|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

אובמה, מיטשל, ישראל והעתיד

אחד השינויים שהביא איתו הנשיא החדש, הוא איזון שונה בין צרכי הביטחון של ישראל וזכותה להגנה עצמית לצרכים ההומניטאריים של הפלשתינים וזכותם לחרות, איזון שהוא לכל הפחות נייטרלי
26/01/2009  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
דף חדש ולא בהכרח נעים לישראל [צילום: AP]

לנשיא ברק אובמה עמדה מאוזנת לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני, ומינויו של הסנטור לשעבר ג'ון מיטשל כשליח מיוחד לשלום במזרח התיכון משקף זאת. העמדה והשליח צפויים לאתגר את ישראל בצורה שעלולה להעיב על היחסים בין המדינות.

אובמה שותף לקונצנזוס האמריקני המחויב לישראל – קיומה, זכותה לביטחון ולהגנה עצמית, ושגשוגה - המבוסס על המורשת התנ"כית היודאו-נוצרית; ערכי הדמוקרטיה של שתי המדינות ואינטרסים אסטרטגיים משותפים; הוא תומך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים; מחויב לעשות כל מאמץ לקידום השלום, וביום השני לכהונתו שב ופסל את החמאס כבר-שיח עד שהארגון לא יעמוד בתנאיה הידועים של הקהילה הבינלאומית.

ברם, מעבר לעמדות בסיסיות אלה, הנשיא ביטא ומבטא עמדה מאוזנת הבולטת בחריגותה בנוף הפוליטי האמריקני. הכוונה לא רק להתנערותו הפומבית מעמדות המזוהות עם הליכוד. בעבר הרחוק ביקר אובמה את ממשל קלינטון בגין תמיכה בלתי מותנית וחד-צדדית בישראל לאחר כשלון ועידת קמפ דייוויד, ובעבר הקרוב הבטיח שממשלו יעזור "לישראלים לזהות ולחזק את שותפיהם שבאמת מחויבים לשלום" - ניסוח דיפלומטי למושג לחץ. ואכן, כאשר הנשיא דיבר טרם היבחרו על צעדים קונקרטיים, הוא פרט רק דרישות מישראל לגבי צמצום מחסומים והקפאת ההתנחלויות. נעדרה מדבריו התייחסות לתביעות מהפלשתינים, כגון מאבק בטרור או רפורמה ממשלית. אובמה היה המועמד היחיד בשתי המפלגות שלא הביע תמיכה בגדר ההפרדה, אותה בחר להגדיר כ"עוד דוגמא להזנחת הממשל את התהליך המדיני". הוא גם העדיף את הביטוי "מעגל האלימות הישראלי-פלשתיני" במקום הנוסחה המקובלת בקרב תומכי ישראל - "אלימות פלשתינית ותגובה ישראלית", ומרבה להדגיש (גם לאחר היבחרו) את "הסבל הפלשתיני". אחד השינויים, אם כן, שהביא איתו הנשיא החדש הוא איזון שונה בין צרכי הביטחון של ישראל וזכותה להגנה עצמית לצרכים ההומניטאריים של הפלשתינים וזכותם לחרות, איזון שהוא לכל הפחות נייטרלי.

מינויו של מיטשל משקף עמדה זו. ראשית, מדובר באדם בעל מעמד פוליטי (לשעבר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט) ובינלאומי (מתווך מצליח בסוגיית צפון אירלנד) מכובד משל דיפלומטים מקצועיים כגון דניס רוס ודומיו, ושלכן ייהנה מיותר חופש פעולה בזמן שהממונים עליו טרודים בענייני חוץ אחרים. מיטשל מוערך מאד כבעל תפקיד קריטי בהשגת הסכם "יום שישי הטוב" באפריל 1998, הודות למחויבות, לסבלנות, לחריצות ולעמקות ההבנה הפוליטית אשר הפגין. שנית, במינויו יומיים לאחר השבעת הנשיא ובשליחתו המיידית למזרח התיכון, מקיים אובמה את הבטחתו למעורבות פעילה בסכסוך מיד עם תחילת כהונתו. שלישית, מן הסתם לא נעלם מעיני הנשיא, אשר מכל חלקי העולם הזכיר בנאום ההשבעה שלו רק את "העולם המוסלמי", שערבי-אמריקני (כך מגדיר מיטשל את עצמו משום שאימו מרונית מלבנון) מחליף את קבוצת היהודים-אמריקנים שניהלו בעבר את התהליך הדיפלומטי. ורביעית, מיטשל הוכיח עצמו כמאוזן למהדרין כאשר עמד בשנים 2000 - 2001 בראש הוועדה הבינלאומית לבדיקת הסיבות לפרוץ האינתיפאדה השנייה. בדוח מיטשל המפורסם הוא חילק את האחריות באופן שווה בין שני הצדדים, והמציא יש מאין את החיבור בין מאבק פלשתיני נגד טרור לבין הקפאה ישראלית של ההתנחלויות (בהסכמי אוסלו מוזכרת במפורש החובה הפלשתינית למאבק בטרור, אולם אין בהם ולו רמז למחויבות ישראלית כלשהיא בתחום ההתנחלויות). מבחינת הפלשתינים והעולם הערבי, אם כן, so far – so good.

עם מינויו הכריז מיטשל, לא בפעם הראשונה, ש"אין סכסוך שלא ניתן לסיים". אמירה זו מזכירה את אבחנתו הביקורתית של קיסינג'ר שמדיניות החוץ האמריקנית מאופיינת בגישה פרגמטית-משפטנית (ליטיגציונית), כאילו כל בעיה ניתנת לפתרון אם רק 'נשב ונדבר על זה', כאילו אין בעיות לא-פתירות או לפחות לא-פתירות בלוח זמנים ו/או בסגנון אמריקני. בהקשר זה מן הראוי לזכור שכל חברי השלישייה המובילה - אובמה, קלינטון, מיטשל – הם משפטנים. בכל מקרה, מיטשל מוצא לא מעט קווי דמיון בין הסכסוך בצפון אירלנד לזה שבישראל-פלשתין. לכן, מן הסתם עיקרי לקחיו מאירלנד, כפי שפורסם על ידו ב-2007, מצביעים על הכיוון הצפוי בשליחותו: בניית אמון לפני נקיטת צעדים שאפתניים, וזאת באמצעות שורת צעדים הדדיים וסימולטאניים; הטלת אחריות פומבית על אי-עמידה בהם, ונקיטת סנקציות בתגובה לצעדי רגרסיה בלתי-קבילים; שיפור מרקם החיים האזרחי-כלכלי חיוני להצלחת תהליך שלום; והכללת קבוצות אלימות בתהליך גם במחיר האטתו, כדי להגביר לגיטימיות ותמיכה. על סמך הרקורד שלו, ועל סמך העדיפות שהובטחה והדחיפות שאכן ניתנה, דומה שניתן להעריך מתווה ראשוני להתנהלות האמריקנית בסכסוך הישראלי-פלשתיני.

מיטשל יתמקד בחודשיים הקרובים בבעיית עזה, בגלל דחיפותה ובגלל הצורך להמתין להקמת ממשלה ישראלית חדשה. הנשיא אובמה דיבר על הצורך לפתוח מחדש את המעברים לעזה ולשקמה, אומנם לא עם החמאס אלא עם הרשות הפלשתינית ובפיקוח אירופאי. ברם, גם אם החמאס יסכים לשילוב הרשות, הוא לא יסכים לניטרולו המוחלט. הסדר מעברים משותף לחמאס ולרשות, בפני עצמו ולא כל שכן לקראת/כחלק מהקמת ממשלת אחדות, יצור לממשל אובמה בעיה ביחס לפסילת הארגון כמשתתף לגיטימי בתהליך. מכיוון שאפילו ממשל בוש הסכים ביותר משתיקה להכללת חיזבאללה בממשלת לבנון (ועוד כשותף בעל זכות וטו), קשה להאמין שממשל אובמה שואף-ההידברות לא ימצא דרך להתעלם מ-ו/או לעקוף את מדיניות ההחרמה.

בהנחה שבשלב מסוים ישובו הצדדים למתווה אנאפוליס, ניתן לצפות לשני חידושים. במסלול המיידי יום-יומי של התחייבויות שלב א' במפת הדרכים (אשר מבוססת במידה רבה על דוח מיטשל), הממשל ישאף ליצור מכניזם פיקוח על קיומן. גם ללא זאת, ייתכן מאוד שאובמה יפגין פחות סבלנות משהפגין קודמו כלפי גרירת הרגליים של ישראל לגבי התנחלויות ומאחזים ומחסומים, ופחות סבלנות מזו שיפגין כלפי גרירת רגליים פלשתינית לגבי מאבק בטרור ורפורמה ממשלית. גם במסלול המשא-ומתן על הסדר קבע, יבואו לידי ביטוי תחושת הדחיפות של הנשיא וניסיונו האירלנדי של השליח. לא עוד המתנה בושית-רייסית להתקדמותם האיטית של שני הצדדים. בהגשת הצעות תיווך משל עצמה, יש מקום להניח שארה"ב תעדיף לחקות את המודל המוקדם של ממשל קרטר ולא את המאוחר של ממשל קלינטון. מבחינת תוכן, יש להניח שנקודת המוצא לעמדות האמריקניות בסוגיות השונות תהיה "הפרמטרים של קלינטון" מסוף שנת 2000. וכל זאת ברוח דבריו של הנשיא יומיים לאחר השבעתו: "מעורבות פעילה ואגרסיבית".

התגמשות ביחס לחמאס כדי לשקם את עזה ואולי אף כדי לאפשר לאבו מאזן ממשל משותף; דרישות קונקרטיות וקפדניות לגבי התנהלות ישראל בגדה המערבית; אימוץ חלקי או מלא של היוזמה הערבית בה מוצא הנשיא "אלמנטים קונסטרוקטיביים"; והתערבות לוחצת בתוכנו של המשא-ומתן על סדר הקבע - כל אלה לא יהיו לרוחה של ממשלה ישראלית כלשהי, גם לא של ממשלת מרכז-שמאל בראשות קדימה אשר תכלול לפחות מפלגת ימין אחת. אין אף להוציא מכלל אפשרות ניסיון אמריקני עדין להשפיע על הרכבה של הממשלה הבאה. הנימוס הדיפלומטי, במיוחד בין שתי מדינות כה קרובות, מחייב המתנה אמריקנית למיצויו של התהליך הדמוקרטי-פוליטי בישראל. ברם, אם למרכיב/ת הממשלה תהיה אפשרות לבחור בין הרכב יחסית-ניצי להרכב יחסית-יוני, יוכל הממשל להדליף משהו על יוזמותיו המתגבשות כדי לרמוז שלהרכב הניצי תהיה בעיה עם בעלת בריתה של ישראל. צפוי, אם כן, מזג אויר מעונן עד סוער (תלוי בתוצאות הבחירות בישראל) ביחסי ישראל-ארה"ב.

תאריך:  26/01/2009   |   עודכן:  26/01/2009
רוני ברט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה, מיטשל, ישראל והעתיד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
27/01/09 11:40
2
humanape
27/01/09 12:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספקטייטור, מגזין החדשות הבריטי הסולידי שנוסד בשנת 1828, פירסם אתמול (א’, 25.01.09) בבלוג שלו את דעתו של דניאל ייטס על מבצע עופרת יצוקה. דניאל ייטס הינו שם בדוי של חייל מודיעין בריטי משוחרר שהשתתף במלחמות בעירק ובאפגניסטן. דניאל מציין כי קטעי הווידאו שראה הזכירו לו חוויות מוכרות. הם העלו בראשו את התחושות שהציפו אותו בתקופת השירות שלו. אומנם הוא רצה למלא את משימתו על הצד הטוב ביותר וסמך על כישוריו שלו ושל חבריו, אך היה גם מסויג. הוא חשש שכוח השיפוט שלו יבגוד בו כאשר יאלץ לקבל החלטה מהירה להרוג מישהו. הלחץ של תחושות מנוגדות אלו בתנאי קרב הינו עצום, והוא מתקיים בקרב חיילים צעירים שחלקם הינם בני 18. זו הסיבה לכך שחש רוגז נוכח השימוש קל הדעת במושג "פשעי מלחמה” בהפגנות בלונדון. תחושות דומות מילאו אותו ביחס לחיילים ישראלים. הוא דוחה לכן את ההתפרצות הרגשית של באן-קי-מון ושל חלק מהתקשורת שהגדירו כפשעי מלחמה את הלחימה של צה”ל ברצועת עזה. דניאל בטוח כי פקידי האו”ם ונציגי התקשורת לעולם לא יוכלו להבין את המתחים הנוצרים בעת קרב בקרב חיילים.
26/01/2009  |  אבנר הלפרן  |   מאמרים
המשבר הנוכחי הפוקד את כולנו, ומורגש כעת בכל כיס בעולם, החל כאשר אנשי וול סטריט ניסו להשיג תשואה מקסימלית על הון במינימום זמן, תוך סיכון שוק הנדל"ן האמריקני. אך רובנו, שלמדנו להסתדר עם מה שיש, לא מכירים את המשבר מצידו של אדם שהיו לו 20 מיליארד ועתה נותרו לו 2 מיליארד. כביכול, נראה לעינינו שבמחוזותיו לא קרה דבר, אך האמת היא שאצל אנשי העשירון הטופ-עליון, המשבר הוא איננו כספי בלבד. זהו משבר של איבוד השליטה וקריסת המעמד. משבר של ניפוץ החוקים אותם הכירו, ושינוי הסטטוס המובן מאליו שהיה מנת חלקם. המשחק החדש שאליו הם נקלעו, מחייב אותם כעת לברוח מהבומרנג שהם עצמם הטילו אל האוויר אבל שכחו לקחת בחשבון פרט אחד חשוב.
26/01/2009  |  אורן לוי  |   מאמרים
בזמן שהתותחים רעמו, קשה היה להתעלם מהישראלים (ואין הכוונה כאן לארגוני זכויות אדם הפועלים במשך כל ימות השנה) אשר מחו נגד הפעולה הצבאית בעזה. מרבית הציבור תהה מדוע הם האשימו את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה, וזאת על אף שהייתה הסכמה גורפת לכך שהיה מדובר במלחמת אין ברירה שנכפתה עלינו?
26/01/2009  |  ד"ר ליפז שמוע-ניר   |   מאמרים
ירמה הוא מחזה מאת המשורר והמחזאי הספרדי פדריקו גרסיה לורקה, גדול משוררי ספרד, בתרגומו של שמעון בוזגלו ובבימויה של אופירה הניג, הנותנת לו פירוש מקורי, עכשווי ומודרני. היא עושה זאת באמצעים תיאטראליים אחדים כמו ליהוק שלושה גברים המגלמים תפקידי נשים. בכך היא משיגה אירוניה דקה, המזכירה לצופה כי אין מדובר כאן בחיים ממשיים ריאליים, אלא בתיאטרון. לא את העתקת המציאות לבמה מבקשת אופירה הניג לעשות, אלא תיאטרון לשמו.
26/01/2009  |  לאה טרן  |   מאמרים
קצת לפני שהרגיעה נגמרת, קצת לפני שעוד קסאמים נופלים ומשבשים את שלוותם של האזרחים בחזית, נפתחות שתי קבוצות תיאטרון קהילתי טיפולי ביוזמתו של 'מרכז תקשורת שדרות'. מטרתו של הפרויקט לסייע לבני הנוער להשתקם מבחינה נפשית ולהציג הסברה נכונה וכואבת על השגרה הכל כך לא שגרתית בארץ ובעולם.
26/01/2009  |  לבנת שאובי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
"עזה - בלב חבית אבקת השריפה" בשידור חוזר  /  לינדה בר
לבני וברק מסתערים על ממשל אובמה  /  רובי שטיינברג
לחתום לפני שנתניהו יהיה ראש ממשלה  /  רובי שטיינברג
תעשיית החיסולים של חמאס  /  יהונתן דחוח-הלוי
מחירה של שאהידיות המונית  /  מוטי קידר
אין סיכוי למדינה פלשתינית  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il