האפליה שהנהיג
משרד התחבורה מאז שנות התשעים בין תעריפי הנסיעה בקווי אוטובוס שהופרטו לתעריפים באלה שלא, והעצימה בשנות האלפיים עם פתיחתם של קווי הפרדה ("מהדרין"), עתידה בקרוב להסתיים.
חברת הכנסת ציפי חוטובלי, סגנית השר לבטיחות בדרכים, הודיעה מעל בימת הכנסת (יום ד', 7.11.13) כי החל באמצע 2014 יונהגו תעריפים זהים ושוויוניים בין יעדים דומים. כיום ישנו פער מחירים בחלק לא מבוטל מן הקווים, המעניק מחיר מוזל יותר לקווים שמרבית הנוסעים בהם משתייכים לאוכלוסיה החרדית.
חוטובלי מסרה את הדברים במענה לשאילתה דחופה, שהגישה חברת הכנסת
עדי קול (יש עתיד), ששאלה מדוע עיוות התעריפים ההיסטורי לא תוקן. חוטובלי הדגישה כי מימוש מלא של רפורמת תעריפי הנסיעה תלוי גם במשרד האוצר, וביקשה מקול לפנות ליושב-ראש מפלגתה, שר האוצר
יאיר לפיד, כדי לוודא שהתקציב לעניין אכן יגיע.
"מאחר שאין בינינו ניגוד אינטרסים - אנחנו לא מצדיקים או מגבים את העניין של הפערים בתעריפים. אני חושבת שבסופו של יום אנחנו נמצא את עצמנו במציאות הציבורית הדרושה והראויה שבה לא יהיה פער בין תעריף חרדי לתעריף שאינו חרדי", אמרה חוטובלי ולמעשה הודתה בדרך אגב כי משרד התחבורה מכשיר הפעלת קווים לחרדים בלבד.
חבר הכנסת
אברהם מיכאלי (שס) טען במליאה כי יש מקום לקווים לציבור הדתי משום שהם משתלמים כלכלית, לנוכח הביקוש הגבוה להם בציבור החרדי. סגנית השר העמידה אותו על טעותו וציינה כי מאחר שלמדינה יש ערכים מסוימים שהם חשובים, הערך הכלכלי הוא נכון, אבל ערך השוויון צריך לגבור על הערך הכלכלי.
חוטובלי: "הרעיון שתושב שאינו חרדי ייסע באותו תעריף כמו תושב חרדי הוא רעיון נכון... גם אם כרגע היו שיקולים כלכליים סביב זה בסופו של דבר אנחנו צריכים להגיע למציאות החברתית המתוקנת שבה אזרחים אחרים לא נפגעים מזה שהם לא מגיעים מציבור שיודע להתארגן או מציבור שנוסע בהמוניו. התחבורה הציבורית היא של הציבור כולו ולא רק של מי שיכול להתארגן".
ח"כ קול לא הסתפקה בכך ואחרי הדיון אמרה שעל השוואת התעריפים להיעשות כבר כעת: "השוואת המחירים בין קווי המהדרין לקווים אחרים וממילא הפסקת אפליית הציבור החילוני אינה גוררת כל עלות תקציבית, ואין הצדקה לדחייתה עד ליישומה המלא של הרפורמה, המתעכבת ממילא. הציבור מאס בהתכסות החוזרת ונשנית בתירוצי 'רפורמה ארוכת טווח". יש צורך אקוטי בצעדים ממשיים, בפועל-כאן ועכשיו - לטובת הציבור", דברי קול.
בדוח מבקר המדינה האחרון נמתחה ביקורת על משרד התחבורה ונאמר כי עליו לטפל בנושא התעריפים ולרכזו תחת קורת גג אחד שתנהיג מערכת מחירים שלמה, אחידה ושוויונית. יצוין כי נושא הפער במחירים הונח בפני בית המשפט, אך טרם הגיע לכלל הכרעה.