כימיקלים לישראל (כיל) דיווחה (יום ד', 7.8.13) כי היקף המכירות ברבעון השני שלה הסתכם ב-1.77 מיליארד דולר, עליה של כ-8% לעומת 1.64 מיליארד דולר ברבעון הקודם, וירידה של 7% לעומת 1.91 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה נובעת מירידה במחירי המכירה, בעיקר של אשלג ופוספט, וירידה במכירות בסין, ומירידה במכירות של מעכבי בעירה וביוצידים לטיפול במים. הירידה קוזזה חלקית ע"י הגדלת כמויות מכירה של תמיסות צלולות באירופה, איחוד לראשונה של חברות שנרכשו במהלך התקופה והשפעת השינוי בשער החליפין.
היקף המכירות של הזרוע המרכזית של החברה, כיל דשנים, הסתכמו במחצית הראשונה בכ-2.08 מיליארד דולר, גידול של 2% לעומת 2.03 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2012. העלייה נובעת בעיקר מגידול בכמויות המכירה של מוצרי המגזר שקוזזה ע"י ירידה במחירי המכירה.
במהלך התקופה ייצרה כיל דשנים 2.53 מיליון טון אשלג ומכרה 2.55 מיליון טון ללקוחות חיצוניים. כמויות הפוספט שנמכרו במחצית הראשונה הסתכמו בכ-955 אלף טון, גידול של כ-14% לעומת המחצית המקבילה אשתקד
הרווח הנקי של כיל ברבעון השני הסתכם בכ-316 מיליון דולר, גידול של 4% לעומת 305 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, וירידה של כ-23% לעומת 408 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה באה לידי ביטוי בתקופה המקדימה את ההודעה הדרמטית בשוק בו פועלת כיל שניתנה בשבוע שעבר, לפיו חברת אורלקלי, שהיא יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, תפסיק למכור אשלג באמצעות חברת השיווק BPC הביילרוסית, ובמקום זאת, לבצע את המכירות באמצעות זרוע השיווק הישיר שלה, מה שיוביל לשבירת הקרטל בתחום. אורלקלי מסרה כי היא צופה שמחירי האלשג בעולם ירדו מתחת למחיר של 300 דולר לטונה, מאזור של כ-400 דולר לטונה כיום.
אתמול החליט דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד בסך 221 מיליון דולר (דיבידנד נטו בניכוי חלקה של חברה מאוחדת הינו 220.6 מיליוני דולר), כ-17 סנט למניה. הדיבידנד יחולק ב-16 בספטמבר 2013.
"צעד נוסף קדימה" - האסטרטגיה החדשה במסגרת פרסום דוחותיה הכספיים, חשפה כיל אסטרטגיה חדשה הכוללת התמקדות בפעילות הליבה: שלושה מינרלים עיקריים ושלושה שווקי יעד - חקלאות, מזון וחומרים מורכבים.
האסטרטגיה כוללת תהליך מובנה לשיפור תהליכי התפעול והגברת היעילות והחיסכון, במטרה להביא לחיסכון של מאות מיליוני דולר עד שנת 2016. הפרויקט כולל שיפור והתייעלות במספר תהליכים מרכזיים כגון מחקר ופיתוח, תמחור, רכש, חיסכון באנרגיה וניהול השקעות. בנוסף, הפרויקט יוביל תהליכים להתייעלות תפעולית, צמצום עלות הייצור והגברת התחרותיות בתהליכי ההפקה והייצור של מוצרי ההמשך מבוססי פוספט ואשלג.
בתחום האשלג, ייבחנו כמויות ההפקה באמצעות הרחבת הפעילות במכרות החברה הקיימים תוך בחינת שיתופי פעולה בינ"ל להפקת אשלג במכרות חדשים. עוד מעוניינת החברה להרחיב את הפעילות בתחום הפוספט. בתחום המזון, החברה מעוניינת בהרחבה של הפעילות העסקית בשווקים מתפתחים, בעיקר בסין.
מבחינה פיננסית, החברה יוזמת רישום כפול כדי לאפשר גמישות לעסקות אפשריות, ומסרה כי תשמור על מדיניות הדיבידנד של עד 70%, בהתאם לתנאי השוק וביצוע פרויקטים. בנוסף, בוחנת החברה ביצוע רכישה עצמית של מניות או חלוקה של דיבידנד חד פעמי, בסכום של עד 500 מיליון דולר.