|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

ביהמ"ש הורה על הריסת מבנה טרם נשמעו טענות הבעלים

השופט חנן מלצר אישר את הריסת המבנה הלא חוקי שבנה המערער, טרם יתאפשר לו להעלות טענותיו בערעור הוא קבע כי רק במקרים נדירים תנתן לבעל מבנה זכות שמיעה בטרם ההריסה
05/12/2008  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות

חובת הרשות לקבל גרסתו של אזרח טרם תפגע בזכות מזכויותיו, הינה אחת מהיסודות המוסדים של המשפט המנהלי. הרציונל לקיומה של חובה זו הוא הכוח הרב הנתון לרשות, כנגד תלותו של האזרח בהחלטותיה. החלטה של רשות יש בה כדי להשפיע השפעה מרחיקת לכת וקיצונית על חייו של אזרח, בין אם ההחלטה דנה בצו להריסת ביתו, צו לשלילת רשיונו לעסוק במקצועו, צו שלילת חירותו (בדרך של אשפוז בכפייה או מעצר מנהלי), וכדומה. בראשיתו של המשפט הישראל נהגו בתי המשפט לבטל בדיעבד החלטות של הרשות אשר נתקבלו בלא שלאזרח הקטן ניתן פתחון פה ובלא שנשמעו דבריו. עם זאת, גישה זו הוחלפה במהלך השנים בגישת 'הבטלות היחסית', ולפיה, לא בכל מקרה הכרעה של הרשות אשר נפל בה פגם מנהלי (כגון מניעת זכות השמיעה מן האזרח) תבוטל. הדבר נתון לשיקולים משיקולים שונים, כפי שהיה במקרה שלהלן.

חובת הרשות לקיים שימוע לאזרח אינה מעוגנת בחוק. זוהי חובה כללית מכוח המשפט המנהלי החלה על הרשות כל אימת שהיא מקבלת החלטה אשר יש לה השלכה מרחיקת לכת על 'האזרח הקטן'. אין צורך שחובה זו תעוגן בחוק ספציפי, והיא נובעת מדיני המשפט המנהלי הכלליים. עם זאת, במקרה שלהלן קבע השופט מלצר כי היות וחוק התכנון והבניה אינו מחייב את הרשות לקיים שימוע לאזרח טרם תהרוס את מבנו, לא חלה חובה כזו על הרשות. דומה כי קביעתו עוגנה בנסיבות הספציפיות של חוק התכנון והבניה, ובחשש ולפיו מבנים לא חוקיים יעמדו על תילם באם צו ההריסה יותנה בהתמשכותם של ההליכים.

עובדות המקרה

המערער הקים על קרקע בבעלותו תוספת למבנה קיים, בשטח של כ-90 מ"ר רבועים, וזאת ללא היתר בניה. יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה הוציא בתאריך 8.9.08 צו הריסה למבנה. בקשתו של המערער לבטל את הצו נדחתה בידי בית משפט השלום בבאר שבע, אשר קבע כי לא נפל פגם בהליך הוצאת צו ההריסה, ובכלל זה קוימה חובת ההתיעצות עם היועץ המשפטי של הרשות המקומית, כנדרש בחוק. כמו כן נקבע כי אין בעובדה שבעל המבנה לא הוזמן לחקירה כדי לגרוע, או לפגום בתוקפו של צו ההריסה, שכן לשיטת בית המשפט, לא קיימת כל חובה שכזו בדין.

על החלטה זו של בית משפט השלום, הגיש המערער ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע (ע"פ (ב"ש) 5517/08). ערעורו זה נקבע לשמיעה בפני בית המשפט המחוזי לתאריך 15.12.2008. בד בבד עם הודעת הערעור הגיש המערער לבית המשפט המחוזי גם בקשה לעיכוב ביצועו של צו ההריסה (ב"ש 21983/08). בקשתו זו נידונה בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע ונדחתה. בית המשפט המחוזי קבע כי חוק התכנון והבנייה אמנם קובע חובת התייעצות (וזו מולאה), אך אין הוא מטיל חובה על הרשות לשמוע את גרסתו של בעל הזכויות בנכס טרם הוצאת צו ההריסה. כמו כן נאמר בהחלטה כי מעצם טבעו אמור צו הריסה מנהלי להתבצע במהירות, ולכן, הגם שיש לבית המשפט סמכות לעכב את ביצועו, ראוי לייחד את השימוש בסמכות זו למקרים חריגים ויוצאי דופן בלבד, וזאת על מנת למנוע מצב שבו יושהו צווים אלה באופן מלאכותי על ידי גרירתם של ההליכים המשפטיים. עוד הוסיף בית המשפט המחוזי כי למערער הרשעה קודמת, משנת 2005, בעבירות על חוק התכנון והבנייה, לאחר שבנה תשע תוספות בניה בנכס אחר ללא היתר. במצב דברים זה, כאשר המערער מפגין זלזול בחוק, בהחלטות בתי המשפט ובגורמי אכיפת החוק, בית המשפט לא מצא מקום להיעתר לבקשתו.

טענות הצדדים

בערעורו ממקד המערער את טענותיו בתקיפת הליך ההתייעצות בעניין צו ההריסה בין יו"ר הועדה המקומית לבין היועץ המשפטי שלה, וטוען כי מפרוטוקול הדיון עולה כי הליך התייעצות זה לא קויים על כל דקדוקיו, כדרישת הדין על פי פרשנותו. כן גורס המערער כי לא זומן לשימוע. לבסוף, טוען המערער כי משהדיון בערעורו קבוע לתאריך קרוב (באמצע חודש דצמבר 2008), הרי שמאזן הנוחות נוטה לטובתו בבקשת לעיכוב ביצוע צו ההריסה.

בתגובתה טוענת המדינה כי בהתאם להלכה הפסוקה בנדון, יש להורות על עיכוב ביצוע צווי הריסה מנהליים רק במקרים חריגים ויוצאי דופן. בהקשר זה מפנה המדינה לשורה של פסקי דין העוסקים בנושא זה ומבהירים כי צו ההריסה המנהלי נועד לסכל את עבירות הבניה, ויש לעשות בו שימוש על מנת למנוע את יצירתן של עובדות מוגמרות וקשות-להיפוך בשטח, ומכאן שאף צווי עיכוב ביצוע לגביהם צריכים להינתן במשורה. בעניינו הספציפי של המערער, מדגישה המדינה כי חובת ההיוועצות קויימה כל צורכה, וסומכת ידיה גם על קביעת הערכאות הנכבדות דלמטה לפיהן אין כל חובה לקיים שימוע, או הליך של גביית גירסה במסגרת הליך הוצאתו של צו הריסה מנהלי.

קביעות בית המשפט

השופט מלצר מצא כי ביני לביני, בזמן התקיימות ההליכים, הרחיב המערער את המבנה הלא חוקי (תוספת לא חוקית לחנות צעצועים שהיא כשלעצמה חוקית). השופט מלצר קבע כי דין הערעור להדחות. לדבריו:

מקרה זה הוא דוגמא לעבריינות בתחום התכנון והבנייה, שפשתה, לצערנו, במחוזותינו. הנה קם אדם, ומקדים מעשה בנייה לכל אישור, או היתר חוקי נדרש (והמערער מודה כי לא פנה כלל בבקשה להיתר בנייה), בהתעלמו כליל מן הכללים והמגבלות שמטילים דיני התכנון והבנייה. לעומת זאת, כאשר קמה הרשות המינהלית ומבקשת לסכל את יוזמתו העבריינית, נוקט הוא שלל הליכים, שמטרתם לשים לאל את פעולת הרשות. בית משפט זה, כמו הערכאות הנכבדות דלמטה, לא ייתן ידו להתנהלות מסוג זה.

השופט מלצר נדרש לטענות המערער ולפיהן לא קוימה חובת ההתייעצות המוטלת על הרשות עם יועציה המשפטיים. השופט מלצר שוכנע, וזאת על סמך קביעות הערכאות דלמטא, כי חובת ההתיעצות קוימה כדבעי: בין היתר נמסרו נתונים ספציפיים לגופו של מבנה, נערך דיון של ממש ובסופו התקבלה ההחלטה. עוד ציין השופט מלצר כי הליך הריסה מנהלי אינו מותנה בקיום שימוע מוקדם, אלא מאפשר רק השגה בדיעבד בפני בית המשפט, וזאת מכוח ההסדר שקבוע בסעיף 238א לחוק התכנון והבניה. בכל מקרה קובע השופט מלצר כי במקרה הנדון נעשו פניות אל המערער במטרה לגבות את גרסתו אך אלו לא נענו מצדו. עוד קבע השופט מלצר כי המערער לא הראה בערעורו כי לו קוימה חובת השימוע בעניינו, הדבר היה מסייע בידו, שכן דומה כי לא היו לו טענות של ממש להציג בפני וועדת התכנון והבניה. זאת קבע השופט מלצר תוך התבססו על ההלכה הפסוקה בפרשת אליהו דרעי נגד וועדת השחרורים (השוו: בג"צ 598/77 אליהו דרעי נ' ועדת השחרורים, פ"ד לב(3) 161), ולפיה מניעת זכות שמיעה מאזרח לא תבטל את ההליך שננקט נגדו בהיעדר שמיעת גרסתו, מקום בו מראש לא היה לו מה לטעון.

השופט מלצר קבע כי צו ההריסה המנהלי לא לקה בפגמים היורדים לשורשו של צו ההריסה המנהלי, שיש בהם כדי להביא לבטלותו מדעיקרא. הוא סבר כי ההליך שפתח בו המערער אינו אלא ניסיון טקטי עקר לדחות את הקץ של בנייתו הלא חוקית.

דומה כי לאורך כל פסק הדין מותח השופט מלצר ביקורת קשה על המערער, אך לא כן היא. השופט מלצר מציין כי לו בסוף ההליך יתברר כי צו ההריסה היה פגום, למערער תעמודנה זכויותיו בדין האזרחי (כגון הזכות לתבוע פיצויים).

תוצאת ההליך

הערעור נדחה.

פרטי ההליך

- בפני כבוד השופט חנן מלצר
- בשם המערער: עו"ד גלעד אבני
- בשם המשיבה: עו"ד רויטל זאוברר

- ע"פ 8915/08 רפאל מדר נגד עיריית נתיבות (ניתן ביום 3.12.08).
תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  05/12/2008
ענל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש הורה על הריסת מבנה טרם נשמעו טענות הבעלים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לעניין צו ההריסה.
5/12/08 23:15
2
.
6/12/08 01:17
 
והתקשורת שותקת
6/12/08 11:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל נאשם זכאי ליומו בבית המשפט. כדי שזכות זו תקום לו, נקבע הכלל ולפיו על השופט לפסוק בלא משוא פנים. דא-עקה, קיימת חזקה במשפט ולפיה השופט הוא מקצועי. ועל-כן, רק לעיתים נדירות בלבד יפסל שופט עקב חשש כבד למשוא פנים.
05/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בית המשפט העליון דחה (יום ה', 4.12.08) ערעור שהגישו עמיר מולנר ועצורים נוספים על החלטת בית המשפט המחוזי, שקבע כי יש להשאירם במעצר עד להשלמת הליכי החקירה של המשטרה. המערערים חשודים בקשירת קשר לביצוע פשע. בית המשפט העליון קבע כי התנאים למעצר עד תום החקירה אינם צריכים להיות כה נוקשים, מבחינת זכויות החשוד/נאשם, כמו התנאים למעצר עד תום ההליכים. די ב'חשד סביר' הקושר את החשוד לעבירה המיוחסת לו, ודי אפילו בראיות לא קבילות. קלטת אשר תיעדה את נוכחות החשודים בזירת האירוע, תוך שנראה מהקלטת כי הם משוחחים עם החשודים האחרים, הספיקה כדי לבסס חשש זה. טענת החשודים כי הם היו שם "במקרה" נדחתה מכל וכל.
05/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
המוסד לביטוח לאומי העסיק עובד במשך שנים רבות באמצעות חברות כוח אדם. בבית הדין האזורי, כמו גם בערעור, השאלה המרכזית שעמדה לדיון היא מיהו הגורם שהיה מעסיקו של העובד: האם היה זה המוסד אשר היה במעמד של משתמש בשרותי כוח אדם, האם הייתה זו המשיבה, חברת כוח האדם, או שמדובר במעסיקים במשותף. ביה"ד הארצי לעבודה קבע כי המוסד לביטוח לאומי הוא המעסיק
05/12/2008  |  עו"ד נטע רפנר-חי   |   פסיקה
לאחר חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, עידכנה הכנסת את כל החוקים הנוגעים למעצרים, חיפושים וכדומה, וזאת כדי להתאימם לרוח חוקי היסוד, ולפיהם, אין שוללים חירותו של אדם אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל ואשר נועד לתכלית ראויה. בעוד שבעבר, בכדי לעצור אדם עד תום ההליכים די היה בכך שמיוחסת לו עבירה חמורה, כיום חומרת העבירה אינה מהווה עילה למעצר עד תום ההליכים, אלא אך ורק מידת מסוכנותו של הנאשם.
04/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בית המשפט העליון דחה את ערעורו של יעקוב חדאד על החלטת לשכת עורכי הדין להשהותו מתפקידו לכשבע שנים מיום גמר ריצוי עונשו.
04/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il