|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

עת להשמצות

לפחד מנתניהו זה לגיטימי, טבעי ואפילו מובן. אבל לפסול אותו פוליטית, אישית, להפחיד את הציבור ממנהיגותו וחלילה חזרה לשלטון - זאת גישה צבועה ומסוכנת. יתרה מכך, להדביק לו את כל חולאי המשק ואובדן הפנסיות - זה גם מסוכן ולא הוגן
27/11/2008  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות
לא מלאך ולא שרף. נתניהו [פלאש 90]

"כל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים: עת לקרוע ועת לתפור עת לחשות ועת לדבר" [קהלת ג']

ככל שהשמצות גוברות - כך עת הבחירות מתקרבות. בשלב זה - נתניהו הוא יעד מועדף להתקפות, חלקן פראיות, בחלקן לא נכונות עובדתית ובחלקן ביקורת לגיטימית. לפחד מנתניהו זה לגיטימי, טבעי ואפילו מובן. אבל לפסול אותו פוליטית, אישית, להפחיד את הציבור ממנהיגותו וחלילה חזרה לשלטון - זאת גישה צבועה ומסוכנת.

יתרה מכך, להדביק לו את כל חולאי המשק ואובדן הפנסיות - זה גם מסוכן ולא הוגן.

הוא שאמרתי לעיל, מנגנוני הבחישה, ההסתה וההשמצות מתחילות לקבל תאוצה, בתקשורת הכתובה, אלקטרונית ובראיונות ברדיו ובטלוויזיה, שלא להזכיר את אתרי האינטרנט השונים והטוקביסטים שלוחי הרסן וגסי הרוח.

כדי להמחיש את המציאות, ההולכת ותופסת תאוצה בנושא הבחירות והפוליטיקה. ניקח את יום שני 24.11.08. בראיון בגלי צה"ל עם רזי ברקאי הופיעו הלוביסטים של הליכוד, קדימה והעבודה + מראיינת אורחת הגב' השמאלנית השדרנית גאולה אבן מערוץ 1, אחרי שהודתה, תוך ייסורים אישיים קשים שיש קסם מסוים בנתניהו אבל יש בו גם הרבה חסרונות והיא לא מבינה - למה לא תוקפים אותו בנקודות אלה.

עוד באותו יום, בשיחה עם מאזינים והשדר זהבי עצבני, תקפו המאזינים בצורה גסה ועצבנית את נתניהו - תוך פנייה לציבור לא לבחור בו בבחירות הקרובות. ועד הבחירות, ללא ספק יוציאו "מהבוידעם" את כל "ההשמצות" הישנות, לרבות זיופים ושקרים. הבעיה היא לא תמיד בדעות - אלא גם במנגינה, בקול ובשפת הגוף.

האמור לעיל הוא רק דוגמית לסוג ודרך ההשמצות שתופסת תאוצה, אבל בעיקר ההתקפה המרוכזת ביותר באה בעניין השחיקה ואובדן סכומי עתק בקרנות הפנסיה, שיש להם השפעה מיידית על חיי היום יום של אלפי פנסיונרים ואזרחים אחרים שהפסידו כסף רב - כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי שהגיע גם לישראל.

הנושא הכלכלי - וקרנות הפנסיה - הוא נושא לגיטימי, חיוני לוויכוח ציבורי ולביקורת גם כלפי נתניהו, למי שחושב שהוא אשם בתופעה.

ובכן, נביא כמה עובדות לביקורת הציבור. כאשר התמנה נתניהו לשר האוצר בממשלת שרון בשנת 2004 (להערכתי כדי שייכשל בתפקיד כמו קודמיו ובכך לחסל את הקריירה שלו), מצב המשק בארץ היה על סף פשיטת רגל כללית.

להזכיר לציבור - קרנות הפנסיה ההסתדרויות היו בגרעון של 14 מיליארד שקלים ועל סף קריסה כלית, שהיו מביאים אסון כספי על אלפי פועלים בהסתדרות שניהלו את הקרנות בצורה רשלנית, חסרת אחריות ומזיקה.

נתניהו, על-ידי מינויו של הנגיד סטנלי פישר, על-ידי ביצוע מסקנות "ועדת בכר", לניהול קרנות הפנסיה, לא רק הציל את הקרנות ההסתדרויות מקריסה כללית, אלא הרפורמות שהנהיג, הצילו את המשק ואת הכלכלה הישראלית. כדאי לשמוע, את ד"ר יוסי בכר, ואת נימוקיו לרפורמה שלו.

להדגיש - הכלכלה שהנהיג נתניהו - בגיבוי מלא של שרון וממשלתו, שרבים משריו והח"כים שאישרו את הרפורמות והמטרות, עדיין מכהנים בממשלת ישראל ובכנסת, והיום הם מעיזים ברוב חוצפתם ובורותם להעביר עליו ביקורת - לרבות, גב' ציפי לבני.

להדגיש - מלחמת לבנון השנייה (שלא הייתה מתוכננת) והנזק שנגרם ליישובי הצפון, הטיל על האוצר הוצאות ענקיות, שהממשלה עמדה בהן רק בזכות הכלכלה החזקה והאיתנה מהתקופה ההיא.

להזכיר - בתקופה שהרפורמות הונהגו, השיטה זכתה לשבחים, מכל קצווי תבל, מכל המומחים הכלכליים בארץ ובחו"ל וביניהם נשיא הבנק הפדרלי של ארה"ב וכלכלנים בכירים באירופה.

נכון שאיש לא יכול היה לנבא את "הצונאמי הכלכלי" שהגיע עכשיו, כמו שאיש מכל המומחים והסובייטולוגים, לא ניחש את התפוררותה הפתאומית בהפתעה של ברית המועצות.

אי לכך, מי שיכול להעביר ביקורת על הכלכלה והרפורמות עם נתונים והוכחות, זה לגיטימי, רצוי והוא בר שיח פוליטי.

אבל להוביל את התקשורת ודעת הציבור למסקנה היחידה שנתניהו אשם בשבר הכלכלי בישראל ובמיוחד בנושא הפנסיות, זה לא נכון, זה לא מדויק ויש בכך הרבה רוע פוליטי וצביעות.

יתרה מכך, נניח שהוא טעה, הוא גם היה בין הראשונים שהציע פתרונות לתיקון על-ידי רשת ביטחון, טובה יותר מהצעת האוצר.

הפחד מנתניהו

אם זה נכון, מה שמנסים למכור לציבור שעדיפה הממשלה הכושלת הנוכחית, על נצחון נתניהו בבחירות, זה מצביע על כך שיש פוליטיקאים ואנשי ציבור מהשמאל בעיקר, שטוענים שעדיף מצב גרוע, עם ממשלה כושלת, עם או בלי אולמרט, על ממשלת ימין. זה בהחלט מצביע על אובדן ערכים, דרך, מטרות ומפחד קמאי מהימין.

לא פחות צבועה ומרגיזה היא הטענה שלאור האפשרויות הפוליטיות/מדיניות העומדות בפתח, כמו הסדר עם הפלשתינים או אפשרות להסדר עם סוריה, הימין עלול לטרפד אפשרויות אלו.

ובכן, הסיכוי להגיע להסדר עם אבו-מאזן שהוא אימפוטנט פוליטי, שלא מייצג את רוב הפלשתינים, לא שולט אפילו בגדה המערבית ובסכסוך דמים עם חמאס ההולך וגובר, יותר מקלוש ויישאר עוד זמן רב בגדר של אפשרות או הזדמנות שלא מומשה.

הסיכוי להגיע עם סוריה להסדר, הוא בהישג יד, אם נוותר על כל רמת הגולן, אם נוותר על הניתוק עם אירן שהולך ומתהדק, אם נוותר על היתרון האסטרטגי שיש לנו בהחזקת הגולן, ואם נוותר על הביטחון מצפון, עם מנהיג שמכריז על "הסדר" ולא "שלום", הוויתור בדרך המדיניות הקיימת, לאמור: קשר הדוק ועזרה מאירן, עם חיזבאללה, שליטה עקיפה בלבנון והתנגדות לסילוק משרדי ארגוני החבלה והטרור מדמשק.

אז מי שמאמין בהסדר או שלום עם סוריה, במצבה הנוכחי והנהגתה, שיבושם לו ויכול להמשיך לחלום.

אם נעשה סקירה קצרה של מנהיגינו, בעשור האחרון ניווכח, כי כולם עשו טעויות אבל לרוב שכחו להם את זה.

ניקח את יצחק רבין ז"ל - שבקדנציה הראשונה לא הבריק במיוחד והשתפר מאוד בקדנציה שנייה. כדאי לזכור: שרבין ז"ל היה בין אלה שטענו בלהט, שרמת הגולן הוא נכס אסטרטגי לביטחון ישראל ואסור לרדת מהגולן. ואחרי בחירתו לראש ממשלה כמעט והחזיר הגולן לסוריה.

ניקח את אהוד ברק - שאין מחלוקת על יכולתו האנליטית, אבל נכשל קשות כראש ממשלה בתקופה הקצרה בה כיהן, ונמצא בתחתית הסקרים כבר תקופה ארוכה. במיוחד רצוי להיזכר באימרות הבזק של ברק, כמו: "תנו לי 5 דקות עם ערפאת ועם אסד ואני עושה הסכם שלום" - כדאי להתעורר.

ניקח את ביבי נתניהו - שבקדנציה שלו שהייתה סוערת למדי מבחינה ביטחונית, הפיגועים פחתו והרגיעה עלתה ונמשכה זמן רב, ההרתעה של צה"ל הייתה בשיאה, וסיכום התקופה היה סביר למדי. אבל הציבור חשב אחרת כי הפחד הקמאי מפני הימין, העביר את השלטון לאהוד ברק שכשל קשות כמוסבר לעיל.

ניקח את ביבי נתניהו - כשר האוצר בתקופת אריק שרון. כולם חשבו, האמינו וציפו שהתפקיד כשר אוצר יחסל את הקריירה שלו. התוכניות הכלכליות שלו, הרפורמות שהנהיג אותן ולחם ליישומן, עוררו התנגדות רבה, אבל במבחן התוצאה הצילו את המשק, נתנו לו בסיס כלכלי איתן, שעמד במשבר והוצאות הענק, הלא מתוכננות, של מלחמת לבנון השנייה.

ההצלחה של המשק על כל ענפיו, עד ימים אלה ממש, היא תוצאה של המדיניות הכלכלית של נתניהו. על כך, אין חולק, כל גדולי הכלכלנים בארץ ובחו"ל, ראשי התעשיה וחלק ממתנגדיו הפוליטיים, טוענים שביבי היה "שר אוצר" מהטובים שהיו למדינת ישראל.

בסקר במוסף הכלכלי "דה מרקר" (של עיתון הארץ) - ציינו 72% מאנשי העסקים שנתניהו המתאים ביותר לטפל בעת המשבר הכלכלי הנוכחי. אם נוסיף לכך שנתניהו הוא גם "היחצן והמסבירן" הטוב ביותר שיש לישראל כלפי העולם, נבין את שליחותו ללונדון.

ברוח זאת נתבקש על-ידי משרד החוץ, בזמן מלחמת לבנון השנייה, לצאת לאנגליה למסע הסברה והרצאות שהצליח ביותר. אבל חבל שהתקשורת התרכזה בעיקר בפינוקים הנלווים של משפחת נתניהו, כמו: כביסה, מלון פאר, פן ותסרוקות שהיו אומנם מיותרים אבל שוליים. שכחו 50 ראיונות לתקשורת הבריטית + פגישות עם ראשי הממשל והיהדות האנגלית ב-3 ימים - וחיפשו רק את הכביסה המלוכלכת.

שכחו גם לנתניהו את המדיניות שהנהיג של "הדדיות" במגעים עם הפלשתינים - ממנה צמחה האימרה: "יתנו יקבלו". מתברר שאכן מדיניות זאת היא הנכונה במזרח התיכון, בה כל חולשה ונסיגה מעקרונות, מדרישות, מעמידה אותנו מתפרשת כחולשה וככניעה.

ההרתעה הביטחונית של ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה נפגעה ועדיין לא חזרה למצבה הקודם. אומנם התקיפה בסוריה והשמדת הבסיס "לכור גרעיני" מצפון קוריאה, החזיר במקצת את הגאווה לצה"ל ביחד עם כמה מבצעים של המוסד (לפי מקורות זרים), אבל עדיין הרתעה זקוקה לשיקום, גם לאור העובדה שעצירת הקסאמים מעזה ואי פגיעה אנושה בחמאס לא מוסיפים נקודות חובה למערכת הביטחון, לרבות אי שחרור של החייל גלעד שליט.

המסקנה: אל תפחדו מהימין, המצב הנוכחי הוא גרוע למדי. תנו לציבור להכריע בדרך דמוקרטית בבחירות, את הדרך ואת המנהיג הנבחר.

נקודות למחשבה

1. שלא תהיה אי הבנה - נתניהו אינו כליל השלמות ובאמתחתו כמה הסתבכויות מיותרות, אבל מאידך הוא לא מלאך ולא שרף, הוא אנושי. ולכן, בכל הרצינות, מי רוצה מנהיג שהוא מלאך.

2. כאשר נתניהו נפגש עם הרב עובדיה יוסף, הפרשנים טוענים שהוא מתחנף לחרדים, ו"מתחזק" (בתורה), ולעומת זאת, כאשר ברק ומופז נפגשים עם הרב עובדיה יוסף, הם כמובן רק מתייעצים ומסבירים בלבד.

3. כאשר נתניהו חוזר ומצהיר שתיק החינוך יישאר בליכוד, לא מוכנים לקבל זאת וממשיכים לקרוע ולתפור לו אמירות ותיקים כדי לפגוע באמינותו.

4. כאשר נשיא סוריה אסד, לפני זמן קצר בלבד נאם בפני הפרלמנט הכל ערבי בדמשק, הוא אמר משפט שכדאי שהפוליטיקאים שלנו ילמדו ויזכרו. "רק מדינה חזקה" יכולה לעשות שלום במזרח התיכון". כדאי להפנים זאת.

5. כאשר נתניהו עומד בראש מפלגה של 12 מנדטים - תקפו אותו מתנגדיו, גם מבפנים כמו סילבן שלום, שהמפלגה אנמית, חלשה, לא מתחדשת ולא סוחפת ומייצגת את העם.

6. כאשר החלה נהירה של אנשים איכותיים לליכוד, חלקם מתוך רצון לתרום ולהשפיע וחלקם כדי לעשות קריירה, תוקפים אותו מתנגדיו מבחוץ ומבפנים, על הצפת המפלגה ב"כוכבים" מוזמנים ואינטרסנטים על חשבון הגרעין הקשה של הליכוד.

7. כאשר הסקרים מראים על 35-30 מנדטים לליכוד, יש מקום לכולם ועוד יישאר עודף לאחרים.

8. בעיקרון, יש חשיבות רבה, שכוחות איכותיים מכל השכבות, יצטרפו לפוליטיקה. אלה המצטרפים לליכוד, לקדימה, עבודה ומרצ. אנשי צבא, כלכלנים, אנשי היי-טק, אנשי מסחר ומשק, אמנים, סופרים ואנשי שטח ופעילים חברתיים.

9. הבחירות הקרובות הן חשובות ובעלות השפעה דרמטית, כלכלית, מדינית וביטחונית. לכן אני מקווה שהמפלגות יעסקו "בעיקר" ולא יתעסקו ברכילות והשמצות.

10. המסקנה - ביום הבחירות - לכו להצביע.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  27/11/2008   |   עודכן:  27/11/2008
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עת להשמצות
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חץ
27/11/08 17:25
 
זאולוג
27/11/08 18:16
2
הנוקם
27/11/08 17:55
3
שמאלן מצוי
27/11/08 18:40
4
m.s
27/11/08 19:18
 
גמלאי מתעב ביבי
27/11/08 20:16
 
לנין
29/11/08 15:04
5
אווה
30/11/08 13:09
פורום: בחירות לכנסת 18 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת השבוע, פרשת "תולדות" היא אחת מן הפרשיות הקצרות שבספר בראשית והיא כוללת 106 פסוקים בלבד וזאת בניגוד לפרשת "חיי שרה", פרשת השבוע שקדמה לה ואשר צויינה במאמרנו מן השבוע שעבר כאחת משתי הפרשיות הארוכות ביותר בספר בראשית.
27/11/2008  |  דר' מוטי גולן  |   מאמרים
בכל מערכות הבחירות בעולם, נראה שמילת המפתח היא: "שינוי!". המועמד המצליח לשדר שינוי ברור - מנצח.
27/11/2008  |  ד"ר נילי שריון  |   מאמרים
לפני מספר ימים תהה העיתונאי שחר אילן, נושא הדגל של עיתון הארץ במאבק נגד החרדים, מדוע אין מרצ מנצלת את החלל שנוצר עם היעלמותה של מפלגת שינוי האנטי חרדית בהנהגתו של טומי לפיד ז"ל. איני יודע עד כמה יכולה מרצ להיבנות מהסתה אנטי חרדית. יש לציין לשבחה של מרצ שהיא עומדת בשנים האחרונות על האג'נדה החילונית שלה, ללא היגררות להסתה ולשנאת חרדים וייתכן שבכך היא מחמיצה כמה תומכים פוטנציאליים.
27/11/2008  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
מחר בבוקר 28.11.08 יתקיים בתיאטרון הקאמרי מופע התרמה לקרן ע"ש ליאור וישינסקי ז"ל. מטרת הקרן לקרב את התרבות והאמנות אל חיילי צה"ל. למרבה האירוניה בין המשתתפים במופע גם הזמרת מרינה מקסימיליאן בלומין אשר לא שירתה בצבא. בעיניי, כשמשתמטת שמתרימה למען קידום האמנות בצבא זה סוג של אירוניה עצובה.
אחד הסיפורים הידועים ביותר בתורה היא הצורה בה "גנב" יעקב מאביו יצחק את הברכה שנועדה לאחיו עשו. הברכה עצמה, הפותחת במילים "ויתן לך האלקים מטל השמים ומִשְמַנֵי הארץ", מצוטטת רבות ואף פותחת את סדרת עשרות פסוקי הברכה הנאמרים מדי מוצאי שבת. אך כיצד התגלגל כל הסיפור? מדוע יזמה רבקה את מהלך התרמית הזה, בו ניצלה את עוורונו של בעלה על-מנת להעדיף בן אחד על פני הבן האחר, ובכך גרמה לאיבת עולם בין שני האחים ובין העמים שיצאו מחלציהם?
27/11/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il