|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

סידן מחלב ומוצריו

חזית נוספת בטיפול בעודף משקל ובהפחתת הסיכון למחלות כרוניות
04/09/2003  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  בשביל מה צריך ברזל
  עצות לתזונה נכונה בגיל המבוגר

סקר בריאות ותזונה שערך משרד הבריאות בישראל, הראה כי יותר ממחצית האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 64-25), מצויה בדרגות שונות של עודף משקל.

הסקר אף הראה כי כשליש מהנשים בישראל וכחמישית מהגברים, נמצאים בדיאטה מסיבה כלשהי, והרוב נמצאים בדיאטה במטרה להפחית משקל.

השמנה קשורה באופן הדוק לבריאות לקויה ולגורמי סיכון למחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, רמה גבוהה של כולסטרול בדם, אסתמה ודלקת פרקים (1).

עקב העלייה המתמדת בממדי ההשמנה קיימת חשיבות מרובה להדגשת סיכוניה החמורים לבריאות והדרכים להתמודדות אתה, כמו פעילות גופנית קבועה ובחירות מזון בריאות יותר.

צריכה מספקת של סידן חיונית בכל שלבי החיים, לצמצום איבוד עצם והסיכון לאוסטיאופורוזיס והיא עשויה אף למנוע יתר-לחץ-דם וסרטן המעי הגס.

על-אף שעובדות אלה ידועות היטב, נשים וגברים רבים, אינם צורכים את הכמות המומלצת של סידן, מאחר ואינם צורכים כמות מספקת של חלב ומוצריו. אחת הסיבות להימנעות מצריכת חלב היא האמונה כי מוצרי חלב "משמינים" (2).

המחקרים שיוצגו בכתבה זו, מראים כי הרחקת חלב ומוצריו מהתפריט, בתהליך של הפחתת משקל עלולה להיות מוטעית, עקב הראיות ההולכות ומצטברות להשפעתו של הסידן על הפחתת משקל הגוף ושומן הגוף.

תפקידו של הסידן בשמירה על שלמות העצם ידוע ומבוסס היטב אך מחקרים חדשים שנערכו בבני אדם מראים, כי צריכה גבוהה של סידן נמצאת ביחס הפוך למחלות הקשורות להשמנה כמו יתר-לחץ-דם, סוכרת וחוסר יכולת של הגוף לנצל את האינסולין שלו. כלומר, ככל שצריכת הסידן גבוהה יותר כך הסיכון למחלות אלה - קטן.

מחקרים נוספים מצביעים על יחס הפוך בין צריכת הסידן לבין משקל הגוף, הסיכון להשמנה וכמות השומן בגוף, בעיקר בנשים ובילדים.
החוקר האמריקני Zemel, מצא שהגדלת כמות הסידן מהמזון, מגבירה פירוק שומן, בתאי השומן בגוף. הקטנת צריכת הסידן גורמת להגדלת תאי השומן והגברת ייצור שומן בתאים אלה.

פעילותו המיטיבה של הסידן נצפתה לראשונה ב-1990, במהלך מחקר קליני שבדק את השפעת הסידן באפריקנים באמריקה אשר סבלו מיתר לחץ דם (3).

מחקרים רבים שנערכו מאז פורסם מחקר זה, הצביעו אף הם על תפקידו של הסידן בוויסות לחץ הדם. ההשלכות המעשיות אושרו במחקר הנקרא DASH - מחקר מקיף אשר מצא כי להגדלת צריכת מוצרי חלב דלי שומן, פירות וירקות הייתה השפעה משמעותית על הפחתת לחץ הדם (4).

ראיות הולכות ומצטברות מוכיחות כי תזונה עשירה בסידן שמקורו בחלב ומוצריו, בנוסף להשפעתה על הקטנת הסיכון ליתר-לחץ-דם ומחלות לב, עשויה למלא תפקיד חשוב במניעה ובטיפול בהשמנה.
מחקרים באוכלוסיות שונות ומחקרים קליניים, מצביעים על ההשפעות החיוביות של סידן ומוצרי חלב באוכלוסיות מגוונות.

חוקרים מאוניברסיטת Tennessee בארה"ב, בדקו את הקשר בין צריכת המזון של ילדים בגילאים שנתיים עד חמש שנים לבין הרכב גופם בגיל שש. החוקרים מצאו כי צריכה מתמשכת גבוהה יותר של סידן ומספר גדול יותר של מנות מקבוצת החלב, קשורים לכמות נמוכה יותר של שומן בגוף. הממצאים הובילו את החוקרים להמליץ על ביצוע מחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעות של צריכת סידן נמוכה על הרכב הגוף של פעוטות וילדים בתקופה הקודמת לתקופת בית הספר.

מחקרים במבוגרים, מראים אף הם השפעה חיובית של מוצרי חלב על משקל הגוף.

ניתוח נתונים ממחקר רחב היקף (NHANES III), הראה כי צריכת הסידן נמצאת ביחס הפוך לשומן הגוף הן בנשים והן בגברים. הסיכון להשמנה היה נמוך ב-84%, בנשים אשר צרכו את הכמות הגבוהה ביותר של סידן (6).

חוקרים מאוניברסיטת Purdue בארצות הברית, מצאו קשר בין הפחתת משקל לבין צריכת סידן, לאחר ניתוח נתוני מחקר שבדק השפעת פעילות גופנית על צפיפות העצם (7).

במחקר שעקב במהלך שנתיים אחר 54 נשים בגילים 18 עד 31, נמצא כי צריכה גבוהה יותר של סידן מפחיתה את הכמות הכוללת של שומן הגוף ואת העלייה האיטית במשקל בקבוצת גיל זו. הנשים שצרכו 1000 מיליגרם סידן ליום (כמות הסידן המומלצת ליום לקבוצה זו), הפחיתו בממוצע 2.25 ק"ג במהלך שנתיים, בעוד שהנשים שצרכו 700 מיליגרם סידן הפחיתו קילוגרם אחד בלבד, במהלך תקופה זו.

תוצאות אלה הושגו בנשים שצרכו פחות מ-1876 קלוריות ביום והחוקרים הציעו כי הגברת צריכת הסידן ומוצרי החלב משפרת את היעילות של דיאטות מוגבלות בקלוריות.

במחקר חדש שבדק את הקשר בין עיכול בלתי תקין של סוכר החלב - לקטוז לבין צריכת סידן בקרב נשים אמריקניות ממוצא אפריקני, לפני גיל המעבר, נצא כי צריכה נמוכה של סידן עקב בעיה של אי-סבילות ללקטוז, קשורה למדד מסת גוף גבוה יותר (8).

עיכול בלתי תקין של לקטוז, נובע מכמויות נמוכות של האנזים לקטאז, הנדרש לעיכול סוכר החלב. כאשר קיימת בעיה בעיכול סוכר החלב, ניתן לנקוט מספר צעדים (ראו המלצות בנספח מס' 1, לכתבה זו) ואין צורך להימנע מצריכת חלב ומוצריו.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת Creighton בארה"ב, פרסמה ניתוח נתונים של שישה מחקרי תצפית ושלושה מחקרים מבוקרים, אשר העריך את השפעת צריכת הסידן על משקל הגוף ושומן הגוף (9). ניתוח הנתונים מראה השפעה עקבית של צריכת סידן גבוהה יותר על הפחתת משקל הגוף - בעיקר באמצעות הפחתת מסת השומן - והקטנת העלייה במשקל לאחר גיל המעבר. על-פי סקירה זו, כל תוספת של 300 מיליגרם סידן קשורה להפחתה של קילוגרם שומן גוף בילדים ולהפחתה של 3-2.5 קילוגרם במבוגרים. החוקרים מציינים כי להגדלת צריכת הסידן בכמות הניתנת להשגה באמצעות שתי מנות חלב ליום, עשויה להיות השפעה על שכיחות ההשמנה.

מחקר שפורסם בכתב העת של ארגון הרפואה האמריקני - JAMA - מצא כי צריכה מרובה של מוצרי חלב עשויה להקטין את הסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב, בצעירים בעלי עודף משקל (10).

תסמונת העמידות לאינסולין היא מערך של ארבעה גורמי סיכון למחלות לב וסוכרת.

שניים מתוך ארבעה גורמי הסיכון-השמנה, רמה גבוהה של סוכר בדם, לחץ דם גבוה או רמה גבוהה של כולסטרול ושומנים בדם - מובילים לאבחנה של תסמונת זו.

באנשים הלוקים בתסמונת, האינסולין אינו מווסת את רמת הסוכר בדם בהתאם לתפקידו, רמת הסוכר בדם עולה והסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 גובר.

על-אף ההנחה כי הדיאטה משפיעה על תסמונת העמידות לאינסולין, ההשפעות הנבדלות של צריכת חלב ותוצרתו על התפתחות התסמונת, טרם נחקרו עד כה.

המחקר שנערך בראשותו של דר' Mark Pereira מבית החולים לילדים בבוסטון, בדק את הקשר בין צריכת חלב ותוצרתו לבין שכיחות תסמונת העמידות לאינסולין. השפעת החלב בודדה מהשפעתם של גורמים תזונתיים נוספים וגורמים הקשורים באורח החיים.

קבוצת החוקרים עקבה אחר קבוצה של 3157 בוגרים צעירים, לבנים ושחורים, גילאי 30-18, מארבעה אזורים עירוניים בארה"ב - מהשנים 1986-1985 עד 1996-1995.

החוקרים ניתחו את הרגלי האכילה ובדקו את המשקל ואת מצב בריאותם של הנבדקים.

במחקר זה נמצא, כי קיים יחס הפוך בין דפוסי אכילה המאופיינים בהגדלת צריכת מוצרי חלב, לבין תסמונת העמידות לאינסולין בקרב מבוגרים בעלי עודף משקל.

דפוסי אכילה אלה, עשויים להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם.

    המחקר החדש ביותר בתחום זה, בדק הן את הקשר בין צריכה יומית של סידן ומדדים של הרכב הגוף והן את הקשר בין צריכת סידן מהמזון לבין רמות הכולסטרול הכללי בדם ורמות הכולסטרול "הרע" ו"הטוב" (11). המחקר נערך על-ידי קבוצת חוקרים מקנדה ותוצאותיו מתפרסמות בגיליון חודש יולי של כתב העת האמריקני לתזונה רפואית - American Journal of clinical nutrition

במחקר זה, הנבדקים היו 470 גברים ונשים קנדים בני 20-65, אשר חולקו לשלוש קבוצות על-פי כמות הסידן בתפריט היומי שלהם: כמות סידן קטנה מ-600 מיליגרם ליום, כמות יומית הנמצאת בין 600 ל-1000 מיליגרם וכמות יומית הגבוהה מ-1000 מיליגרם. המשתתפים לא נטלו תוספי ויטמינים ומינרלים (תזכורת: כמות הסידן היומית, הנחוצה בגילים אלה היא 1000-1200 מיליגרם ב.מ).

במחקר זה נמצא כי הצריכה היומית של סידן נמצאת ביחס הפוך לרמת הכולסטרול הכללי ולרמת הכולסטרול "הרע".

תוצאות אלה נצפו הן בנשים והן בגברים.

בנוסף לכך, משקל הגוף, אחוז השומן בגוף, היקף המותניים וכמות השומן באזור הבטן, היו כולם גבוהים יותר בנשים שצרכו פחות מ-600 מיליגרם סידן ליום, לעומת נשים שצרכו יותר מ-600 מיליגרם סידן ליום.

החוקרים מסיקים, כי כמות הסידן בתפריט היומי קשורה להרכב הגוף, בעיקר בנשים המדווחות על צריכת סידן נמוכה. יותר מכך, הסוגים השונים של הכולסטרול ("הטוב", "הרע" והכללי) - הן בנשים והן בגברים - מושפעים באופן ברור מצריכה נמוכה של סידן.
הגדלת כמות הסידן מהמזון ובעקבותיה הפחתת הכולסטרול הכללי, הפחתת הכולסטרול "הרע" והגדלת הכולסטרול "הטוב" ביחס לכולסטרול הכללי בדם - עשויה לנבא סיכון נמוך יותר למחלת לב כלילית, לעומת צריכה נמוכה של סידן והשלכותיה על סוגי הכולסטרול השונים.

סיכום ומסקנות

עודף משקל והשמנה נובעים מחוסר איזון בין צריכת אנרגיה לבין הוצאת אנרגיה. יחד עם זאת, גורמים רבים תורשתיים וסביבתיים מעורבים בהתפתחותם.

בכתבה זו הוצגה האפשרות לוויסות המשקל באמצעות הגדלת צריכת הסידן.

הגדלת צריכת הסידן עשויה להפחית את משקל הגוף, בעיקר באמצעות הפחתת רקמת השומן.

חלב ומוצרי חלב כמו יוגורט, גבינה ומוצרי חלב נוספים דלי שומן וסוכר הם חלק מכל תכנית מאוזנת להפחתת משקל.

צריכת הכמות המומלצת של סידן (ראו נספח מס' 2), במסגרת רמת האנרגיה המתאימה עשויה להפחית את הסיכון לא רק לאוסטיאופורוזיס, יתר-לחץ-דם וסוגים מסוימים של סרטן אלא עשויה אף לסייע בויסות משקל הגוף.

לסידן שמקורו בחלב, קיימת השפעה גדולה יותר על צמצום המשקל וצבירת שומן ועידוד פירוק שומן. השפעה זו מיוחסת לחומרים פעילים נוספים בחלב הפועלים לחיזוק פעילותו של הסידן להפחתת רקמת השומן.

על-פי המחקרים שהוצגו בכתבה זו, צריכה גבוהה יותר של סידן עשויה לסייע גם בהפחתת הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע ולהגדיל את חלקו של הכולסטרול הטוב ביחס לסוגים אלה.

מקורות :

Mokdad AH, Ford ES, Bowman BA, Dietz WH, Vinicor F, Bales VS, Marks JS. 1.

Prevalence of obesity, diabetes, and obesity-related health risk factors, 2001.
JAMA. 2003 Jan 1;289(1):76-9.

Gulliver P, Horwath CC. 2.
Assessing women's perceived benefits, barriers, and stage of change for meeting milk product consumption recommendations.
J Am Diet Assoc. 2001 Nov;101(11):1354-7

Zemel MB, Zemel PC, Bryg RJ, Sowers JR. 3.
Dietary calcium induces regression of left ventricular hypertrophy in hypertensive non-insulin-dependent diabetic blacks.
Am J Hypertens. 1990 Jun;3(6 Pt 1):458-63.

Conlin PR, Chow D, Miller ER 3rd, Svetkey LP, Lin PH, Harsha DW, Moore TJ, Sacks FM, Appel LJ. 4.
The effect of dietary patterns on blood pressure control in hypertensive patients: results from the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) trial.
Am J Hypertens. 2000 Sep;13(9):949-55.

Carruth BR, Skinner JD. 5.
The role of dietary calcium and other nutrients in moderating body fat in preschool children.

Zemel MB, Shi H, Greer B, Dirienzo D, Zemel PC. 6.
Regulation of adiposity by dietary calcium.
FASEB J. 2000 Jun;14(9):1132-8.

Lin YC, Lyle RM, McCabe LD, McCabe GP, Weaver CM, Teegarden D. 7.
Dairy calcium is related to changes in body composition during a two-year exercise intervention in young women.
J Am Coll Nutr. 2000 Nov-Dec;19(6):754-60.

Buchowski MS, Semenya J, Johnson AO. 8.
Dietary calcium intake in lactose maldigesting intolerant and tolerant African-American women.
J Am Coll Nutr. 2002 Feb;21(1):47-54.
9.
Heaney RP, Davies KM, Barger-Lux MJ.
Calcium and weight: clinical studies.
J Am Coll Nutr. 2002 Apr;21(2):152S-155S. Review
10.
Pereira MA, Jacobs DR Jr, Van Horn L, Slattery ML, Kartashov AI, Ludwig DS.
Dairy consumption, obesity, and the insulin resistance syndrome in young adults: the CARDIA Study.
JAMA. 2002 Apr 24;287(16):2081-9.

Zemel MB. 11.
Mechanisms of dairy modulation of adiposity.

J Nutr. 2003 Jan;133(1):252S-256S. Review.
12.
Jacqmain M, Doucet E, Despres JP, Bouchard C, Tremblay A.
Calcium intake, body composition, and lipoprotein-lipid
concentrations in adults.

Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1448-52.

נספח 1

כיצד ניתן לשפר את הסבילות לסוכר החלב - לקטוז?

- ניתן להתאים את כמות מוצרי החלב למידת הפעילות היחסית של הלקטאז (האנזים המפרק את סוכר החלב).

- רצוי לצרוך את החלב עם מזונות נוספים. צריכת חלב ומוצריו במסגרת ארוחה או בצירוף למזונות מוצקים, מאיטה את התרוקנות הקיבה ואת מעבר הלקטוז למעי הגס, ומאפשרת זמן ארוך יותר לפירוקו. חלב המכיל אחוזי שומן גבוהים יותר, עדיף מבחינה זו על חלב דל-שומן, עקב האטת התרוקנות הקיבה.

- חיידקים חיים, המשמשים בייצור היוגורט, מפרישים לקטאז ומסיבה זו, יחד עם מרקמו החצי מוצק, היוגורט עדיף על חלב נוזלי.

-רוב הגבינות הקשות, מכילות כמויות קטנות של לקטוז עקב תהליך ההבשלה שהן עוברות ותכולת המוצקים שלהן. גבינת קוטג' מכילה כמות נמוכה יותר של לקטוז לעומת גבינה לבנה רכה.

- אנשים אשר אינם מעכלים גם כמויות קטנות של לקטוז, יכולים לצרוך חלב מופחת-לקטוז או לחילופין להשתמש בטבליות לקטאז בזמן צריכת חלב ומוצריו.

טבליות אלה וחלב מופחת-לקטוז אינם נחוצים, בדרך כלל, לאנשים הצורכים כמות לקטוז הנמצאת בכוס חלב אחת (10 גרם) או פחות. אמצעים אלה עשויים להועיל לצורכים כמויות גבוהות מאלה בבת-אחת. לכן, רצוי לצרוך את הכמות המומלצת של חלב ומוצריו (4-3 מנות) במנות קטנות יותר, מהלך היום.

לאנשים הצורכים דיאטה ללא לקטוז, מומלץ להיוועץ בדיאטנית לצורך תכנון תפריט הכולל את כל רכיבי התזונה ומניעת מחסורים תזונתיים.

נספח 2

טבלה: כמות סידן מומלצת לצריכה יומית
(האקדמיה הלאומית למדעים - ארה"ב)

קבוצת גיל (שנים) כמות סידן מומלצת (מיליגרם ליום)
1-3 - 500
4-8 - 800
9-18 - 1,300
19-50 - 1,000
מעל גיל 50 - 1,200


הערת הכותבת: חלב ומוצרי חלב כמו סוגים שונים של יוגורט, גבינות לבנות וצהובות מכילים סידן הנספג באופן יעיל ביותר בגוף. מזונות נוספים המכילים סידן הם ירקות עלים-ירוקים כמו ברוקולי וסוגים שונים של כרוב. ירקות אלה הם מקור פחות טוב לסידן, לעומת חלב ומוצריו: אמנם תכולת הסידן שלהם גבוהה באופן יחסי לתכולת הסידן בירקות אחרים אך הם מכילים חומרים נוספים כמו סיבים וחומצה אוקסאלית המפריעים לספיגת הסידן.

מקורות נוספים לסידן הם דגי סלמון משומרים וסרדינים המשומרים עם האדרות; שקדים, אגוזי ברזיל, קטניות מיובשות ופירות מיובשים אך קשה מאוד להשיג את כמות הסידן המומלצת ליום, באמצעות מזונות אלה).

מידע נוסף בנושא תזונה מופיע באתר מועצת החלב באינטרנט:
www.milk.org.il.

תאריך:  04/09/2003   |   עודכן:  21/12/2003
בתיה מוסקוביץ', דיאטנית קלינית M.Sc
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה עתה סיימה ועדת אור את עבודתה והגישה את מסקנותיה, אשר לא צריכות להפתיע אף אחד.
03/09/2003  |  עו"ד יוסי פוקס  |   מאמרים
מייד אחרי כל רצח של אשה בידי בן-זוגה מועלית מחדש סוגיית המקלט לנשים מוכות ומתעורר שוב הוויכוח מדוע לקפח את חופש התנועה של קורבנות האלימות ולפגוע בפרנסתם, במקום לכלוא את הגבר האלים מאחורי סורג ובריח. עם כל החשיבות של מתן הגנה לקורבן הפוטנציאלי, רבים וטובים חשים שאין זה הכיוון הנכון, או העיקרי, או המוסרי, לטיפול בבעיה, ושהפתרון האמיתי הוא הגבלת החופש של הגורם המאיים.
03/09/2003  |  דר' רון בריימן  |   מאמרים
אשר יגורתי בא. כבר עם מינוי ועדת החקירה לפני שלוש שנים על-ידי ברק ראש הממשלה דאז, כתבתי ואמרתי שלידתה של הוועדה בחטא של "התחנפות" לציבור הערבי ערב הבחירות ותוצאותיה יהיו פירות באושים.
03/09/2003  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בימים הקרובים, אמור להחליט ראש הממשלה אריאל שרון, בנושא הענקת מענק על סך 100 מליון ש"ח לחברת קוקה-קולה, כסיוע להעברת מפעל קוקה-קולה מבני-ברק לאשקלון.
03/09/2003  |  עומר כרמון  |   מאמרים
אכן, מתמיה עד כלות, נטול כל יכולת הבנה מצד כל אדם סביר, הוא הפער המביך בין ממצאי הוועדה להמלצותיה: מחד, אנשי המשטרה המרשימים את הוועדה בחוש האחריות שלהם ושיעור קומתם בעמידה בפרץ - הנאמנות והמחוייבות העמוקה לתפקיד ההצלה וההגנה, השמירה על שלום הציבור והמדינה; ומניעה, בפעולה הנחרצת והמדוייקת, מניעה, שנייה לפני השעה ה-12:00, של פרוץ שפיכות דמים טרגית המתלקחת כאש בין שני הלאומים החיים בארץ הזאת.
02/09/2003  |  מיכאל שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il