גידול בשיעור של כ-2%, נירשם בכספר כלי הרכב שיובאו לישראל במהלך בחודש נובמבר 2003 החולף. לעומת הגידול המזערי בכמות המצרפית של ייבוא המכוניות, הרי שבחודש נובמבר 2003 חלה עליה בשיעור ניכר של כ-16% - בערכו הכספי של של ייבוא מכוניות, וזאת לעומת החודש המקביל אשתקד.
כך עולה מנתוני המכס ומע"מ המתפרסמים היום. במכס מודעים לאנומאלייה שבתופעה, ומסבירים כי השינויים הגבוהים בערך הכספי לעומת כמותן המספרית של המכוניות, נובעים משני גורמים: ראשית "עליה ביבוא כלי רכב חדישים שמחירם גבוה יותר", נתון שאינו מדוייק בעליל, שכן מרבית היצרנים משתדלים לשמור על רמת מחירים קבועה בדיגמי 2004 המוחלפים.
ההסבר השני של אגף המכס והבלו, הוא המהותי, באומרו: "נתוני ערכו הכספי של הייבוא, מפורסמים במונחי מטבע דולרים USA , לפיכך התחזקות שערי האירו והיין היפאני לעומת ירידות בשער הדולר בשווקי המטבע הבינלאומיים, הביאו למצב של עליה גבוהה יותר בערכים הכספיים, בהשוואה לעליה המזערית במספר כלי הרכב המיובאים."
יצויין כי שיקולי מט"ח עמדו במרכז שיקולי הבחירה של מיכרז מנהל הרכב החדש, שתוצאותיו פורסו בסוף השבוע. אבי דור, ראש מינהל הרכב הממשלתי באגף החשב הכללי שבמשרד האוצר, מסר לנו כי מינהל הרכב הממשלתי רכשת מכוניות נוסעים מהדגמים הפופולריים ביותר בישראל, תוך פיזור הסיכון הפיננסי: שברולט אופטרה (סוכנות UMI) - נירכש בדולר אמריקני, סוזוקי ליאנה (מכשירי תנועה) - נירכש ביאן יפאני, יונדאי אלנטרה (כלמוביל) - הנירכשת אף היא בדולר הזול, ופורד פוקוס (דלק מוטורס) וניסן אלמרה - נירכשים באירו היקר - ולכן צפוי כי קנייתן תתומן לתקופות נוחות מבחינת התנהגות שערי המט"ח.
במכרז מינהל הרכב הממשלתי השתתפו כל תריסר ייבואני הרכב, 12 המפיצים בישראל מכוניות מקבוצת רישוי 2 הפופולרית, כאשר ההשתתפות במכרז הוגבלה לכלי רכב מקבוצת רישוי זו בלבד - "1,600 סמ"ק, סדאן" בלשון העם.
המכוניות הזוכות מיועדות לעובדי מדינה בכירים, לניצבי מישנה במשטרת ישראל, לגונדר משנה בשירות בתי הסוהר ולעובדים מקבילים בשרותי הביטחון.
כך מעניק המיכרז הגדול אספקלרייה מאלפת לאיפיוני שוק המכוניות הנפוצות ביותר בישראל - שבפלח קבוצת רישוי 2, כאשר מתוך 5 המכוניות הזוכות רק אחת היא אירופית - 'טהורה' הפורד מדגם פוקוס (מייצור ספרדי), מכונית אשר ניבחרה יותר לנוכח הפיתוי הפיננסי הגלום במחירה, ופחות למול נתוניה הטכניים. האלמרה של ניסאן, יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפאן - עברה להרכבה אירופית, ואף יונדאי מסרה השבוע כי בקרוב תקים מיפעל להרכבת רכב באירופה.
סוכנויות הרכב האירופיות בולטות בהעדרן מניבחרת הזוכות: לובינסקי וצ'מפיון: לובינסקי נהגה להחדיר לכל מיכרז ממשלתי דיגמי פז'ו וסיטרואן רבים, ועתה ניגפה לחלוטין, ואילו לצ'מפיון פשוט לא היו דגמים באיפיון הנידרש.