רשות ההגבלים העסקיים אישרה (יום ד', 26.3.14) תנאים חדשים וסופיים שבכפוף להם היא מאפשרת את המיזוג בין בזק לחברת הלווין "יס". התנאים מתפרסמים לאחר חמישה חודשי שימוע של הציבור בעקבות טיוטת תנאים שפורסמה בתחילת חודש נובמבר האחרון.
התנאים החדשים למיזוג נועדו לאפשר את פתיחת שוק התקשורת, ובפרט את שוק הטלוויזיה הרב ערוצית, לתחרות. העקרון העומד בבסיס ההחלטה הינו הורדת חסמי הכניסה לתחום הטלוויזיה, בדרך שתאפשר למתחרים פוטנציאליים לשדר שידורי טלוויזיה באיכות גבוהה על גבי רשת האינטרנט.
בשנת 2006 התנגדה הממונה על ההגבלים לכך שבזק תגדיל את אחזקותיה ביס ותחצה את רף ה-50% באחזקותיה בחברה. בזק ערערה על ההחלטה בפני בית הדין להגבלים עסקיים, אשר קיבל את עמדת בזק וקבע כי יש לאשר את המיזוג בכפוף לתנאים, אולם בערעור שהגישה רשות ההגבלים העסקיים לבית המשפט העליון על החלטת בית הדין התקבלה עמדת הממונה לפיה המיזוג העלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, ונאסר על ביצוע המיזוג.
לאחר סיום ההליכים, בשנת 2009, ביקשה קבוצת
יורוקום לרכוש את גרעין השליטה בבזק. מכיוון שיורוקום החזיקה בעצמה כ-32% ממניות יס, הוביל המיזוג למצב בו בעלת השליטה בבזק (יורוקום) הנה גם בעלת השליטה בחברת יס. על-רקע זה, כתנאי לאישור המיזוג בין יורוקום לבזק חויבה יורוקום למכור את מניותיה ביס. עד לביצוע חובת המכירה הופקדו מניות יורוקום ביס בידי נאמן. על פרטי ומועדי חובת המכירה הוטל חיסיון על-ידי בית הדין להגבלים עסקיים.
בשנה האחרונה ערכה רשות ההגבלים העסקיים בדיקה מחודשת של התנאים לאור בקשת חברת יורוקום. הבדיקה העלתה כי מאז ההחלטה להתנגד למיזוג בין בזק ליס חלו בתחום התקשורת בארץ מספר שינויים. בין היתר עלה כי בשנים האחרונות חלו שיפורים טכנולוגיים הן בתשתית האינטרנט של בזק והן בתחום השידורים באינטרנט באופן שמאפשר כיום, יותר מבעבר, לשדר שידורי טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט הפתוחה. על פני הדברים, עובדה זו מקלה על מתחרים פוטנציאליים להיכנס לשוק הטלוויזיה הרב ערוצית. כמו-כן, אמרו ברשות כי נראה שהיום ישנם מספר מתחרים פוטנציאליים אשר נמצאים על סף כניסה לשוק הטלוויזיה, עובדה אשר מפחיתה באופן משמעותי את הפגיעה התחרותית הנובעת מגריעתה של בזק כמתחרה בתחום זה. התנאים החדשים, שבכפוף אליהם מאושר המיזוג, נועדו למנוע מהחברה הממוזגת להקשות על גופים המבקשים להיכנס לתחום שידורי הטלוויזיה על גבי תשתית האינטרנט.
עיקר תנאי המיזוג
1. בזק לא תטיל כל מגבלה על צריכת שירותי תשתית אינטרנט הנובעת מנפח הגלישה המצטבר של הלקוח. בכלל זה בזק לא תקבע את מחיר ואיכות שירותי תשתית האינטרנט על-פי נפח הגלישה המצטבר של הלקוח.
2. אי חיוב ספקי אינטרנט (ISP) בגין צריכת שירותי אינטרנט הנובעת משידורי טלוויזיה רב ערוצית על גבי האינטרנט. משמעות הדבר היא כי במסגרת חיובם של ספקי האינטרנט בתשלום בגין חיבורם לתשתית האינטרנט של בזק, בזק תפחית את החיובים הנובעים מצפיה בשידורי טלוויזיה רב-ערוצית על גבי רשת האינטרנט. לעניין זה נקבע כי שיעור הצריכה הנובע משידורי הטלוויזיה הרב ערוצית באינטרנט יוערך על בסיס מכפלת מספר מנוייו של ספק הטלוויזיה הרב ערוצית, כפי שידווח לבזק על-ידי ספק הטלוויזיה, ברוחב פס של 2 מגה.
3. בזק לא תגרום להגבלה או לחסימה של האפשרות הנתונה ללקוח לעשות שימוש בכל שירות או יישום המסופקים על גבי רשת האינטרנט בכל עת, במישרין או בעקיפין, לרבות בדרך של קביעת תעריפים או באמצעים טכנולוגיים.
4. שירותי הטלוויזיה של בזק ימכרו ויסופקו בתנאים שוויוניים לכל לקוחות בזק, בין אם אלו רוכשים מבזק שירותי תקשורת נוספים ובין אם לאו. מחיר שירותי הטלוויזיה במסגרת סל שירותים יוצג בנפרד משאר השירותים.
5. שירותי תשתית האינטרנט של בזק, ימכרו ויסופקו בתנאים שוויוניים לכל לקוחות בזק בין אם אלו רוכשים מבזק שירותי תקשורת נוספים, ובין אם לאו.
6. בזק ויס תבטלנה את כל הסדרי הבלעדיות שהן צד להם בנוגע לתכני טלוויזיה שאינם הפקות מקור, ולא תהיינה עוד צדדים להסדרי בלעדיות כאלו. יובהר, כי בהסדרי הבלעדיות הנזכרים בסעיף זה לא נכללים הסדרי בלעדיות כלפי בעלי רשיונות לשידורים, כמפורט בהחלטה.
7. החל מיום אישור המיזוג ולמשך שנתיים, בזק לא תמנע מאף גורם, למעט מי שהינו בעל רישיון לשידורים במועד החלטה זו, מלרכוש זכויות בהפקות מקור. כלל זה לא יחול על הפקות חדשות, כהגדרתן בהחלטה.