|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

תם הדיון על גורל השליטה באי.די.בי

השופט דוחה את פרסום ההחלטה למועד אחר

בן-משה: "אני בעל השליטה היחיד באקסטרה; מסכים לשקיפות מלאה" עו"ד כספי: "החברה שלו רשומה באיי הבתולה - שיוכיח בעלות" חגי אולמן: דירקטוריון אי.די.בי אחזקות נגוע באינטרסים של דנקנר
15/12/2013  |   globes globes   |   חדשות   |   אי.די.בי. - המשבר   |   תגובות
מאת: אפרת פרץ  |    |  גלובס  |  תגובות    אי.די.בי. - המשבר
בן משה בבית המשפט [צילום: תמר מצפי, גלובס]

השופט אורנשטיין. הסדר חוב מהגדולים [צילום: תמר מצפי]

שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, דוחה את ההכרעה בעניין בגורל השליטה בקונצרן אי.די.בי, אחד מהסדרי החוב הגדולים (כ-2 מיליארד שקל) והמתוקשרים שידע שוק ההון המקומי, כזה שסיפק ב-15 חודשים האחרונים שהוא מתנהל לא מעט דרמות וספינים שלא היו מביישים אף טלנובלה. בתום דיון שהתקיים הבוקר (א') החליט אורנשטיין שלא להחליט היום בעניין, אלא לקבוע דיון נוסף בו יפרסם את הכרעתו.

הדיון החל בסביבות השעה 9:00 ומוטי בן משה, בעל השליטה בקבוצת אקסטה הולדינג שמתומדד על רכישת השליטה, עלה לדוכן למסור עדות באשר למקורותיו הכספיים. בן משה נשאל אם הוא בעל השליטה באקסטרה, וענה: "אני בעל השליטה היחיד, לא מחזיק בשליטה עבור מישהו אחר ויש לי אסמכתאות למה שאני אומר".

השופט אורנשטיין שאל את בן משה מדוע בהצעה שלו ושל אלשטיין הם הסתייגו מחובת הגילוי, והאם הוא מסכים שחובת הגילוי תהיה מלאה ללא הקשר של הדין ולמועד - בן משה הסכים. "האם תסכים כבר עתה לגילוי ולשקיפות מלאה?" בן משה: "מסכים".

עורכי הדין של בן משה טוענים כי הגישו לביהמ"ש מידע על מקורותיו של בן משה אתמול ב-23:00. בתגובה אמר אורנשטיין כי לא ראה עדיין מסמכים אלה. "ציידתם את ביהמ"ש דרך המומחה במכתב של עו"ד, אך לא הייתה בדיקה מצדי", אמר השופט.

הצדדים בתיק אי.די.בי מציגים עמדותיהם בפני השופט אורנשטיין. ראשון פתח עו"ד קנולר המייצג את אלשטיין, ואמר כי "המצביע הנוגע ביותר בהצבעות שנערכו הוא בנק קרדיט סוויס, הוא נתן הלוואה של 14 מיליון דולר לטומהוק והאינטרס שלו הוא כי השליטה תישאר בידי דנקנר. מי שכופה לכאורה את ההסדר אינו ביהמ"ש אלא הנושים, יש כאן הצעה שבעיני הנושים היא הנכונה יותר (הכוונה להצעת אלשטיין בן משה - א׳ פ׳) וביהמ"ש מבקש לאשר הצעה זו. בעינינו החברה לא שמה אלטרנטיבה, אלא יש פה הצעה שהגישו גורמים פרטיים וביניהם דנקנר".

עו"ד רענן קליר המייצג את בן משה: "יש בידי תצהיר ומכתב לגבי מיהו בעל השליטה. אין הסכמי שליטה, שכן בן משה הוא בעל השליטה היחידי".

השופט: "ומה לגבי עניין הגילוי?". קליר השיב: "ביהמ"ש קיבל את התשובה האולטימטיבית, התשובה שלנו לא מותנת בהיקף הגילוי שהתבקש אליו בן משה ע"י רשות ני"ע והמומחה איל גבאי. אין שחר לטענה כי בפני הנושים עמד מידע לא נכון. הצעת אלשטיין-בן משה נותנת ודאות לנושים, בעוד שהצעת גרנובסקי-דנקנר נותנת פתרונות מעורפלים לגבי חוק הריכוזיות בטענה כי תעשה פעולות בעתיד על-מנת לקפל קומות בפירמידה".

עו"ד בכר ענה מטעם אי.די.בי: "הצעת החברה הייתה עדיפה בכל פרמטר כלכלי ובהליך נטול פגמים היא זו שהייתה צריכה להתקבל. מדובר פה בהליך חסר תקדים".

השופט: "אתם חושבים שהחברה סולבנטית? אם אין הסדר יש אפשרות לחברה להמשיך ולהתקיים?"

בכר: "עדיין ישנם שני מסלולים, פירוק או הסדר".

השופט: "האם החברה מסוגלת לשלם 2 מיליארד שקל?"

בכר: "אם תמכור נכסיה ייתכן שתוכל להחזיר את החוב".

השופט התעקש: "תהיה פה תספורת, הרי זה ברור, גם במקרה של הצעת אלשטיין בן משה. נניח שבפירוק יקבלו הנושים 100 שקל או בהסדר 150 שקל, אז מה עדיף? למה אתם מתעקשים לנסות פירוק?"

בכר לא ענה בנושא והמשיך בהצגת עמדת החברה. "ההצבעות התנהלו בלוח זמנים, קצר. החברה התנהלה באופן תקין".

השופט: "מה אתה אומר על הטענה של הצד השני כי זו לא הצעה של חברה אלא של משקיעים ביניהם נמנה בעל השליטה, ולכן אין לתת להצעה זו עדיפות".

בכר: "זו הצעה שנידונה ע"י הדירקטוריון וועדת הביקורת ואושרה. ההתעקשות של החברה היא זו שהעלתה את ההחזר כיום לנושים מ-20 אג' ל-70 אג' כעת".

לדברי עו"ד בכר, "אלשטיין ובן משה לא הציגו בפני הנושים בעת ההצבעות, מידע מספק לגבי יכולתם לעמוד בסכום של מיליארד שקל להשקעה באי.די.בי, זאת כאשר הם נתנו התחייבות אישית להצעת רכש של מניות אי.די.בי פתוח. דוח ברלב שהצגנו קובע כי על-פי המידע הציבורי של אקסרה הולדינג אי-אפשר להציג סכום כזה גדול, בוודאי שלא מתוך רווחי אקסטרה".

הוא הוסיף, כי "אם מנטרלים את קול קרדיט סוויס, צריך לנטרל גם את קולו של בנק לאומי (שנמנע בסבוב הראשון ותמך בהצעת אלשטיין בן משה בסבוב השני - א׳ פ׳). בכל מקרה היינו מגיעים לסבב שני של הצבעות. בנוסף, לטעמנו ישנם קולות צולבים שהצביעו בעד הצעת אלשטיין ובן משה ומחזיקים באגח אי.די.בי פתוח. סביר להניח שהם עשו זאת בשל כוונתם להזרים הון לפתוח. בעבר הנאמנים פסלו כל מי שהיה בניגוד עניינים".

השופט אורנשטיין הגיב ואמר, כי "זה היה בעבר, היום המצב שונה, מצבה של אי.די.בי פתוח טוב יותר משהיה לפני מספר חודשים".

בכר התייחס גם לחוק הריכוזיות שעשוי להשפיע על התוצאות. "בסבוב הקודם הצעת החברה עמדה לזכות ובסבוב הזה בדקה ה-90 עולה המכתב של המשנה ליועץ המשפטי שמשנה את התמונה", לדבריו.

אולמן: דירקטוריון אי.די.בי אחזקות נגוע באינטרסים של דנקנר

עו"ד כספי המייצג את אי.די.בי התייחס גם הוא לחוק הריכוזיות: "יש לי הרגשה שגורמים שצריכים לעסוק בנושא הריכוזיות זורקים את הכדור לביהמ"ש ואני לא אוהב את זה. מטריד אותי למה בן משה ביקש בתחילה שלא לעשות גילוי מלא ועל כך לא קיבלתי תשובה".

כספי הוסיף עוד כי "אני יודע שלא מעט בעלי עסקים רושמים את החברה שלהם באיי הבתולה כפי שעשה בן משה, אבל כשבאים לרכוש חברה ציבורית צריך להראות מי הוא בעל המניות".

חגי אולמן, המשקיף המיוחד מטעם ביהמ"ש, תקף את התנהלות דירקטוריון אי.די.בי אחזקות תחת שליטת דנקנר: "דירקטוריון אי.די.בי פתוח פועל באופן תקין ולא נגוע. עסקת מיזוג כור-דסק"ש ומכירת כלל לגורמים חיצוניים שלא בתוך החברה, הם עדות לכך. לגבי דירקטוריון אי.די.בי אחזקות אני לא יכול לומר את אותם הדברים; הצעת החברה עזרה לנושים ולראיה גם ההצעות המקבילות תפחו ועלו דבר שהשיא עבורם ערך. אבל דירקטוריון אחזקות לא התכנס לאחר הגשת ההצעה של אלשטיין ובן משה ולא נוהל דיון באיזה מקרים להעדיף כל אחת משתי ההצעות. מצופה מהדירקטוריון לבחון עצמו בכל רגע נתון, הוא היה צריך לבחון את הצעת אלשטיין-בן משה. לכן אי-אפשר שלא לשאול האם דירקטוריון אי.די.בי אחזקות נגוע באינטרסים של בעל השליטה.

"לגבי מקורות ההון של בן משה - זו שאלה שלא נדונה בדירקטוריון והיא לא עלתה גם לגבי גרנובסקי. היה ברור שסוגיית חוק הריכוזיות מהותית ביותר עבור הנושים. מבחינת המחוקק מדובר באירוע עתידי, כלומר האם ההצעות ישימות לעתיד ועל זה היו צרכים הנושים להכריע. המשקיעים מקבוצת גרנובסקי דנקנר לא הגיעו לאסיפה וזה גרם לחוסר נוחות בקרב הנושים בסחף גובר באפשרות לטפל בהסדרת קיפול השכבות בחברה. למומחה ולמשקיף הוגש מסמך סודי שהוצג בפני הנשים הוא לא זה שהוצג בפני המומחים של ביהמ"ש. אני הרגשתי שנושא הריכוזיות לא הוסבר דיו וזה מה שגרם לסחף של המצביעים שהצביעו בסופו של יום לאלשטיין ובן משה".

ההצגה הכי טובה בעיר

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יעביר אורנשטיין את השליטה מידיו של נוחי דנקנר לידי מי שנבחרו על-ידי נושי אי.די.בי ברוב מוחץ להיות בעלי הבית החדשים - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, דבר שיאלץ את דנקנר להתמודד מול הבנקים הנושים בקונצרן, להם הוא חייב כ-900 מיליון שקל (בעיקר בחברות הפרטיות גנדן וטומהוק באמצעותן הוא שולט באי.די.בי). עם זאת ההערכות הן כי דנקנר לא ירים ידיים ובמידת הצורך יערער על תוצאות ההחלטה לביהמ"ש העליון.

כמו דיונים קודמים באולמו של אורנשטיין בתיק אי.די.בי, גם הפעם זו ההצגה הכי טובה בעיר, כאשר בזה אחר זה נכנסים לביהמ"ש כל השחקנים המעורבים בסאגה: דנקנר מלווה באנשיו הקרובים וסוללת עורכי הדין המרשימה שלו בראשות עו"ד רם כספי, מנגד יושבים מספר ספסלים ממנו אלשטיין ובן משה יחד עם עורכי הדין מטעמם, הנאמנים ונציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות וכמובן המומחים מטעם ביהמ"ש - איל גבאי וחגי אולמן.

נציין כי השניים האחרונים קיבלו בסוף השבוע את המלצת נאמני האג"ח לאורנשטיין, למנותם לבעלי התפקיד מטעם ביהמ"ש אשר ישמשו כנאמנים להוצאתו של הסדר החוב לפועל, זאת בטענה כי הם עדיפים על כל מינוי אחר בשל היכרותם את החברה מכורח תפקידם. במילים אחרות, גבאי ואולמן עוד עתידים ליהנות מהשכר שיספק להם הסדר החוב הנוכחי, שכן הוצאתו לפועל תארך לפחות מספר חודשים.

הסיכוי האחרון של דנקנר - תעלומת מוטי בן משה

למרות ההערכות המוקדמות על סוף עידן דנקנר באי.די.בי, בקבוצה שמוביל דנקנר יחד עם אלכסנדר גרנובסקי, תולים את הסיכויים האחרונים למהפך בתוצאות בית המשפט, בספקות באשר ליכולותיהם הכספיות של אלשטיין ובן משה, ובעיקר לגבי זהותו של איש העסקים בן משה - עד לפני חודשים מעטים דמות אנונימית לחלוטין עבור שוק ההון המקומי.

היום כאמור בן משה משיב למספר שאלות שיציג בפניו אורנשטיין, וזאת בעקבות החלטת השופט בשבוע שעבר לזמנו לדיון בנושא מקורות כספיו.

מאי.די.בי נמסר בתגובה לכך כי " כלל הציבור בישראל מצפה ממוטי בן משה להגיע לבית המשפט הבוקר ולתת, זו הפעם הראשונה מאז הצעתו לרכישת אי.די.בי, גילוי נאות ומלא למקורות כספו, אשר אינו ידוע עד עתה."

נזכיר כי אי.די.בי - שלמעשה פועלת בתקופה האחרונה בשמה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, צירפה בבקשתה לאורנשטיין בנושא, דוח שערך עבורה רו"ח יהודה ברלב, שקבע כי "ישנו ערפול מכוון מצדו של בן משה במקורות הכספיים, השליטה והבעלות בקבוצת אקסטרה הולדינג".

השופט אורנשטיין נמצא כעת בין הפטיש לסדן. חששו העיקרי אינו האם יכול בן משה לעמוד בהצעת ההשקעה - שכן בן משה, יחד עם אלשטיין, הפקיד כבר את מרבית הסכום לרכישת אי.די.בי בנאמנות (כ-980 מיליון שקל). מדובר בחשש כי בהמשך יתברר שמקור הונו של בן משה בעייתי בדרך כזו או אחרת.

מנגד, שעון החול של אי.די.בי פתוח, החברה הבת של אי.די.בי אחזקות, לא עוצר, והחשש של השופט הוא שבשל דחיית ההכרעה, גם היא תיכנס לחדלות פירעון, ותביא לקריסת הסדר החוב שהושג באי.די.בי אחזקות.

כמו-כן, כפי שהיטיב להדגיש בעבר, עומד לנגד עיניו רצונם העז של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות לסיים את הסדר החוב בו החלו לפני 15 חודשים.

תיק אי.די.בי הוא התיק הגדול והמורכב ביותר שעמו התמודד אורנשטיין, וזאת עוד עם תחילת דרכו כיורשה של "מלכת הפירוקים", השופטת ורדה אלשיך, שפרשה לאחרונה מכס המשפט.

לאור זאת ההערכות הן כי אורנשטיין עשוי לדחות את גורל ההכרעה של העברת השליטה באי.די.בי בכמה ימים נוספים, וזאת כדי לפתור את תעלומת בן משה, ולהסיר את העננה שמעל הסדר החוב באי.די.בי.
פר"ק 11478-06-13, אי.די.בי אחזקות / פרוטוקול
פרוטוקול דיון בנושא אי.די.בי, 15.12.13: האם לאשר את החלטת אסיפות הנושים ולמכור את אי.די.בי למוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין

תאריך:  15/12/2013   |   עודכן:  15/12/2013
אפרת פרץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופט דוחה את פרסום ההחלטה למועד אחר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבץ חלובה
15/12/13 11:17
2
שבץ חלובה
15/12/13 13:53
3
חשדנית
15/12/13 20:21
פורום: אי.די.בי. - המשבר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אי.די.בי. - המשבר
"תעמולה (לעתים נעשה שימוש במונח הלועזי פרופגנדה) היא צורת תקשורת, בה נעשית הפצה מחושבת של רעיונות בקרב ציבור רחב, במטרה להשפיע על התנהגותו או עמדותיו". כך, בתמצית, מוגדרת תעמולה מגמתית, פרופגנדה, הנערכת כדי להשיג מטרות נלוזות. וכך, נראה, פועלת בימים אלה המכונה המשומנת של בן-משה&דה-מרקר, במטרה לשכנע את השופט איתן אורנשטיין למסור את השליטה בקבוצת אי.די.בי. לידי קבוצת בן-משה-אלשטיין.
14/12/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
האם קיים תרחיש שבו יאחד נוחי דנקנר כוחות עם אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה בגרעין השליטה באי.די.בי? מדובר בתרחיש שאולי נראה לרבים בלתי הגיוני, בשל האמוציות הקיימות כיום בין הצדדים, על-רקע המאבק ביניהם, אך אין הוא נעדר כל היגיון. למעשה, איחוד שתי הקבוצות המתחרות על רכישת השליטה בקונצרן עשוי להוות מענה לחסרונות של כל אחת מהן, ובו-זמנית לפתור לביהמ"ש את הסוגיה שבה ייאלץ להכריע בסופו של יום.
13/12/2013  |  אפרת פרץ  |   חדשות
ביום ראשון הקרוב צפוי שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, להכריע לגבי גורל השליטה בקונצרן אי.די.בי. אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, התרחיש הסביר הוא כי השופט יקבל את עמדת נושי הקונצרן, אשר בחרו בהצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, על פני הצעתה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר.
13/12/2013  |  אפרת פרץ  |   חדשות
תנועת אומ"ץ פנתה (יום ה', 12.12.13) לעו"ד פול לנדס, יו"ר הרשות למניעת הלבנת הון, בבקשה כי יורה על בדיקה לאלתר של המקורות הכספיים של מוטי בן משה, שהגיש הצעה משותפת עם אדוארדו אלשטיין למתווה הסדר החוב בחברת אי.די.בי. אחזקות ולרכישת השליטה בחברה.
12/12/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
נוחי דנקנר ואלכסנדר גרונובסקי מבקשים (יום ד', 11.12.13) מבית המשפט המחוזי בתל אביב שלא לאשר את הצעתם של מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין לרכישת השליטה באי.די.בי, למרות שהצעה זו זכתה ברוב באסיפות הנושים.
11/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il