|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הלחימה בעזה - התפתחויות אפשריות ומתארי סיום

יש שני מנגנונים אפשריים להשגת המטרות. הראשון הוא חתירה להסכם/הבנות עם החמאס על הפסקת אש חדשה בתנאים החדשים באמצעות מתווכים מהעולם הערבי ומחוצה לו שיכולים לדבר עם שני הצדדים המנגנון השני הוא הפסקת אש חד-צדדית של שני הצדדים (למשל בעקבות החלטה של מועצת הביטחון) בתנאים בהם ברור לחמאס מה המחיר של חריגה מתנאי הפסקת האש, וזאת בלא כל הסכם או הבנות פורמאליות
30/12/2008  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות

ישראל פתחה ב-27 בדצמבר 2008 פתחה ישראל במתקפה נרחבת על הנכסים הצבאיים והשלטוניים של החמאס ברצועת עזה בתגובה על החלטת החמאס לא להמשיך את הפסקת האש ולהרחיב את היקף ההתקפות על ישובים אזרחיים ישראלים. למרות הערכות רבות גם בתקשורת על אפשרות לפעולה צבאית החמאס הופתע מבחינת עיתוי הפעולה הישראלית והיקפה הרחב. בשלב הראשון של הלחימה נגרמו לצד הפלשתיני אבדות רבות - כ-300 הרוגים ו-600 פצועים - לצד נזק נרחב למתקנים, מפקדות ומחסני נשק. החמאס הגיב באש רקטות ומרגמות לעבר ישובים ישראלים. היקף הירי, בשלב ראשון לפחות, היה קטן מהצפוי, כנראה בשל ההלם שנגרם לארגון, בשל נזקים ממשיים שנגרמו ליכולות השיגור וכן בשל פעולות מוצלחות ליירוט חוליות ירי.

מהצהרות ההנהגה הישראלית עולה כי יעדי הפעולה הם: "להביא לשיפור המציאות הביטחונית של תושבי דרום הארץ" בלשונו של ראש הממשלה אולמרט ו"לשנות את המצב מיסודו ולפעול לכך שלא יהיו ירי ופעולות אחרות מהרצועה" בלשונו של שר הביטחון ברק. לא הוצגו יעדים רחבים יותר כמו הפלת שלטון החמאס או כבוש רצועת עזה. נובע מכך, כי דרך הפעולה שנבחרה היא גביית מחיר מהחמאס והחלשת כוחו על-מנת ליצור מאזן הרתעה חדש בין ישראל והחמאס בהנחה שחמאס יזהר יותר בייזום פעולות נגד ישראל כשיבין שהמחיר שישלם הוא גבוה מאוד ויכולתו להתמודד עם התגובות הישראליות מוגבלת מאוד. המשמעות היא שבסופו של דבר ישראל חותרת להפסקת אש חדשה, יציבה וממושכת עם חמאס מוחלש ובתנאים שישקפו את השינוי במאזן הכוחות. בין התנאים האלו איסור על פעולת חמאס בקרבת הגבול עם ישראל והגבלה ככל האפשר של הברחות נשק לתוך רצועת עזה.

ארגון החמאס יעשה כמידת יכולתו למנוע את התוצאה הזאת. נראה כי המטרה הבסיסית שלו גם היא הפסקת אש חדשה אבל בתנאים הנוחים לארגון, שפירושם ללא הגבלות על יכולתו לפעול בשטח רצועת עזה ובגבול עם מצרים וכן מעברים למצרים וישראל הפתוחים בצורה סדירה. הכלי העיקרי העומד לרשות החמאס הוא יכולתו להמשיך ולהציק לישראל. לזאת יש להוסיף גם את המשקל הגבוה מאוד שיש בתפיסה הבסיסית של החמאס לצורך לגבות מחיר כבד מישראל על כל פגיעה בהם ואת רגשות הנקמה הנובעים מהמספר הגבוה מאוד של אבדות פלשתיניות ובתוכם שיעור גבוה של נפגעים מתוך החמאס.

המרכיב העיקרי בתגובת החמאס הוא יכולתו להמשיך ולשגר רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים ובטווחים ארוכים ככל האפשר כדי לשבש את שגרת החיים של חלק גדול ככל האפשר מאזרחי ישראל. אולם הבעיה המרכזית של החמאס היא שצה"ל השכיל בפעולותיו לפגוע בחלק משמעותי מיכולותיו וגם לדכא במידה לא מבוטלת את יכולתו להפעיל את הכוח שנותר ברשותו. לכן סביר שהחמאס ינסה לשקם את יכולתו להפעיל את כוחותיו בעיקר על-ידי מציאת פתרונות שיחשפו אותו פחות ליכולות המניעה של צה"ל (מזג האוויר יכול לסייע לו בכך, אם תנאי הראות יורעו) ובמקביל ינסה להפעיל אמצעים אחרים לפגוע בישראל. האמצעי הראשון שינסה הארגון להפעיל (גם לפי ההצהרות שלהם), הוא מחבלים מתאבדים שיחדרו לישראל מיהודה ושומרון. שאלה מרכזית היא עד כמה תשתית הטרור של החמאס ביהודה ושומרון, שנפגעה קשות מפעולות הסיכול של גורמי הביטחון אליהם הצטרפו גם פעולות נגד של הרשות הפלשתינית, מסוגלת ליזום מבצעי התאבדות בהיקף משמעותי ולהתגבר על פעולות המניעה נגדה. אולם, ברור כי המוטיבציה להוציא לפועל מבצעים כאלו חזקה מאוד. הארגון גם יכול לנסות ולהפתיע את צה"ל על-ידי פעולות התאבדות ומבצעי חטיפה שיחצו את הגדר ויצאו משטח רצועת עזה. אין להוציא מכלל אפשרות גם חריגה של הארגון לתחומים בהם לא עסק עד כה כמו ביצוע פיגוע דרמטי בחו"ל, ויימצאו גורמים שיסייעו לו בכך כמו חיזבאללה ואירן.

הבעיה המרכזית של ישראל היא, כרגיל במצבים האלו, למצוא אסטרטגיית יציאה, כלומר כיצד יוצרים מצב שבו הישגי המערכה הצבאית יתורגמו לתוצאות הרצויות. לאסטרטגיה זאת השלכות על משך המערכה והצעדים הנוספים שיינקטו במסגרתה, ובתוכם שאלה מרכזית והיא האם יהיה צורך גם במהלכים צבאיים קרקעיים. הסכנה המרכזית היא שישראל תיסחף, גם בעקבות הצלחת המהלכים הצבאיים הראשונים, לתפיסה שיש צורך להביא לחיסול פיזי של יכולת החמאס והארגונים האחרים להטריד באש את הישובים הישראלים מתוך הרצועה. אין דרך לעשות זאת באש מרחוק וגם כבוש חלקי של רצועת עזה לא ישיג מטרה זאת. הסיבה לכך היא שטווחי הרקטות, המרחק הקצר של הישובים מהרצועה ומימדיה הגיאוגרפיים הצרים של הרצועה יוצרים מצב שבו על-מנת למנוע לחלוטין אש על הישובים יש לכבוש את כל שטח הרצועה ולנקותה מהאלמנטים החמושים. המחירים של מבצע כזה ובתוכם המחיר המדיני והכלכלי של כבוש מחדש של עזה ונטילת האחריות עליה, וגם המחירים הישירים של לחימה כזאת, הם גבוהים ולכן האינטרס של ישראל הוא להימנע מכך.

גם אם ישראל תימנע מקביעת יעד כזה, עדיין קיימת סכנה שהמהלך הצבאי יוארך ללא צורך מתוך מחשבה שהאש מרחוק ומהלכים קרקעיים מוגבלים יספקו פתרון יעיל שינטרל את האש הפלשתינית כמעט לחלוטין. אין משמעות הדבר שלא יהיה צורך במהלכים קרקעיים מסוימים כדי להמחיש לחמאס ביתר שאת את המחירים שהוא משלם ולפגוע באלמנטים שלו שנפגעו פחות במהלכים עד כה, והכוונה היא בעיקר לגורמי פיגועים כמו כוחות עז א-דין אל קסאם.

על בסיס התבטאויות ההנהגה הישראלית, הרושם הוא שזו מבינה את הניתוח הזה. היא אומנם מכינה את הצבור למערכה ארוכה כלקח מהמלחמה בלבנון בה יצרו צפיות מוגזמות אצל הצבור אבל די ברור נוכח המטרות המוגבלות שהציבה שהיא תעדיף לסיים את הלחימה במועד המוקדם ביותר בו יושגו מטרות מוגבלות אלו.

יש שני מנגנונים אפשריים להשגת המטרות. הראשון הוא חתירה להסכם/הבנות עם החמאס על הפסקת אש חדשה בתנאים החדשים באמצעות מתווכים מהעולם הערבי ומחוצה לו שיכולים לדבר עם שני הצדדים. למנגנון זה כמה חסרונות. האחד - הקושי של החמאס למסד פורמאלית הפסקת אש בתנאים גרועים יותר מהפסקת האש הקודמת; השני - החשש הישראלי שהסכמים כאלה נותנים לגיטימציה לחמאס. על החיסרון הראשון אפשר להתגבר על-ידי כך שההסכם ימסד גם את פתיחת המעברים אולי לא באופן מלא כדרישת החמאס אבל באופן שיענה יותר לצורכי האוכלוסיה. הבעיה היא שהוספת מרכיב זה תחזק עוד יותר את הלגיטימציה לחמאס. לעומת זאת היתרון של הסכם/הבנות הוא היכולת ליצור הפסקת אש יותר יציבה שבה ברור מה מותר ומה אסור ואולי אף היכולת להקים מנגנון לפיקוח וטיפול בבעיות הקשורות להפסקת האש כמו קבוצת הפיקוח (The Monitoring Group) שפעלה בדרום לבנון אחרי מבצע "ענבי זעם" (1996).

המנגנון השני הוא הפסקת אש חד-צדדית של שני הצדדים (למשל בעקבות החלטה של מועצת הביטחון) בתנאים בהם ברור לחמאס מה המחיר של חריגה מתנאי הפסקת האש, וזאת בלא כל הסכם או הבנות פורמאליות. הפסקת אש כזאת היא פחות יציבה בשל האפשרות לאינטרפרטציה שונה של הצדדים לגבי המותר והאסור והעדר כל מנגנון לטיפול בבעיות.

בכל דרך שתבחר, יש צורך לאתר את גורמי התיווך שיאפשרו בחינה של האופציות השונות וסיום הלחימה באופן שיממש את היעדים האסטרטגיים של ישראל במערכה זו בסנכרון עם המהלכים הצבאיים המשרתים את היעדים האלו.

תאריך:  30/12/2008   |   עודכן:  30/12/2008
שלמה ברום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלחימה בעזה - התפתחויות אפשריות ומתארי סיום
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רוכשים נאוטילוס
30/12/08 18:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
והיה בשנת 2008 לספירה, ושב עם ישראל אל הארץ הקדושה לאחר 2000 שנות גולה, וניער מעליו אבק הדרכים, דם ויזע, ושכח את חכמתו ושכח את תפארת בניו, ויעשקו אחים זה את זה, וישנאו אחים זה את זה, ויהלכו ברחובות בעיוורון, ולא ידעו את נפשם
30/12/2008  |  לילך בשן  |   מאמרים
במאמרי הקודם לא הבהרתי כי לדעתי, היה מקום להכות בחמאס מכה אנושה וכואבת – עד כדי השמדת הארגון, תשתיתו וכוחותיו. זאת היו צריכים לעשות כבר כשהחלו חמאס ואחרים לירות על יישובים ישראלים (גם לפני הזיית ההינתקות!), או, כמובטח, מיד אחרי הפוגרום ביהודי חבל קטיף.
30/12/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הפעולה בעזה הינה פעולת אין ברירה קלאסית. ישראל יצאה להגן על עצמה ועל אזרחיה. איפוק הוא כוח, ונראה שגם הפעם, עוצמת האיפוק ופרק הזמן הארוך יחסית בו ממשלת ישראל התלבטה, באופן אמיתי, האם לצאת למבצע בעזה או לא, השתלמה בסופו של דבר. כמו בתקופת ההמתנה המפורסמת של לפני מלחמת ששת הימים, הצבא, במקרה זה חיל האוויר, יוצאים למשימה כקפיץ שנדרך תקופה ארוכה- והתוצאות, בינתיים, בהתאם.
30/12/2008  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
אסור להיכנס לאופוריה, אסור להפסיק את הלחץ והמחץ שהם עיקרי המערכה - והם שיביאו לבסוף את התוצאות המקוות - הסדר חדש כולל החזרתו של שליט. יש להמשיך במבצע עד שחמאס יגיד - רוצה אני. אסור לכבוש את עזה - לכתוש אותה, לפרק את התשתיות ולחזור בשלום.
30/12/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
שמונה שנים של מיתקפה רצופה על תושבי ישראל במערב הנגב, כולל יישובי גוש קטיף עד לעקירתם הזדונית, לא יכלו שלא "להתפוצץ" בהתקפת עשרות מטוסי חיל האוויר על מטרות חמאסיות בתוככי רצועת הטרור. באיחור רב - טוב מאוחר מאשר לעולם לא - שוחררה הניצרה וצה"ל יצא לעשות מה שהוא יודע לעשות: תקיפה לצורך הגנת אזרחי המדינה.
30/12/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
מניעת תפוצה וטרור של נשק השמדה המונית  /  דוד פרידמן
האומנם טרור חדש?  /  יורם שוייצר
המפתח למשבר הפיננסי 2008: אמון הציבור  /  שמואל אבן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il