|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

העיזבון והתלויים זכאים לקבל את קצבת הזיקנה של הניזוק שנפטר

בית המשפט העליון קבע, כי אין מקום להבחין, לעניין הפיצוי בגין אובדן יכולת ההשתכרות ב"שנים האבודות", בין קיצבת הזיקנה לבין הפסדי השתכרות, ולכן אובדן קיצבת הזיקנה של ניזוק בשל עוולה, הינו נזק בר פיצוי - הן בגדר תביעת התלויים והן בגדר תביעת עיזבונו של ניזוק, אשר נפטר כתוצאה ממעשה העוולה
17/11/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

בית המשפט העליון קיבל חלקית ערעור, שהגישו אלמנתו של המנוח, שנהרג בגיל 26 בתאונת דרכים במהלך עבודתו, ובתם המשותפת, נגד המבטחת של השימוש ברכב בו נהג המנוח, שעניינו היה סכום הפיצוי שנפסק.

בית המשפט המחוזי דחה את טענתן של המערערות, לפיה טרם ניכויו של סכום תקבולי הביטוח הלאומי מסכום הפיצוי, יש להפחית ממנו את שוויה המהוון של קיצבת הזקנה לה היה זכאי המנוח, אלמלא נפטר (טענת "הניכוי מהניכוי").

בית המשפט העליון קבע, כי משום שקיצבת הזיקנה של המנוח במקרה דנן לא נשללה בשל הכלל בעניין כפל קיצבאות, אלא בשל פטירתו של המנוח, הרי שאין עסקינן כלל במצב של מבוטח אחד הזכאי ליותר מקיצבה אחת, וממילא אין תחולה להלכת ה"ניכוי מהניכוי" בנסיבות אלו.

צויון גם שעיקרי ההנמקה, אשר הובילה להכריע כי אובדן יכולת ההשתכרות בשנות העבודה האבודות מהווה נזק בר-פיצוי, תקפים אף ביחס לאובדן קיצבת הזיקנה ואובדן הפנסיה בשנות הזכאות האבודות.

עובדות המקרה

זהו ערעור וערעור שכנגד על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, אשר קיבל באופן חלקי תובענה בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אותה הגישו המערערים נגד המשיבה.

המערער 1 הינו עזבונו של אדם שנהרג בגיל 26 בתאונת דרכים במהלך עבודתו, המערערת 2 הינה אלמנתו, והמערערת 3 הינה בתם הקטינה של המנוח והמערערת 2. המשיבה הינה המבטחת של השימוש ברכב בו נהג המנוח. הפיצוי הכספי אשר נתבע התבסס על היותן של המערערות 3-2 תלויות במנוח (תביעת התלויים), ולחלופין על היותן יורשות של המנוח (תביעת העיזבון).

במסגרת פסק הדין של המחוזי נקבע כי גיל הפרישה של המנוח אלמלא התאונה הועמד על 65; כמו-כן בית משפט קמא ניכה את הסכום המהוון של תקבולי הביטוח הלאומי לו זכאיות מערערות 3-2 בעקבות התאונה, מסכום הפסדי התלויים.

בנוסף, בית המשפט המחוזי דחה את טענתן של המערערות 3-2, לפיה טרם ניכויו של סכום תקבולי הביטוח הלאומי מסכום הפיצוי, יש להפחית ממנו את שוויה המהוון של קיצבת הזקנה לה היה זכאי המנוח, אלמלא נפטר (טענת "הניכוי מהניכוי").

הערעור, כמו גם הערעור שכנגד, מכוונים נגד סכום הפיצוי.

טענות הצדדים


טענות המערערים

  • שגה בית המשפט המחוזי בקובעו, כי גיל הפרישה לצורך חישוב הפסדי התלויים הינו שישים וחמש ולא שישים ושבע.

  • עובר לניכוי הסכום המהוון של תקבולי הביטוח הלאומי - לו זכאיות מערערות 3-2 בעקבות התאונה - מסכום הפסדי התלויים, היה צריך להפחית ממנו את הסכום המהוון של קצבאות הזיקנה, לו היו זכאים המערערת 2 והמנוח, אלמלא התאונה. טענה זו מכונה לעיתים "ניכוי מהניכוי".

קביעות בית המשפט


השופט אשר גרוניס

  • ראשית נקבע, כי על גיל הפרישה של המנוח לעמוד על 67 לצורך חישוב הפסדי התלויים, בהתאם לחזקה הנהוגה כיום.
עיקר הדיון נסוב סביב טענת המערערים בעניין ניכוי קיצבאות הזיקנה:

  • פירושה של הלכת ה"ניכוי מהניכוי", כדלקמן: ככלל, אדם אשר עובר לאירוע הנזיקי זכאי לקיצבה בשווי X, ואילו בעקבות האירוע הנזיקי זכאי לקיצבה אחרת בשווי Y, לא יוכל לקבל את שתי הקצבאות יחדיו (X+Y) אלא יידרש לבחור ביניהן (X או Y). ברי, כי לרוב ייבחר הוא בקיצבה הגדולה מבין השתיים (נניח Y). בהקשר זה קובעת הלכת ה"ניכוי מהניכוי", כי טרם ניכויה של הקיצבה לה זכאי הניזוק בעקבות האירוע הנזיקי (Y) מסכום הפיצוי המגיע לו, יש להפחית (לנכות) ממנה את הקיצבה לה היה זכאי עובר לאירוע הנזיקי ואשר אינו זכאי לה עוד בעקבות הכלל המונע כפל קצבאות (X). כתוצאה מהלכה זו, קטן סך הסכום המנוכה וגדל בהתאם סכום הפיצוי הסופי המשתלם לניזוק.

  • הרציונל העומד ביסודה של הלכת ה"ניכוי מהניכוי" הינו הרציונל הכללי החל בחישוב הפיצוי הנזיקי, לפיו אין לנכות מן הפיצוי המגיע לנפגע הטבות, שאין בינן לבין האירוע הנזיקי קשר סיבתי.

  • אשר לקיצבת הזיקנה של המערערת 2 - בהתאם להלכת ה"ניכוי מהניכוי" יש להפחית מסכום קיצבת התלויים המהוונת (המנוכה מהפסדי התלויים) את שוויה המהוון של מחצית מקיצבת הזיקנה של המערערת 2.

  • במקרה דנן - אף שלהלכה קבע בית משפט קמא, כי לא יופחת סכום כלשהו בגין קיצבת הזיקנה של המערערת 2, הרי שבפועל הסכום אותו פסק משקף "ניכוי מהניכוי" בשווי מחצית מקיצבתה האמורה. לפיכך, אין מקום לטענה כלשהי מצד המערערים בעניין זה.

  • אשר לקיצבת הזיקנה אשר הייתה משתלמת למנוח אלמלא נפטר - אין להפחית את קיצבת הזיקנה המהוונת של המנוח מסכום קיצבת התלויים אשר מנוכה מהפסדי התלויים. זה משום שהלכת ה"ניכוי מהניכוי" שוללת את האפשרות של מבוטח אחד לקבל כפל קצבאות, כלומר משזכאי הניזוק לקיצבה מסוימת בעקבות האירוע הנזיקי, הרי שאין באפשרותו לזכות, בנוסף, אף בקיצבת זיקנה, אולם במקרה דנן קיצבת הזיקנה של המנוח לא נשללה בשל הכלל בעניין כפל קיצבאות, אלא בשל פטירתו של המנוח. כך שלמעשה, אין עסקינן כלל במצב של מבוטח אחד, הזכאי ליותר מקיצבה אחת, וממילא אין תחולה להלכת ה"ניכוי מהניכוי" בנסיבות אלו.

  • באופן עקרוני יש מקום להכיר בקיצבת הזיקנה, לה היה המנוח זכאי אלמלא התאונה, כחלק מהנזק אשר נגרם בעקבות התאונה, ואשר הינו בר פיצוי בגדר תביעת התלויים. שכן, כאשר אדם, אשר צפוי היה להיות זכאי לקיצבת זיקנה בהמשך חייו, הולך לעולמו כתוצאה מאירוע נזיקי, הרי שהפסדי התמיכה בתלוייו מתבטאים, בין היתר, באובדן קיצבת הזיקנה אשר נשללה עקב המוות.

  • אף העיזבון (או הניזוק) זכאי לפיצוי בגין אובדן קיצבת הזיקנה.

  • השאלה שלפנינו קשורה קשר הדוק להלכה אשר נפסקה בפרשת אטינגר, ולפיה זכאי הניזוק או עיזבונו לפיצוי בגין אובדן יכולת ההשתכרות ב"שנים האבודות", היינו - אותם שנים בהן צפוי היה להשתכר למחייתו אלמלא המוות (או קיצור תוחלת חייו). בעוד שעניינה של פרשת אטינגר בקיצור תוחלת חיי העבודה של הניזוק, הרי שענייננו אנו נוגע לקיצור תוחלת חייו של הניזוק בהתייחס לשנות זכאותו לקיצבת זיקנה. שאלת היקף הנזקים הממוניים, אשר יובאו בחשבון בגדר חישוב הנזק ב"שנים האבודות" - טרם הוכרעה, ונראה, כי הפרקטיקה שנהגה אף לאחר פסק הדין בפרשת אטינגר הייתה שלא להעניק פיצוי בגין רכיב "קיצבת הזיקנה האבודה" או "הפנסיה האבודה".

  • אלא שעל-רקע מאפייניה של קיצבת הזיקנה דומה, כי אין מקום להבחין, לעניין הפיצוי ב"שנים האבודות", בינה לבין הפסדי השתכרות. ככלל ניתן לומר, כי לאחר יציאתו של אדם לגמלאות מהווה קיצבת הזיקנה, כמו גם תקבולי הפנסיה, את מקור הכנסתו. בכך משמשים הם תחליף לשכר העבודה שהוא, דרך כלל, מקור הכנסתו העיקרי של אדם בשנות עבודתו. מבחינה זו, הפסד קיצבת הזיקנה או הפסד הפנסיה על-רקע מותו של הניזוק (או קיצור תוחלת חייו) מהווה נזק ממוני הדומה באופיו להפסד ההשתכרות הנגרם כתוצאה מן המוות (או מקיצור תוחלת החיים). עיקרי ההנמקה אשר הובילה את בית משפט זה להכריע כי אובדן יכולת ההשתכרות בשנות העבודה האבודות מהווה נזק בר-פיצוי, תקפים אף ביחס לאובדן קיצבת הזיקנה ואובדן הפנסיה בשנות הזכאות האבודות.

  • אופן חישוב הפיצוי בגין קיצבת הזיקנה ייעשה, בשני המקרים (תביעת התלויים ותביעת העזבון), באמצעות שיטת הידות.

תוצאת ההליך

הערעור התקבל בחלקו:

יש להחזיר את ההליך לבית המשפט המחוזי, על-מנת שיכריע מחדש בסוגית הפיצוי בגין קיצבת הזיקנה של המנוח: הן בשאלת עצם הזכאות לפיצוי האמור (האם המנוח אכן צפוי היה להיות זכאי, בבוא העת, לקיצבת זיקנה), והן בשאלת גובהו של הפיצוי - זאת, בין בגדר תביעת התלויים ובין בגדר תביעת העיזבון.

פרטי ההליך

- ע"א 9209/03 עזבון המנוח יניב ניסן ז"ל ואח' נ' הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ
- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
- בפני כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופט א' גרוניס, כבוד השופטת ע' ארבל
- פסק דין מיום 16.11.2008
- בשם המערערים והמשיבים שכנגד - עו"ד שלמה לוי
- בשם המשיבה והמערערת שכנגד - עו"ד חיים גלזר; עו"ד שרית ברננקה-שוורץ

פסק הדין
תאריך:  17/11/2008   |   עודכן:  18/11/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העיזבון והתלויים זכאים לקבל את קצבת הזיקנה של הניזוק שנפטר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפני בית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים ולשון הרע על-ידי מחולה, בית ספר המלמד מחול בירושלים. הנתבע הינו חנן כהן (להלן: "כהן") אשר שימש כמורה במחולה, עד חודש נובמבר 2005. לאחר מכן הדריך להקת מחול במתנ"ס מעלה אדומים, וכן הקים סטודיו פרטי למחול בשם "אורות הבמה", שפעל בירושלים ובמבשרת ציון.
נגד הנאשם, אלישיב יחזקאל, הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע "מעשה מגונה", עבירה לפי סעיף 348(ג) לחוק העונשין, תשל"ז-1977. מחמת הספק זוכה הנאשם מהעבירה האמורה. מכתב האישום עולה, כי במכון בריאות קיבל הנאשם טיפול-עיסוי מידי מעסה בשם פ' י' ג', היא המתלוננת.
בית המשפט העליון פסק, כי לא ניתן לעשות שימוש בתסקיר הנפגע, כבסיס משפטי לקביעת נסיבות ביצוע העבירה לשם גזירת דינו של הנאשם, או להתייחס לאחרים שאינם בגדר "נפגעי העבירה" בכתב האישום, לרבות בני משפחה של הקורבן. נקבע כי במקרה דנן - עקב הדברים שנשא בא-כוח המאשימה במסגרת טיעוניו לעונש - נפלה תקלה בגזר הדין, וניתן משקל לעובדת נוכחותה של הבת, כביכול, בעת האירוע, באמצעות התסקיר, אך הדבר סותר את הסכמת הצדדים שבהסדר הטיעון (כתב האישום המתוקן), ומהווה הפתעה להגנה והישענות לא ראויה על האמור בתסקיר הנפגע; השופט אליקים רובינשטיין ציין, כי דעתו היא כפי שדעתו הייתה בפרשת "נואורה" – לפיה היה על בית המשפט במקרה זה להוכיח את הנסיבה של הפגיעה בבת "מעל לספק סביר".
16/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, יעל אחימן, קבעה כי רוח תנאי חוזה החכירה המקורי מתיישב טוב יותר עם היעדר זכות לתוספת בנייה מאשר עם קיומה הבלתי מותנה. ולכן, בהעדר הוראת איסור ספציפית אין כדי ללמוד על הסדר חיובי, אלא להיפך על חוסר ציפיית הצדדים לקיום זכות לתוספת בנייה למגורים.
בית הדין הארצי לעבודה קיבל ערעור שהוגש על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת המערערת לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי אבטלה לאחר שפוטרה מעבודתה בחברה שבבעלות בעלה, ושקבע שלא נתקיימו יחסי עובד ומעביד בין המערערת לבין החברה שהייתה בשליטת בעלה.
13/11/2008  |  עו"ד ליאת בכר-סגל  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
עידכון 2024 של הסוגיה הדמוגרפית    ב-2024 הממסד הישראלי המדיני והביטחוני מעדיף "שקט תעשייתי" (מול הרשות הפלשתינית), וממשיך להדהד את נתוני הלמ"ס הפלשתינית ללא בדיקת נאותות
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
בכלל הידיעות המגיעות מהחזית, מצויות גם כאלו המספרות על נפילת חיילים/גיבורים העושים שירות מילואים ולעיתים קרובות מצורפות להן המילים "הותיר אחריו אלמנה ו-3 ילדים" ולעיתים קרובות, קרו...
סימה שיין, אלדד שביט
סימה שיין, אלדד שביט
למרות דוח חריף על התקדמות תוכנית הגרעין האירנית והחשש הגובר מהתקרבותה לנשק גרעיני, מועצת הנגידים של הסוכנות אינה עושה דבר    המלחמה בעזה והבחירות בארה"ב הן שניצבות ברקע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il