|
פרופ' בן שחר [צילום: פרופ' בן שחר]
|
|
|
|
|
פרופ' גרשון בן-שחר, מהחוקרים המובילים בעולם בהערכה חינוכית, נכנס לתפקידו כיו"ר הוועד המנהל של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו). בן-שחר מחליף בתפקידו את פרופ' ישראל גלעד שכיהן עד לאחרונה בתפקיד זה.
גרשון בן-שחר נולד בירושלים בשנת 1942. עם סיום שירותו הצבאי בנח"ל למד תואר ראשון בפסיכולוגיה וסטטיסטיקה באוניברסיטה העברית. גם את תאריו המתקדמים בפסיכולוגיה השלים באוניברסיטה העברית. בשנת 1970, לאחר שסיים את לימודי המוסמך התבקש להקים את יחידת הבחינות בפקולטה למדעי החברה במטרה לבנות מערכת מבחנים אוביקטיבית וכן מערך מיון לקבלת סטודנטים בפקולטה למדעי החברה.
מערכת המבחנים, שכונתה לימים "המבחן הפסיכומטרי", הפכה תוך זמן קצר למערכת אוניברסיטאית והיוותה את התשתית להקמת המרכז הארצי למבחנים ולהערכה. במקביל, השלים בן-שחר את לימודי הדוקטורט בפסיכופיזיולוגיה תוך התקדמות בחקר תגובות אוריינטציה (תגובות התנהגותיות ופיזיולוגיות לשינויים בסביבה או לגירויים חדשים ומפתיעים וכן לגירויים בעלי משמעות מיוחדת בעבור הפרט) וכן באבחון מידע באמצעות תגובות פיזיולוגיות.
לאחר סיום הדוקטורט בשנת 1975 בילה שנה בלימודי פוסט-דוקטורט באוניברסיטת נורתווסטרן שבארה"ב, שם התמחה במחקר הערכה. בשנת 1976 התקבל כמרצה למחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית.
בן-שחר המשיך את מחקריו הן בתחום הפסיכופיזיולוגי הן בתחום המדידה החינוכית והפסיכולוגית. המחקר הפסיכופיזיולוגי הוביל, בין היתר, למסקנה שהשיטה שמבחן הפוליגרף (שאמור להיות יישום של עקרונות פסיכופיזיולוגיים) מבוסס עליה היא שיטה נעדרת כל תוקף מדעי. בסדרת מאמרים וחוות דעה מקצועיות הסביר בן-שחר כי יש להחליף את השיטה הקיימת המיועדת לאבחון שקרים בשיטה המיועדת לאבחון מידע שהיא בעלת תוקף מדעי. מאמצים אלו השפיעו על הפסילה של בדיקת הפוליגרף כראיה קבילה בהליכי שיפוט פלילי בישראל.
מחקריו על תגובות אוריינטציה ואבחון פסיכופיזיולוגי פורסמו בכתבי העת המובילים בתחום וכן בשני ספרים. בן-שחר הוא בין החוקרים המובילים בעולם כיום בנושא אבחון מידע באמצעות תגובות פיזיולוגיות.
במקביל לעבודתו המדעית, כיהן בן-שחר במספר תפקידים ניהוליים: ראש החוג לפסיכולוגיה, דיקן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית, פרו-רקטור של האוניברסיטה העברית וכן, בשנים 2003-2008 היה נשיא האוניברסיטה הפתוחה. באוניברסיטה הפתוחה יישם את תפיסת עולמו הדוגלת הן בקיום מערכת של השכלה גבוהה סלקטיבית הן בקיום גופים שיאפשרו נגישות להשכלה גבוהה לכל מי שמבקש אותה, תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה. בשנת 2011 זכה גרשון בן-שחר בפרס אמ"ת בפסיכולוגיה.