למרות הגדלת מספר הרכבות ותדירות הנסיעות, נמשכת סכנת הבטיחות לנוסעי
רכבת ישראל. דוח
שהגיע לידי News1 מגלה כי
הסכם תוכנית הבטיחות בחברת רכבת ישראל אינו ממומש כנדרש.
על-פי הדוח, אותו חיבר אגף בכיר רכבות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, בראשות משה אמסלם, 18 מתוך 64 סעיפי ההסכם שנחתם באוגוסט 2011 לא בוצעו. לרובם המכריע אין אפילו לוח זמנים לסיום ביצוע, שלא ברור ממנו האם בכלל קיימת תוכנית ישום כלשהי ברכבת ישראל. אי-מילוי 28% מהסעיפים שנועדו להבטיח כי תחזוקת הקטרים הקרונות תהיה כנדרש ותבטיח את בטיחות הנוסעים מהווה סכנה של ממש, שעליה התריע
מבקר המדינה בכמה דוחות שכתב.
זהו הדוח הראשון שמחובר בנושא. הוא נכתב באפריל 2014, ומאז ככל הידוע חלק מהסעיפים אכן בוצעו. ב
משרד התחבורה אומרים כי "הבקרה על התקדמות ביצוע תוכנית הבטיחות מבוצעת בשותף על-ידי אגף רכבות בכיר במשרד התחבורה ותדון עם הרכבת במסגרת דיון מעקב שנקבע בנושא".
ציון אפס למשרד התחבורה
הדוח של המאסדר (רגולטור) נותן ציון 0 למשרד התחבורה בכל הקשור לקידום סעיפי הבטיחות ברכבת ישראל, באמצעות קידום חקיקה מתאימה וכדומה. הדוח מפרט את התאונות שאירעו ברכבת ישראל בשנים 2013-2012, שחלקן הגדול אינו מדווח לציבור. כשני שלישים (65%) ממקרי ההתנגשויות אירעו בתוך מתחמי התחזוקה של רכבת ישראל. נאמר כי לחלקו של התאונות שאירעו היה פוטנציאל לגרימת נזק רב ולהרוגים רבים באירוע אחד. אירוע שכזה ברכבת הנושאת חומרים מסוכנים מגדיל את הפוטנציאל לפיצוץ, להתנדפות חומרים מזהמים ולפגיעה בשטח רחב יותר ובאוכלוסייה באיזור.
מן הדוח עולה כי לרובן המכריע של התאונות, הכוללות גם שימוט קרונות ושריפות, אחראי הגורם האנושי. קרי: אנשי תחזוקה, נהגי קטרים ובעלי תפקידים אחרים ברכבת שאינם פועלים לפי הנהלים, אינם בעלי הכשרה מתאימה וכדומה.
בסעיפי הסכם הבטיחות שלא מולאו ניתן למצוא בין היתר אי-מינוי בעלי תפקידים האחראים לבטיחות, אי-הקמת מערכי פיקוח וידע על בטיחות, חוסר בנהלים, נהלים לא מעודכנים ואי-הפעלת בודקים.
ברכבת ישראל בחרו להתעלם משאלות שהפנה News1 בנושא. ממלא-מקום דובר רכבת ישראל, שחר וייסמן, סירב להסביר מדוע לא ממלאת רכבת ישראל אחר סעיפי הבטיחות שנחתמו לפני 3 שנים ומדוע עד היום לא נקבע לוח זמנים לביצוע סעיפים אלה. הוא הסתפק בתגובה סתמית ולפיה "תוכנית הבטיחות של רכבת ישראל היא תוכנית רב-שנתית המובלת על-ידי הנהלת חברה ומפוקחת על-ידי משרד התחבורה. התוכנית מתנהלת כסדרה". כאמור, בניגוד לדבריו של וייסמן, הדוח קובע כי התוכנית אינה מתנהלת כסדרה.
על-פי ההסכם, שנחתם ב-4.8.11 בידי מנכ"ל משרד התחבורה, רכבת ישראל, ועד העובדים וההסתדרות, 70% מהתחזוקה תישאר בידי עובדי רכבת ישראל, ואילו יתר התחזוקה (30%) יועברו למיקור-חוץ. החברה החיצונית המבצעת את התחזוקה (בעיקר בציוד החדש) היא אלסטום.