הקו המקדים (או הקו המכין), פרויקט הפעלת אוטובוסים רבי-קיבולת לאורך תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן בזמן העבודות בציר ז'בוטינסקי, אמור היה להתחיל לפעול החודש אך מוסיף להתעכב, ולא בפעם הראשונה.
ב-7 בינואר 2014, במהלך דיון של הוועדה לביקורת המדינה, התחייב יושב-ראש חברת נת"ע אלכס ויז'ניצר כי "בעוד כשלושה חודשים, אולי פחות, באותו מסלול של קו אדום ירוץ קו מקדים". שלושה חודשים חלפו, וכאמור לא נראה קו מכין באופק. בדיון היום (7.4.14) בוועדת הכספים הודיע ויז'ניצר (שוב) כי זה יקרה בתוך שלושה חודשים.
כבר בינואר 2013, אמור היה לצאת לדרך אוטובוס רב-קיבולת מפתח תקוה על תוואי הקו האדום בכל דקה וחצי. היום, כמעט שנה וחצי אחרי, עדיין לא נראית תזוזה בשטח.
בשלב הראשון, אמורים היו לפעול כ-50 אוטובוסים רבי-קיבולת (כ-200 מקומות), שיתגברו 13 קווים הפועלים בציר ז'בוטינסקי ומסיעים מדי יום כ־200 אלף נוסעים, כ-40% מכלל נוסעי התחבורה הציבורית בגוש המרכזי של גוש-דן - קווים: 18, 24, 25, 40, 42, 50, 51, 66, 70, 82, 125, 142, 166. מסלול הקו אמור היה להיות מסומן באופן דומה לזה הקיים היום בסמוך לגינות סחרוב בירושלים.
בשלב השני, שאמור להתחיל בדצמבר 2014, אמור היה להיות מוכשר נתיב העדפה שמאלי לאורך כל המסלול. נאמר כי יוצבו מכונות כרטוס קבועות לאורך כל הקו. יוצבו סככות בתחנות האוטובוס וכן שילוט דיגיטלי בתחנות. כן נאמר שיבוצעו שיפורים גאומטריים לתחבורה ציבורית, במספר נקודות לאורך התוואי ויוסדרו מסופי הקצה בבת ים ובפתח תקוה. בהפעלת הקו המקדים ישותפו כל 90 האוטובוסים רבי-הקיבולת. תדירות הנסיעה תגדל ל-5 דקות בשעות השיא ו-7 דקות בשעות השפל.
קיים חשש כי בשלב השני ידולל מספר האוטובוסים הרגילים בקווים שנעים במסלול הקו המכין.
"שוויה-שוויה"
ל
משרד התחבורה הדרך לא אצה. על-פי ספר תוכניות העבודה של הממשלה, סיום ההפעלה המלא של הקו המכין צפוי בכלל רק ברבעון השני של 2015(!), והוא יכלול גם הפעלת מערכת כרטוס קבועה על-ידי חברת דן.
בתוך כך, מתכנני תחבורה מביעים חשש כי סגירת ציר ז'בוטינסקי לתנועת כלי רכב פרטיים, תביא את הנהגים לחפש צירי תנועה חלופיים כדי להגיע למערב גוש-דן, במקום לעבור לתחבורה הציבורית. כתוצאה מכך, עשוי להיגרם גודש תנועה כבד בכביש 5, בכביש ראש העין-פתח תקוה, בכביש מכבית (471) ובמחלף אם המושבות, ולהוביל לסיוט תחבורתי.
לדברי המתכננים, על משרד התחבורה יהיה להנחות את חברת נתיבי ישראל לפתוח נתיבי תחבורה ציבורית בכבישים אלה ולתגבר את התחבורה הציבורית בהם באופן שלא יותיר לנהגי כלי הרכב הפרטיים ברירה.