ועדת המדע והטכנולוגיה דנה (יום ג', 11.11.14) בהצעה לסדר היום בנושא "נתוני המועצה להשכלה גבוהה על קריסת לימודי מדעי הרוח במוסדות להשכלה גבוהה" שהגישו יו"ר הוועדה ח"כ
משה גפני (יהדות התורה), ח"כ
רות קלדרון (יש עתיד) וח"כ
גילה גמליאל (הליכוד). בסיכום הישיבה הקים גפני צוות שתפקידו להביא לוועדה רעיונות לפתרון בעיית הירידה במספר הסטודנטים במדעי הרוח.
גפני: "הפכנו להיות חברה חומרית. הולכים ללמוד מנהל עסקים ופחות מדעי הרוח. אין את 'הנשמה היתרה' של הנוער ללמוד דברים שהם מעבר להיות עו"ד או איש היי-טק. זה נתון שכבר נמצא בשטח הרבה זמן. אני רואה את זה גם בישיבות אצלנו שכל הזמן במקום ללמוד רוצים לצאת לעבוד".
קלדרון: "זה המשבר של הפדגוגיה. איך מלמדים. יצאנו מעולם למדני למקום הפוך. מי שרוצה ללמוד מדעי הרוח נמצא בבתי המדרש ובישיבות או בהודו. האוניברסיטאות והמוסדות האקדמיים צריכים להחיל בתוכם בתי מדרש או מוסדות של לימוד כדי ללמוד מוסר ובקיאות. אם האוניברסיטה תיפתח לצורה אחרת של לימוד היכולת בנושא ייפתר". כדוגמה הציגה ח"כ קלדרון את המצב בחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית, שם נרשמה תלמידה אחת לשנת הלימודים הנוכחית.
חוג מולטי-דיסציפלינרי
גמליאל: "המצוקות הכלכליות משפיעות על בחירת נושא הלימוד. הבעיה היא כעם הספר שאנחנו לא מספיק דואגים למשאבים ראויים על-מנת לטפח את מדעי הרוח. אם סטודנטים מצפים לממן את הלימודים שלהם אז ברור שזוהי מצוקה שמשפיעה. הייתי ממליצה על לימודים חינם למי שבא ללמוד מדעי הרוח. אני מאמינה שפתאום נראה את האקדמיה פורחת בתחום הזה. צריך לצאת בקריאה לשר החינוך ויו"ר המל"ג לצאת למהלך שיעודד לימודי מדעי הרוח".
ח"כ
אראל מרגלית: "הדברים הגדולים שבהם משנים את העולם באים מתחום מדעי הרוח. המהפכות הבאות משלבות בין מהנדס לאיש מדעי הרוח. אנשים שמגיעים מתחום ההנדסה לא יודעים תמיד לכתוב. צריך להפוך את מדעי הרוח לחוג מולטי-דיסציפלינרי. הרבה מהאופן שהיו מלמדים את זה יכול להשפיע על העניין של התלמידים בנושא".
פרופ' מלכה רפפורט, יו"ר ועדת ההיגוי לעניין מדעי הרוח: "הקמנו ועדת היגוי בעקבות ההבנה שיש בעיה בנושא. הירידה במספר הסטודנטים למדעי הרוח, שהיום עומדת על 17% סטודנטים שלומדים מדעי הרוח באוניברסיטאות, נובעת גם מהירידה בהתעניינות במקצוע אבל גם בגלל שהרבה סטודנטים הולכים ללמוד במכללות שם התחום של מדעי הרוח פחות מפותח. לנו ברור שהירידה נובעת מכך שרוב אלה שפונים להשכלה גבוהה חושבים שצריך ללמוד כדי להכשיר למקצוע ותחום מדעי הרוח לא יעזור להם. יש לנו קרן שממומנת על-ידי ות"ת ו'יד הנגיד' ששמה לה למטרה לשפר את תוכניות הלימוד במדעי הרוח. אנחנו מתמרצים תוכניות למצטיינים שמשלבים מדעי הרוח ומקצוע אחר. חשוב לציין שלמרות שהיה קיצוץ של 170 מיליון ₪ בהשכלה הגבוהה בעקבות מבצע 'צוק איתן' החרגנו את מדעי הרוח".
בעיה גלובלית
פרופ' רוז רוזלין קורן מאונ' בר-אילן: "זו צריכה להיות מלחמה של המוסדות האקדמיים ושל משרד החינוך. כבר בתיכון שולחים את המצטיינים ללמוד מתמטיקה ופיזיקה והחלשים לומדים מדעי הרוח. אין גאוות יחידה. צריך לעבוד בכל מיני דרכים. הייתי מכריחה כל סטודנט ללמוד מספר קורסים במדעי הרוח. היום אנחנו יודעים שגם בתעשיה 'חוטפים' בוגרים של מדעי הרוח בגלל שהם מומחים בניהול כוח אדם וניהול מו"מ".
פרופ' דוד ניומן מאונ' בן-גוריון: "אני שמח שלא צריך לבא ולשכנע שיש כאן בעיה. זו בעיה גלובלית לא רק בישראל. אחת הבעיות בתוך המסגרת שלנו היא שהאוניברסיטאות מתוקצבות בצורה שלא מטיבה עם מדעי הרוח. יש לנו חוקרים מצויינים אבל אין לנו תלמידים שיחליפו אותם. לא מעבירים את המסר שיש צורך "בנשמה יתרה" בתוך החברה".
פרופ' גבריאל מוצקין, ראש מכון ואן ליר: "אי-אפשר למקד את כל האשמה רק באוניברסיטאות אלא גם בלימודי התיכון ובחינוך הכללי. צריך להתחיל את ההתעניינות בתחום כבר שם. מדעי הרוח תורמים לחשיבה ביקרותית וניסוח כתיבה. אני חושב שצריך לייחד ישיבה כזו כל שנה ולצאת עם תוכנית כדי לפתור את הבעיה".
חמש יחידות
אלירז קראוס, מנהלת אגף חברה ורוח במשרד החינוך: "לאורך לא מעט שנים יש מדיניות לתגבור חמש יחידות מקצועות הרוח עם עדיפות להיסטוריה, ספרות ואזרחות. השנה ניתנה הקצבה לכיתות אזוריות לתלמידים בודדים שרוצים ללמוד במוסד אקדמי את התחום. בחיפה יש תלמידים מכל רחבי העיר שמגיעים ללמוד בחוג למדעי הרוח באוניברסיטה. גם במדיניות הפסיכומטרי החדשה תינתן אופציה לפטור מפסיכומטרי למי שלומד חמש יחידות במדעי הרוח לתלמידים עם הישגים גבוהים.
בתום הישיבה הודיע ח"כ גפני כי הוא ממנה את פרופ' מוצקין ממכון ון ליר לעמוד בראש צוות שבו יהיו שותפים גם אנשי המועצה להשכלה גבוהה, משרד החינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, נציגות המכללות ומשרד המדע, שמטרתו בתוך שלושה חודשים נייר עבודה. "ממה ששמעתי בישיבה לא התרשמתי שהולך להיות יותר טוב. הנוער לא מעוניין בלימודי מדעי הרוח והמערכת לא משכילה לפתור את הבעיה" סיכם גפני "אני מבקש הצוות יגיש לוועדה 'תוכנית עסקית' לבעיה שנוצרה בתחום מדעי הרוח".