|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים

הרשעה נוספת באמצע עבודות שירות - העונש יהא חופף או מצטבר?

בית המשפט העליון ביטל את פסק דינו של בית המשפט קמא, וקבע, כי עונש המאסר בפועל שהוטל על המשיב, בעקבות הפסקת עבודות השירות שריצה לאחר הרשעתו בהליך הראשון, ירוצה במצטבר לעונש המאסר שהוטל עליו בהליך השני (ולא בחופף)
11/11/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

עונש המאסר בפועל שהוטל על נאשם, בעקבות הפסקת עבודות השירות בהליך הראשון, ירוצה במצטבר (ולא בחופף) לעונש המאסר שהוטל עליו בהליך השני. כך פסק בית המשפט העליון בערעור שהגישה המדינה.

בית המשפט קבע, כי הואיל והמשיב, שהיה מיוצג על-ידי סנגור בהליך השני, לא העלה את סוגיית החפיפה של העונשים במסגרת אותו הליך, יש לראותו כמי שוויתר על טענת החפיפה, ומשום שבית המשפט לא דן בסוגיה, חל הכלל של הצטברות העונשים, שבסעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין; מה גם שלגופו של עניין, המשיב לא התייצב כלל לביצוע עבודות השירות, ואף הורשע בשלושה הליכים פליליים בסך-הכל – כך שלא היה מקום לסטות מכלל הצבירה; הומלץ לעגן בהנחיות פנימיות את חובת התביעה להעלות ביוזמתה בבית המשפט את קיומה של סוגיית הצבירה או החפיפה של העונשים - מקום בו הנאשם לא מיוצג.

עובדות המקרה

המשיב הורשע בשנת 2005 בסדרת עבירות, ונגזר עליו עונש מאסר של 6 חודשים לריצוי בדרך של עבודות שירות. המשיב לא התייצב לביצוע העבודות במועד שנקבע לו. בשנת 2006 הורשע המשיב בעבירות נוספות, ונגזרו עליו, בין היתר, 15 חודשי מאסר בפועל. בהליך השני היה המשיב מיוצג על-ידי סנגור.

בעקבות הרשעתו בהליך השני, שלח הממונה על עבודות שירות הודעה למשיב לפיה, מכוח סעיף 51י לחוק העונשין, הופסקו עבודות השירות שלו 'הפסקה שיפוטית', כך שיתרת מאסרו של המשיב תרוצה במצטבר לעונש המאסר של 15 חודשים בפועל שנגזר עליו בהליך השני. משום שבמסגרת ההליך השני ההגנה לא העלתה בפני בית המשפט את אפשרות ריצוי העונשים באופן חופף (כחריג לעקרון הצבירה החל דרך כלל), פנה המשיב ב-2007 לבית המשפט קמא בעתירה להחיל עליו את סעיף 45(ב) לחוק העונשין, באופן שתקופת מאסרו בגין הרשעתו בהליך הראשון תהיה בחופף לעונשי המאסר שנגזרו עליו בהליכים הפליליים הנוספים. בית המשפט קמא קיבל את העתירה, וקבע כי המשיב ירצה את עונש המאסר בגין הרשעתו בהליך הראשון בחופף לתקופת המאסר, אותה כבר החל לרצות בגין ההליך השני.

על כך הוגשה בקשת רשות הערעור.

טענות הצדדים

  • טענות המדינה


- הדין החל על עניין זה קבוע בסעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין, והכלל שנקבע בו הוא "כלל ההצטברות" ולא "כלל החפיפה" של העונשים;

- המדינה חולקת על טענת הסנגוריה, לפיה התביעה היא הנושאת בנטל להעלות בפני בית המשפט את שאלת חפיפת העונשים או הצטברותם בדונו בעבירה האחרת, וכאשר הדבר כרוך בהפסקת עבודות השירות ובריצוי יתרת המאסר שנותרה לאחר ההפסקה. לטענת המדינה - אם מבקש הנאשם להחיל את החריג לכלל זה (חפיפת העונשים), עליו הנטל לבקש את הדבר מבית המשפט הדן בעבירה האחרת.

  • טענות המשיב

- על-פי סעיף 51י לחוק העונשין, ניתן שיקול דעת לבית המשפט, שהרשיע את הנאשם בעבירה האחרת - להורות כי שתי תקופות המאסר תרוצינה בחופף, ולכן הודעת הממונה על ההפסקה השיפוטית הייתה פגומה, בשל כך שהיא אינה נותנת ביטוי לשיקול הדעת השיפוטי הנתון לבית המשפט.

- שאלת ההצטברות או החפיפה של יתרת עונש המאסר בגין הפסקת עבודות השירות עם עונש המאסר הנוסף כלל לא הובאה במקרה זה בפני בית המשפט שדן בעבירה האחרת, ולכן לא הופעל כל שיקול דעת בעניין זה.

- יש להורות להבא, כי יהא זה באחריות התביעה להעלות עניין זה לשיקולו של בית המשפט, הדן בעבירה הנוספת, כל אימת שהשאלה עולה עקב הפסקה שיפוטית של עבודות השירות.

קביעות בית המשפט

- הוראת סעיף 45(ב) לחוק העונשין קובעת עקרון כללי, לפיו עונשי מאסר, המוטלים על נאשם בהליכים שונים ירוצו, דרך כלל, בחופף, אלא אם הורה בית המשפט אחרת.

- לעומת זאת, סעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין קובע הסדר עונשי מיוחד המתייחס למקרה שבו, בעת ביצוע עבודות שירות, מורשע "עובד שירות" בעבירה אחרת, ונגזר עליו בגינה עונש מאסר בפועל. במקרה כזה, עבודת השירות תופסק מיום מתן גזר הדין בעבירה האחרת, ו"עובד השירות" יישא את יתרת עונשו בגין עבודות השירות במצטבר לעונש המאסר הנוסף, אלא אם בית המשפט שהרשיעו בעבירה האחרת הורה שעונשי המאסר האמורים ירוצו בחופף.

- מהוראה זו עולה, כי הפסקת עבודות שירות במקרה של הרשעה בעבירה אחרת, שנגזר בגינה עונש מאסר בפועל, הינה אוטומטית, אינה מצריכה החלטה שיפוטית מיוחדת, ואינה כרוכה בהפעלת שיקול דעת מנהלי או שיפוטי כלשהו.

- סעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין סוטה מהקו העקרוני הכללי של חוק העונשין הקובע, דרך כלל, חפיפה בעונשי מאסר שהוטלו על נאשם במספר הליכים. הרציונל הוא שמי שנגזר עליו עונש מאסר בעבודות שירות זכה לפריבילגיה עונשית-שיקומית מיוחדת, שפתחה בפניו צוהר להיטיב את דרכיו. ניצולה לרעה של פריבילגיה זו גורר התייחסות עונשית מחמירה ומרתיעה.

- כ"עובד שירות" כהגדרתו בסעיף 51י לחוק העונשין - ייחשב גם מי שהוטל עליו עונש מאסר בעבודות שירות, ולא התייצב למלא את העבודות.

- לפיכך, יש לראות את המשיב בענייננו כ"עובד שירות" ומשכך, כמי שחלות עליו הוראות סעיף 51י לחוק העונשין.

- בענייננו, חל ההסדר העונשי הספציפי של סעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין הקובע את עקרון ההצטברות של העונשים בגין תקופת המאסר שנותרה בעקבות עבודות השירות שהופסקו, ועונש המאסר שהוטל בגין העבירה האחרת. בית המשפט שדן בעבירה האחרת וגזר את דינו של המשיב למאסר בגינה, לא הורה דבר בסוגיית הצטברות העונשים או חפיפתם וסוגיית החפיפה או הצבירה של העונשים כלל לא הועלתה בפניו. לפיכך, על-פי הוראת סעיף 51י(א)(1) לחוק, חל על עונשים אלה דין הצטברות העונשים, ונוכח הוראה ספציפית זו אין בענייננו תחולה להסדר העונשי הכללי הקבוע בסעיף 45 לחוק.

- כדי שבית המשפט יפעיל את שיקול דעתו בעניין חפיפת העונשים, כחריג לעקרון הצבירה החל דרך כלל - מחובתה של ההגנה להעלות טענה בעניין זה במסגרת הדיון בעבירה האחרת. כאשר הנאשם מיוצג על-ידי סנגור, יש להניח כי זכויותיו הדיוניות, לרבות בסוגיה זו, מצויות בידיעתו של הסנגור המופקד על הגנתו והוא אחראי למצותן. בנסיבות בהן הנאשם אינו מיוצג - טוב תעשה התביעה, אם תציין בפני בית המשפט במפורש את קיומה של סוגיית הצבירה או החפיפה של העונשים, בבחינת "את פתח לו" עבור הנאשם. אם, חרף כל זאת, סוגיית החפיפה או הצבירה של העונשים לא עלתה לשיקולו של בית המשפט הדן בעבירה האחרת, והוא לא היה מודע לחובת הנאשם לרצות יתרת עונש בגין הפסקת עבודות השירות, ניתן להשלים את החסר בהגשת בקשה מיוחדת להשלמת גזר הדין בעבירה האחרת, כפי שהדבר נעשה בפועל בהליך שבפנינו. ראוי, עם זאת, כי הבקשה תידון, במידת האפשר, על-ידי בית המשפט שנתן את גזר הדין בעבירה האחרת, כהשלמה לגזר הדין.

- בענייננו - בהליך השני היה המשיב מיוצג על-ידי סנגור. במסגרת הסדר הטיעון, לא נכללה בקשה מטעם ההגנה בעניין חפיפת עונשי מאסר בהקשר להפסקה השיפוטית של עבודות השירות. עניין זה לא הועלה גם מטעם ההגנה מחוץ להסדר הטיעון. ממילא, בית המשפט לא התייחס לסוגיית הצבירה או החפיפה של העונשים. לכן חלה הוראת סעיף 51י(א)(1) לחוק העונשין, לפיה תופסקנה עבודות השירות מיום גזר הדין, ויתרת העונש שלא רוצה על-ידי המשיב בגין העבודות תצטבר לעונש המאסר שהוטל עליו בגין העבירה האחרת בהליך השני;

- מאוחר יותר, פנה המשיב לבית המשפט קמא וביקשו להורות על חפיפת העונשים בגין שני ההליכים. בנסיבות העניין, מאחר שהמשיב היה מיוצג על-ידי סנגור בהליך השני, היה עליו להעלות את סוגיית החפיפה של העונשים במסגרת אותו הליך, ומשלא עשה כן, יש לראותו כמי שוויתר על טענת החפיפה;

- גם לגופו של עניין, לא היה מקום לסטות במקרה זה מן המדיניות המותווית בסעיף 51י(א)(1) לחוק, זאת משום שהמשיב לא התייצב כלל לביצוע עבודות השירות ולאור חומרת התנהגותו של המשיב במספר הליכים פליליים (המשיב הורשע בהליך השני בעבירות שבגינן נגזרו עליו 15 חודשי מאסר ולאחר מכן, בהליך שלישי, הורשע בעבירות נוספות שבגינן נגזרו עליו 44 חודשי מאסר).

- השופט א' רובינשטיין ציין, כי במקרה שבו משמעות ההחלטה הכרוכה בהפסקת עבודות השירות היא תוספת מאסר בפועל, יש לקוות כי יהא לנאשם ייצוג מראש. כמו-כן, ראוי לגן בהנחיות פנימיות מתאימות, שבמקרים שבהם מטעם כלשהו אין הנאשם מיוצג, התביעה תציין בפני בית המשפט במפורש את קיומה של סוגיית הצבירה או החפיפה של העונשים.

תוצאת ההליך

הערעור התקבל: עונש המאסר בפועל שהוטל על המשיב בעקבות הפסקת עבודות השירות בהליך הראשון ירוצה במצטבר לעונש המאסר שהוטל עליו בהליך השני.

פרטי ההליך

- רע"ב 5114/08 מדינת ישראל נ' רועי גלם
- בבית המשפט העליון
- בפני כבוד השופטת א' פרוקצ'יה, כבוד השופט א' רובינשטיין, כבוד השופט ח' מלצר
- פסק דין מיום 11.11.08
- בשם המבקשת-עו"ד דניאל מארקס
- בשם המשיב-עו"ד טל ענר

פסק הדין
תאריך:  11/11/2008   |   עודכן:  12/11/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשעה נוספת באמצע עבודות שירות - העונש יהא חופף או מצטבר?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש פגם בכך שהחלטת שר הפנים להקטין את מספר חברי המועצה ברשויות המקומיות התקבלה לאחר שמערכת הבחירות הנוכחית כבר החלה. יש להתחשב בכך שהעותרים ומתמודדים אחרים הסתמכו על המפתח הקודם שקבע שר הפנים לקביעת מספר חברי המועצה לצורך הבחירות ב-2003, נקטו בפעולות הכנה מקדמיות, ונטלו על עצמם התחייבויות שונות - הן פוליטיות והן כלכליות - אשר התייחסו לסיכויי בחירתם, ואשר מושפעות באופן ישיר ממספרם של חברי המועצה בכל רשות מקומית. כך פסק בית המשפט העליון.
11/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
אין להתערב בהמשך תוקפו של צו הכליאה שהוצא על-פי חוק הכליאה, בעניינו של תושב דיר-אל-באלח ברצועת עזה. כך קבע בית המשפט הלעיון, פסק דין נוגע לתושב שפעל במסגרת "ועדות ההתנגדות" ברצועה, ואסף מידע שסייע לבצע ב-2002 פיגוע, בו נהרג חייל צה"ל, ושלושה חיילים אחרים נפצעו. בית המשפט נימק את החלטתו בכך שהמערער המשיך מאז את פעילותו בארגון, ושחרורו כעת עלול לפגוע בבטחון המדינה. עם זאת נקבע, כי ראוי לבחון בחינה מחודשת את ההצדקה להמשך הכליאה, ככל שחולף הזמן, בהתייחס למסוכנותו האישית של המערער ולנסיבות המשתנות בשטח, תוך מתן משקל ראוי למידתיות בהפעלת חוק זה, והתחשבות במה שנקבע בפרשת "פלונים" בנוגע לחוקתיות חוק הכליאה.
10/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
עניינו של פסק הדין, הוא הכרעה בסכסוך אחים, יורשיה של אימם המנוחה הניצים על חלוקת ירושתה. התביעה אומנם מכוונת אל המשק בו החזיקה המנוחה במושב תנובות, אולם המחלוקת בין הצדדים מתייחסת לאופן חלוקת מלוא ירושת אימם שכללה כנראה גם "מפעל" לשמלות כלה, נכסי מקרקעין וכספים.
בית המשפט העליון פסק כי על-פי מבחן "הקרבה הממשית" הנסיבתי, ועל-אף שעברו כשמונה שנים מאז סיימה המשיבה את פרק עבודתה הקצר יחסית במשרדה של השופטת, ומאז לא היה קשר אישי-חברי בינה לבין השופטת, אולם, נראה שביחסים שנרקמו בין השתיים במהלך העבודה המשותפת, במהלכם התוודעה השופטת אף לחייה האישיים של המשיבה, יש כדי להעיד על חשש ממשי למשוא פנים בבוא השופטת לדון בתיק בו המשיבה היא בעלת דין, מה גם שהשופטת ציינה, שהיא זוכרת פרטים מתקופת העסקתה של המשיבה.
09/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בית המשפט העליון הותיר על כנה את הרשעת המערער בעבירת ההריגה כ"מבצע בצוותא", למרות טענת המערער כי הרשעתו עומדת בסתירה להכרעת הדין במשפט של הנאשם הנוסף בפרשה, שכלל לא הואשם בעבירת ההריגה ביחס לאותו מנוח.
07/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
צבי גיל
צבי גיל
ה"נאום לאומה" היה מכוון הפעם לא רק לשני בתי הקונגרס אלא לכל האמריקניים ומבחינה זאת זה היה נאום בחירות מובהק ומוצלח מאוד שזכה לקהל צופים אדיר ששום מועמד במערכת הבחירות לא קיבל
יוסי קנדלקר
יוסי קנדלקר
אם נצליח להביט על הדברים הטובים ולשדר כלפי חוץ ואז כלפי פנימה קלילות ולענות על השאלה - "מה נשמע" ב-"הכל בסדר" ובאמת להתכוון לזה, לאט-לאט זה יהיה חלק מאתנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il