|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עופרת יצוקה: התגובה הערבית

אם בעקבות הצלחה צבאית ישראלית יתגבש מהלך מדיני שיביא לכך שהרשות הפלשתינית תזכה במעמד מחודש ברצועה – הדבר יתפרש כמכה לחמאס והמחנה הערבי המתון יזכה בהישג שיחזק את מעמדו מול הציר השיעי-רדיקאלי תמונת התגובה הערבית למבצע
06/01/2009  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
גם מצרים רוצה בהיחלשותו. חמאס [AP]

ביום התשיעי למבצע "עופרת יצוקה", מסתכמת התגובה הערבית למבצע בהתפתחויות כמפורט להלן.

ברחבי העולם הערבי והמוסלמי נמשכים גילויי זעם ומחאה על הפעולה ועל הפגיעה בפלשתינים. גילויים אלה משתקפים בהפגנות רחוב גדולות, בשידורים ופרסומים בתקשורת, ובהצהרות מפי דוברים ממשלתיים ואישי ציבור שבהן חוזרת הקריאה להפסקת הפעולה לאלתר ולהסרת המצור מעל הרצועה.
הפגנות התמיכה בחמאס מעודדות בעיקר על-ידי ממשלות אירן וסוריה, וכן על-ידי חיזבאללה בלבנון. ואולם הן בולטות גם במצרים, שם עומדים מאחוריהן "האחים המוסלמים", ובירדן – שבה הן מאורגנות כנראה על-ידי גורמים איסלאמיים ופלשתינים. ההפגנות נועדו ליצור לחץ על שני המשטרים להקשיח את עמדתם כלפי ישראל (בשתי המדינות נשמעו קריאות לבטל את הסכמי השלום עמה). עד כה ההפגנות לא יצאו מגדר שליטה, ויש ביכולת המשטרים להתמודד עמן. ואולם מחשש להידרדרות פנימית ראו המשטרים צורך לאפשר להמונים "להוציא קיטור" ולהסתייג בפומבי מהפעולה הישראלית.
בין הממשלות הערביות, בולטת עמדתו של המשטר המצרי. מצד אחד, המצרים גינו את פעולת צה"ל, דרשו את הפסקתה המיידית ללא תנאים מוקדמים, והבהירו שמטרתם היא להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל להפסיק את הפעולה ולהביא לפתיחת כל המעברים בין הרצועה לישראל. מצד שני, מצרים הטילה במפורש את האחריות להידרדרות ולתוצאותיה גם על החמאס, ודחתה את דרישת החמאס לפתוח את מעבר רפיח, אלא אם השליטה בו תהיה בידי הרשות הפלשתינית ומשקיפים אירופיים, ברוח הסכם המעברים מ-2005. מובארכ גרס גם שלא ניתן להכניס סיוע לעזה ללא פיקוח ישראלי. גם התקשורת הממסדית המצרית תוקפת את החמאס, כשלוחה אירנית, על שהתנהלותו הובילה להידרדרות. גם ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, שביקר השבוע בקהיר, שותף להטלת האחריות להידרדרות על החמאס.

ממשלות ירדן וסעודיה נמנעו עד כה – כנראה משיקולים של רגישות פנימית – מללכת בדרכה של מצרים ולבקר פומבית את החמאס, למרות שסביר להניח שאף הן מבקרות את התנהלותו. עם זאת, בדבריו של שר החוץ של סעודיה במפגש שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר ניתן היה לשמוע נימה ביקורתית כלפי החמאס.

בראש המחנה הנגדי ניצבות אירן, סוריה וחיזבאללה, התומכות באורח מלא בחמאס. חיזבאללה אף תקף את מצרים על סיועה לישראל, וקרא ליצור לחץ פנימי, גם מצד הצבא, על המשטר המצרי, שיאלץ אותו לתמוך בחמאס.

עד כה לא התגבשה פעולה ערבית משותפת יעילה לטיפול במשבר. שרי החוץ של הליגה הערבית הסתפקו בהחלטה על מאמץ משותף להעביר במועצת הביטחון החלטה שתקרא להפסקת המבצע, ושיגרו לניו-יורק משלחת הכוללת שמונה שרי חוץ ערביים. ספק אם מאמצים אלה יניבו תוצאות של ממש, וקריאתו של נשיא סוריה לכנס פסגה ערבית נותרה בינתיים ללא היענות.


משמעויות

אין ספק שרוב המדינות הערביות, וודאי המתונות שבהן, מסתייגות ומודאגות מהתנהלות החמאס ומשליטתו בעזה. החמאס נתפס בעיניהן כגורם רדיקאלי הקשור באירן, מונע הסדר ישראלי-פלשתיני ותורם לאי-יציבות אזורית. תפיסת השלטון בעזה על-ידי החמאס והתמיכה הצבאית הניתנת לו על-ידי אירן וחיזבאללה נתפסות בעיני הממשלות המתונות כחלק מהתחזקות הציר אירן-עירק (השיעית)-סוריה-חיזבאללה מול המחנה הסוני המתון. מבחינה זו, מדינות ערב המתונות מצויות בין שני שיקולים מנוגדים: מצד אחד, יש להן עניין – שברור שאינן יכולות להודות בו בפומבי – שפעולת צה"ל תחליש את החמאס, ואולי אף תתרום לנפילתו. מצד שני, הן רואות חובה לעצמן לסייע לאוכלוסיה הפלשתינית ברצועה הנתונה במצוקה קשה, כאשר תחושת חובה זו מלובה על-ידי הפגנות הרחוב בעולם הערבי.

מעל כולן, מצרים רואה בחמאס איום ויריב, גם מסיבות נוספות – בעיקר עקב זיקתו של החמאס ל"אחים המוסלמים", היוצרים את האיום העיקרי למשטר המצרי. המצרים גם מודאגים מהאפשרות של היווצרות "חמאסטאן", הקשורה לאירן ולחיזבאללה, על גבול מצרים, ומזהים בהתנהלות החמאס את טביעת אצבעותיה של אירן. מצרים אינה רוצה בכניסה בלתי מבוקרת של פעילי חמאס לשטחה, כאשר בסיני כבר נוצר חלל ביטחוני המדאיג אותם, וכאשר החמאס יוצר קשיים וחיכוכים ביחסי מצרים וישראל.

מסיבות אלה, מנהיגי מצרים יצאו באורח בוטה וחסר תקדים נגד החמאס – גם אם הטילו חלק מהאחריות על ישראל. התנאים שמובארכ קבע מול דרישת החמאס לפתיחת מעבר רפיח נועדו לערער את מעמדו של החמאס כממשלה לגיטימית ואת מעמדה של הרצועה כישות נפרדת מהרשות הפלשתינית.

מנגד, הציר אירן-סוריה-חיזבאללה מבקש לנצל את המשבר כדי לבסס את השפעתו כגורם מרכזי ברצועה, ובזירה הפלשתינית בכלל, ולהזין בהתמדה את המאבק המזוין נגד ישראל. ציר זה גם מבקש להשפיע על הטיפול בהפסקת האש ועל תנאיה ותוצאותיה, ולערער את מעמדה של מצרים כגורם הערבי העיקרי המתווך בין החמאס לישראל. מאחר שרוב הממשלות הערביות מסתייגות ומודאגות מהחמאס ומפעילותו, הדרך שבה מבקש הציר הרדיקאלי להשפיע על האירועים היא על-ידי הסתת ההמונים – המגלים אהדה לפלשתינים, והמושפעים מהשידורים בטלוויזיה של המראות הקשים מהרצועה – נגד הממשלות המתונות, כדי לאלצן להקשות על ישראל ולסייע לחמאס.

חילוקי הדעות הבין-ערביים חושפים שוב את חולשתו המובנית והמתמשכת של העולם הערבי, את העדר המנהיגות בו ואת קשייו לגבש ולנקוט עמדה ופעולה משותפות. אחת התוצאות של חולשה זו, בצד אי-האהדה לחמאס מצד רוב הממשלות הערביות – היא שהחמאס והאוכלוסיה הפלשתינית ברצועה מוצאים עצמם תחת לחץ צבאי ישראלי אינטנסיבי, מבלי שהעולם הערבי ימצא דרך, לפחות בינתיים, לסייע להם במידה ממשית. עם זאת אפשרי, שככל שהמשבר יימשך, ישתלבו מדינות ערב במגעים ובצעדים להשגת הסדר להפסקת אש.

ניתן לראות את חולשתו של העולם הערבי בהקשר רחב יותר. בשנים האחרונות נחלש המחנה הרדיקאלי הערבי, לאחר שמשטר סדאם חוסין בעירק הופל ומשטר קדאפי בלוב שינה את דרכו. מצד שני, מדינות ערב המתונות רואות עצמן תחת איום גובר של הציר השיעי-רדיקאלי בהנהגת אירן. איום זה מקשה עליהן לגבש פעולה משותפת גם בסוגיות אחרות, כדוגמת יצירת מענה לאיום הגרעיני האירני וגיבוש עמדה משותפת ופעילה כלפי התהליך המדיני בסוגיה הפלשתינית.

משום כך, הייתה בתקופת מלחמת לבנון השנייה ציפייה בלתי מוצהרת במחנה הערבי המתון שצה"ל ינחית מכה קשה על חיזבאללה. ציפייה זו נכזבה. עתה חוזרת ציפייה זו שוב לאור העימות הצבאי בין צה"ל לחמאס – היינו שהחמאס יספוג מכה קשה, שתערער את מעמדו ברצועה ובזירה הפלשתינית. אם אכן כך יקרה ואם בעקבות הצלחה צבאית ישראלית יתגבש מהלך מדיני שיביא לכך שהרשות הפלשתינית תזכה במעמד מחודש ברצועה – הדבר יתפרש כמכה לחמאס והמחנה הערבי המתון יזכה בהישג שיחזק את מעמדו מול הציר השיעי-רדיקאלי.

תאריך:  06/01/2009   |   עודכן:  06/01/2009
אפרים קם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   איברהים מחלב / Ibrahim Mahleb   איסמעיל הנייה   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גדעון לוי / Gideon Levi   גלעד שר / Gilead Sher   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   דודי כהן   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חאלד משעל   חסן נסראללה   חסן רוחאני   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יובל דיסקין   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   מאיר דגן   מוחמד דף   מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מחמוד א-זהאר   סמדר פרי / Smadar Peri   עודד גרנות   עימאד אל-עילמי   עלי חמנאי   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   קובי מיכאל / Kobi Michael   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רון לאודר   רנטיסי עבד אל-עזיז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg   תמאם סלאם / Tamam Salam 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עופרת יצוקה: התגובה הערבית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
6/01/09 13:02
 
נטלי תל אביב
11/01/09 17:56
2
ג'פטו הדליק אותך?
6/01/09 16:24
3
"העכבר" נסראללה
6/01/09 17:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנה אזרחית חדשה בפתח וכולם עסוקים בסיכומים ובתחזיות. אז מה צפוי לנו בשנה הקרובה? הנה שתי תחזיות לבחירתכם:
06/01/2009  |  אורן לוי  |   מאמרים
כשהתותחים יורים, לא רק המוזות שותקות; גם הזיכרון שותק. אבל, בשוך הקרבות, יגיע מועד חשבון הנפש.
06/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
המלחמה בעזה מיותרת. גם אם ננצח בה לטווח הקצר, וספק אם ננצח, לא יהיה זה אלא ניצחון פירוס, שכן לטווח הארוך היא תקים את מדינת פלשתין על חורבות עזה ועל דמם של הנלחמים עליה. המלחמה בעזה נועדה להסיח את דעתנו מהמרוץ להתחמשותה הגרעינית של אירן.
05/01/2009  |  עו"ד עוז גדות  |   מאמרים
הקרב על התודעה, בפרט כאשר המדובר בלוחמה א-סימטרית מחייב שילוב מושכל של מסרי הרתעה ואזהרה לצד מסרים "רוכשי אהדה", דהיינו, כאלה המעצבים מעין "פיתוי" לאוכלוסיית היעד להקשיב לדברו של היריב בעת מלחמה. עובדות אלו אינן בבחינת תובנה חדשה, אלא מוסכמה אוניברסלית כמעט, אשר אמורה לשמש נר לרגלינו, נוכח האתגרים הרגישים שמולם ניצב צה"ל במצב ה-STAND OFF הנוכחי ברצועת עזה, טרם החלטה על המעבר לשלב הבא של מבצע "עופרת יצוקה".
05/01/2009  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
הפעלת כוח צבאי הוא רק אחד משבעת המרכיבים בניהול מלחמה מודרנית, ומי שחושב שרק באמצעותו אפשר לנצח במלחמה - מוטב שילמד, לפחות, משגיאות המפלות שלנו בעבר. לוחמה פסיכולוגית, שהפכה להיות גורם מכריע במלחמות של תקופתנו, בסיוע בעלי מקצוע מתאימים, נערכה בשנים האחרונות רק לשבירת ההתנגדות לגירוש תושבי גוש קטיף. אך באותו הזמן, כשצריך היה לפעול נגד תוקפנות החיזבאללה, נעלמו הפסיכולוגים, ובמקומם נשלפה הסיסמה הפרימיטיבית של "בעל הבית השתגע".
05/01/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
החזית האזרחית בעופרת יצוקה: סיכום ביניים  /  מאיר אלרן
הלחימה בעזה - התפתחויות אפשריות ומתארי סיום  /  שלמה ברום
מניעת תפוצה וטרור של נשק השמדה המונית  /  דוד פרידמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il