חשבתם שתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל גבוהים מדי? טעיתם. סקירה השוואתית שהכין ד"ר
יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מעלה כי תעריפי הנסיעה בארץ סבירים, בחלקם דומים לאלה של מדינות אחרות בעולם ובחלקם אף נמוכים יותר. אולם התמורה מעבר לים גבוהה יותר מאשר בישראל.
איכות השירות לנוסעי התחבורה הציבורית בישראל נמוכה הרבה יותר, בכמה קני מידה ובהם: השקעה בתשתיות, אורך נתיבי התחבורה הציבורית, ק"מ שירות לתושב ומהירות הנסיעה במטרופולין.
עם זאת, מציין המסמך, שהוכן לבקשת ח"כ שמעון סולומון (יש עתיד), כי בשנים האחרונות חלה עלייה בנסועת האוטובוסים ובסובסידיה שעלתה לכדי 5.4 ש"ח בממוצע לנוסע. כתב News1 מציין כי בחודש יולי אמורה הייתה להתחיל רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, אולם זו תקועה בשל מחלוקת בין משרדי התחבורה והאוצר.
משרד התחבורה טוען שלצורך יישומה של הרפורמה, האמורה לתקן את עיוות התעריפים, נדרשת הגדלה של 200 מיליון שקלים (5.71 ש"ח לנוסע). אולם באוצר טוענים כי ניתן להסתפק בסובסידיה הקיימת. הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בראשות ח"כ
עדי קול, אמורה לקיים דיון בנושא כדי לנסות לפתור את המחלוקת.
לנוסעים בישראל מוכרות היטב הבעיות בכרטיסי הרב-קו שממררות את החיים. על-פי המסמך של הכנסת, אמצעי הכרטוס בישראל מפגרים מאוד אחרי מגוון האמצעים הקיימים במדינות המתפתחות. הידעתם, למשל, כי בחלק מן המדינות התשלום מתבצע מחוץ לאוטובוס ונוסע הבוחר לשלם לנהג משלם בתעריף יקר יותר? כאן בארץ יש מעט תחנות שירות לכרטיסי הרב-קו, אך בעיר ירושלים ובתוואי קו 1 בגוש-דן ובכמה מקומות נוספים הוצבו מכונות כרטוס המקלות על הנוסעים.