|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ביהמ"ש: עו"ד שלא הגיש סיכומים התרשל

"אתה כל הזמן הבטחתי לי שהכל בסדר, ואין לי מה לדאוג, סמכתי עליך בעיניים עצומות" - הטיח הלקוח בעורך דינו, במהלך עדותו עורך שלא הגיש סיכומים חויב ברשלנות
29/11/2008  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות

עורך דין שלא הגיש סיכומים במועד והתרשל חוייב לשלם ללקוחו פיצוי בסך 42 אלף ש"ח. כף פסקה שופטת בית משפט השלום בתל אביב, ריבה ניב (יום ב', 24.11.08).

השופטת ניב קבעה כי אי-הגשת סיכומי תביעה אינה אך ורק התרשלות אלא גם הפרת חובת הנאמנות המנויה בסעיף 54 לחוק לשכת עורכי הדין כלפי הלקוח. הפיצוי שנפסק שיקף את הנזק שנגרם ללקוח אשר "נמנע ממנו יומו בבית המשפט", את ההוצאות שחויב בהן בתביעה המקורית בשל מחדל עורך דינו להגיש כתבי סיכומים, וכן את עוגמת הנפש שנגרמה לו.

עובדות המקרה

התובע, גרמה צדוק, פנה אל הנתבע, עו"ד בית הלוי, על-מנת שיגיש בשמו תביעת נזיקין נגד חברת בניה גדולה אשר עובדיה גנבו אדמת חמרה מחלקתו, והשליכו בה פסולת בניה. הנתבע אכן הגיש בשם התובע תביעה נזיקית על סך 80,000 ש"ח, בגין גניבת אדמה והשלכת פסולת. לאחר קדם המשפט ושלב ההוכחות, נצטווה הנתבע להגיש סיכומי התובע לא יאוחר מיום 5.10.05. הנתבע חדל מהגשת סיכומי התובע. כתוצאה מכך נדחתה תביעתו של התובע כלפי חברת הבניה והוא אף חויב בהוצאות המשפט. התובע פנה לעו"ד אחר כדי שיערער בשמו. עקב הצורך של העו"ד הנוסף ללמוד את החומר החדש, הוגש הערעור באיחור ונמחק על הסף. התובע הגיש תביעה נזיקית כנגד הנתבע.

טענות הצדדים

התובע טען כי הנתבע התרשל, הפר כלפיו חובה חקוקה וחוזה, והעמיד את סכום תביעתו על כ 130,000 ש"ח הכוללים את סכום התביעה המקורית ואת הוצאות המשפט בהם חויב. התובע טען כי הנתבע יצגו שנים רבות קודם לכן, וכי סמך עליו "בעיניים עצומות".

הנתבע טען כי לא הגיש סיכומים בתיק המקורי, וזאת היות והתביעה הייתה חסרת סיכוי וכי "כתיבת הסיכומים הייתה השחתה של נייר לריק". הנתבע טען כי התובע הציג לו מצג כוזב באשר לתוחלת התביעה, וכי בכל מקרה חו"ד שמאי קבעה כי שיעור הנזק הוא 22,000 ש"ח ולא כפי שנטען בתביעה המקורית. הנתבע טען כי לאחר סיום ישיבת ההוכחות גילה לתובע כי התביעה חסרת סיכוי וכי אין להמשיך בה לשלב הסיכומים, וכי התובע לא יכול היה לטעון כי לא ידע על כך.

בתגובה לכך טען התובע כי למרות שהיה בקשר מתמיד עם הנתבע, הובטח לו כי תביעתו מטופלת בקפידה ובאופן הטוב ביותר וכי רק לאחר שגילה באקראי כי ניתן פסק דין הדוחה את התביעה, העלה הנתבע טענות לחוסר סיכוייה. עוד הוסיף התובע כי אם לא האמין הנתבע בתביעה ובסיכוייה, היה עליו להפסיק את הייצוג וליתן לו את יומו בבית המשפט, כשהוא מיוצג ע"י פרקליט אחר, ובלבד שינוהל ההליך כהלכתו.

עוד טען הנתבע, כי הבהיר לתובע כי ללא חוות דעת של מודד, אין לו סיכוי לזכות בתביעה, ולפיכך נותר להמתין להצעת פשרה מטעם הנתבעים (הצעה קודמת ל-30,000 ש"ח סורבה ע"י התובע), או להגיש בקשה להגשת ראיות נוספות לכשתוכן חוות דעתו של המודד.

הנתבע עיגן את טענותיו בכלל 2 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו-1986, נאסר על עורך דין להעלות טענות עובדתיות בידעו שאינן אמת. לכן, מעת שהבין כי עילת התביעה שקרית, לא הייתה מוטלת עליו חובה להגיש סיכומים הטוענים ההיפך.

קביעות בית המשפט

  • עוולת הרשלנות ביחסי עו"ד לקוח - ביהמ"ש קבע כי על-מנת לקבוע כי עו"ד התרשל כלפי לקוחו יש להצביע על קיום חובה כלפי התובע להשתמש בכושר סביר, על הפרת חובה זו ועל נזק לתובע כתוצאה מהפרה זו (ת"א (תל אביב-יפו) 3154/99 ד.א. אורבן בע"מ נ' עירד אלכסנדר (פורסם בנבו)).

  • חובת הזהירות המוגברת של עו"ד כלפי לקוחו - ביהמ"ש ציין כי לעו"ד חובת זהירות מוגברת כלפי לקוחו, העולה על חובת הזהירות והמיומנות הכללית של בעל מקצוע כלפי לקוחו. אמת מידה מוגברת זו יונקת חיותה מסעיף 54 לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, הקובע כי "במילוי תפקידו יפעל עורך הדין לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות", וכן מסעיף 2 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), תשמ"ו-1986. ביהמ"ש ציין לאור ההלכה הפסוקה כי "על עורך הדין לפעול בחריצות ובשקידה, בדבקות ובאדיקות, כאשר האינטרס של הלקוח עומד בראש מעיניו ודאגותיו של עורך הדין" (על"ע 7/73 פלוני נ' הועד המחוזי של לשכת עורכי הדין, פ"ד כח(1) 679, בעמוד 683; ראו בעניין זה גם עמ"מ 9/55 פלוני נ' יו"ר וחברי הוועדה המקצועית, פ"ד י' 1720, 1730; על"ע 5/78 פלוני נ' לשכת עורכי הדין, פ"ד לג(2) 586, 587).

  • הלקוח לא הסכים לאי הגשת הסיכומים - השופטת ריבה ניב דחתה את טענת הנתבע ולפיה התובע הסכים לאי הגשת הסיכומים. השופטת ריבה ניב מציינת כממצא עובדתי כי התובע היה מעורב כולו בתיק, ונפגש בתדירות גבוהה עם הנתבע, וכי עמד על טענותיו וסירב להצעת פשרה מצד הנתבעים בסכום 30,000 שקלים, ועל כן לא יתכן כי ויתר על הגשת הסיכומים מרצונו. בכל מקרה אי הגשת סיכומים מהווה התרשלות.

  • הנתבע היה צריך להגיש בקשה להגשת ראיות נוספות - במענה לטענת הנתבע ולפיה לא הגיש כתבי סיכומים משום שלאחר סיום שלב ההוכחות סיכויי התביעה היו "אפסיים", לדבריו, קבעה השופטת ריבה ניב כי הנתבע היה צריך להגיש בקשה להגשת ראיות נוספות טרם הגשת הסיכומים. אליבא דשופטת ניב, גם אם סיכויי הבקשה להתקבל היו נמוכים היה על הנתבע לבקש זאת מבית המשפט בתביעה המקורית, רק לשם הפרוטוקול, ולצורך הגברת סיכויי הערעור. השופטת ריבה ניב גם דחתה את אמתלת הנתבע ולפיה ראשית היה על התובע להמציא חוות דעת נוספת, ורק לאחר המצאתה היה עליו (הנתבע) לבקש הגשת ראיה נוספת טרם שלב הסיכומים. השופטת ריבה ניב ציינה כי לאור מצבו הכלכלי העגום של התובע, על הנתבע היה לחייבו בכניסה להוצאות נוספות של שכירת חוות דעת מומחה, רק לאחר הגשת בקשה להגשת ראיות נוספות. בקשה כזו, ציינה השופטת ניב, לא הוגשה.

  • עו"ד שאינו מאמין בסיכויי תביעת לקוחו חייב להתפטר מיצוג - השופטת ריבה ניב קבעה כי אם הנתבע סבר כי "אינו מסוגל לכתוב סיכומי סרק", הייתה מוטלת עליו חובה להשתחרר מן הייצוג, על-מנת ליתן לתובע הזדמנות ואת מלוא יומו בבית המשפט. משלא עשה כן, הפר חובתו כלפי התובע.

  • קשר סיבתי בין רשלנותו של עורך הדין לנזקו של הלקוח - השופטת ניב נפנתה לבחון באם נגרם לתובע נזק עקב התרשלות עורך הדין, וזאת עקב ההלכה הפסוקה ולפיה בתביעת רשלנות כנגד עו"ד יש להוכיח נזק. השופטת ניב ציינה את העובדה כי התביעה נדחתה עקב אי הגשת הסיכומים, ולא לגופה. השופטת ניב ציינה כי אף הנתבע ציין בכתב ההגנה שלו כי שמאי מטעם התובע העריך את נזקו של התובע בכ - 22,000 שקלים, ועל כן קבעה כי זהו אומדנו הכספי של הנזק אשר נגרם לתובע. השופטת ניב ציינה כי עצם הצעת הפשרה מצד החברה ללקוח, סותרת את טענת הנתבע כי התביעה הייתה חסרת תוחלת.

  • הפרת חובה חקוקה - השופטת ריבה ניב קבעה הפר את החובה המנויה בס' 54 לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א – 1961, ולפיה על עורך הדין לפעול בנאמנות לטובת לקוחו. השופטת ניב מצאה כי אם ניתן להשית אחריות משמעתית-עונשית בשל הפרת חובה זו, הרי שמקל וחומר ניתן להשית אחריות נזיקית בשל הפרת חובה זו. ברם, השופטת ניב קבעה כי הפיצוי בשל הפרת חובת הנאמנות 'נבלע' בתוך הפיצוי בגין ההתרשלות.

  • הפרת חוזה - השופטת ניב דחתה את דרישת התובע לקבל את מלוא שכר הטרחה בחזרה שכן קבעה כי מחדל אי הגשת הסיכומים אינו יורד לשורשו של החוזה בין התובע לבין הנתבע.

תוצאת ההליך

השופטת ניב חייבה, כאמור, את הנתבע בפיצוי התובע בגין הנזק שנגרם לו עקב אי הגשת הסיכומים, על-סך 22,000 ש"ח. כן חייבה השופטת את הנתבע בהוצאות בהן חויב התובע בשל אי-הגשת הסיכומים בסכום של 15,000 ש"ח, וכן השיתה על הנתבע פיצוי ע"ס 5,000 ש"ח בשל עוגמת הנפש אשר נגרמה לתובע, וזאת מכוח חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970.

פרטי ההליך

- בפני השופטת ריבה ניב
- התובע יוצג בפני עו"ד ד"ר סער
- הנתבע ייצג את עצמו

תא (ת"א) 26174/07 גרמה צדוק אברהם נ' עו"ד אברהם בית הלוי (טרם פורסם, ניתן ביום 24.11.2008).
תאריך:  29/11/2008   |   עודכן:  29/11/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: עו"ד שלא הגיש סיכומים התרשל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
29/11/08 18:53
2
ביהמ"ש:1 = 2 + 2
30/11/08 02:47
3
התביעה בדרך
18/03/10 21:20
4
גלוסמן
20/03/10 00:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט אדמונד לוי דחה את עתירתו של הפלשתיני שגויר והקים משפחה בישראל, להקל בעונשו, וזאת משיקולים הומנטיריים (יום ה', 29.11.08). המערער טען כי מאז שהתגייר ו'עבר צד' נוצר קרע בלתי אפשרי בינו לבין משפחתו בגדה, והוא ניסה לתקן את המצב, בכך שסייע לאחיו בפעילות חבלנית עוינת.
29/11/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
המערער, אביגדור ג'נח, יליד 1937, עתר בראשית 2004 לכינוס נכסיו ולהכרזתו כפושט רגל. חובותיו המוצהרים לעת ההיא הגיעו ל-2,695,230 ש"ח, ל-31 נושים. ניתן צו לכינוס נכסיו והושת עליו תשלום חודשי בסך 200 ש"ח. חמש תביעות חוב הוגשו – בסך כולל של 650,489 ש"ח, מתוכן 16,479 ש"ח בדין קדימה (המוסד לביטוח לאומי). לדברי המערער נפתחו כנגדו 26 תיקי הוצאה לפועל; לאסיפות נושים לא התייצב איש והמערער לא הציע הסדר חוב. כונס הנכסים הרשמי התנגד לבקשת פשיטת הרגל, בנימוק ולפיו חקירה יכולתו של המערער העלתה ממצאים שאינם מתיישבים עם חובת תום הלב. בית המשפט ציין בפסיקתו, כי בהיעדר תום לב אין חייב זכאי לחסות תחת מטרייתה של פקודת פשיטת הרגל. אשר על כן נדחתה הבקשה ובוטל הכינוס.
המערערת 1, רחל חיות היא בתם של לאזוז וקנין עליו השלום, שנפטר בחודש מאי 1990, ועיזה וקנין עליה השלום, שנפטרה בחודש מאי 2001 (להלן "המנוחה"). בחודש אוגוסט 1968 נחתם בין המשיבה 2, עמידר - החברה הלאומית לשיכון בישראל (להלן "עמידר" או "המשיבה") למנוחה הסכם להשכרת דירה ציבורית בבית שמש, בה התגוררו המנוחה ובעלה עד למועד פטירת האחרון, ולאחר מכן המשיכה המנוחה להתגורר בה עד למועד פטירתה. בשנת 2002 הגישו המערערים – רחל וניסים חיות בקשה להכיר בהם כ"דייר ממשיך" כמשמעו בחוק זכויות הדייר בדיור הציבורי. ועדת האיכלוס העליונה של משרד השיכון והבינוי (להלן "ועדת האיכלוס" או "הוועדה") דחתה את בקשת המערערים, בנימוק שלא התגוררו בדירה שלוש שנים לפחות ברציפות טרם פטירת המנוחה כנדרש בחוק.
התובע הינו הבעלים של דירה המתגורר קומה מתחת לנתבעים. בדירת התובע מותקנים שני סוככים הממוקמים מתחת למרפסת של הנתבעים.
26/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
התובעת שילמה לנתבעת תשלום לפי חוזה להפקת צילומים של התובעת ולהפיצם בקרב נותני עבודה פוטנציאליים בתחום המשחק והדוגמנות, במטרה לאפשר לאחרונים להתוודע לנתוניה וכישוריה של התובעת ולהציע לה תפקידים.
26/11/2008  |  מחלקה ראשונה  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il