|
משרד המשפטים. מפקח ומתעכב
|
|
|
|
|
בידי הממונים על חופש המידע בשירות הציבורי מצויים כלים דלים בלבד לביצוע תפקידם. כך אומרת (יום א', 19.5.13) היחידה הממשלתית לחופש המידע בדוח השנתי הראשון שלה.
היחידה, הפועלת במשרד המשפטים, הוקמה ביוני שעבר ובראשה עומדת עו"ד רבקי דב"ש. לדבריה, "למעט ברשויות ספורות, אין בידי הממונה מערכת ממוחשבת ייעודית לסיוע בטיפול בבקשות ובכלל זה תזכורות בעת חלוף המועדים הקבועים בחוק. כשליש מהממונים ציינו כי הם נתקלים בקושי מול גורמים בתוך הרשות בבקשתם לקבל לידיהם את המידע המבוקש על-מנת לבחון את עמדת הרשות, בין אם בלוחות הזמנים שהחוק קוצב, ובין אם בכלל".
עוד מצביע הדוח על כך, שרוב הממונים ממלאים תפקיד זה בנוסף לתפקידיהם הרגילים אך אינם מקבלים שכר נוסף. בפועל, פיתח כל ממונה כלים משלו למילוי תפקידו, אך היחידה מקווה להשלים עד 1.6.13 את הסדרת מתווה עבודתם של הממונים, בשיתוף עם נציבות שירות המדינה. עוד מתכוונת היחידה להגביר את הכשרתם של הממונים ואת מודעותו של הציבור לזכותו לבקש את המידע ולפנות אליה אם הבקשה נדחית.
נתוני הדוח מוסרים, כי בשנה שעברה הוגשו 3,923 בקשות ל-52 הרשויות הציבוריות המדווחות ליחידה, וב-65% מתוכן נמסר המידע במלואו או בחלקו. רק 11% מהבקשות נדחו, והנותרות לא טופלו בשל סיבות שונות (אי-תשלום אגרה, המידע כבר פורסם וכדומה).
דב"ש אומרת, כי על כל רשות ציבורית להעמיד לעיון הציבור את ההנחיות המינהליות הכתובות לפיהן היא פועלת ושיש להן נגיעה או חשיבות לציבור. ואולם, על-אף חשיבות נושא זה, כפי שאף קיבל את ביטויו בפסיקת בית המשפט העליון, מרבית הרשויות טרם מילאו חובה זו, והיחידה תשים דגש על הטיפול בה. כמו-כן תעקוב היחידה נקודתית אחרי יישום חוק חופש המידע במתאם הפעולות בשטחים, לאור ריבוי התלונות ופסקי הדין נגדו בנושא זה.
המהירים והאיטיים
בנוגע למהירות הטיפול בבקשות מוסר הדוח, כי עיריית אלעד והרשות להסמכת מעבדות סיימו את הטיפול בכל הבקשות בתוך 30 יום. משרד הבינוי והשיכון סיים את הטיפול ב-99% מהבקשות בתוך פרק זמן זה, ואחריו משרד הכלכלה והמסחר (97%) והמוסד לביטוח לאומי (93%), גופים להם מוגשות בקשות רבות.
לעומת זאת, משרד המשפטים סיים את הטיפול ב-44% מהבקשות רק לאחר שקיבל הארכת מועד, ואילו רשות המיסים לא סיימה את הטיפול ב-72% מהבקשות במועד המירבי הקבוע בחוק.
היחידה תשיק (יום ג', 21.5.13) אתר אינטרנט מרכזי להגשת בקשות חופש מידע, אם כי היא מציינת, כי קיימות רשויות בהן הגשת הבקשה לא תתאפשר באופן מקוון. "עם זאת, יתרונו של האתר הוא בריכוז המידע, וביצירת תהליך מובנה וזהה בכל הרשויות, המותאם להוראות החוק. כמו-כן, בכוונתנו לאפשר לרשויות, באמצעות הממונים, להעלות תשובות שנענו בחיוב לטובת שימוש חוזר של הציבור במידע שפורסם", אומרת דב"ש.