|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

תסקיר הנפגע לא יוכל לשמש לקביעת נסיבות ביצוע עבירה

בית המשפט העליון קיצר את עונש המאסר בפועל שהושת על אדם, שאנס את גרושתו, משנקבע כי בית המשפט קמא התחשב - לעניין גזירת העונש – גם בפגיעה שנפגעה בתם המשותפת מהאונס, כפי שתוארה ב"תסקיר הנפגע" שערך שירות המבחן לאם (המתלוננת), למרות שהבת כלל לא נכללה כ"נפגעת" בכתב האישום המתוקן
16/11/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

בית המשפט העליון פסק, כי לא ניתן לעשות שימוש בתסקיר הנפגע, כבסיס משפטי לקביעת נסיבות ביצוע העבירה לשם גזירת דינו של הנאשם, או להתייחס לאחרים שאינם בגדר "נפגעי העבירה" בכתב האישום, לרבות בני משפחה של הקורבן. נקבע כי במקרה דנן - עקב הדברים שנשא בא-כוח המאשימה במסגרת טיעוניו לעונש - נפלה תקלה בגזר הדין, וניתן משקל לעובדת נוכחותה של הבת, כביכול, בעת האירוע, באמצעות התסקיר, אך הדבר סותר את הסכמת הצדדים שבהסדר הטיעון (כתב האישום המתוקן), ומהווה הפתעה להגנה והישענות לא ראויה על האמור בתסקיר הנפגע; השופט אליקים רובינשטיין ציין, כי דעתו היא כפי שדעתו הייתה בפרשת "נואורה" – לפיה היה על בית המשפט במקרה זה להוכיח את הנסיבה של הפגיעה בבת "מעל לספק סביר".

עובדות המקרה

בית המשפט המחוזי הרשיע את המערער - על סמך הודאתו - בעבירות אינוס בנסיבות מחמירות, הדחה בחקירה (שבוצעו כלפי גרושתו, ואם ילדיו, של הנאשם), ותקיפת שוטר. על המערער נגזרו 6 שנות מאסר בפועל, ושנתיים מאסר על תנאי לבל יעבור עבירות של אלימות ואיומים כלפי גרושתו (היא המתלוננת), או הדחה בחקירה - ושהן פשע.

הודאת המערער ניתנה כחלק מהסדר טיעון שהגיעו אליו הצדדים, לפיו המערער יודה בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן. הסדר הטיעון לא התייחס לעונש שיושת על המערער.

לאחר שהרשיע בית משפט קמא את המערער בכתב האישום המתוקן, על-פי הודאתו, בחן את ראיותיהם של שני הצדדים לעונש. בין ראיותיה של המדינה נכלל תסקיר נפגע עבירת מין, שנערך אודות המתלוננת (גרושתו של המערער), ובו נכלל פירוט גם של הנזק הפוסט-טראומטי שנגרם לבתם המשותפת של הנאשם והמתלוננת. בנימוקים לעונש כלל בית משפט קמא, בין היתר, גם את התרשמותו של שירות המבחן ממצבה של המתלוננת והבת.

מכאן הערעור שמתמקד בעונש ובהליך גזירתו.

טענות הצדדים


טענות המערער


  • יש להקל בעונשו באופן ניכר, משום שעורכת תסקיר הנפגע חרגה מסמכותה, בכך שהסתמכה על "חומר פסול שהמערער לא הואשם בו", הווה אומר: על כתב האישום המקורי.

  • למערער לא ניתנה האפשרות להתגונן בפני עובדות אלו, וב"כ המאשימה הסתמך על חלק מעובדות נוספות אלו במסגרת טיעוניו לעונש.

קביעות בית המשפט

השאלה הנדונה: כוחו של ב"כ התביעה ושל בית המשפט להסתמך, בשלב גזר הדין, על עובדות המצוינות בתסקיר ביחס לאחרים, מלבד הנפגע בעבירה - זאת בכלל - ובחריגה מהסדר הטיעון בפרט.
השופט ח' מלצר:

  • מתוך הוראת סעיף 187(ב) לחסד"פ עולה, שבית המשפט רשאי - לפי שיקול דעתו - להסתמך על התסקיר נפגע העבירה, ככל שעובדות אלו יש להן נגיעה למצבו של הנפגע בעבירה ולנזק שנגרם לו. דא-עקא, שאין בית המשפט יכול לעשות שימוש בתסקיר כבסיס משפטי לקביעת נסיבות ביצוע העבירה, בקשר עם גזירת דינו של הנאשם, או להתייחס לאחרים שאינם בגדר נפגעי העבירה, כפי שאלו הוגדרו בכתב האישום, לרבות בני משפחה של הקורבן.

  • פרשנות זו קיבלה חיזוק בתיקון מס' 52 לחוק סדר הדין הפלילי, שנכנס לתוקף בתאריך 8.11.08, ולפיו - רק כאשר המדובר בעבירות אלימות, אשר גרמו למותו של אדם ולפיכך, אין באפשרות בית המשפט לעמוד על מצבו של הקורבן במישרין, המחוקק בחר ליתן לבית המשפט את האפשרות להורות על עריכת תסקיר, אשר יתייחס למצבם של אחד או יותר מבני משפחתו של הקורבן. מכלל הן זה יישמע הלאו, דהיינו במקרים אחרים - אין בית המשפט רשאי להתחשב בתסקיר בכל הקשור לתיאור מצבם הפיזי והנפשי של קרוביו של הנפגע, שכן תכליתו העיקרית והראשונית של התסקיר היא לסקור את מצבו של הנפגע - נשוא כתב האישום.

  • אלא שבמקרה דנן שימש התסקיר את בית המשפט קמא בגזר דינו, בעקבות דברי ב"כ המאשימה בשלב הטיעונים לעונש לא רק כדי להמחיש ולהבהיר את מידת הפגיעה במתלוננת, כי אם גם את הפגיעה בבתם, שאוזכרה אף היא בתסקיר הנפגע, אך לא צויינה כנפגעת בכתב האישום המתוקן.

  • ההתייחסות בגזר הדין לפגיעה שחוותה הבת, אפילו היא נכונה ואפילו היא מתוארת במדויק בתסקיר הנפגע - היא מוקשית, באין אזכור לכך בכתב האישום ובאין לכך ראיות אחרות בתיק. קושי זה מקבל משנה תוקף במצב בו הצדדים הגיעו להסדר טיעון מוסכם, כאשר במסגרת כתב האישום המתוקן לא צוין במפורש כי הנסיבה בדבר נוכחות בתם בעת ביצוע העבירה - התקיימה:

  • במסגרת הסדר הטיעון במקרה דנן, הושמט מכתב האישום המקורי סעיף 3 שהיה הסעיף העיקרי במסגרתו נטען, כי הבת נכחה במקום ביצוע העבירה, אלא שסעיף זה חזר למעשה ל"זירה" מצד התביעה רק בעת הטיעונים לעונש - בחריגה מהסדר הטיעון, כהפתעה להגנה, ומתוך השענות לא ראויה על האמור בתסקיר הנפגע. כתב האישום המתוקן השמיט את הסעיף המרכזי בדבר נוכחותה של הבת בסביבת אירוע האונס, והותיר שני אזכורים בלבד, מהם לא ניתן ללמוד על נוכחותה של הבת בעת ביצוע עבירת האונס.

  • אשר על כן, מתן משקל לעובדת נוכחותה של הבת, כביכול, בעת האירוע באמצעות התסקיר, סותרת את הסכמת הצדדים, אשר באה לידי ביטוי בהסדר הטיעון, והיא מכניסה "בדלת האחורית" את מה שהוצא מכתב האישום "בדלת הראשית". הדברים שנשא בא-כוח המאשימה במסגרת טיעוניו הביאו לאותה תקלה שנפלה בגזר הדין, בבחינת: טעות גוררת טעות.

  • שגגה נפלה כאן מלפני בית המשפט הנכבד קמא, כאשר הביא במניין שיקוליו להחמרת העונש גם את התיאורים הנוגעים לפגיעה בבת, המפורטים בתסקיר הנפגע. מכל מקום, במצב בו רוצה התביעה להוכיח פגיעה באדם נוסף - ראוי לציין זאת מראש ובמפורש בכתב האישום ולתאר גם את האחר כנפגע. כאמור לא כן נעשה הדבר בענייננו, שהרי נסיבת נוכחות הבת הושמטה בכוונת-מכוון על-ידי הצדדים במסגרת הסדר הטיעון, ולכך יש לתת את מלוא הנפקות.

  • המקרה שלפנינו נופל לאותם מצבים חריגים, בהם גם דעת הרוב בפרשת נואורה, הייתה נוטה להשקפה, שהיה מקום לדרוש מהתביעה רמת הוכחה של "מעל ספק סביר" בהוכחת הנסיבות המחמירות, ואכן בענייננו ככל שמדובר בנוכחות הבת - מדובר בנסיבה מחמירה, אף אם אין היא נכללת בגדר יסודות העבירה. בית המשפט הנכבד קמא ציין, בגזר הדין, את נוכחות הבת ומקריאת הדברים עולה כי זו אחת הנסיבות, אשר השפיעו על חומרת הענישה. בעשותו כן, הפך בית המשפט המחוזי הנכבד את פוטנציאל ההשפעה של הנסיבה - להשפעה בפועל, ומשכך דומה שלא צריכה להיות מחלוקת, כי ראוי היה לדרוש מהתביעה רמת הוכחה של "מעל ספק סביר". רמה זו בהקשר לנוכחות הבת במקום האירוע בעת ביצוע העבירה - לא התקיימה כאן. אשר על-כן שגה בית המשפט הנכבד קמא, כאשר ייחס בגזר הדין חשיבות לנסיבה בדבר נוכחות הבת.
השופט א' רובינשטיין הסכים לתוצאה, והוסיף:

  • לעניין נושא היקף תסקיר הנפגע לפי סעיף 187(ב) לחסד"פ - לדעתו הביטויים "מצבו של נפגע העבירה" ו"הנזק שנגרם לנפגע כתוצאה מן העבירה" שבסעיף 187(ב) - כוללים גם תיאור מערכת יחסיו של הנפגע עם בני משפחתו ונזק שנגרם בגדרה, ויש להותיר שיקול דעת לעורכי התסקיר לעניין זה.

  • יש בידי עורכי תסקיר לעיין בכתב האישום, ולציין כי נושא פלוני הועלה על-ידי הנפגע, אך אין לו ביטוי בכתב האישום. עם זאת, אך בית המשפט, המופקד על גזירת הדין, הוא הוא הצריך להיות האמון על זיקוקו של החומר, בהתאם לאשר לפניו.

  • ככל שהמדובר בשימוש בית המשפט בעובדות המצוינות בתסקיר לצורך גזירת הדין, אם אינן מופיעות בכתב האישום: השקפתו כיום תואמת את השקפתו (במיעוט) כפי שהייתה ברע"פ 9718/04 נואורה נ' מדינת ישראל - והיא כי יש להוכיח נסיבות הקשורות בעבירה, אף שאינן חלק מיסודותיה ושהתביעה מבקשת לעשות בהן שימוש לצרכי העונש, "מעל לספק סביר".

תוצאת ההליך

לקבל את הערעור ולהפחית 9 חודשי מאסר מעונש המאסר בפועל כך שהמערער ירצה מאסר רק של 5 שנים ו-3 חודשים; שאר מרכיבי העונש בגזר הדין - יישארו ללא שינוי

פרטי ההליך

- ע"פ 7609/06 פלוני נ' מדינת ישראל
- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים
- בפני כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופט א' רובינשטיין, כבוד השופט ח' מלצר
- פסק דין מיום 13.11.2008
- בשם המערער - עו"ד ח' קאזיס
- בשם המשיבה - עו"ד י' שרף

פסק הדין
תאריך:  16/11/2008   |   עודכן:  16/11/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסקיר הנפגע לא יוכל לשמש לקביעת נסיבות ביצוע עבירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, יעל אחימן, קבעה כי רוח תנאי חוזה החכירה המקורי מתיישב טוב יותר עם היעדר זכות לתוספת בנייה מאשר עם קיומה הבלתי מותנה. ולכן, בהעדר הוראת איסור ספציפית אין כדי ללמוד על הסדר חיובי, אלא להיפך על חוסר ציפיית הצדדים לקיום זכות לתוספת בנייה למגורים.
בית הדין הארצי לעבודה קיבל ערעור שהוגש על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת המערערת לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי אבטלה לאחר שפוטרה מעבודתה בחברה שבבעלות בעלה, ושקבע שלא נתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין החברה שהייתה בשליטת בעלה.
13/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
הנאשם, אברהם תומר, צעיר בן 21 שנים, חייל בשרות חובה בצה"ל, הועמד לדין בגין עבירת הריגה לפי סעיף 298 לחוק העונשין. השופט עודד מודריק קבע: הנאשם פעל בתחושת בלבול, חשש מסוים ובחוסר ניסיון בולט. הנאשם לא ביקש לקטול חיי אדם ולא ביקש להמר על חיי אדם. מבחינה זו אין להשוות את התנהגותו ל"משחק" הרפתקני בנשק ואף לא לבריונות דרכים של נהג הלום שיכר או לקרבות רחוב של בליינים שוחרי אלימות.
בית המשפט העליון אישר (10.11) עונש של ארבע שנות מאסר בפועל ופסילת רישיון לצמיתות, על אדם בעל עבר פלילי (כולל עבר "תעבורתי"), שהורשע בהריגה של הולך רגל בתאונת פגע וברח.
12/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בית המשפט העליון פסק, כי כאשר מקבל התצהיר והמצהיר אינם נמצאים בקרבה פיזית, לא ניתן להבטיח שהמצהיר מבין את משמעות הצהרתו, ושהתצהיר נחתם על-ידי המצהיר עצמו ולא על-ידי אחר. לכן, קבע, דינו של תצהיר כזה להימחק. נקבע כי אין הכרח בחיפוש "האשם" בסחבת, ולעיתים די בהתמשכות הדיונים מעבר למידה סבירה כדי להימנע מעיכוב הליכים. עוד נקבע, כי בהחלטותיהם של בית משפט השלום ושל בית המשפט המחוזי ביחס לבקשה לעיכוב הליכים לא נפלה טעות כלשהי, המצדיקה התערבות בית המשפט העליון.
12/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il