|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות

בג"צ: בבחירות הנוכחיות לרשויות המקומיות - לא יוקטן מספר חברי המועצה

בג"צ נימק את החלטתו בכך שהחלטת שר הפנים להקטין את מספרם של חברי המועצה ברשויות התקבלה לאחר שמערכת הבחירות לרשויות המקומיות כבר החלה (ביוני 2008), ולמרות שכוונתו של השר בהחלטתו זו הייתה לאפשר יציבות ויעילות שלטונית ברשויות המקומיות
11/11/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

יש פגם בכך שהחלטת שר הפנים להקטין את מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות התקבלה לאחר שמערכת הבחירות הנוכחית כבר החלה. יש להתחשב בכך שהעותרים ומתמודדים אחרים הסתמכו על המפתח הקודם שקבע שר הפנים לקביעת מספר חברי המועצה לצורך הבחירות ב-2003, נקטו בפעולות הכנה מקדמיות, ונטלו על עצמם התחייבויות שונות - הן פוליטיות והן כלכליות - אשר התייחסו לסיכויי בחירתם, ואשר מושפעות באופן ישיר ממספרם של חברי המועצה בכל רשות מקומית. כך פסק בית המשפט העליון.

עובדות המקרה

ארבע עתירות הוגשו על-ידי חברי מועצות מקומיות וסיעות שונות במועצות מקומיות, נגד החלטת שר הפנים - שהתקבלה מכוח סמכותו לפי סעיף 19 לפקודת העיריות [נוסח חדש] וסעיף 6 לצו המועצות המקומיות, בה קבע מפתח אחיד לקביעתם של מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות, ולפיה יקטן מספרם של חברי מועצות הערים בערים הגדולות. העותרים ביקשו למנוע את החלת הצו על מערכת הבחירות לרשויות המקומיות שצפויה להתקיים ביום 11.11.08, ולהורות על ביטולו של הצו, עקב שורה של פגמים אשר נפלו, לטענתם, בהחלטתו של השר שהביאה להוצאת הצו.

טענות הצדדים

  • טענות העותרים

- הצו הוצא בתזמון לא ראוי: כחודשיים לאחר פתיחת מערכת הבחירות האמורה ופחות משלושה חודשים לפני סיומה;

- ההחלטה מהווה הפרה של הבטחה שלטונית ופגיעה באינטרס ההסתמכות, שכן היערכותם של העותרים למערכת הבחירות התבססה על מספר חברי המועצה המכהנים;

- סעיף 19(ב) לפקודת העיריות, מכוחו הוצא הצו, מסמיך את השר להגדיל את מספר חברי המועצה בלבד ולא להקטינו, כאשר הקטנת מספר חברי המועצה מהווה הלכה למעשה הגדלה של אחוז החסימה בבחירות לרשויות המקומיות, עניין אשר אינו מצוי בסמכותו של השר אלא בסמכות הכנסת.

  • טענות המשיבים

- יש לדחות את העתירות על הסף, שכן לא נפל כל פגם בהחלטתו של השר באופן המקים עילה להתערבותו של בית משפט זה;

- החלטת השר בדבר הוצאתו של הצו התקבלה מכוח סמכותו על-פי דין, על-רקע מדיניות הרואה חשיבות בצורך לצמצם את מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות, על-מנת לפתור את הקושי הקיים בקבלת החלטות מוניציפאליות אשר נובע, בין היתר, מריבויין של סיעות בנות מספר חברים קטן ביותר וסיעות יחיד, ועל-מנת לקדם את האינטרס הציבורי הגלום בחיזוקן של הרשויות המקומיות, יציבות השלטון המקומי ויכולתן של הרשויות לתפקד באופן אפקטיבי.

קביעות בית המשפט

  • השופט יורם דנציגר קבע כי המחוקק הסמיך את השר, מכוח פקודת העיריות וצו המועצות המקומיות לקבוע את מספר החברים בכל מועצה מקומית, בהתאם למספר התושבים בכל מועצה. לכן, מוסמך השר לקבל החלטה בדבר מספר החברים במועצה של רשות מקומית.

  • עם זאת, אין לבצע שינוי בנוהליה של מערכת בחירות לאחר שזו התחילה, שכן אין מקום לשנות את "כללי המשחק" במהלך התקופה בה מתנהלת מערכת הבחירות, וזאת בין אם מבקש השינוי הוא מי שמבקש להתמודד במערכת הבחירות, ובין אם מדובר בשינוי בנוהלים על-פי החלטתו של השר הממונה או של רשות מינהלית אחרת.

  • במקרה דנן - נפל פגם בעיתוי בו התקבלה ההחלטה: מערכת הבחירות לרשויות המקומיות החלה בחודש יוני 2008 ואילו החלטת השר היא מיום 11.8.08. לא ניתן לקבל את טענת המשיבים לפיה ההכנות וההיערכות למערכת הבחירות מוגבלת לחודש ימים, בין המועד האחרון להגשת המועמדות לחברות במועצה או לתפקיד ראש העיר לבין מועד הבחירות.

  • יש להתחשב בכך, שהעותרים ומתמודדים אחרים נקטו בפעולות הכנה מקדמיות, ונטלו על עצמם התחייבויות שונות - הן פוליטיות והן כלכליות, אשר התייחסו לסיכויי בחירתם, ואשר מושפעות באופן ישיר ממספרם של חברי המועצה בכל רשות מקומית.

  • נדחתה גם טענת המשיבים, לפיה השינוי במספרם של חברי המועצה נע "סביב עשרה אחוזים", וכי במצב בו טרם התבררה זהותם של כלל המועמדים והמפלגות שיבקשו להתמודד בבחירות, ממילא לא ניתן להעריך את סיכוייו של כל מועמד להיבחר, בפרט נוכח התקופה הקצרה יחסית אשר חולפת בין מועד הגשת הרשימות לבין מועד הבחירות.

  • גם אם נקבל את הטענה לפיה החלטת השר התקבלה בשלב מוקדם יחסית של מערכת הבחירות, הרי שמשעה שהיא התקבלה בתוך מערכת הבחירות, לאחר שזו החלה - קיים פגם בהחלתו של הצו על מערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות, ולכן הוראות הצו לא יוחלו על מערכת בחירות זו.

  • לבסוף העיר בית המשפט, כי יתכן ויש ממש בטענת העותרים - לפיה השר אינו מוסמך להקטין בצו את מספר החברים במועצת הרשות המקומית אלא להגדילו בלבד, כלשונם של סעיף 19 לפקודת העיריות וסעיף 6 לצו המועצות המקומיות. צוין כי פרשנות זו מקבלת משנה תוקף נוכח העובדה, כי בחלק ניכר של הרשויות המקומיות במדינת ישראל מספר התושבים אך הולך וגדל, נתון שלכאורה אינו מתיישב עם אפשרות הקטנת מספר החברים במועצות של אותן רשויות מקומיות. אולם, משעה שבית המשפט הגיע למסקנה, כי יש מקום לקבל את העתירה בשל העיתוי בו התקבלה ההחלטה והוצא הצו, אין הוא מצא לנכון לקבוע מסמרות בשאלה זו.

  • עוד צוין, כי הגם שבית המשפט מתקשה לפקפק בכנות כוונותיו של השר הניצבות בבסיס החלטתו מיום 11.8.08, להקטין את כוחם של "רסיסי סיעות" במטרה לאפשר את היציבות הנדרשת לתפקודו של השלטון המקומי ויכולתו למלא את חובותיו ותפקידיו ברשויות המקומיות השונות, אין בכך כדי לשנות ממסקנתנו של בית המשפט.

  • השופטת א' חיות ציינה, כי הרמיזות שעלו במסגרת העתירות שבפנינו באשר לשיקולים זרים שהנחו כביכול את שר הפנים במקרה דנן, בקובעו את מספר חברי המועצות העומדות לבחירה, הן רמיזות חסרות שחר, ומוטב היה להן שלא נטענו משנטענו. נקבע כי ניקיון דעתו וכנות כוונותיו של שר הפנים בהקשר זה עולים כמו מאליהם, אם בוחנים את המהלכים שהובילו הוא ואחרים זה מכבר על-מנת להגשים מדיניות עקרונית, לגיטימית כשלעצמה, הגורסת כי על-מנת להשיג יציבות ויעילות שלטונית ברשויות המקומיות מן הראוי להביא לצמצום במספרם של חברי המועצה.

  • בנוגע לטענת ההסתמכות שהעלו העותרים, קבעה השופטת א' חיות, כי הנחת העותרים, לפיה משלא קבע שר הפנים ביום הקובע את מספר חברי המועצות העומדות לבחירה, סברו הם כי המפתח הקודם שקבע שר הפנים לצורך הבחירות ב-2003 הוא המפתח הקובע לעניין זה ואף כלכלו את צעדיהם בהסתמך על הנחה זו - הייתה הנחה סבירה בנסיבות העניין.

תוצאת ההליך

הוחלט - הוראות הצו לא יוחלו על הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות הצפויות להתקיים ביום 11.11.08.

פרטי ההליך

- בג"צ 7181/08, 7182/08, 7240/08, 7288/08 רון לוינטל, אדיר בנימיני, מפלגת ש"ס, יאיר צברי ואח' נ' שר הפנים ואח'
- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופט אדמונד א' לוי, השופטת אסתר חיות, השופט יורם דנציגר
- פסק דין מיום 10.11.08
- בשם העותר בבג"צ 7181/08: בעצמו
- בשם העותרים בבג"צ 7182/08: עו"ד אתי כהנא
- בשם העותרים בבג"צ 7240/08: עו"ד פרופ' דוד ליבאי; עו"ד אלעד רט
- בשם העותרים בבג"צ 7288/08: עו"ד נפתלי גור-אריה; עו"ד חיים שפרן
- בשם המשיבים: עו"ד תדמור עציון

פסק הדין
תאריך:  11/11/2008   |   עודכן:  11/11/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ: בבחירות הנוכחיות לרשויות המקומיות - לא יוקטן מספר חברי המועצה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לעניין הכוונות.
11/11/08 19:43
2
לימור11
13/07/09 08:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין להתערב בהמשך תוקפו של צו הכליאה שהוצא על-פי חוק הכליאה, בעניינו של תושב דיר-אל-באלח ברצועת עזה. כך קבע בית המשפט הלעיון, פסק דין נוגע לתושב שפעל במסגרת "ועדות ההתנגדות" ברצועה, ואסף מידע שסייע לבצע ב-2002 פיגוע, בו נהרג חייל צה"ל, ושלושה חיילים אחרים נפצעו. בית המשפט נימק את החלטתו בכך שהמערער המשיך מאז את פעילותו בארגון, ושחרורו כעת עלול לפגוע בבטחון המדינה. עם זאת נקבע, כי ראוי לבחון בחינה מחודשת את ההצדקה להמשך הכליאה, ככל שחולף הזמן, בהתייחס למסוכנותו האישית של המערער ולנסיבות המשתנות בשטח, תוך מתן משקל ראוי למידתיות בהפעלת חוק זה, והתחשבות במה שנקבע בפרשת "פלונים" בנוגע לחוקתיות חוק הכליאה.
10/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
עניינו של פסק הדין, הוא הכרעה בסכסוך אחים, יורשיה של אימם המנוחה הניצים על חלוקת ירושתה. התביעה אומנם מכוונת אל המשק בו החזיקה המנוחה במושב תנובות, אולם המחלוקת בין הצדדים מתייחסת לאופן חלוקת מלוא ירושת אימם שכללה כנראה גם "מפעל" לשמלות כלה, נכסי מקרקעין וכספים.
בית המשפט העליון פסק כי על-פי מבחן "הקרבה הממשית" הנסיבתי, ועל-אף שעברו כשמונה שנים מאז סיימה המשיבה את פרק עבודתה הקצר יחסית במשרדה של השופטת, ומאז לא היה קשר אישי-חברי בינה לבין השופטת, אולם, נראה שביחסים שנרקמו בין השתיים במהלך העבודה המשותפת, במהלכם התוודעה השופטת אף לחייה האישיים של המשיבה, יש כדי להעיד על חשש ממשי למשוא פנים בבוא השופטת לדון בתיק בו המשיבה היא בעלת דין, מה גם שהשופטת ציינה, שהיא זוכרת פרטים מתקופת העסקתה של המשיבה.
09/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בית המשפט העליון הותיר על כנה את הרשעת המערער בעבירת ההריגה כ"מבצע בצוותא", למרות טענת המערער כי הרשעתו עומדת בסתירה להכרעת הדין במשפט של הנאשם הנוסף בפרשה, שכלל לא הואשם בעבירת ההריגה ביחס לאותו מנוח.
07/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בית המשפט העליון דחה בקשתו של בנק לערער על החלטה, שדחתה בקשתו לסלק על הסף - בטענה להעדר סמכות מקומית – תביעה שהוגשה נגדו לבית משפט השלום בקצרין. בית המשפט קבע, כי למרות שכתב התביעה לא כלל פירוט בדבר מקור סמכותו המקומית של בית משפט השלום בקצרין, הרי שעובדת קיומם של סניפי הבנק המבקש במחוז הצפון כלולה במסגרת "הידיעה השיפוטית" של בית המשפט. הדבר גם ניתן לברור באתר האינטרנט של הבנק, ולכן לבית משפט השלום בקצרין נתונה הסמכות המקומית לדון בתובענה.
06/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן    מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
פרנקל. רווחים עצומים [צילום: אתר ועידת הנשיא]
תומר קורנפלד
עסקות שבוצעו מחוץ לבורסה בסכום של כ-65 מיליון ש"ח ובמחיר 2400 אגורות למניה הקפיצו את מניותיה של תמר פטרוליום    שער המניה נסגר במחיר הגבוה בכ-60% מעל המחיר בהצעת הרכש שפרסם אהרן פרנ...
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים    הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il