|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

משפט ליברמן

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר תומך בגרסת ההגנה

היום העידו שני עדים נוספים מטעם התביעה - מנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסי גל וראש אגף משאבי אנוש לשעבר שמעון רודד; ואולם כמו בשבוע שעבר - גם הפעם עדויותיהם של עדי התביעה תאמו במידה רבה את קו ההגנה של סנגורי ליברמן
30/04/2013  |   globes globes   |   חדשות   |   פרשת ליברמן   |   תגובות
מאת: יובל יועז  |    |  גלובס  |  תגובות    פרשת ליברמן
ליברמן בבית המשפט [צילום: פלאש 90]

סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, העיד בחקירתו במשטרה כי ימים אחדים לפני ישיבת ועדת המינויים שבה מונה זאב בן-אריה לשגריר בריגה שבלטביה, התקיימה בלשכתו פגישה משולשת, שבה השתתפו גם מנכ"ל משרד החוץ באותה עת, יוסי גל; וראש אגף משאבי אנוש והדרכה במשרד, שמעון רודד; ושבה סוכם כי הנהלת המשרד תתמוך במינויו של בן-אריה לתפקיד - כך התברר היום (ג') במהלך יום העדויות השני במשפטו של שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן.

היום העידו שני עדים נוספים מטעם התביעה, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר גל וראש אגף משאבי אנוש לשעבר רודד, ואולם כמו בשבוע שעבר - גם הפעם עדויותיהם של עדי התביעה תאמו במידה רבה את קו ההגנה של סנגורי ליברמן. מחרתיים (ה') יוקדש יום הדיונים לעדותו של איילון.

בחקירתו במשטרה אמר איילון: "קיימתי ישיבה מקדימה אצלי בחדר עם מנכ"ל המשרד, יוסי גל, וראש אגף משאבי אנוש, שמעון רודד. אפשר לבדוק את מה שאני אומר ביומן שלי וגם ביומן של גל ורודד. באותה ישיבה תיאמנו את עמדת ההנהלה של שלושתנו בוועדה וסיכמנו עבור מי אנחנו מצביעים בוועדה. זה נוהל רגיל במשרד החוץ, במיוחד בנושא מינויים".

איילון נשאל על-ידי החוקרים אם ידוע לו האם גל ורודד שוחחו עם ליברמן לפני אותה ישיבה. איילון השיב: "יוסי גל ציין בפניי בישיבת ההכנה כי ליברמן דיבר איתו וביקש ממנו לדאוג למינויו של בן-אריה. רודד ציין בפניי כי יועץ השר, שרון שלום, דיבר איתו על מינויו של בן-אריה לפני הוועדה, כדי שידאג למינוי ללטביה כשגריר ישראל".

ואולם, לאחר שחוקרי המשטרה בדקו את יומנו הממוחשב של איילון, התברר כי פגישה משולשת כזו כלל לא התקיימה - באותה פגישה השתתפו רק איילון וגל, ולא רודד.

במהלך הדיון הבוקר בבית המשפט התגלעה מחלוקת בין אנשי התביעה - עורכי הדין מיכל סייבל-דראל וערן זלר מהפרקליטות; לבין הסנגורים, עורכי הדין יעקב וינרוט, גיורא אדרת, נתי שמחוני וירון קוסטליץ מטעמו של ליברמן - בשאלה האם דבריו של איילון, שציטט דברים שאמר לו רודד, נאמרו אליבא דאיילון באותה ישיבה או בהזדמנות אחרת.

הסנגור עו"ד אדרת אמר כי אין מחלוקת שכלל לא התקיימה פגישה משולשת כזו, ולכן רודד לא יכול היה לומר את הדברים לאיילון, כפי שהעיד איילון, ואולם, התובעת עו"ד סייבל-דראל דחתה תזה זו ואמרה כי גם לפי גירסת איילון, דבריו של רודד לא נאמרו בהכרח באותה ישיבה.

יוסי גל: היכרות מינימילית

גל, איש משרד החוץ משנת 1975, מכהן כיום כשגריר ישראל בצרפת. בתקופת מינויו של בן-אריה לשגריר בלטביה שימש גל כמנכ"ל משרד החוץ.

במהלך עדותו הביע גל עלבון משאלתה של התובעת, שממנה נרמז כי עדותו מוטה לטובת ליברמן, בשל העובדה שהוא מינה אותו הן למנכ"ל והן לשגריר בפריז.

"אפילו האינסינואציה מעליבה ופוגעת", אמר גל, "זה מעליב אפילו להשיב על שאלה כזו. לא הייתה היכרות מעמיקה ביני לבין ליברמן, לא לפני המינוי שלי ולא אחריו. כל רמיזה בכיוון אחר היא מיותרת, לא ראויה להתייחסות. אני מקווה שאפילו לשוני הדיפלומטית המדודה הייתה ברורה".

גל אמר כי הן בוועדות מינויים לתפקידים זוטרים יותר במשרד החוץ, והן בוועדה למינוי ראשי נציגויות - שגרירים וקונסולים כלליים - שבהן היה חבר, שורר נוהג במשרד החוץ שלפיו נציגי הנהלת במשרד בוועדות מתכנסת לפני ישיבות הוועדה בשאיפה להגיע למועמד מוסכם מטעם ההנהלה.

עם זאת, זיכרונו של גל בגד בו בכל הנוגע לישיבות, ככל שנוהלו, בנוגע למועמדותו של בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה. "ברוב המקרים השאיפה הייתה להגיע למועמדות מוסכמת", אמר גל. "בהחלט יכול להיות שהתקיימה ישיבה גם לקראת ועדת המינויים הזו, אבל אני לא יכול לזכור היום".

שני העדים היום, שניהם חברי ועדת המינויים בתקופה הרלוונטית, ביקשו להגן על עמדתם המקצועית, שהיא זו שהביאה אותם לתמוך במועמדותו של בן-אריה לתפקיד השגריר. מאחר ששניהם מכהנים בתפקידים פעילים במשרד החוץ, אפשר שעדותם הושפעה גם מהערכה בדבר חזרתו האפשרית של ליברמן לתפקיד שר החוץ.

גל אמר כי מאחר שלא הכיר באופן אישי את בן-אריה, תמיכתו במינוי התבססה על המסמכים שבתיקו של בן-אריה, שהוגשו לחברי ועדת המינויים. "היות שהיכרותי עם המועמד בן-אריה הייתה ועדיין מינימלית, אני לא חושב שדרכינו הצטלבו אי-פעם. אני יכול להניח שגיבשתי את דעתי מתוך קריאת התיקים".

כשנשאל גל אם קיבל מסרים משר החוץ ליברמן בנוגע למינויים כלשהם לתפקידים במשרד החוץ, השיב כי "בתפקידי כמנכ"ל עבדתי קרוב מאוד כמתחייב עם שר החוץ. בדרך הטבע בשיחות עם שר החוץ החלפנו גם מדי פעם דעות על עובדים אלה או אחרים, אבל לא קיבלתי לא קיבלתי הנחיות או תכתיבים משר החוץ לגבי מועמדים מסוימים. לא קיבלתי תכתיבים, עלו מדי פעם הערכות של עובדים מסוימים, לעתים הסכמתי עם השר, לעתים לא". לעומת זאת, בעדותו במשטרה העיד גל כי "כמובן שפה ושם היו מסרים".

ואולם, ביחס למסרים מלשכת ליברמן ביחס למינוי בן-אריה, היה גל נחרץ יותר: "אליי לא הגיעו שום מסרים", הוא אמר. בתשובה לשאלת הסנגור אדרת אם הייתה אליו "הנחיה, בקשה, רמיזה או פנייה משר החוץ ליברמן", בעניין המינוי של בן-אריה, ענה: "התשובה היא שלילית". האם שמעת מאיילון שליברמן ביקש למנות את בן-אריה, הוא נשאל, ואמר: "לא זוכר דבר כזה".

גל ציין כי לא ידע "דבר וחצי דבר" באשר למקרה שבו הדליף בן-אריה פרטים מתוך מסמך חיקור הדין לליברמן בתקופת כהונתו כשגריר במינסק שבבלארוס. בנוסף, אמר, הוא לא הכיר את הדוח שחיבר המפקח הכללי במשרד החוץ, ויקטור הראל, על תפקודו של בן-אריה כשגריר בבלארוס.

שמעון רודד: התייעצויות על מינויים

גם עדותו של שמעון רודד, כיום שגריר ישראל בתאילנד, שתמך גם הוא במינוי בן-אריה, הייתה אפולוגטית. רודד נשאל באשר ליחסיו עם שרון שלום, אחד מאנשיו הקרובים של ליברמן, ששימש ראש המטה האישי של שר החוץ באותה תקופה.

"היו לנו התייעצויות על מינויים", אמר רודד, "למשל על השגריר בלונדון והשגריר ברומא, הוא ביקש שאתן את תמיכתי למינויים מסוימים. לרצון של כל שרי החוץ, כמי שעומדים בראש המערכת, ולתפיסת העולם של השרים לגבי השאלה את מי היו רוצים לראות בתפקידים בחו"ל, בוודאי שיש משקל", אמר רודד.

לדבר רודד, הנהלת המשרד נהגה לקיים התייעצויות לא פורמליות לפני ישיבות של ועדות מינויים. בישיבות אלה הושגה ברוב המקרים "הבנה" באשר למועמד מוסכם.

"לא זכור לי שלקראת הישיבה שבה מונה בן-אריה נהגנו אחרת", אמר רודד, "אבל לא זכורה לי הפגישה הזו ספציפית".

לשאלת התביעה אם שרון שלום או מישהו אחר פנה אליו לגבי מינוי בן-אריה, השיב: "לא זכור לי ספציפית, אבל אני לא יכול לשלול את זה על הסף".

השופטת חגית מאק-קלמנוביץ התעניינה האם - כפי שהעיד ויקטור הראל - שררה במשרד החוץ "תורה שבעל-פה" ביחס למועמדים, ששיקפה דברים שלא נכתבו בכתובים.

"אני מכיר את התורה שבעל-פה", אמר רודד, "אבל אני לא יכול לעשות עם זה כלום. זה חומר בלי ביסוס, בלי תיעוד. רכילות יש בכל מקום".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  30/04/2013   |   עודכן:  01/05/2013
יובל יועז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנכ"ל משרד החוץ לשעבר תומך בגרסת ההגנה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אל קפונה
30/04/13 19:17
2
מגיב ותיק
30/04/13 21:00
 
לכלא
30/04/13 23:32
 
שרי החוץ בישראל
1/05/13 08:10
 
יוסי מ
2/05/13 14:14
 
יוסי מ
2/05/13 15:45
3
אברהם שלום
30/04/13 23:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ליברמן
שגריר ישראל לשעבר בבלארוס זאב בן-אריה, שמסר לח"כ אביגדור ליברמן פרטים מתוך מסמך חיקור הדין באוקטובר 2008, משנה פרטים מהותיים בגירסתו בין מועד חקירתו במשטרה בינואר 2010 לבין עדותו בבית המשפט הבוקר (ה') - כך עולה מעדותו של בן-אריה בפתח שלב ההוכחות במשפטו של ליברמן, שהחל היום בבית משפט השלום בירושלים.
25/04/2013  |  יובל יועז  |   חדשות
שרת המשפטים, ציפי לבני, גינתה את הדלפת חומרי החקירה מתיק ליברמן.
25/04/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
שתי הערות בעקבות תחילת הפקת הגז הטבעי משדה "תמר" לבעלות הברית היו ספינות - אבל לא בשביל יהודים המשבר בקפריסין מזכיר משום מה פוליטיקאי ישראלי הצעה לקראת תחילת עונת הרחצה ברוב ליגות הכדורגל הולכים לים כבר באפריל
05/04/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
תנועת אומ"ץ וח"כ מיקי רוזנטל מבקשים מבג"ץ (יום ה', 21.3.13) להורות ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להעמיד לדין את אביגדור ליברמן בחשדות העיקריים שיוחסו לו. וינשטיין סגר תיקים אלו, שעסקו בחשדות לעבירות מירמה בהיקף של מיליוני דולרים, בנימוק של העדר ראיות מספיקות.
21/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
כל מי שטוען שמה שהתנהל מאז שפורסמו תוצאות הבחירות ועד להקמתה של הממשלה החדשה זו "פוליטיקה חדשה", או שהוא מתחסד או שאינו מכיר את העובדות לאשורן. מבלי להיכנס לנושאים פוליטיים בתחום המדיני והחברתי, ניתן לקבוע כבר עתה באורח חד-משמעי, שאזרחי המדינה היו עדים בשבועות האחרונים לסחר-מכר שעליו ניצחו כמה אנשים בעלי קופות שרצים, שביקשו לנהוג לעיתים כגונבי סוסים ולא הצליחו אפילו לקשור כראוי את החמורים.
15/03/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת ליברמן  /  מי ומי  
וינשטיין: אפשר לשמור לליברמן את החוץ  /  איתמר לוין
מני, ליברמן והמו"מ הקואליציוני  /  איתמר לוין
להגביל משך חקירות ואת זמן העדויות  /  איתמר לוין
המאבטח של הממשלה  /  אריה אבנרי
יוכיח את צדקתו  /  טובה ספרא
הטור של פריצי   /  אברהם (פריצי) פריד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
תאורה נכונה [צילום: אנטולי מיכאלי]
מיטל רובין
שולחן מעוצב נכונה יהפוך את הארוחה לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת עבורכם ועבור האורחים ויקח את אווירת החג צעד אחד קדימה
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il