ועדת השרים להפרטה אישרה (יום א', 1.6.14) את הצעת רשות החברות הממשלתיות למכירת אחזקות המדינה בהון המניות ו/או באמצעי השליטה, בחברות
אוצר מפעלי ים, אתרים,
החברה לפיתוח יפו העתיקה וחלמיש לידי העירייה.
נכון להיום חברת אתרים מוחזקת באופן שווה בין המדינה לעיריית תל אביב-יפו, בחברת אוצר מפעלי ים המדינה מחזיקה ב-82.2% ממניות החברה, לעירייה 0.83% ולבעלי מניות פרטיים 16.89% ואילו בחברה לפיתוח יפו מחזיקה המדינה ב-49% מהמניות והעירייה ב-51% ממניות החברה.
במסגרת המתווה המתגבש תרכוש חברת אתרים את חברות אוצר מפעלי ים והחברה לפיתוח יפו, ולאחר מכן ימכרו אחזקות המדינה באתרים לידי העירייה באופן שהיא תהפוך לחברה בבעלות עירונית מלאה. בנוסף, תרכוש המדינה את חלקה של העירייה (50%) בחברת נתיבי איילון, רכישה זו עוגנה בשבוע שעבר בהחלטת ממשלה [הרחבה בהמשך].
עסקת הפרדת האחזקות בחברות המשותפות, תבוצע באמצעות מנגנון הערכות שווי שיאושרו בין היתר בידי הדירקטוריונים של החברות האמורות וכן בידי רשות החברות הממשלתיות ועיריית תל אביב.
חברת חלמיש המוחזקת בחלקים באופן שווה על-ידי המדינה והעירייה פועלת בעיקר בתחום ניהול הדיור הציבורי וניהול פרויקט שיקום כפר שלם. משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון מעוניינים לצמצם את פעילות החברה בתחום ניהול הדיור ולמזג את ניהול הדיור הציבורי לאחת משתי החברות המרכזיות בתחום- עמידר או עמיגור וזאת מטעמי יעילות וחסכון. יתר על כן, מעוניינת המדינה לפרק את החברה או למכור אותה לעירייה בכדי להאיץ את הטיפול במתחם כפר שלם וזאת בכדי לשווק קרקעות באופן שיביא לבנייה של כ-2,000 יחידות דיור. צעד זה הינו חלק ממהלך כולל של הממשלה והוא צפוי, בין היתר, לסייע בהתמודדות עם מחירי הדיור.
בהחלטת הממשלה בעניין נתיבי איילון נקבע כי המדינה תרכוש את חלקה של העירייה (50%) בחברה בהתאם להסכמות עם העירייה ולמנגנון הערכת שווי שייקבע, כך שהחברה תהפוך לחברה ממשלתית שכל מניותיה מוחזקות בידי המדינה.
עסקה זו תתבצע במסגרת עסקה לסיום אחזקותיה של הממשלה בארבע החברות שבהן למדינה ולעירייה אחזקות משותפות, בכפוף ובהתאם להחלטת הפרטה ככל שתתקבל בנוגע לארבע החברות בוועדת השרים לענייני הפרטה.
עלות רכישת מניות העירייה בחברה תופחת מתמורת המכר שתנבע מן העסקה הכוללת. ככל שיידרש תיקון מטרות החברה, תובא על-ידי רשות החברות הממשלתיות בהסכמה עם
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הצעת החלטה מתאימה לאישור ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה.