|   15:07:40
דלג
  אהוד ברק  
ראש הממשלה לשעבר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לאחר כל טיל יופעל "רפלקס ביטחוני"

חמאס לא יהיה עוד מה שהיה ומה שהיה לא יהיה עוד לא מתחמק מהאחריות להחזרת גלעד שליט לא חושש מהממשל האמריקני החדש נאום שר הביטחון בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי [3.2.2009, ט' בשבט התשס"ט]
03/02/2009  |   אהוד ברק   |   נאומים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אהוד ברק [צילום: יותם פרום]

באתי לכאן היום לדבר על ביטחון, על מנהיגות ועל הקשר שביניהם. הביטחון הלאומי, גם בעשור השביעי לקיומה של מדינת ישראל, ממשיך לתפוס מקום מרכזי בסדר היום שלנו. להוותנו, לא שקטה הארץ, לא ארבעים שנה, לעיתים אפילו לא ארבעים יום. לא בחרנו לחיות על חרבנו, אך המציאות לא פטרה אותנו מן החובה, היונה לא שבה עם עלה של זית כי עוד לא קלו המים.

בחודש האחרון קיבלנו תזכורת ישירה, בוטה, של המציאות שבה אנחנו חיים. החמאס, השלוחה הקדמית והמיידית של מעגל טרור רחב המאיים על ישראל, ניסה שוב לזרוע בנו הרס והרג. הגבנו במבצע "עופרת יצוקה" בעקבותיו החמאס ספג מהלומה קשה וכואבת. ריסקנו חלק גדול מכוחו הצבאי, מהתשתית הלוגיסטית והארגונית. חמאס לא יהיה עוד מה שהיה, אך אין זה אומר שהוא או מישהו מגרורותיו לא מנסה להפגין את קיומו.

כמו אחרי כל מבצע, גם מוצלח מאוד כפי שהיה המבצע הזה, עוד יש פרפורים אחרונים ומאמץ אחרון של האויב לפגוע, להיות האחרון שיורה טיל, לנסות להפגין שהמהלומה הייתה פחות קשה ממה שהייתה באמת.

לא צריך להיבהל ולא צריך להתלהם. צריך לפעול בנחישות אך גם באחריות. יש צורך להגיב! אנחנו מגיבים. אם יהיה צורך בתגובה מוחצת יותר? האמינו לי, אנחנו יודעים לעשות את זה. אינני מציע לחמאס להתחכם איתנו. מה שהיה לא יהיה עוד. הגראד שנפל היום בתוככי אשקלון לא עובר ללא תגובה. צה"ל וכוחות הביטחון, ועם כל הצניעות, גם אנחנו, יודעים מה צריך לעשות. ובעודנו מדברים כאן, חיל האוויר פועל ברצועת עזה.

הבטחנו שקט לתושבי דרום הארץ? נקיים את הבטחתנו. פעולה אפקטיבית נגד הברחות? אנחנו מתקדמים גם בעניין הזה מול המצרים והתוצאות תהיינה טובות יותר מבעבר. מתקדמים מול המצרים ולא מול החמאס. שאף אחד לא ינסה להלך עלינו אימים ויטעה את הציבור. אנחנו לא מדברים עם החמאס, לא חותמים איתו דבר. החמאס לא בן שיח של ישראל.

מי שטומן ראשו בחול וחושב שהמצרים יקדמו נושאים קריטיים בלי שהם ידברו עם החמאס, מותר לו לטמון את ראשו אך אסור לו לזרות חול בעיני הציבור.

אני עובר ליעדים שהוגדרו למבצע - ישנה עוד מטרה אחת - חשובה, קדושה והיא לנגד עיניי כל הזמן - גלעד שליט! יש ברית כרותה בינינו לבין המשפחות והלוחמים: אם חלילה נפלו בשבי או נחטפו אנחנו אחראים לעשות כל מעשה ראוי ואפשרי כדי להביאם הביתה. אני אחראי ואינני מתחמק מן האחריות הזאת.

אני מודיע לכם שהמבצע והמגעים עם מצרים מגדילים את הסיכוי לשובו של גלעד שליט, אך עדיין לא מבטיחים אותם. אינני רוצה להשלות איש. בכל מקרה המחיר יהיה כבד, אני מוכן להתמודד איתו! מדיניות ביטחון אחראית משלבת נחישות צבאית ללא פשרות, עם בחינת כל האופציות האחרות, ובלבד שמשיגים את היעדים הדרושים.

בלחימה בעזה שב צה"ל לימיו הטובים ביותר. ראינו את המפקדים והלוחמים עושים את שידענו במלחמות המוצלחות ביותר: תכנון קפדני, אימונים ארוכים ויסודיים, ביצוע מופתי, ומעל לכל המפקדים שאומרים בקול צלול וברור - "אחרי", ולוחמים שביצעו את המשימה בדבקות, במסירות ובאמונה בצדקת הדרך.

הערך המוסף החשוב הוא לא רק מילוי המשימה אלא גם חידוש ההרתעה. כן, גם אם קשה לקבל, ואני מודיע לכם: לא נקבל את הירי בימים האחרונים. הירי הזה ייפסק. לטווח ארוך השגנו הרתעה. למי שהיה ספק, שוב אין ספק למה מסוגל צבא ההגנה לישראל. כבר הצדעתי אך הוא ראוי להצדעה נוספת - הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי אני מצדיע לך שוב. לך רב אלוף גבי אשכנזי, אתה, ואיתך מפקד פיקוד הדרום, אלוף יואב גלנט, וכל מפקדי צה"ל ולוחמיו ראויים להצדעה של כולנו. ואני מלא הערכה ותודה לך - יובל דיסקין ראש השב"כ, לכם אנשי משרד הביטחון ולכל מי שנטל חלק במערכה הזאת.

כל זה קרה כשבצד הנחישות וההקרבה הייתה גם הקפדה על חיי אדם. הלב נשבר על כל מי שנפל, כל אחד הוא חלל גדול שאף פעם לא יתמלא בלב משפחתו, בלב כולנו. אבל נעשה מאמץ, בכל האחריות כדי למנוע אבידות. בסופו של דבר נהרגו במבצע עשרה מפקדים ולוחמים ושלושה אזרחים - גם זה חלק מהקפדנות שאפיינה את המבצע.

אני מזכיר את כל אלה כי יש אצלנו נטייה קלה מדי, לשכוח ולהתמכר לקובלנות ההווה. זה קרה רק לפני שבועיים וחצי אבל בקצב המהיר של חילופי כותרות ושיח משובש, כבר עכשיו צריך להזכיר - החמאס הוכה מכה אנושה, אפשר לסמוך עלינו שנדע לעשות זאת שוב אם יידרש. לא לשכוח, לא להשכיח, לא לשכתב: הייתה הצלחה ועכשיו אנחנו עושים מאמץ לא פשוט, אבל הכרחי לתרגם את ההצלחה הצבאית למציאות בשטח - וגם זה יקרה!

לחימה באופן בלתי נמנע לוותה גם בפגיעה באזרחים פלשתינים בעזה. לא רצינו לפגוע בהם, איננו נלחמים באזרחים עזתיים, אנחנו נלחמים בחמאס שלקח ילדים, נשים וגברים ברצועה כבני ערובה, כן, שילח לטילים ורקטות, וכמגן אנושי ציני.

צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם ועשה כל מה שניתן ואפשרי במאות אלפי כרוזים, שיחות טלפונים והודעות בכל דרך כדי להרחיק את האוכלוסיה האזרחית ממוקד האש. לא נלמד מוסר לא ממדינות האזור, לא מספרד ולא מאף אחד. מי שמבקש לפגוע בנו ייפגע ולא יקבל חסינות.

השבועות האחרונים היו במידה רבה תמצית מרוכזת של מציאות חיינו ושל אופי המנהיגות הנדרש כאן. החמאס הוא רק שלוחה קדמית, אבל האיומים, הם רחבי-היקף ומסוכנים הרבה יותר מהחמאס, שפגיעתו רעה: הצנטריפוגות באירן ממשיכות להסתובב, סוריה עוד לא יצאה ממעגל האיומים, החיזבאללה מתחמש ומתכונן גם בעצם הימים האלה לנקום על חיסול מורנייה - והטרור שמאיים לפגוע, כרגיל, קודם כל בנו.

המציאות הזאת, דווקא המציאות הקשה דורשת אחריות ושיקול דעת. מול איומים וסכנות מול עוינות ותאוות רצח, קל להלהיט יצרים - נכבוש! נהרוס! ננתץ! נעלים את החמאס, נשמיד את כל אויבינו.

מנהיגות אמת משיגה ביטחון לא בדקלומים, לא בדיבורי סרק, לא בהתלהמות, אלא במדיניות תקיפה, עקבית ואחראית. הבנה אמיתית ועמוקה של המציאות לא מתמסרת בקלות לדרישות פופוליסטיות לכותרת ראשית כל יום או לשורה תחתונה כל ערב.

הנהגה אמיתית פוגעת פגיעה קשה באויב כשצריך, ובוחנת אופציות משלימות להביא לשקט.

מנהיגות אמיתית חייבת לטפח את ההרתעה של ישראל, ללא פשרות, לשקוד על בניין הכוח. אבל מטרת ההרתעה ובניין הכוח היא ניסיון לבנות עתיד טוב יותר לישראל ולאזרחיה, יש תקווה, אך רק מעמדה של כוח וביטחון עצמי. הסכנות סביבנו לא נעלמות ואסור להתעלם מהן.

מול אירן - יש להגיע להבנה אסטרטגית עם ארה"ב על מהות תוכנית הגרעין הצבאית באירן ולוודא שגם אם הם בוחרים לעת הזאת דרך דיפלומטית כדי להגיע לבלימתה. יש לקצוב את משך השיחות לזמן קצר ואחר כך סנקציות חריפות ונכונות לפעולה. אירן גרעינית היא סכנה לא רק לישראל אלא גם לאזור ולעולם כולו. זמן קצוב, סנקציות חריפות וכל האופציות על השולחן. מעבר לזה לא אומר דבר, הדיבור כאן כמו כנושאים רבים אחרים מזיק. מול סוריה, לבנון והפלשתינים יש להיות מוכנים לכל תרחיש, אך לא להתייאש מן הניסיון להגיע להסדרים מדיניים.

בתקופת בחירות כולם מנסים להבטיח, להבריק, לנסח מחדש תוכניות נוצצות. אני חוזר ומציע את מה שאני אומר כבר יותר מחצי שנה בתיאום עם הנשיא שמעון פרס: תוכנית ישראלית, ישראלית, להסדר אזורי כולל, בזיקה לתוכנית הסעודית שהוצגה כבר לפני שבע שנים.

לא כל פרט בתוכנית הסעודית מקובל עלינו אך היא יכולה להוות בסיס לשיח עם תוכנית ישראלית שתהיה מעטפת ראויה לשיחות עם הפלשתינים ועם הסורים. עידוד כלל אזורי של מדינות ערב המתונות יחד עם מנוף כלכלי ויחד עם מעורבות בינלאומית יקלו על הסדרים עם בני שיחנו.

אז, יש סיכוי שנשיג הסכמים מעמדה של כוח תוך שמירה על האינטרסים החיוניים של ישראל. זה אפשרי, האמינו לי זה אפשרי. להכות חזק כשחייבים ולקדם את הסיכוי לשלום כשאפשר.

יהודה עמיחי כתב כבר לפני שנות דור: "ואל תשכחו שגם האגרוף היה פעם כף יד פתוחה ואצבעות". יש לנו גם כף יד פתוחה ואצבעות ונשתמש בהם באחריות ובשיקול דעת כשאנחנו בוחנים בכל רגע, בכל רגע אמת, מה ראוי לעשות.

מובן מאליו שאת כל התהליכים המדיניים יש לעשות בהבנה ובתיאום עם הממשל האמריקני החדש. כבר שמעתי כאלה שחוששים מממשל אובמה - לא אני. להיפך. אפשר להגיע להידברות מראש ולשת"פ אסטרטגי ואת זה צריך לעשות.

בסופו של דבר, הימין מוביל לבידוד בעולם ולמבוי סתום והשמאל הקיצוני שוגה בחלומות. מנהיגות אמיתית חייבת לקדם עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי את הפיתרון האפשרי היחיד: שתי מדינות לשני עמים. אין דרך אחרת אך יש להגיע אליה רק עם הקפדה על כל צורכי הביטחון שלנו.

בימי מבצע "עופרת יצוקה" לא רק החזית מילאה באופן מרשים את המשימה. גם העורף עמד בנחישות והחזיר לנו משהו שהספקנו לשכוח - גאווה לאומית. וגם זה חלק חשוב בביטחון הלאומי, זו הייתה שעתה היפה של ישראל.

ארץ ישראל הישנה והטובה הביאה רצון טוב, התנדבות וסולידריות שלפעמים כל כך חסרה לנו. חייבים למנף את כל אלה וגם למבחנים שעוד מחכים לנו בימי שיגרה. זה אפשרי, חייבים לעשות זאת. אין סיבה שאת המצוינות לא נתרגם לבניית עתיד טוב יותר בכל תחום מתחומי חיינו.

בן-גוריון דיבר עוד בראשית המאה הקודמת על עם סגולה, על חזון, על חברת מופת. זה היה נכון לא רק בשנות הארבעים והחמישים. זה נכון גם היום, במילניום השלישי. מדוע איננו יכולים יכולים להיות מופת בחינוך? בתרבות? במדע? בטכנולוגיה? בתעשיה? במציאות של חברה סולידרית?

הביטחון איננו רק צבאי - ביטחון הוא גם ביטחון כלכלי וביטחון חברתי, ביטחון אישי שמוביל למיגור משפחות הפשע וביטחון לחינוך המחזיר את ילדינו ואת מערכת החינוך שלנו אל הצמרת העולמית. ביטחון בכל תחום בחיינו. זה תפקידה של מנהיגות אמת. לדאוג לביטחון בכל תחום, לנטוע תקווה, ולעשות. לעשות! לא לדבר, לא לדקלם, לעשות!

ואומר לסיום רק זאת: דוד בן-גוריון, יצחק רבין, לוי אשכול, שאפילו גימגם פעם, לא הצטיינו בדברנותם. הם עשו. הם יצרו. מנהיגים מחויבים לדבר מעת לעת, להסביר, זה כנראה בלתי נמנע בכלל ובפרט בתקופת בחירות. אבל מוטב שכל דיבור יהיה מחובר למעשה. ואם מדברים, אז באחריות, בשיקול דעת, באמינות.

ולכן אסכם, באתי לכאן לדבר על ביטחון ועל מנהיגות. אני יוצא מכאן לעשות.

תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  04/02/2009
אהוד ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאחר כל טיל יופעל "רפלקס ביטחוני"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הסגם "הרגיעה"
3/02/09 22:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתיאטרון הריאליסטי מוצגים מחזות, שניתן ללמוד מהם על מערכות היחסים בין דמויות נשיות לדמויות גבריות ועל עיצוב הייצוג של תפקידי נשים וגברים בהתאם לסטריאוטיפים מִגדריים. הדיאלוגים התיאטרוניים מחקים במידה רבה את הדיאלוג האותנטי, אך הם אינם המציאות אלא ייצוג שלה בלבד. הדבר מאפשר פענוח פעולות הדיבור של הדמויות כפי שעוצבו על-ידי המחזאים, בדומה לפענוח כוונה של דובר בשיחה טבעית.
בהרצאה זו אשווה בין שני שירים שכתבו משורר ומשוררת וכותרתם כמעט זהה - השיר "בחצר" של אברהם שלונסקי והשיר "החצר" של לאה גולדברג. שני השירים, שפורסמו בשנות הארבעים, שונים ביניהם לגמרי מבחינת הצורה והתוכן. בהשוואה בין השירים נעמוד על ההבדל ביניהם, הבא לידי ביטוי בשימוש שונה בשם התואר. בשני השירים מתוארת תמונה של חצר שבה משתלבות דמויות של ילדים, ואף על-פי כן התיאורים שונים זה מזה תכלית שינוי.
03/02/2009  |  ד"ר בת-ציון ימיני  |   נאומים
המושג מגדר הוצע במקום מושג המין, וכבסיס לדיון ביקורתי על אודות ההרחבה של המין הביולוגי להסדרים חברתיים וכינון של הדיכוטומיה החברתית בין זהויות והתנהגויות של גברים ושל נשים. המשמעות התיאורטית של המושג מגדר עברה שינויים עם התמורות שחלו בתיאוריות הפמיניסטיות, אך התפיסה של מגדר כהבנייה חברתית שזורה עדיין כחוט השני בתיאוריות פמיניסטיות שונות. מעמדה ביקורתית זו משתמעת התביעה לבדיקה של יחסי הכוח שהתגבשו בין המגדרים בהקשרים ההיסטוריים שבהם צמחו והשתנו, וכן לחשיפת ההעלמה וההשתקה שרווחו בשיח האקדמי והציבורי ביחס לממד המגדרי, המְמַסד סדר חברתי, כלכלי, פוליטי ותרבותי הנותן העדפה לגברים ולגבריות, ובמקביל מפלה ומדכא נשים. הקישור בין אי-שוויון מגדרי וצורות דיכוי מעמדיות, אתניות ולאומיות הרחיב את יריעת המחקר המגדרי.
03/02/2009  |  פרופ' חנה הרצוג  |   נאומים
הרצאה זו תבחן את ההתייחסות לדיוקנן של האישה היהודייה ושל האישה הערבייה בקורפוס של היצירות הכלולות בתוכנית הלימודים בספרות עברית לחטיבה העליונה במגזר הערבי - תוכנית שאושרה על-ידי שר החינוך והתרבות במרץ 1975 והתפרסמה ב"חוזר מנכ"ל מיוחד א' תשל"ו" והיא עדיין שרירה ומחייבת. מטרת המחקר הנה לבדוק כיצד ובאילו היבטים הקורפוס של היצירות הספרותיות בעברית בתוכנית הלימודים העכשווית מהווה מקור להבניית דיוקנה של האישה הערבייה ושל האישה היהודייה תוך שימוש בכלי מחקרי של ניתוח תוכן איכותי משולב.
ה"תוכחה" היא מצוות "עשה" מדאורייתא: "הוכח תוכיח את עמיתך" (ויקרא י"ט, י"ז), אשר בה מבקש "היכול להוכיח" להשפיע על "היכול לקבל תוכחה" באמצעות שיח התוכחה: טקסט המייצג כללים אתיים והמכיל אמצעי שכנוע לוגיים ופואטיים, שמטרתו להביא לתקון התנהגותו של הנמען. במחקר זה הוצג דיון בשתי תוכחות ספרותיות הנאמרות על-ידי גיבורה (אישה): התוכחה של הדודה מלכה בסיפור "תלוש" של י"ד ברקוביץ' וזו של אימא רותה ברומן "עיר מקלט" של יצחק בן-נר. בשני המקרים נבחרה האישה כדמות המייצגת את ה"יכול להוכיח".
03/02/2009  |  ד"ר שרה האופטמן  |   נאומים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנס הרצליה  /  מי ומי  
סיכול ממוקד: טיל פגע במכונית החמושים  /  איציק וולף
שלושה פצועים קל מפגיעת פצמ"רים  /  איציק וולף
82.4% מעריכים: עימות עם החמאס תוך שנתיים  /  איציק וולף
לא פתר עד הסוף?  /  אריה גל
מלחמת הייצוג  /  יוני בן-מנחם
גיבוי ישראלי לטרור  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il