצר שווה לכל נפש. בנוסף לכך הוא יפתח בפני ישראל כ-500 שדות תעופה בכל רחבי אירופה, ללא כל הגבלה.
ההסכם כולל בין השאר, התאמה בין חלק מדיני הטייס של ישראל והאיחוד האירופי בתחומי בטיחות הטיסה, הגנת הסביבה. הגנת הצרכן ובקרה אווירית ומבטיח אימוץ סטנדרטים מתקדמים במשק התעופה הישראלי.
לדברי כ"ץ, במהלך השנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים שהצביעו על תועלות כלכליות ממשיות כתוצאה מיישום מדיניות תעופה ליברלית של שמיים פתוחים, מהבדיקות עולה כי הנהגת שמיים פתוחים בתוך מדינות האיחוד האירופי, הגדילה את מספר צמדי הערים שבניהם יש קשר תעופתי ישיר ב-74%, בין השנים 1992-2000.
"כתוצאה ממדיניות השמיים הפתוחים תעריפי הטיסות צנחו בשנים אלה ב-34% ושיעור הגידול השנתי בהיקף הנוסעים גדל ב-9% בשנה בין השנים 1998-2002 לעומת 4.8% לשנה בין השנים 1990-1994", אמר והוסיף כי במסגרת ההחלטה הוגדל בהדרגה אחוז ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון עד לגובה של 80%, זאת כי פועל יוצא של חתימה על הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי. בנוסף לכך, נקבעה השתתפות נוספת בהיקף של 5 מיליון שקלים בשנה, בכל אחת מהשנים הקרובות.
שר האוצר,
יאיר לפיד, אמר בישיבת הממשלה כי מדובר ברפורמה שתהיה טובה לישראל. "הרפורמה תוביל לירידת מחירים ולהגברת התחרות. היא לא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך", אמר.