|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

העליון: בית המשפט לא יכתיב חוזה עבור הצדדים לעסקה

השופטת אסתר חיות: שופט אינו יכול לכפות את הגיונו האובייקטיבי על העסקה שהצדדים כרתו יש לפצות את המוכרים על הפרת החוזה
23/12/2008  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות

בית המשפט לא יכתיב חוזה לצדדים לעסקה, ומקום בו החוזה ברור, בית המשפט יחתור לפירוש אומד דעתם של הצדדים, ולא יכתוב חוזה חדש עבורם. כך קבעה (יום א', 21.12.08) שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות. אל דעתה הצטרף השופט יורם דנצינגר.

בפרשה המדוברת פנו מוכרי דירה בגבעתיים בתביעה לבית המשפט המחוזי וזאת במטרה לקבל פיצוי על הפרת החוזה. ומעשה שהיה כך היה: בשנת 1979 רכשו המוכרים דירה מקבלן. בדירה היו אמורות להיות ארבעה יחידות דיור. הקבלן בנה ללא ידיעת המוכרים דירת חדר נוספת בקומת הקרקע. רק כאשר נכנסו דיירים חדשים לדירת החדר (הרוכשים) הבינו המוכרים כי הקבלן בנה את אותה דירה נוספת מתחת לאפם.

היות והקבלן הסתבך בחובות והפך חדל פרעון, לא היה ניתן לבוא עימו בדברים. על כן כרתו המוכרים (אשר רכשו את הבנין מן הקבלן) הסכם עם הדיירים שנכנסו לדירת החדר (ורכשו דירה נוספת בבניין) ולפיו מקום בו ימכרו הדיירים את דירת החדר, ימכרו אותה אך ורק ביחד עם הדירה הנוספת. בנוסף, כל מי שאי פעם ירכוש את דירת החדר מחויב להתחייבות זו אשר עוגנה בהערת אזהרה על הבניין, וזאת לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין.

בחלוף שלושה עשורים בקירוב נפטרה אשת הרוכש, והוא חפץ למכור את דירת החדר. הוא סבר שמכיוון שהמוכרים כבר עזבו את הבניין, אין עוד תוקף לתנייה ולפיה עליו למכור את דירת החדר ביחד עם הדירה הנוספת בבנין, וכך עשה. מכאן באה תביעתם המוכרים (אשר כאמור) עזבו את הבניין.

כאמור, החוזה המקורי בין הצדדים אסר על הרוכשים למכור את דירת החדר לבדה. האם ניתן לאכוף על הרוכשים את מכירת הדירה בצוותא חדא עם הדירה הנוספת, לאחר שהמוכרים כבר עזבו את הבניין ולכאורה חסרי אינטרס במתרחש בו? לדעת השופט אשר גרוניס התשובה היא בשלילה, שכן הגיון הדברים מלמד כי היה למוכרים אינטרס למיעוט דיירים בבניין כל עוד התגוררו בו, ואינטרס זה פג עם עוזבם את הבניין. הפרשנות שהעניק השופט גרוניס לתניה החוזית הייתה פרשנות של הגיון, פרשנות סבירה.

למעשה השופט גרוניס, כמייצג את 'מה שסביר' שם עצמו בנעלי הצדדים לעסקה, והכתיב לתוך החוזה שלהם תניה אשר נראתה בעיניו כשופט הגיונית.

על כך ביקרה אותו חברתו להרכב, השופטת השופטת אסתר חיות, בקובעה כי השופט אינו יכול לכפות את הגיונו על הצדדים בחוזה, וכי יש לאתר את אומד דעתם הסובייקטיבי של הצדדים, גם אם זה קשה. השופטת חיות מצאה כי מלשון החוזה עולה כי המוכרים עיגנו בחוזה המכירה תניה שתשכון 'לעולמי עד' בחוזה ולפיה אין למכור את דירת החדר- אלא ביחד עם הדירה הנוספת, מה שמלמד כי למוכרים יש אינטרס כי הדירות לא תמכרנה לחוד גם לאחר שעזבו את הבניין בעצמם. על כן יש לפצותם על מכירת הדירות לחוד.

עובדות המקרה

ביום 26.5.78 רכשו המשיבים 2-1 (אברהם פלדה וגילה פלדה) מחברת שעשוע חברה להשקעות בע"מ (להלן - הקבלן) את זכויות החכירה של דירה בבניין שהיה אמור להיבנות בגבעתיים. על פי המצג שהציג בפניהם הקבלן, אמור היה הבניין להכיל ארבע יחידות דיור בלבד. קומת הקרקע של הבניין אמורה הייתה לפי התוכנית להיות מפולשת ולשמש כשטח משותף. בניית הבניין הושלמה בשנת 1979. בניגוד למצג המובטח ולתוכניות הבנייה המאושרות, בנה הקבלן דירת חדר נוספת בקומת הקרקע (להלן - דירת החדר). לשאלתם של המשיבים, אשר תמהו על פעולות הבנייה בקומת הקרקע, הסביר הקבלן כי הוא בונה מחסנים והם הניחו שמדובר במחסנים שישמשו את כל דיירי הבניין. המערער 1 ואשתו המנוחה רכשו מהקבלן, לאחר השלמת הבנייה, שתי דירות: את דירת החדר ודירה נוספת בבניין. הדירות אינן מחוברות ואין כל קשר פיזי ביניהן. כאשר נכנסו המערער והמנוחה לגור בבניין הבינו המשיבים כי בקומת הקרקע נבנתה דירה נוספת. המשיבים פנו לעיריה ולאחר זמן מה נמסר להם כי הוצא צו הריסה לדירת החדר. בינתיים נקלע הקבלן להליכי חדלות פירעון ועל כן לא היה טעם לנקוט נגדו הליכים כלשהם. בשלב מסוים הסכימה העירייה לוותר על ביצוע צו ההריסה אם כל הדיירים יסכימו לחריגות הבנייה. בנוסף להליכים מול העיריה, התנגדו המשיבים לרישום דירת החדר על שם המערער והמנוחה כחלק מרישום הבניין כבית משותף. בסופו של דבר הסכימו הצדדים לפשרה שהוצעה על ידי עורך דינו של הקבלן, אשר טיפל בנושא רישום הבניין כבית משותף. ביום 17.11.94 חתמו המערער והמנוחה על התחייבות שלא להעביר את דירת החדר לאחר, אלא ביחד עם הדירה הנוספת. התחייבות זו נרשמה כהערת אזהרה לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין.


המשיבים, מצידם, הסירו את התנגדותם ודירת החדר נרשמה על שם המערער והמנוחה. במרשם המקרקעין נרשמה הערת אזהרה לזכות המשיבים וילדיהם (המשיבים 4-3) לפיה אין לבצע עסקה בשתי הדירות ללא הסכמה מראש. יוער, כי שאר הדיירים בבניין רכשו את דירותיהם לאחר שדירת החדר נבנתה וככל הידוע הם לא התנגדו לרישומה על שם המערער והמנוחה.

בעקבות פטירתה של המנוחה ביום 12.1.01, החליט המערער לעבור לדיור מוגן ועל כן ביקשו המערערים למכור את הדירה הנוספת ולהותיר בידיהם את דירת החדר. ביום 4.12.02 פנתה באת כוחו של המערער אל המשיבים בדרישה כי יסכימו לביטול הערת האזהרה. המשיבים סירבו לבטל את הערת האזהרה ללא קבלת פיצוי. לטענתם, ההתחייבות עליה חתמו המערער והמנוחה נועדה להבטיח כי יקבלו פיצוי על ירידת הערך של דירתם, אשר נגרמה עקב בנייתה של דירת החדר על השטח המשותף. נוכח סירובם של המשיבים, הגישו המערערים לבית המשפט המחוזי תובענה על דרך המרצת פתיחה בה עתרו כי יוצהר שהערת האזהרה בטלה.

דומה כי אילו העובדות התמצו בתיאור שהובא עד כה, לא יכול היה להיות ספק כי אין עילה לביטולה של הערת האזהרה. אולם קיימת עובדה נוספת שיש בה, כדי לשנות באופן טוטלי את התייחסותנו למקרה. מסתבר כי המשיבים מכרו את דירתם בשנת 1999 והם וילדיהם אינם מתגוררים עוד בבניין. ביום 19.7.06 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי, אשר דחה את התובענה. במישור העובדתי, נתן בית המשפט אמון בעדותו של המשיב 1 ואימץ את גירסתו בנקודות מסוימות שהיו שנויות במחלוקת. בית המשפט דחה את טענות המערערים כי ההתחייבות עליה חתמו והערת האזהרה לא היו תקפות מלכתחילה. עוד דחה בית המשפט טענות לחוסר תום לב ולשיהוי מצד המשיבים. לגופו של עניין קבע בית המשפט, כי אין מקום לקרוא לתוך ההתחייבות תניה מכללא לפיה תוקפה יפוג אם המשיבים יעזבו את הבניין. ההתחייבות שלא למכור את הדירות בנפרד נועדה, לשיטת בית המשפט, לדחות את המועד בו יפוצו המשיבים על בניית דירת החדר על השטח המשותף. על כן טעמה של ההתחייבות עומד גם לאחר שהמשיבים מכרו את דירתם.

טענות הצדדים

השאלה היחידה הראויה לדיון היא האם ההתחייבות עומדת בתוקפה גם לאחר שהמשיבים מכרו את דירתם ולמעשה אין להם עוד כל זכות בבניין. לטענת המערערים, ההתחייבות נועדה להגן על איכות הדיור של המשיבים, וזאת על ידי כך שיובטח כי בבניין יתגוררו ארבע משפחות ולא חמש. מרגע שעזבו המשיבים את הבניין בטל האינטרס שלהם במספר המשפחות המתגוררות בבניין ועל כן אין עוד טעם בהותרת ההתחייבות והערת האזהרה על כנן. המשיבים טוענים, לעומת זאת, כי תכליתה של ההתחייבות אשר גובתה בהערת אזהרה הייתה להבטיח כי הם יקבלו פיצוי כספי על הפגיעה שספגו בשל כך שדירת החדר נבנתה על השטח המשותף.

קביעות בית המשפט

השופט אשר גרוניס

  • האינטרס המוגן של המוכרים הוא לא להתגורר בבניין בן 5 משפחות ותו לא - דין הערעור להתקבל. האינטרס היחידי שההתחייבות באה להגן עליו מנקודת מבטם של המשיבים היה כי בכל עת יהיו בבניין אך ארבע משפחות, הגם שבבניין יש חמש יחידות דיור. ניתן אכן להבין שבעלים של יחידת דיור בבית משותף יהא מעוניין בכך שמספר המשפחות בבניין יהיה קטן. האינטרס האמור אף מודגש ביתר שאת על יסוד הקביעה בהתחייבות כי היא תחייב אף את מי שירכוש את שתי היחידות מן המערער ואשתו. כלומר, אילו מכרו המערער ואשתו את שתי יחידות הדיור למשפחה אחת, אותה משפחה הייתה אמורה להיות קשורה באותה התחייבות. מהו ההיגיון שלמשיבים תינתן זכות וטו על מכירה אף לאחר שהם עצמם מכרו את דירתם?! ברור, כי המשמעות של הערת האזהרה היא שהמערערים יצטרכו לשלם למשיבים על-מנת שאלה יסכימו למכירה. או אז ורק אז ניתן יהיה למכור את הדירות בנפרד.

  • המוכרים אינם יכולים לסחוט את הקונים לאחר שעזבו את הדירה - משהם מכרו את דירתם ועזבו את הבניין אין עוד כל תכלית להתחייבות. בוודאי שאין ליתן עוד בידי המשיבים זכות וטו, שלא לומר להציבם בעמדת סחיטה. שהרי יש לזכור, המשמעות של הכרה בתוקפה של ההתחייבות לאחר שהמשיבים עזבו את הבניין היא שהם יוכלו לדרוש תמורה כספית עבור הסכמתם למכירה נפרדת של שתי היחידות על-ידי המערערים. דעתי היא שלאור מטרתה של ההתחייבות כאמור, אין כל צידוק לפרש את ההתחייבות כחלה אף לאחר שהמשיבים מכרו את דירתם ואינם מתגוררים עוד בבניין.

השופטת אסתר חיות

  • כללי פרשנות החוזה - בבואנו לפרש חוזה או כל התחייבות משפטית אחרת אנו מצווים ככל הניתן להתחקות אחר אומד דעתם הסובייקטיבי של הצדדים שערכו את המסמך ואחר "המטרות, היעדים, האינטרסים, והתוכנית אשר הצדדים ביקשו במשותף להגשים. על אומד דעת זה ניתן ללמוד מלשון החוזה וכן מן הנסיבות החיצוניות האופפות אותו. אם אין אפשרות להתחקות אחר אומד דעתם הסובייקטיבי המשותף של הצדדים, על בית המשפט לפרש את החוזה לפי אמות מידה אובייקטיביות, דהיינו, "על-פי המטרות, האינטרסים, והתכליות שחוזה מהסוג או מהטיפוס של החוזה שנכרת נועד להגשים...", ובהתאם "לאותה תכלית המשרתת את העיסקה שכרתו הצדדים ואשר צדדים סבירים העומדים בנעליהם של הצדדים לחוזה הנוכחי מבקשים היו להשיג". חשוב להדגיש כי התכלית האובייקטיבית שניתן לייחס לחוזה כאמור, לעולם תיסוג מפני תכליתו הסובייקטיבית וגם אם קשה היא המלאכה לאיתור אומד דעתם הסובייקטיבי המשותף של הצדדים, על בית המשפט למצות מלאכה זו בטרם יפרש את החוזה על-פי אמות מידה אובייקטיביות. על בית המשפט להישמר ככל הניתן מלקרוא לתוך החוזה תניות חדשות תוך כדי התהליך הפרשני. אין לכתוב עבור הצדדים חוזה חדש שהם מעולם לא כרתו ושאליו מעולם לא התכוונו.

  • אומד דעת הצדדים במקרה הנדון - פרשנותו של השופט גרוניס היא סבירה, אמנם, אך היא קוראת לתוך החוזה תנאי שלא נכתב בו. מלשון הערת האזהרה, אשר מחייבת את הרוכשים, במידה וימכרו את דירת החדר שלהם, למוכרה יחד עם הדירה הנוספת, ולהטיל חיוב זה על כל המוכרים העתידיים לדורי דורות, ניתן להקיש כי עסקינן בהתחייבות אשר אינה מוגבלת בזמן. זאת ועוד: נסיבות גיבוש ההתחייבות כפי שהעיד עליהן המשיב 1 תומכות במובהק במסקנה כי בנוסף לרצון למנוע את הגדלת מספר הדיירים בבניין נועדה ההתחייבות לשקף גם מרכיב של פיצוי עבור הגריעה מזכויות המשיבים 2-1 במקרקעין, גריעה שנגרמה כתוצאה מהקמת היחידה הנוספת.

השופט יורם דנציגר

  • מדוע נדרשת פרשנות במקרה הנדון - על-פי לשונה של ההתחייבות האמורה, התחייבו המערערים שלא להעביר את זכויותיהם בדירות האמורות בנפרד ללא הסכמת המשיבים – הא ותו לא. ואולם, משנמנעו הצדדים להבהיר אם התחייבות זו תעמוד בתוקפה אף אם לא יתגוררו המשיבים בבניין בו נמצאות הדירות, הרי שבנסיבות המקרה שלפנינו, אין מנוס מלהתחקות אחר אומד דעתם הסובייקטיבי המשותף של הצדדים שערכו את כתב ההתחייבות בשאלה זו.

  • מהו אומד דעתם הסובייקטיבי של הצדדים? - בדיקה זו מעלה כי תכלית ההתחייבות הייתה להעניק למשיבים את הזכאות למעין "פיצוי נדחה" תמורת הסרת התנגדותם לרישום הדירה הנוספת (היחידה החמישית) כיחידה נפרדת על שם המערערים, פיצוי אשר ישולם להם בעתיד, תמורת הסכמתם למכירה של דירות המערערים בנפרד. תכלית זו עולה מעדותו של המשיב 1, אשר לא נסתרה על-ידי המערערים.

תוצאת ההליך

דין הערעור להדחות. החלטת בית המשפט המחוזי ולפיה החוזה יפורש כך שלקונים מגיע פיצוי על מכירת הדירות בנפרד, גם לאחר שעזבו את הדירה, תעמוד על כנה.

פרטי ההליך

- בפני השופטים אשר גרוניס, אסתר חיות, ויורם דנצינגר
- בשם המערערים (הרוכשים): עו"ד מאיר כסיף
- בשם המשיבים (המוכרים): עו"ד ליאור דובדבני

- ע"א 8239/06 זאב אברון נ' אברהם פלדה (ניתן ביום 21.12.08).
תאריך:  23/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון: בית המשפט לא יכתיב חוזה עבור הצדדים לעסקה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החונטה לא ישנה
24/12/08 10:49
 
אזרח ישר
24/12/08 16:17
2
ע. סובול
24/12/08 11:03
3
$$$$$$$$$$$$$$$$$
24/12/08 12:54
4
נפגע הוספת סעיף
24/12/08 19:21
5
תקדין
27/12/08 22:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בקשה לאיחוד משפחות תידחה על הסף כל עוד לא עברה תחילה דרך הרשות הפלשתינית. כך קבע (יום ג', 23.12.08) שופט בית המשפט העליון, יורם דנצינגר, בעתירה שהגיש פלשתיני תושב ארה"ב לאיחוד משפחות עם אשתו השוהה באיו"ש.
23/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
כאשר שופט פוסל את עצמו מלדון בתיק בשל קרבה ממשית לעורך הדין המופיע בפניו, יש ליתן משקל יתר לתחושתו האישית, ואין לכפות עליו לדון בתיק. כך קבעה (יום ה, 18.12.08) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בערעור על בקשת פסלות שנדונה בפניה.
22/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
לאור ההשלכות הקשות של הגדרת ממזרות על כבודו של הקטין שיוגדר כך, יש לצמצם ככל האפשר את הקביעה ולפיה פלוני הוא ממזר. כך קבע (יום א', 21.12.08) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטין, בבקשת התנגדות לבדיקת אבהות אשר הגישה אמו של קטין.
22/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
הגם שהנאשם הוגדר כחולה סכיזופרניה, הוא לא הצליח להוכיח במאזן ההסתברויות כי רצח את אשתו מתוך אי שפיות, ללא יכולת, לכאורה, לשלוט במעשיו. כך קבעה (22.12.08) שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות, בערעור שהגיש הנאשם על חומרת העונש שנגזר עליו.
22/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"מסוכנותו של הנאשם אינה מוטלת בספק. חפירת מנהרות בין מצרים לבין עזה במשך שבע שנים ברציפות והברחת נשק דרכן, מסכנת את שלומו של הציבור הישראלי". כך קבע (יום ב', 22.12.08) שופט בית המשפט העליון, יורם דנצינגר, בבקשה שהגישה המדינה להארכת מעצרו של הנאשם ב 90 יום או עד גמר משפטו.
22/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il