|   15:07:40
דלג
  אלי דורון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ביהמ"ש: סוכן הנסיעות אחראי לאיכות החופשה

השופט טננבוים אברהם קבע כי סוכן הנסיעות אינו יכול להסתתר תחת כובע המתווך הוא אינו יכול להתנער מתוצאותיה של חופשה גרועה, ואינו יכול להטיל את האשם על הספק המקומי
23/11/2008  |   אלי דורון   |   פסיקה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  כיצד ממסים מוניטין עתידי?
  למנוע את שביל הבריחה (ממס)
  פיצוי בסך 30,000 ש"ח בגין הפרת זכויות יוצרים ולשון הרע
  גביית דמי היתר על-ידי מינהל מקרקעי ישראל - אימתי?
  שנת מאסר בפועל לחייל שהרג בהיסח הדעת

איתן וגלעד בוק (להלן: "התובעים") רצו לחגוג את "חתונת הזהב" של הוריהם. לצורך האירוע פנו לחברת "נופש ישיר" (להלן: "הנתבעת 1") כדי להזמין חופשה. פרטי החופשה כללו מלון בבודרום, 4 כוכבים, כולל טיסות. ההזמנה הייתה לחמישה עשר אנשים וכללה ששה חדרים. בשל חשיבות המאורע, כמות האנשים והגילאים, התובעים הזמינו את החופשה מבעוד מועד, וכן הציגו והדגישו בפני נציגי הנתבעת 1 מספר דרישות. בין היתר וכיוון שהצטרפו לחופשה ילדים קטנים ביקשו התובעים כי חדרים מסוימים יהיו צמודים לחדרים אחרים, לרבות, בין השאר, דלת מקשרת בין אותם חדרים.

עובדות המקרה

איתן וגלעד בוק (להלן: "התובעים") רצו לחגוג את "חתונת הזהב" של הוריהם. לצורך האירוע פנו לחברת "נופש ישיר" (להלן: "הנתבעת 1") כדי להזמין חופשה. פרטי החופשה כללו מלון בבודרום, 4 כוכבים, כולל טיסות. ההזמנה הייתה לחמישה עשר אנשים וכללה ששה חדרים. בשל חשיבות המאורע, כמות הנופשים ומגוון הגילאים שלהם, התובעים הזמינו את החופשה מבעוד מועד, וכן הציגו והדגישו בפני נציגי הנתבעת 1 מספר דרישות. בין היתר, מכיון שהצטרפו לחופשה ילדים קטנים, ביקשו התובעים כי חדרים מסוימים יהיו צמודים בדלת מקשרת.

בפועל, לא זו בלבד שהחדרים שקיבלו היו מרוחקים זה מזה ונעדרו דלתות מקשרות, אלא גם מצב החדרים היה בכי רע. בחדרים מסוימים החשמל לא עבד ו/או המזגנים לא עבדו ו/או המקררים לא עבדו וכו'. לאחר דין ודברים עם נציגי המלון הוחלפו לתובעים 2 חדרים אך המצב נשאר בעינו, וגם שני החדרים האחרים היו בלתי ראויים כקודמיהם. בין השאר, ובשל העובדה שהדלתות המקשרות בחדרים לא נפתחו הגיעו פועלי המלון לתקן את הדלתות בשעה 12 בלילה. פועלי המלון ניסו לתקן גם את שאר הנזקים כגון המקררים והמזגנים אך ללא הועיל.

לאור האמור, יצרו התובעים קשר עם נציגי קשרי תעופה (ספקית השירות, להלן: "הנתבעת 2"). התובעים הסבירו את המצב ואת מורת רוחם, וכן כי אין ברצונם להישאר במלון הנוכחי. לאחר בירורים רבים בנושא, ביום למחרת בשעות אחר-הצהריים, חזר נציג הנתבעת 2 לתובעים. נציג הנתבעת ציין בפני התובעים כי ישנו מלון אחר, ברמת חמישה כוכבים.אך אליה וקוץ בה, המלון מרוחק מן העיר ונדרשת תוספת מחיר.


כאילו בכך לא די, מנכ"ל המלון ששהו בו דרש מהתובעים כי ישלמו קנס של 500 דולר בשל עזיבתם המוקדמת. ואם לא די בכל אלו, בשל מרחק המלון האחר נאלצו התובעים לשכור מיניבוס שיסיעם למלון האחר, בעלות של 150 דולר.

טענות הצדדים

התובעים טענו כי הינם משפחה דתית לאומית ערכית, שכל מטרתה הייתה לצאת לחופשה מיוחדת, אך חד פעמית, עם כל המשפחה, וזאת לרגל האירוע של הוריהם. תחת זאת, חופשתם המתוכננת נהרסה, תוך שיום וחצי מתוך חופשה זו בוזבז על-מנת להחליף חדרים, להחליף מלונות, לבצע שיחות וכו'. לדידם, הנתבעות חבות כלפיהם חובת זהירות. התובעים תובעים שיפוי בשל הקנס ששולם ובשל המיניבוס שנאלצו להשכיר. כמו-כן, הם תובעים החזר כספי על יום החופשה שבוזבז מתוך ארבעת ימי החופשה, וכן פיצוי על עוגמת הנפש.

הנתבעת 1 הטילה את האחריות על ספקית השירות בארץ, הנתבעת 2. לטענתה, ביצעה את ההזמנות במסירות, נאמנות וללא דופי. במעשיה הסתמכה הנתבעת 1 על פרסומי סיטונאי התיירות השונים. לפיכך במידה וישנה בעיה במלון , מקור הבעיה בתיאור ספקי השירות כפי שנמסר לנתבעת 1. לדידה, משמשת היא אך ורק כמתווך בין התובעים לספקי התיירות וניזונה מהמידע שמקבלת מהאחרונים. על כן התביעה צריכה להיות מופנית לספקים אלה ולהם בלבד. הנתבעת 1 הוסיפה, כי התובעים לא יצרו עימה קשר לעניין הנזקים שטוענים להם, אלא בדיעבד, ולפיכך הפרו חובתם להקטין את נזקם.עוד טוענת הנתבעת כי הסכום אותו התובעים דורשים הינו מופרז, וחושב שלא בתום לב שכן בסופו של יום התובעים נהנו ממרבית חופשתם.

הנתבעת 2 הטילה את האחריות בעניין הן על הנתבעת 1 והן על ספקי התיירות בחו"ל. לטענתה, הזמנת החופשה, פרטיה ודרישותיה המיוחדות סוכמו מול הנתבעת 1. כמו-כן, התובעים קיבלו כל מה שהזמינו, לרבות הטיסות, המלון שהזמינו, מספר הלילות שביקשו ובסיס של "הכל כלול". משכך הכיצד יוכלו כעת לתבוע כישלון תמורה מלא? כמו-כן, לעניין הסכום ששילמו התובעים טוענת הנתבעת 2 כי התובעים הועברו למלון 5 כוכבים שמטבע הדברים עולה יותר ממלון 4 כוכבים. כמו-כן, הסכום שנטען גבוה מזה ששולם בפועל.

הנתבעים טענו כי ישנם תנאים בחוזה המשחררים אותם מאחריות.

קביעות בית המשפט

  • יחסים חוזיים - לדעת בית המשפט, אכן, בין ספקי התיירות/שירות (להלן: "הספקים") ולקוחותיהם מתקיימת מערכת יחסים חוזית על כל המשתמע מכך. כך למשל תחול על הספקים חובת תום הלב, איסור הטעיה וכיוצא בזה. לא זו אף זו כי בין הצדדים ישנו חוזה אחיד. תנאיי חוזה אחיד זה יכול ויקפחו את הלקוחות באופן שאינו סביר ובאופן שידרוש התערבות בית המשפט. היינו, לבית משפט סמכות לבטל או לשנות הוראה בחוזה אחיד שיש בה כדי לקפח את הלקוח באופן שנותן לספק יתרון בלתי הוגן עליו.

  • חבותו החוזית של סוכן הנסיעות - בית המשפט קבע, כי חובות סוכן הנסיעות, ככל נותן שירות רגיל, נובעות מתניות החוזה, אלו המפורשות או אלו שמכללא, הנגזרות מעקרון תום הלב. כן קבע בית המשפט כי לסוכן הנסיעות חובת נאמנות כלפי הלקוח.


  • אמת המידה לתום ליבו של סוכן הנסיעות - ביהמ"ש פסק כי יש לבחון אפוא את רמת השירותים, שסופקו בפועל, אל מול התחייבויות סוכן הנסיעות בכלים של סבירות ושל שכל ישר, תוך שימת הדעת, כי תקלות במהלך טיול או חופשה הן חלק ממציאות יום יומית, שאינה נגזרת בהכרח ממחדלי סוכן הנסיעות או שהן במתחם צפייתו. מנגד, לא בכל מקרה של תקלה יהיה על הלקוח לפנות לספק השירות המקומי.

  • סוכן נסיעות אינו יכול להתנער מאחריותו - ביהמ"ש קבע עוד כי בין סוכן הנסיעות והלקוח, נכרת הסכם, בו הובעו ציפיותיו הסבירות של הלקוח, ולפיהן יעשה הסוכן ככל יכולתו הסבירה, כדי לאפשר מתן שירותי נופש כסדרם וכתיקונם, ולפיכך לא יעלה על הדעת, כי כל אימת שלא סופק השירות כראוי, יפנה הסוכן אצבע מאשימה כלפי ספק השירות המקומי וישיל מעליו כל אחריות, כאילו לא היה זה הוא שעסק בארגונו הקפדני של השירות על פרטיו ודקדוקיו. בית המשפט ציין, כי על סוכנות נסיעות לגלות כל הקשור למקומות הלינה, שמותיהם, דירוגם או רמתם וכו', כשאין הנתבעת 1 יכולה לצאת ידי חובתו באמירה כללית כי המלון הוא 4 כוכבים כפי שעשתה הנתבעת 1 במקרה דנן.

  • סוכן הנסיעות אינו רק מתווך אלא אחראי - לאור זאת, קבע בית המשפט, אין הנתבעות תוכלנה לחסות תחת תנאי החוזה כשתנאיו מקפחים, וכן אין הן תוכלנה לחסות תחת "מתווך אני", וזאת בשעה שהן יוצרות מצג מול הלקוח ושבידיהן הבלעדיות הידע והאמצעים להבטחת החופשה המבוקשת, מה שיוצר את הסתמכות הלקוח בפניהן. להיפך, הצרכן מצפה כי הסוכנות והספקים יעמדו לצידו בכל בעיה שתתעורר. בית המשפט קבע, כי הנתבעת 1 היא "הכתובת" הראשונית של הלקוח, מולה הלקוח מעלה את רצונותיו וציפויותיו. על פיהם מתכננת הנתבעת 1 את תוכנית נסיעתו. הנתבעת 2 היא "הכתובת" המשנית המקשרת בינו לבין ספקי השירות הנוספים. ממילא הרי בכל מקרה שאין התאמה בין המצג ללקוח ולמציאות בפועל, יהיו גם הסוכנות וגם הספק אחראים לחבילת הנופש.

תוצאת ההליך

בית המשפט ציין, כי הגם שגובה הפיצוי שנתבקש היה 17,800 ש"ח, שהוא הסכום המקסימלי אשר בסמכותו של ביהמ"ש לתביעות קטנות לפסוק, היות והמרכיב העיקרי של הסכום היה עוגמת נפש, היינו רכיב קשה לאומדן, התובעים יפוצו בכ 10,000 ש"ח.

פרטי ההליך

ת"ק (ירושלים) 3087/08 - בוק איתן ואח' נ' נופש ישיר (איסת"א ליינס) ואח'


הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי
תאריך:  23/11/2008   |   עודכן:  29/11/2008
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: סוכן הנסיעות אחראי לאיכות החופשה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התובע, סגל משה, הינו מתווך מקרקעין במקצועו. הנתבע הוא פרישמן אריק, אשר חתם בחודש ספטמבר 2005 על הזמנה לקבלת שירותי תיווך בה התחייב לשלם דמי תיווך בסך 2% בצירוף מע"מ במידה וירכוש דירה שתוצג בפניו על-ידי התובע או מי מטעמו. בפני הנתבע הוצגו מספר דירות ובין היתר דירת מר יונה צוקר בתל אביב שטופלה בבלעדיות ע"י משרד התובע. בחודש יוני 2006, נחתם חוזה מכר דירה. על אף דרישות התובע לקבלת מלוא סכום התיווך נמנע הנתבע מלשלמו.
התובעת נרשמה לקורס ספרות אצל התובע, בעלות 10,700 ש"ח ששולם באשראי. הקורס אמור היה להיפתח ב-29/04/07 אך לא נפתח בפועל ולכן ביקשה התובעת לבטל את העסקה.
21/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
התובעים, אברג'יל מיכאל ואריאלה, טוענים כי רכשו ספות בחנות דון דיוואני בנתניה והוסבר להם שהספות מיוצרות באיטליה. התובעים טוענים כי כאשר קיבלו את הספות, התברר להם כי הספות אינן מיוצרות באיטליה ובנוסף התגלו בספות פגמים רבים.
21/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
התובעת החלה לימודי האנגלית בביה"ס ברליץ לאחר שבפגישה עם היועצת של המקום הובטח לה שבתום הקורס תהיה מסוגלת לנהל שיחה קולחת באנגלית, הדקדוק יהיה מושלם ואף תוכל לתת פרזנטציות באנגלית שוטפת.
21/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
התובע ביקש לבטל מנוי שהוענק לו על-ידי הנתבעת לאחר שסבתו שהשתמשה במנוי, נפטרה.
21/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il