|   15:07:40
  גיא גרימלנד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לאמן קבוצת כדורגל, גם אתם יכולים

קבלו את הטרנד הבא בעולם משחקי הרשת: "האטריק" - משחק בו עשרות אלפי שחקנים מכל העולם הופכים למנג'רים ומנהלים קבוצת כדורגל
10/09/2003  |   גיא גרימלנד   |   מאמרים   |   תגובות

"הדקות נקפו, והקבוצה שלי שיחקה בצורה מחפירה. עמית כהן, הקשר המרכזי, שוב איבד כדור מכריע במרכז המגרש, והקבוצה היריבה עברה לתקוף מאגף ימין. לעזאזל, ידעתי שהייתי צריך לעבוד עם השחקנים שלי יותר על הגנה. עכשיו נשאר רק להתפלל שאבי בן-נאור ויוסי רוטמן, שני הבלמים, ירחיקו את הכדור כמו שצריך. שחקן הכנף שלהם מהתל במגן השמאלי, רכש משבדיה. ומצליח להרים לרחבה. ראשים מתרוממים. ניצלנו. רוטמן הצליח להרחיק את הכדור. עדיין 1:2 לטובתי. עשר דקות לסיום המשחק, ממש לא כדאי לחטוף שער שיוויון אומלל. הקבוצה שלי תוקפת. הכדור שרוטמן הרחיק מגיע לקשר הדפנסיבי, ראובן הרפז. מסירה קצרה של הרפז לאגף שמאל. הופה, מתפתח כאן משהו מעניין. ארי פרץ, שחקן הכנף שלי מצד שמאל, מצליח בתרגיל מבריק לתת פס גאוני דרך הרגליים של שחקן היריב. עכשיו זה הזמן לתפילות, גם אם את האחרונה שבהן מלמלתי לפני 16 שנים בחגיגת הבר-מצווה. אלוהים, תן לי את השער הזה ואני מבטיח להיות בן אדם יותר טוב. מה שמפריד בין החלוץ, רוני ג'ונסון, לשוער הקבוצה היריבה, הם רק 10 מטרים. בעיטת חצי 'פאלש' לצד ימין - וכן - שער!!! ברדיו אני עוד מספיק לשמוע את השדר מדווח על התוצאה המפתיעה. - 1:3 ל"הפועל הרצליה". המאמן שלי נותן הוראה לרדת להגנה ולשחק בונקר. רק זה חסר לנו. שני שערים של היריבה, שייכפו תיקו מאכזב. למזלי המערך שבחרתי (3-5-2) מאפשר לי לסיים את המשחק בתוצאה המיוחלת, והבאנו עוד ניצחון ל"הפועל הרצליה", ואספנו עוד שלוש נקודות מכריעות בדרך למאבק על העלייה לליגה השלישית."

תיאור המשחק שזה עתה קראתם איננו פרי הדמיון של ילד חולמני, ולעובדות יש בהחלט קשר למציאות. קבלו את הטרנד הבא בעולם משחקי הרשת: "האטריק" - משחק בו עשרות אלפי שחקנים מכל העולם הופכים למנג'רים ומנהלים קבוצת כדורגל. עבורי, מדובר בחלום שהתגשם. אחרי שנים של צעקות לעבר שחקני כדורגל שריצדו על גבי מסך הטלוויזיה שלי ("מטומטם, מה אתה עושה. ככה בועטים?"), הגיע מזור לנפשי - להפוך למנג'ר של קבוצת כדורגל.

מולדת הכדורגל

ההיסטריה סביב משחקי ניהול כדורגל החלה עם פריחתו של המשחק, המכונה על-ידי כולם "CM", או בשפה קצת יותר ברורה "Championship Manager". חברת הענק EA מיהרה לרכוב על גלי ההצלחה של משחקי ניהול הכדורגל והוציאה את המשחק "Total Club Manager", אבל גם היא לא ידעה איך להתמודד עם החיסרון העיקרי של משחקי הניהול ב-PC - תחרות מול שחקנים אנושיים אחרים. מי שהצליח לחבר את מנג'ר קבוצת הכדורגל לסביבה אינטראקטיבית של מנג'רים אנושיים אחרים היה מתכנת שבדי בשם ביורן הולמר, שפיתח את משחק ניהול הכדורגל מרובה המשתתפים - "האטריק". עד שנת 1997 הוא התפתח די בעצלתיים, עד שמפגש מקרי של העיתונאי יוהאן גוסטאבסון - שבדי אף הוא - עם המשחק, גרמה לו לפנות להולמר במטרה לקדם את "האטריק". השניים חברו לדניאל אברהמסון, מתכנת מסדי נתונים, והחליטו לעשות מעשה. הם ראו כיצד עולמות מרובי משתמשים כמו "Ultima Online" ו-"Everquest" קורמים עור וגידים, כשהם מאחדים מאות אלפי גיימרים לקהילה אחת מגובשת, וביקשו ליישם משהו מקביל, רק בעולם הכדורגל. בתחילה היה זה משחק "צנוע". רק 1,700 מנג'רים זכו להכיר את המשחק. אבל השינוי קרה באוקטובר 2000, עם יצירתה של גרסת "האטריק 5.0", כאשר הולמר, גוסטאבסון ואברהמסון פיתחו פלטפורמה חדשה, שאפשרה צירוף של עשרות אלפי גיימרים חדשים. כיום, מדווחת חברת ExtraLives, החברה המסחרית שהקימו השלושה, על לא פחות מ-115,000 מנג'רים פעילים ב-56 ליגות של מדינות שונות, עם גידול ניכר במספר המנג'רים, במדינות כגון: הולנד, בלגיה, שוויץ ו... ישראל.

מחלקת הנוער

אז מה בעצם עושים ב"האטריק"? מנהלים קבוצת כדורגל כמובן, דה... אבל אל תחשבו לרגע שזו משימה פשוטה, והסיבה קשורה לאלמנטים השונים הקיימים במשחק. "האטריק" הוא משחק ניהול/סימולציה, וככזה הוא מצריך חשיבה ותכנון: כל מנג'ר חדש מתחיל את הכניסה שלו לעולם של "האטריק" עם קבלתה של קבוצה חדשה. בממשק המשחק הוא יראה כמה אופציות בסיסיות: סגל המועדון שעומד לרשותו, תוכנית האימונים, לוח המשחקים, פרטי האצטדיון, תקציב, ועוד כמה אופציות נוספות. כניסה לאגף סגל המועדון תחשוף בפניכם את רשימת השחקנים שעומדים לרשותכם, 18 במספר. אל תצפו לגלות שחקנים ברמה של יוסי בניון או ברוך דגו. בתחילת המשחק מדובר באוסף של שמות שאפילו ההגדרה כדורגלנים גדולה עליהם. וכאן מתחיל האתגר האמיתי.

לכל שחקן יש מספר יכולות: כושר גופני, ניהול משחק, הגנה, כושר הבקעה, משחק אגפים, מסירות, שוערות ובעיטות חופשיות, וכמובן דירוג יכולת כללי הנע בין 20 רמות, החל מ"נורא" ועד ל"אלוהי". לצד כל שחקן מפורט גם מידע נוסף, וראשית, מחירו המוערך. למה המחיר המוערך דווקא ולא שוויו האמיתי? כי כאן בא לידי ביטוי אחד היתרונות הגדולים של המשחק מרובה המשתתפים. בכל אחת מ-56 הליגות של המדינות השונות מתקיים שוק העברות תוסס ועצבני, שאותו מריצים השחקנים האנושיים בלבד. רוצים קשר הורס מהסוג של טל בנין? אין בעיה, רק תנו את המזומנים המתאימים. רק אל תשכחו ששחקן עם יכולות זהות יכול להימכר במחירים אחרים לגמרי בשווקים השונים. וזו אחת המטרות העיקריות במשחק: בניית סגל שחקנים, תוך התבססות על תקציב מאוזן. כאן גם נכנס לתמונה אלמנט האימונים. באפשרותכם לבחור בלא פחות מעשרה סוגי אימונים שונים, כך שעם מאמן טוב, תוכלו לאחר כמה עונות לפתח שחקנים צעירים ומוכשרים, ולמכור אותם ברווח. מה עוד? יש עוד כל כך הרבה דברים להסביר, אבל ננסה להתמקד בעיקר. אתם בוחרים מאמן, מרחיבים את האצטדיון הביתי שלכם, קובעים משחקי ידידות, כמה עוזרי מאמן יהיו לכם, וכמובן, מתחרים מול מנג'רים אנושיים אחרים בדרך לתהילה.

חיים משלישי לשבת

הקצפת מגיעה בימי שלישי ושבת. אז נערכים משחקי הגביע והליגה. בליגה הישראלית קיימות חמש ליגות: ליגת העל, ליגה לאומית, ליגה ארצית, ליגה א', וליגה ב'. כל מנג'ר חדש מתחיל את דרכו בליגה א' או בליגה ב'. בתום העונה, הקבוצה שזכתה באליפות עולה לליגה העליונה, או משחקת במשחקי מבחן לעלייה, ואילו הקבוצות שמדורגות במקומות השביעי והשמיני יורדות לליגה התחתונה.

"האטריק" מוגדר כמשחק "open-ended", ומשמעות הדבר שאין לו ממש סיומת ברורה. העונות נמשכות, קבוצות עולות ליגה או זוכות באליפות, ואחרות, שלא הצליחו, פשוט ממשיכות עונה נוספת באותה הליגה, או נושרות לליגה נמוכה יותר.

המשחקים בימים שלישי ושבת הם חוויה מורטת עצבים במיוחד. מאחר ומדובר במשחק טקסטואלי, מנוע המשחק "מחשב" למעשה מבחינה סטטיסטית את היכולות של הקבוצות השונות המתמודדות ביניהן, ומפיק תיאור מקיף של אירועי המשחק. וכמו משחקי כדורגל בעולם האמיתי, גם כאן השחקנים מתנהגים באופן דומה. הם יסרבו לצאת לחילוף למרות שהם פצועים, הם ירדו לבונקר כדי לשמור על התוצאה, וכמובן, יבצעו עבירות גסות ומכוערות. בדומה לסדרת משחקי ה-"CM", גם "האטריק" מתאר משחק של תשעים דקות. המידע מוזרם כל פעם שקורה אירוע כלשהו על כר הדשא. למרות שלא תוכלו לתת פקודות לשחקנים במהלך המשחק, האמינו לי - מדובר בחוויה מורטת עצבים (מודה, אני גומר חפיסת סיגריות כל משחק. מה יש, דרור קשטן לא מעשן בשרשרת?).

אל אל ישראל

הליגה הישראלית נכנסה לתמונה רק לפני כחצי שנה, אבל כבר עתה היא צוברת תאוצה. לא פחות מ-2,000 מנג'רים ישראלים רשומים במשחק (נכון לחודש ספטמבר). וכן, יש גם בנות. למעשה, בתור גיימר בא בימים, אני חייב להתוודות שמדובר באחת הקהילות המשחקים המפותחות והמסבירות פנים בארץ (ויסלחו לי כל הקלאנים למיניהם). בכל שבת יש שידור רדיו, המדווח בשידור חי את תוצאות המשחקים (מישהו צעק "שירים ושערים"?) ויש גם צ'אט קבוע לכל המנג'רים. לאחרונה אף הוקם ערוץ IRC ל"האטריק", המיועד להחלפת דעות, דאחקות ושאר ירקות.

אם הגדרנו לפני כמה פסקאות את משחקי הליגה והגביע כקצפת, אז משחקי הנבחרת והמונדיאל שמתקיימים ב"האטריק" הם הדובדבן. מדי שתי עונות מתקיים טורניר המונדיאל הגדול, בו משתתפות שש עשרה הנבחרות הטובות ביותר. מצבה של נבחרת ישראל אינו מזהיר, וכרגע היא מדורגת במקום ה-54, כשהיא מקדימה שתי נבחרות בלבד: ווילס וטייוואן. אבל ישנן נסיבות מקלות. בניגוד לרוב המדינות, נבחרת ישראל היא חדשה במונחי המשחק, ומאחר והליגה הישראלית קיימת רק שלוש עונות, מספר השחקנים המתאימים לנבחרת הוא מועט למדי. ומי בכלל קובע מי יהיה בנבחרת? מאמן הנבחרת כמובן. ושלא כמו בפוליטיקה של הכדורגל הישראלי האמיתי, מנג'ר הנבחרת נבחר על ידי כל המנג'רים במשחק, כל שתי עונות.

שבט צ'טים גם יחד

כמו בליגת העל שלנו, גם ב"האטריק" ישנם גיבורים מקומיים. אחד מהם הוא רענן ברון, בן 19, מירושלים, המנהל את קבוצת בית"ר, המדורגת כרגע במקום הראשון בליגת העל.

"נכנסתי למשחק לפני כשנה בערך, בעקבות המלצה של חברים ששיחקו במשחק במשך חצי שנה - והתמכרו. הם המליצו לי לנסות את זה גם כן, ואחרי אינספור ניג'וסים החלטתי לנסות. הצטרפתי למשחק, ולא הצלחתי להפסיק את ההתמכרות", מספר ברון. "בהתחלה היו בליגה הישראלית רק שלוש ליגות בלבד. המאבק הקשה ביותר שלי היה בזמנו מול קבוצת הפועל באר שבע. שתי הקבוצות התמודדו על העלייה לליגת העל, ובסוף אני הוא זה שעליתי".

אחת התופעות המעניינות הקשורות ל"האטריק" נוגעת לעובדה שהחלום להיות מנג'ר של קבוצת כדורגל נוגע הן לצעירים והן למבוגרים. וכך, אין זה מפתיע לראות מנג'ר בן 14 נלחם על כר הדשא מול מנג'ר בן 30. אחד מהם הוא עופר מנצ'ל, בן 30 מרמות יצחק, המנהל את קבוצת "מכבי הונדה חיפה" מהליגה הרביעית.

מנצ'ל: "הצטרפתי למשחק בחודש מרס. אני אוהב כדורגל ויצא לי גם לשחק ב-'CM'. אחד הדברים שאני הכי אוהב במשחק הוא הקהילה שמתפתחת מסביב. אחרי ששיחקתי ב'האטריק' זמן מה והתמכרתי, החלטתי לצרף למשחק מספר חברים נוספים וכבר פיתחנו לנו יחד מסורת. אנחנו מחכים בקוצר רוח לטקס הוצאת שחקן נוער בימי שישי בלילה, נהנים מהצ'אט שקיים בזמן המשחקים בשבת, ושומעים את שידורי הרדיו, המסקרים את המשחקים".

המדריך המהיר ל"האטריק"

רוצים להיות מנג'רים? אין בעיה. הנה כמה שלבים שיקלו עליכם.

הצעד הראשון הוא להיכנס לאתר המשחק (www.hattrick.org) ולמלא את כל הפרטים הנדרשים. חשוב להקפיד לרשום את הפרטים בצורה נכונה ואמיתית, זאת מאחר ומפתחי המשחק "רגישים" לרמאיות שונות, כתוצאה מפתיחת מספר קבוצות על-ידי משתמש בודד.

אחרי מספר ימים אתם צפויים לקבל הודעה בדואר האלקטרוני על כך שקיבלתם קבוצה, ומיד לאחר שהזנתם את שם המשתמש והסיסמה שבחרתם (רצוי לשנותה בהמשך) כדאי להתחיל להכיר את האופציות השונות הקיימות במשחק. החל מתפריט הקבוצה שלכם ועד ל"Conference" (הפורום של המשחק).

ועכשיו, לדבר האמיתי:

חוקה - בתוך המשחק מפורטים החוקים השונים. ההמלצה שלנו: אל תפסחו עליהם בשום מקרה. אם אתם מתקשים עם השפה האנגלית, רצוי שתקראו את החוקים בעברית באתר הנבחרת של ישראל ב"האטריק";

יריבים - הצעד הבא הוא הכרת היריבים. בחנו באיזו ליגה שובצתם ומי היריבים שלכם לתואר. הכרת המתמודדים תעזור לכם להבין באיזו אסטרטגיה לנקוט כדי להצליח, ותבהיר לכם מה אמורות להיות המטרות שלכם במשחק.

כסף - שם המשחק ב"האטריק", והוא המשאב שמניע את המשחק. אחת הדרכים היעילות ביותר להשיג תזרים מזומנים קבוע ושוטף היא על ידי הגדלת האצטדיון הביתי שלכם. עשו זאת כבר בשלבים הראשונים של המשחק. דרך טובה אחרת להשיג כסף במשחק היא דרך אימון שחקנים צעירים מבטיחים, ומכירתם לאחר פריחתם במחירי רווח. השקיעו בקניית מספר שחקנים צעירים. השיגו מאמן טוב ואמנו את כולם באופן שוטף לאורך כמה עונות. הכסף שתקבלו יאפשר לכם לרכוש שחקנים אחרים בעמדות שנוצר בהן חסר.

שוק ההעברות - חשוב להכיר את שוק העברות בכל מדינה, כי מחירו של שחקן בשוק האיטלקי, למשל, יכול להיות שונה לגמרי בשוק הסינגפורי. כלומר, רכשו שחקנים בזול ומכרו ביוקר.

הכירו אנשים חדשים - הקהילה ב"האטריק" מורכבת מעשרות אלפי שחקנים מכל העולם. צרו קשרים עם מנג'רים אחרים, למדו טיפים שאחרים זורקים לכם, ולמדו אחרים. בסופו של דבר זה ישתלם.

הכירו את הקבוצה שלכם - כדי להכין הרכב אידיאלי, עליכם ללמוד מי מהשחקנים נמצא בכושר טוב יותר, ומי מוכשר יותר. שחקן מוכשר שנמצא בכושר משחק גרוע, יתפקד לרוב פחות טוב מאשר שחקן פחות מוכשר, אך עם כושר משחק טוב.

למדו מטעויות - הצבתם שחקן בעמדה לא נכונה? לא נורא. רק אל תשכחו בפעם הבאה לנסות אותו בעמדה אחרת, כדי לראות האם הוא מתפקד טוב יותר.


אתרים במשחק

האתר של "האטריק" - www.hattrick.org

חוקי המשחק - ttp://www.geocities.com/harry30a/HattrickIsrael/Rules_heb.htm
הפורום המרכזי שעוסק במשחק שייך לאתר המשחקים "גיימר".
הכנסו למדור הספורט ומשם נווטו - www.gamer.co.il
סטטיסטיקות של הליגה הישראלית - [קישור]
אתר המספק המון מידע - www.databased.at/hattrick/index.asp

תאריך:  10/09/2003   |   עודכן:  10/09/2003
גיא גרימלנד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה לוחמים ישלמו עוד, חלילה וחס, בחייהם הצעירים, עד אשר ישנה הפיקוד העליון של צה"ל את שיטת החיסול הבעייתית והבלתי-יעילה (אשר כשיטה מרכזית הננקטת לחיסול תשתית הטרור היא מופרכת מעיקרה, מבלי להידרש לכשל המבצעי המובנה הגלום בה) שבה נחשפים לוחמי הקומדנו הימי ("השייטת") כבר בשלב ההתארגנות לפעולה?
10/09/2003  |  אברהם שרון  |   מאמרים
הטיל שנורה לעבר קינם של ראשי החמאס היה טיל קטן מחשש לפגיעה בחפים מפשע. כתוצאה מכך שנכשלה הדברתם התאפשר לשרצים המנוולים לבצע פיגועים נוספים נגדנו. לא היתה בכך כל הפתעה, למעשה מרגע נפילת הטילון עברנו לתרגולת לה אנו רגילים - עוצמים עיניים, מהדקים שיניים ומחכים לפיצוץ הראשון ליד ביתנו.
10/09/2003  |  אילן יוגב  |   מאמרים
בעקבות שני הפיגועים הקשים ביום 9.9.03 (יום ג'), בחרנו לערוך משוב ובו להציג בפני הגולשים חמש שאלות הנוגעות לאופן הטיפול הנחוץ בטרור וליחסי ישראל עם הרשות הפלשתינית.
10/09/2003  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לפני כשנה וחצי, לאחר הטבח שאירע בליל הסדר בנתניה - קיבלה ממשלת ישראל החלטה ראויה (באיחור ניכר) לצאת למבצע "חומת מגן" כדי לעקור מן היסוד את תשתיות הטרור בשטחים. במשך החודש הראשון למבצע, בשל פעילות התקפית אינטנסיבית של צה"ל בערים הפלשתיניות, סוכלו כל ניסיונות המחבלים להוציא לפועל פיגועים ולא נרצחו כלל אזרחים בלב הארץ.
10/09/2003  |  עו"ד יוסי פוקס  |   מאמרים
"הצבא ייסגר בשעה 5 לפנות ערב, יופחתו עד למינימום סיוריהם של מטוסי הקרב, כל ספינות הצי יושארו בנמל ויושבתו כלי הרכב המשוריינים (רק"מ), כל זאת עקב הקיצוץ בתקציב הביטחון", כך הודיע המטכ"ל.
09/09/2003  |   דר' שמואל גורדון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il