|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

חוק הריכוזיות - גם בתקשורת האלקטרונית?

ח"כים בוועדת הכספים דורשים לכלול בחוק הריכוזיות את כל גופי התקשורת "עקב השפעתם הרבה" יו"ר הוועדה: "לחייב כלי תקשורת בגילוי נאות ומלא של המממנים"
14/10/2013  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות    כנסת 19
"למנוע מצב שבו גורם אחד צובר עוצמה רבה מדי"

ח"כים בוועדת הכספים העלו (ב', 14.10.13) דרישה להחיל את חוק הריכוזיות גם על גופי תקשורת אלקטרוניים, שאינם נכללים עד עכשיו בתוספת להצעת החוק, המגדירה את הגופים עליהם הוא חל.

את הדרישה להחלת החוק על גופי התקשורת האלקטרוניים העלה בתחילה ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) שאמר ש"גם כלי התקשורת האלקטרוניים צריכים להיכלל בחוק. נכון לעכשיו, רק העיתונות הכתובה כלולה בו בעוד עתידם הפוליטי של רוב מקבלי ההחלטות, נבחרי הציבור, תלוי יותר מכל בכלי התקשורת האלקטרוניים".

את הדברים אמר רוזנטל נוכח מהות הפרק של הקצאת משאבים בחוק, שמטרתו למנוע ריכוזיות משקית, כלומר למנוע מצב שבו גורם אחד צובר עוצמה רבה מדי ועשוי להפעיל לחצים על מקבלי ההחלטות והרגולטורים, מה שעשוי לפגוע בתחרותיות ובכלל, בטובת המשק והצרכנים.

המשנה ליועץ המשפטי ממשלה, אבי ליכט, הסביר מדוע נעדרים כלי התקשורת האלקטרוניים מן החוק ואמר כי "לא הייתה כל כוונה של מישהו להוציא אותם אל מחוץ לחוק. לא היו לחצים בעניין. בעוד לגבי התקשורת האלקטרונית קיימת רגולציה וניתנים רישיונות וזיכיונות, לגבי זו הכתובה לא הייתה כל רגולציה ועל-כן הם הוכנסו לחוק. ניתן להכניס את כלי התקשורת האלקטרוניים לחוק, זה נתון בידי חברי הכנסת".

יחד עם זאת ציין ליכט כי "יש לשקול היטב אם להרחיב את כללי החוק גם על התקשורת האלקטרונית, כי אם גורמים שונים ייצאו מהענף, ייתכן שלא יהיה מי שישקיע בהם ובסוף דווקא הגיוון בענף ייפגע. פעלנו ליצירת איזונים והאיזון כאן מאוד עדין. ניתן להחמיר בקלות, השאלה מה התוצאות שאנו רוצים לקבל".

ח"כ רוזנטל עמד על דרישתו להכליל גם את גופי התקשורת האלקטרוניים בחוק "עקב האפשרות שמי שמחזיק בכלי תקשורת רב עוצמה כזה גם יחזיק בגוף ריאלי משמעותי, תוך שביכולתו להפעיל לחצים רבים על מקבלי ההחלטות. לא ייתכן שהחוק יטפל רק בגורמים קטנים וחלשים".

מתנגדים לרגולטור נוסף

מעבר לעיסוק בכלי התקשורת, חברי הוועדה חיוו את דעתם על העקרונות של פרק הקצאת המשאבים. רוב הח"כים הביעו התנגדות להוספת רגולטור נוסף האחראי על בחינת שיקולי ריכוזיות וטענו שיש להשאיר את הסמכות בעניין בידי הממונה על ההגבלים העסקיים. עוד דרשו חברי הכנסת לברר האם נוסח הפרק המוצע לא יכביד את הנטל הביורוקרטי ויסרבל את תפקוד המשק.

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הביע חשש שבעקבות הודעה לגופים ריכוזיים, כי לא יוכלו להתמודד במכרזים שונים, הללו יפנו לבג". והדבר יעכב תהליכים שונים לתקופות ממושכות. לדבריו, ייתכן גם מצב שלאחר אישור החוק, יימנע מגורמים מרכזיים בענפים מסוימים להתמודד במכרזים, חרף העובדה שקיומם באותם ענפים מיטיב עם המשק והצרכנים. סלומינסקי דרש לבחון את תנאי המכרזים של החשבת הכללית באוצר, כך שלא יהיו קשים מדי וימנעו ממילא מגורמים קטנים להתמודד במכרזים.

"בעקבות היות החוק בגדר ניסוי וחסר תקדים בעולם, יש לקבוע נקודת זמן, למשל בעוד שנתיים, שבה החוק ייבחן, האם השיג את מטרותיו ותרם לתחרותיות, תוך שמירה על האפקטיביות של המשק", אמר סלומינסקי בסיכום.

ליכט ציין בהקשר זה כי "בעניין גופי התקשורת וכן בכלל על שיקולי הריכוזיות, בניסוח החוק שקדנו על יצירת כר פעולה לרגולטור ברגע שמחליט על-פי שיקולי ריכוזיות. קבענו פרמטרים מאוד ברורים, כך שמי שהוא גוף ריכוזי, לרגולטור יש את מלוא הסמכות לא לאפשר לו להשתלט על משאבים. הרישיון מהמדינה נותן אינדיקציה אם מדובר בתחום מספיק משמעותי, כך שיש לגיטימציה להתערב. אנחנו מתעסקים בדברים הגדולים. הקריטריונים מאוד ברורים ונוקשים. כמובן שיש אלמנט של שיקול דעת, כך שלמשל במקרה שפסילת גורם מסוים עקב שיקולי ריכוזיות דווקא הפגיעה בענף מסוים תהיה גדולה, אזי יש את האפשרות לרגולטור לשקול אם להתיר לו להתמודד על הקצאת משאב באותו תחום. בעניינים אלו לא הולכים לבג"ץ אלא לבתי דין מנהליים. מצד אחד מקטינים את מספר השחקנים הפוטנציאלים במכרז נתון אך מצד שני, מפחיתים את רמת הריכוזיות במשק".

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, בעניין החשש מנטל ביורוקרטי: "הכל התחיל מזה שאיתרנו כשלים וזה מצדיק הכבדה מסוימת. המטרה למזער את ההכבדה, אך עדיין יש הצדקה להכבדה רגולטורית מסוימת. כמובן הכל תוך שמירה על איזונים. מטרת החוק היא להפחית את כוח המיקוח של גורמים ריכוזיים מול משרדי הממשלה, מול קובעי המדיניות ומול המחוקק. זה ריכוזיות משקית. בנוסף אליה, יש את הריכוזיות הענפית, שזה כוח המיקוח מול הצרכן. השיקולים שייבחנו ייקחו בחשבון את שני סוגי הריכוזיות".

סגן החשבת הכללית, יריב נחמה, השיב ליו"ר הוועדה סלומינסקי ואמר, ש"אנחנו פועלים על-פי שני תנאים בהוצאת מכרזים: תנאי סף פיננסיים - לוודא שהקבלן הזוכה יוכל להביא את המימון וכן תנאי סף מקצועיים - היכולת והניסיון לבצע את הפרויקט. לעיתים נדרש ניסיון בתחום הספציפי. המטרה, לוודא שמיזמים או פרויקטים יצאו אל הפועל בצורה מיטבית".

תאריך:  14/10/2013   |   עודכן:  14/10/2013
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק הריכוזיות - גם בתקשורת האלקטרונית?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
"חששתי לומר את האמת. עשיתי טעות ואני שמחה שהייתה לי הזדמנות לתקן אותה השבוע". כך הסבירה (שבת, 12.10.13) ראש האופוזיציה ויושב-ראש מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' את השקר שלה מלפני הבחירות ולפיו מעולם לא עישנה סמים קלים. היא דיברה במשדר "שישבת" בגלי צה"ל.
12/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, החלה (יום ד', 9.10.13) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להסדרת פעילות חברות דירוג האשראי. לפי ההצעה, החוק יסדיר את פעילותן של חברות הדירוג ויכפיפן לפיקוח של רשות ניירות ערך.
09/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אומרת כי היא, בניגוד לשר יאיר לפיד שאינו מוכן להודות בכך, השתמשה בצעירותה בסמים.
09/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
אתמול (יום ג', 8.10.13) התכנסה הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2014 לישיבתה הראשונה. הוועדה תייעץ לממשלה, בנושא קביעת סדר העדיפויות בנוגע לתוספת תרופות וטכנולוגיות רפואיות, לסל השירותים בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי וזאת במסגרת התקציב שנקבע.
09/10/2013  |  יפעת גדות  |   חדשות
ח"כ אראל מרגלית הגיש הבוקר (ד') בכנסת את "חוק היוצרים החדש" אשר מציע לראשונה להסדיר את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים ברשת אל מול מנועי החיפוש. לפי הצעת החוק, יוקם מנגנון תמלוגים מיוחד אשר נעשה בו שימוש בחוק עידוד התרבות והיצירה בישראל בעבר.
09/10/2013  |  הלל קורן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il