|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ארבל: כתב האישום מציג נטיות אלימות פרועות ביותר

החשוד באינוס בת משפחתו ישאר במעצר עד תום ההליכים השופטת עדנה ארבל סירבה לבקשת סניגורו להסתפק במעצר בית, וזאת לאור חומרת העבירות המיוחסת לנאשם, אשר מקימה חזקה באשר למידת מסוכנותו
04/12/2008  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות

לאחר חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, עידכנה הכנסת את כל החוקים הנוגעים למעצרים, חיפושים וכדומה, וזאת כדי להתאימם לרוח חוקי היסוד, ולפיהם, אין שוללים חירותו של אדם אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל ואשר נועד לתכלית ראויה. בעוד שבעבר, בכדי לעצור אדם עד תום ההליכים די היה בכך שמיוחסת לו עבירה חמורה, כיום חומרת העבירה אינה מהווה עילה למעצר עד תום ההליכים, אלא אך ורק מידת מסוכנותו של הנאשם.

'מסוכנות', מטבעה, הינה פקטור קשה להערכה. המשפט נוהג להשתמש בחזקות, קרי בהנחות יסוד אשר הנטל על הצד השני לסותרן, וזאת כדי להתמודד עם מושגיות עמומה, כגון 'מסוכנות'. חוק המעצרים קובע כי ישנן עבירות שהן כה חמורות עד שחשד לביצוען מקים חזקת מסוכנות. כאשר אדם נחשד בעבירות חמורות כגון אלו, עליו מוטל הנטל להוכיח כי אינו מסוכן.

עיקרון נוסף אשר מנחה את חוק המעצרים הוא עקרון המידתיות, עיקרון על בשיטת המשפט שלנו ולפיו, מקום בו ניתן להשיג את אותה תכלית בשתי דרכים, על הרשות השלטונית לבחור בדרך אשר פוגעת פחות בפרט. סנגורו של המערער ניסה לטעון כי מכוחו של עקרון המידתיות יש להשימו במעצר בית ולא במעצר. השופטת עדנה ארבל קבעה כי לאור מסוכנותו הפרועה ממש, ולאור האימה שהוא מטיל על ילדי המשפחה ולאור חומרת העבירות המיוחסות לו, חלופת מעצר לא תשיג את המטרה שלשמה המעצר נועד - הגנה על ילדי המשפחה.

עובדות המקרה

נגד העורר הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של אינוס בת משפחה; מעשי סדום בבת משפחה; מעשים מגונים בבת משפחה; תקיפת קטין בידי אחראי; תקיפת בן זוג; והדחת קטין לסמים. לפי העובדות המתוארות באישום הראשון שבכתב האישום, במספר הזדמנויות מאז שנת 2007 עשה הנאשם בר', ילידת 2003 הסובלת מעיכוב התפתחותי, מעשים לשם גירויו המיני. עוד נכתב באישום הראשון כי במספר הזדמנויות בראשית נישואיו השניים, הכה העורר את בניה של אשתו מנישואיה הקודמים. לפי עובדות כתב האישום השני, במהלך השנים עד לגירושיו מאשתו הראשונה, נהג העורר להכות בכוח את אשתו ולתקוף את ילדיו הקטינים. האישום השלישי מייחס לעורר עבירות מיניות נגד בתו ח', ילידת שנת 1985 ובתו א', ילידת 1983. עוד נטען כי העורר מכר לבתו ח' סמים. לפי עובדות האישום הרביעי, העורר ביצע מעשה מגונה בכוח בבתו ג', ילידת שנת 1989.

במקביל להגשת כתב האישום, הגישה המדינה בקשה למעצרו של העורר עד תום ההליכים בפני בית המשפט המחוזי, אשר קיבל את הבקשה. בית המשפט המחוזי התרשם כי קיימות ראית לכאורה לקיומן של העבירות אשר מתוארות במרבית האישומים שצוינו לעיל.

בית המשפט המחוזי ציין כי קיימות גם ראיות לכאורה כי העורר ביצע עבירות אינוס רבות נגד ביתו ר'. בית המשפט המחוזי הכיר בכך שלילדה יכולת קוגניטיבית נמוכה וכושר תאור מוגבל, אולם התבסס על קביעת הפסיקה לפיה אין לזקוף לחובתם של ילדים את העובדה שאינם יכולים לפרוש סיפור שלם ורצוף ולכן ניתן להיעזר גם בכלים אחרים, כפי שעשתה הפסיכותרפיסטית אשר בדקה את הילדה. בית המשפט המחוזי קרא את התמלילים וצפה בחקירות של הילדה ר', והתרשם כי מדובר בדברים אוטנטיים הנאמרים ספונטאנית כמהלך רגיל של אירועים אשר עברו על הילדה. בית המשפט אף נתן את דעתו לאפשרות שעדותה של הילדה תזדקק לסיוע, ומצא זאת בעדויות האחרות של בנות המשיב.

טענות הצדדים

סנגורו של העורר טוען כי אין די בראיות שהציגה המשיבה באשר לאישום הראשון. לדבריו, יש להטיל ספק רב באמינותה של ר', וזאת בין היתר כיוון שאינה נתמכת על ידי הודעתה של אמה; כיון שסיפרה על מעשי האינוס לכאורה רק במפגש הרביעי עם חוקרת הנוער; כיוון שלא נמצאו ממצאים רפואיים המעידים על מעשים אלו; ונוכח קביעת חוקרת הילדים כי קיים קושי לקבוע את מהימנותה. באשר לאישומים השני, השלישי והרביעי, המתבססים על עדויות ילדיו של העורר מנישואיו הראשונים, טוען הסנגור כי קיים חשש שהם מונעים מרצון לנקום בעורר. הסנגור מצביע, בין השאר, על כך שהילדים לא שיתפו אף אדם במעשים המיוחסים לעורר, גם לא את קצינות המבחן השונות שטיפלו בהם. הסנגור מפנה לכך שאין לעורר עבר פלילי, וגורס כי אין חשש לשיבוש הליכי משפט מצד העורר, כיוון שאינו נמצא בקשר עם ילדיו מנישואיו הקודמים ולא התערב בהליכי החקירה גם כאשר נחקרה בתו בעת שעדיין שהה בביתו. הסנגור מציע לשחרר את העורר לחלופת מעצר בבית רבו, בו אין ילדים, תחת פיקוח הרב ורעייתו.

המדינה טוענת כי קיימות עדויות רבות נגד העורר, מהן עולה דמותו כאדם אלים כלפי ילדיו וכלפי אשתו לשעבר. המדינה מדגישה כי האירועים המיוחסים לעורר נחשפו על ידי פקידת סעד, אשר הבחינה בהתנהגות חריגה של ר', הכוללת תכנים מיניים שאינם מתאימים לגילה ולרקע החרדי ממנו באה. המדינה טוענת כי אין בסיס לטענת מניע הנקמה מצד ילדיו של העורר מנישואיו הראשונים, וראייה לכך היא שהם לא פנו והתלוננו נגד העורר ביוזמתם, אלא נחקרו בעקבות חוות דעת של פקידת סעד. עוד טוענת המדינה כי עדותה של ר' מקבלת חיזוקים משמעותיים על ידי עדויות שאר ילדי העורר. נקודה זו מתחזקת, לשיטת המשיבה, נוכח העובדה שאין קשר בין משפחתו של העורר מנישואיו הראשונים למשפחתו מנישואיו השניים.

קביעות בית המשפט

השופטת עדנה ארבל קבעה כי החלטת בית המשפט המחוזי מנומקת וכי דין הערעור להידחות. השופטת עדנה ארבל ציינה כי כתב האישום אשר הוגש נגד העורר מייחס לו עבירות חמורות ביותר כלפי קורבנות חסרי אונים. השופטת ארבל ציינה כי צפתה בקלטת עדותה של ר', והתרשמה כי קיימות ראיות לכאורה למיוחס לעורר בכתב האישום, וכי בכל מקרה מהימנותה ומשקלה של העדות יקבעו על ידי בית המשפט שישמע את הראיות. השופטת ארבל העירה כי גם אם ישנן בעיות בעדותה של ר', הרי שדי במעשים המיוחסים לעורר כנגד אשתו הראשונה ושאר ילדיו על מנת להצדיק את המשך מעצרו. השופטת ארבל קבעה כי נוכח אלה אין כל ספק כי המשיבה הציגה תשתית ראייתית לכאורית לאשמת העורר. השופטת ארבל ציינה כי חומרת העבירות המיוחסות למערער מקימות חזקה בדבר מסוכנותו, וכי יש ברמת מסוכנות זו כדי להקים עילת מעצר מתוקף חוק המעצרים.


השופטת ארבל שללה את האפשרות של חלופת מעצר, וזאת בשל חומרת המעשים אשר יוחסו לעורר. השופטת ארבל ציינה כי אין העורר יכול לשים רסן למאוויו וכי אין כל דרך להבטיח כי יעשה כן בהמשך. עוד היא מציינת כי עובדות כתב האישום מתארות בין השאר התפרצויות זעם בלתי מבוקרות, המעידות על אדם בעל נטיות אלימות פרועות ביותר, זאת ביתר שאת מקום בו אלימות זו מנותבת כלפי ילדים רכים בשנים. הבית, המקום בו אמורים להיות קטינים רכים בשנים מוגנים מכל רעה, הפך הוא עבורם לזירה של ניצול, סבל וכאב. לאור כל זאת, קבעה השופטת ארבל, אין להשיג את מטרת המעצר בדרך של חלופת מעצר.

תוצאת ההליך

הערעור נדחה. המערער יושאר במעצר עד תום ההליכים

פרטי ההליך

- בפני כבוד השופטת עדנה ארבל
- בשם המבקש עו"ד א' לביא
- בשם המשיבה עו"ד ל' בלומנפלד-מגד

- בש"פ 9805/08 פלוני נגד מדינת ישראל (ניתן ב 4.12.08)
תאריך:  04/12/2008   |   עודכן:  04/12/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבל: כתב האישום מציג נטיות אלימות פרועות ביותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט העליון דחה את ערעורו של יעקוב חדאד על החלטת לשכת עורכי הדין להשהותו מתפקידו לכשבע שנים מיום גמר ריצוי עונשו.
04/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
תקציר העובדות - התובע,יליד 1961, עבד מחודש יוני 2002 כשף-מנהל בחברת פיסת-בר בע"מ; העוסקת בבישול עבור מוסדות דת (קייטרינג). ביום 11.6.02, לאחר שהתובע סיים את עבודת הבישול והמזון הועמס על הרכב שיצא לחלוקתו, התקשר נהג הרכב ואמר כי הרכב נתקע באזור ירוחם. הממונה על התובע ביקש ממנו לנסוע לרכב התקוע ולנסות להתניעו והתובע עשה כדבריו.
ביום האירוע נהג הנתבע, שי בן צבי גלזר, במונית בשדרות שאול המלך בתל - אביב. אותה עת נהג המנוח, אמון מוריס באוטובוס של חברת "דן" אחרי המונית בה נהג הנתבע. מסכת האירועים החלה כשהנתבע עצר את מוניתו בתחנת האוטובוס בשדרות שאול המלך כדי להוריד נוסע ולהסדיר עמו התשלום. אחריו עצרה מונית נוספת. המנוח הגיע לתחנה עם האוטובוס כדי להעלות נוסעים, עמד אחרי שתי המוניות והמתין שתזוזנה כדי להמשיך בנסיעתו. ההמתנה התארכה, המונית שעמדה אחרי הנתבע נסעה אך הנתבע עדיין לא נסע והמנוח צפר לו מספר פעמים שיפנה את מקומו בתחנה. בסופו של דבר עקף המנוח את מונית הנתבע, עקיפה משמאל, אך כפי הנראה תוך סטייה ימינה לכוון המונית. הנתבע נסע בעקבות המנוח והשניים הגיעו לצומת שד' שאול המלך ודרך נמיר. בעת עצירתם ברמזור אדום יצא הנתבע מהמונית, ניגש לחלון הסגור של תא הנהג של האוטובוס וצעק על המנוח בשל כך, שלטענתו, המנוח "חתך אותו" בנסיעתו. המנוח השיב לנתבע בצעקות ולא פתח את החלון.
בעוד שכלל הבסיס בדיני החוזים הוא ש"חוזים יש לקיים" הרי פני הדברים הם שונים כאשר אחד הצדדים לחוזה הוא הרשות השלטונית. הטעם לכך נעוץ בעובדה ש"לרשות השלטונית אין כלום משל עצמה", ואין לה כל אינטרס במובן החוזי של העניין. כשרשות שלטונית מתקשרת בחוזה היא רשאית בנסיבות מסוימות להפר אותו, שכן על הכף לא עומדים רק האינטרסים של הרשות ושל המתקשר, אלא האינטרסים של כלל הציבור, אשר עליהם הרשות השלטונית אמונה. הרשות השלטונית הינה 'נאמנת הציבור' ועל כן על המתקשר בחוזה עם רשות שלטונית להיות מודע לכך שיש צד נוסף לחוזה- הציבור בכללותו. לעיתים האינטרס של אותו ציבור עשוי להפקיע את תוקף החוזה. הכל כפי שהתרחש במקרה שלהלן.
02/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
תקציר- בפני בית המשפט הוגשה תביעה לתשלום תגמולי ביטוח, שבאה לעולם לאחר שהנתבעת, כלל חברה לביטוח בע"מ, סירבה לשלם לתובע, שפע ראובן, תגמולים בגין ניתוח קטרקט שנותח בעינו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il