|   15:07:40
דלג
  טל פבל  
מרצה המכללה האקדמית נתניה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

חסימת YouTube בעולם הערבי והאיסלאמי

אינטרנט במזרח התיכון מצנזרים את האינטרנט לעיתים זה בשל העלבת אבי האומה הטורקית פעמים אחרות, בשל השוואת אשתו של הנשיא אסד למרלין מונרו
11/02/2009  |   טל פבל   |   מאמרים   |   אוניברסיטת בר-אילן   |   תגובות

אתר האינטרנט Youtube, הנחשב לאתר השני בפופולריות שלו באינטרנט, מהווה יעד לחסימות מצד מדינות רבות ברחבי העולם מאז הקמתו בפברואר 2005. אתר זה משמש במה להצגת סרטוני וידאו המועלים על-ידי המשתמשים. סרטונים אלו הינם בנושאים שונים ומגוונים, החל בסרטונים מוזיקליים וכלה בסרטונים בעלי אופי פוליטי.

בשל אופיו של האתר והמדיה הויזואלית המוצגת בו, הוא מהווה כר להצבת תכנים העלולים להיחשב כפוגעים במדינות ובתרבויות מסוימות. כך למשל עלולים אלו לפגוע ברגשות הציבור (וברגשות המשטר) מבחינה דתית, מוסרית, תרבותית ופוליטית. בשל כך נחסם האתר, בצורה זו או אחרת, במדינות העולם בכלל ובמדינות ערב והאיסלאם בפרט.1

בין השנים 2008-2006 נחסם האתר במדינות ערב והאיסלאם כדלקמן:

איחוד האמירויות - האתר נחסם במחצית 2006 בשל הצגת סרט דוקומנטארי בן שבעה חלקים על הבאת נשים ארמניות לתעשיית הזנות בדובאי.

אינדונזיה - האתר נחסם למשך מספר ימים במהלך מאי 2008 בשל פרסום קדימון לסרט 'פִתנה', אותו יצר גרט וילדרס, חבר הפרלמנט ההולנדי לשעבר. הסרט יוצא נגד הקראן ומציג את האיסלאם באור שלילי.

אירן - בדצמבר 2006 בוצעה חסימה גורפת של האתר וכן אתרי שיתוף אחרים בטענה כי אלו אינם מוסריים.2

מצרים - בנובמבר 2007 דווח על חסימת חשבונו של משתמש מקומי באתר.3

מרוקו - במאי 2007 נחסם האתר למשך חמישה ימים בשל סרטונים המציגים את יחס הממשל לתושבי סהרה המערבית.4

סודאן - ביולי 2008 דיווח בלוגר סודאני על חסימת האתר במדינה.5

סוריה - במחצית השנייה של שנת 2007 נחסם האתר מספר פעמים. בסוף יולי 2007 דוּוח על כך שהאתר חסום לשימוש מכל ספקיות האינטרנט במדינה וכי בעת ניסיון להיכנס אל האתר מתקבל עמוד ריק.6

בסוף אוגוסט 2007 דוּוח על חסימת האתר ככל הנראה בגלל סרטון המציג את אשת הנשיא כמרלין מונרו על עקבים גבוהים ושמלה מתנפנפת בעת קבלת פנים בשדה התעופה לצד בעלה.7

בסוף נובמבר 2007 דוּוח על חסימת 109 אתרים שונים וביניהם Youtube בעיקר בשל ביקורת המובעת בהם נגד השלטונות, תוך ציון כי מספר האתרים החסומים הוכפל בשבועיים הקודמים לדיווח.8 כמו-כן הועלתה הטענה כי יותר ויותר אתרים נחסמו בשנתיים האחרונות לעומת זמנים קודמים בהם הותרה גישה לאתרים שנחסמו בעבר.

פקיסטן - ממשלת פקיסטן החלה לחסום את האתר בתחילת 2006. רשות התקשורת הפקיסטאנית הנחתה את 70 ספקיות האינטרנט במדינה לחסום אתר זה ועוד 11 אתרים נוספים שהציגו את הקריקטורות מעוררות המחלוקת של הנביא מחמד.

ב-22 בפברואר 2008 נחסם האתר שוב בשל קדימון לסרט 'פִתנה'.9 החסימה הוסרה כעבור ארבעה ימים עם הסרת הסרטון משרתי האתר.

תוניסיה - בתחילת נובמבר 2007 דוּוח כי האתר נחסם מבלי לפרט את הסיבה לכך. חסימה נוספת בוצעה במאי 2008 בשל סרט שהועלה לאתר ובו עדויות של אסירים פוליטיים לשעבר ופעילי זכויות אדם.10

טורקיה - מדינה זו ייחודית בכך שלהבדיל מאירועי חסימה חד פעמיים, כמצוי בחלק מהמדינות או חסימה גורפת כבאחרות, הרי שבה ניתן למצוא אירועים חוזרים ונשנים של חסימת האתר. ייחוד נוסף מצוי בעובדה שההנחיה לחסימה מגיעה מן המערכת המשפטית אל חברת התקשורת הממשלתית. זאת, על-פי רוב, בשל סרטונים המועלים לאתר הפוגעים בדמותו של אבי האומה הטורקית, כאמל אתא-טורק ובאחדות המדינה ואופייה.

במרץ 2007 נחסם האתר למספר ימים בגלל סרטון הפוגע באבי האומה וכלל רמיזות הומוסקסואליות לגביו. הסרטון הועלה לאתר ככל הנראה בידי משתמשים יוונים על-רקע הסכסוך המתמשך בין שתי המדינות בנוגע לקפריסין. בית המשפט החליט על ביטול הצו לאחר שהסרטון הפוגע הוסר מהאתר.11

בספטמבר 2007 דוּוח על חסימת האתר, הפעם בשל סרטון לאומני שהוצג בו, סרטון המהלל רצח של עיתונאי ארמני.12

בינואר 2008 נחסם האתר בהוראת בית המשפט ככל הנראה בשל סרטים שהתפרסמו בו ומעליבים את אבי האומה.13

במהלך מאי 2008 נחסם האתר לשבוע בהוראת בית משפט, הפעם בטענה כי אין לו אישור מהרשויות במדינה.

במהלך נובמבר 2008 נחסם האתר בהוראת בית המשפט באנקרה בשל תכנים הפוגעים באבי האומה והתומכים במפלגה הכורדית ה- פי.קיי.קיי.14

קוים לדמותה של הצנזורה האיסלאמית

ניתן לראות מספר קווים מאפיינים בפעילות מדינות ערביות ואיסלאמיות נגד האתר YouTube:

האתר נחסם בצורה זו או אחרת גם בברזיל, אוסטרליה, בורמה, סין ותאילנד, אולם מרבית החסימות מבוצעות בעולם הערבי והאיסלאמי.

כמו לגבי חסימת אתרים אחרים, נחלקות המדינות בין אלו החוסמות אתר זה משיקולים מוסריים-ערכיים-תרבותיים לבין אלו החוסמות אותו משיקולים של פגיעה במשטר. כן נחסמים תכנים בהם מובעת ביקורת על שליטים קודמים או עכשוויים או תכנים המתייחסים לסוגיית זכויות האדם במדינה.

אף לגבי משך החסימה קיימת חלוקה ברורה. בין אלו החוסמות את האתר למספר מועט של ימים ועל-פי רוב בשל סרטונים ספציפיים, לבין אלו החוסמות את האתר באופן קבוע או לפרקי זמן ארוכים.

מלבד טורקיה, בה אירועי החסימה הינם על-פי צווי בית משפט, הרי שביתר המדינות החסימה הינה תוצר של החלטת ממשלה או של רשות התקשורת.

הנהלת האתר נעתרת לעיתים לבקשת הממשלות ומסירה את הסרטונים הבעייתיים.

לאור אופיו של האתר, המאפשר למשתמשים להציג סרטונים בנושאים שונים, הרי שהוא יוצר אתגר ממשי למדינות ברחבי העולם ובעיקר לאלו הערביות והאיסלאמיות בכל האמור ביכולת הממשל לחסום אתר בעל פופולריות ותפוצה כה נרחבים לפרקי זמן ארוכים. כל אחת ממדינות אלו חוסמת את האתר משיקוליה ולפרקי זמן משתנים. החסימה מתבצעת בהתאם לאופייה של החברה ותרבותה, מידת הריכוזיות הקיימת בה ואופיו של הממשל. בשל תפוצתו הרבה והרגישות הקיימת לתכניו, ניתן לראות בחסימתו ובהתייחסות אליו מעין 'נייר לקמוס' למצב חופש האינטרנט בכל מדינה ומדינה.

מקורות

1. אודות תפוצת האינטרנט בעולם הערבי והאיסלאמי ושיעור חדירתו ראה.
Internet World Stats, "Internet Usage Statistics,".
[קישור]

2. Ynet, "אירן חוסמת את YouTube.com,", 06.12.2006.
[קישור]
3. Amira Al Hussaini, "YouTube Disables Activist's Account,", Global Voices Online, 28.11.2007.
[קישור]
Reporters Without Borders, "YouTube restores human rights blogger’s account,", 04.12.2007.
[קישור]
4. MoTIC, "YouTube censuré par Maroc Telecom!!!,", 25.05.2007.
[קישור]
John Thorne, "Moroccans cut off from YouTube,".
[קישור]
5. Too Huge World, "youtube blocked,", 27.07.2008.
[קישור]
6. Moey, "Youtube is blocked in Syria,", revealed'08, 28.07.2007
[קישור]
7. Curt, "YouTube Blocked in Syria,", Committee to Protect Bloggers, 30.08.2007
[קישור]
8. Reporters Without Borders, "More than 100 websites blocked in growing wave of online censorship,".
[קישור]
9. redOrbit.com, "World Governments Target YouTube,", 11.03.2008
[קישור]
הארץ, "פקיסטן מחרימה את יו-טיוב בעקבות "סרטון נגד הקוראן",", 25.02.2008.
[קישור]
10. Sami Ben Gharbia, "Human rights videos besiege the Tunisian Presidential palace,", Global Voices Advocacy, 27.05.2008.
[קישור]
11. Ynet, "טורקיה: הוסרה החסימה של אתר YouTube,", 11.03.2007.
[קישור]
Alex Zaharov-Reutt, "Shock: Is YouTube cooked in Turkey?,", iTWire, 08.03.2007.
[קישור]
12. Sami Ben Gharbia, "Turkey Blocks YouTube. Again,", Global Voices Advocacy, 19.09.2007
[קישור]
13. Ynet, "טורקיה חוסמת שוב את YouTube,", 20.01.2008.
[קישור]
14. Reporters Without Borders, "YouTube censored yet again by another court order blocking access,", 25.11.2008.
[קישור]

פורסם במקור: אוריינט אקספרס - ביטאון לעניינים מזרח תיכוניים מטעם תלמידי המחלקה ללימודי המזרח התיכון (אוניברסיטת בר-אילן, טבת תשס"ט – ינואר 2009).
ד"ר טל פבל הוא מומחה לאינטרנט במזרח התיכון ובעולם האיסלאמי ובעל אתר בנושא זה - [קישור].
תאריך:  11/02/2009   |   עודכן:  11/02/2009
ד"ר טל פבל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חסימת YouTube בעולם הערבי והאיסלאמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה נראה רחוק, אולי אפילו בדיוני, כמו נחיתה על הירח, שנתיימר להציב לעצמנו, כמטרה, את אירוח המשחקים האולימפיים של 2020 בישראל. הרי כולנו ציניקנים, ביקורתיים וחסרי סבלנות ששקועים, עד צוואר, לפחות בימים ובשבועות הקרובים, במי יחבור למי וכמה זמן תשרוד הממשלה. אבל נבחן לדוגמא את תחום ההיי-טק או תחום הלוויינים בחלל (ויסלחו לי כל אותם העוסקים בתחומים רבים וטובים), והזמן הקצר, יחסית, שבו הפכנו למעצמה בתחום ההיי-טק, ולחברים במועדון האקסקלוסיבי של מדינות, שפיתחו ושיגרו לווין, ונגלה פתאום שזה לא בשמים ואפילו ניתן לביצוע.
11/02/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
לאחר שבכתבות הקודמות סקרתי את התפתחות המאבק המיליטנטי על זהות השפה באלג'יריה, אסקור כעת את התפתחות החינוך באלג'יריה. החינוך באלג'יריה מוענק חינם לכל הילדים, בנים ובנות, מגיל שש ועד הגיעם לגיל שש-עשרה. לאחר עצמאותה של אלג'יריה בשנת 1962 ביצעה הממשלה רפורמות במערכת החינוך. בעוד שבשנת 1962 היו באלג'יריה רק כ-10% יודעי קרוא וכתוב הרי שכיום 71% מכלל האוכלוסיה הינם יודעי קרוא וכתוב. אם בשנת 1963 למדו בתוך מסגרת החינוך הממשלתית והפרטית רק 850,000 תלמידים, שהיוו 25% מכלל בני הנוער הזכאים לחינוך ממשלתי, הרי שבשנים שלאחר מכן, כתוצאה מפעולות הממשלה, הלך וגדל מספר התלמידים והכפיל את עצמו. בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים, שלחה הממשלה מורים להשתלמויות נרחבות בכל תחומי הלימוד. כמו-כן, בתים של מתיישבים זרים צרפתים, איטלקים ויהודים, שהיגרו מאלג'יריה הפכו לכיתות לימוד חדשות ומשופרות. לפיכך, פעולות אלו של הממשלה הביאו לגידול ניכר במספר התלמידים במערכת החינוך בשנים הבאות. נתונים אלו ממחישים את הישגיה של אלג'יריה העצמאית בארבעים ושש שנות עצמאותה.1
11/02/2009  |  יהל שרעבי  |   מאמרים
ביום שני ה-5 בינואר 2009 צוטט ראש ממשלת טורקיה ארדוהאן באומרו: "במוקדם או במאוחר משלמים על דיכוי", "ישראל משתמשת בכוח לא פרופורציונאלי", "צדק אלוהי ייעשה".1 ארדוהאן, שבאופן מסורתי מקיים מערכת דיפלומטית ידידותית עם ישראל, יצא הפעם מגדרו כדי לגנות את ישראל בהצהרות שטרם נשמעו כמותן בשנים האחרונות. המעבר החד משיחות עם ישראל על עתיד הסכם השלום עם סוריה, לגינוי חריף, מעלה תהיות באשר לנסיבות שהביאו את ראש ממשלת טורקיה לשנות את מדיניותו כלפי ישראל.
11/02/2009  |  ד"ר אפרת אביב  |   מאמרים
לקביעת יום הרכישה לצרכי מס שבח עשויה להיות השפעה גדולה מאוד על שיעור המס שישולם. נכסים שנרכשו בין השנים 1948 עד 1960 זכאים לשיעורי מס מופחתים בגין השבח החל מ-12% לנכס שנרכש ב-1948, ובתוספת של 1% ביחס לכל שנה נוספת לאחר מכן עד 24% לנכס שנרכש בשנת המס 1960 (שהסתיימה ב - 31.3.1961). נכסים שנרכשו החל מאפריל 1961 חייבים בשיעורי מס שבח גבוהים בהרבה, שהינם ממוצע משוקלל בין שיעור המס השולי ו-20% לפי יחס התקופות לפני ואחרי 7.11.1961.
דומה שמאז רימה אריאל שרון את מרכז הליכוד ובעקבות כך את בוחריו וביצע את הגירוש והחורבן בגוש קטיף וצפון השומרון, הפנים סוף סוף הבוחר הישראלי את המסר וביטל את הבחירה במפלגה זו או אחרת מכל וכל. מעתה, הבוחר הישראלי בוחר בגוש של מפלגות כשהוא מחזק או מחליש פלג זה או אחר באותו גוש על-פי צו מצפונו. הדבר מבטיח חישוק כלשהו על צוואר המפלגה הגדולה בגוש הנבחר, לבל תשוב לפקוד אותנו אותה רמייה אסונית.
11/02/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
ערעור זהות במפגש בין קבוצות בקונפליקט  /  ד"ר מיה כהנוב
מודל לפתרון קונפליקטים מבוססי-תרבות  /  ד"ר מולי פלג
האם זהו קונפליקט חברתי מתמשך?   /  ד"ר מסעוד אגבריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il