איה כורם, אפרים שמיר, אריאל הורביץ, דן תורן, ג'ולייטה ומיקה שדה היו חלק מהאומנים שהגיעו (יום ב', 24.11.14) לדיון בוועדת החינוך של הכנסת לדיון בהצעת חוק 'הגנה על זכויות אמנים במוזיקה'. הצעת החוק שהוגשה על-ידי יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ
עמרם מצנע, ח"כ
דב חנין וח"כים נוספים, עוסקת בחוזים הדרקוניים הנחתמים בין חברות התקליטים ומנהלים האישיים לבין האמנים.
בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי "המצב המשפטי בישראל כיום הוא של חופש חוזים כמעט מוחלט, מה שמאפשר לחברות התקליטים מנהלים ומוציאים לאור להחתים אמנים צעירים על חוזים דרקוניים, לתקופות ארוכות, כאשר רוב ההתחייבויות מוטלות על האמן".
"חתמתי כי אני מטומטמת ויש הרבה מטומטמים כמוני"
פנינה אדרי, מנכ"ל Mnc יונייטד, אמרה כי ההשקעה באומן היא בתחילת הדרך - מיתוג ובניית קריירה. "זוהי ההתמחות שלנו ולכן אמנים מגיעים אלינו. מדובר בהשקעה לטווח ארוך ואין כדאיות כלכלית לזמן קצר. כל אמן, וכל חברה והמודל שלה. לא משך התקופה בחוזה היא הקובעת, אלא מהות החוזה ומהו הסיכון שאנחנו לוקחים". עוד אמרה כי חוק החוזים כולל מנגנונים שיכולים להתמודד עם האמנים ולכן אין מקום לחוק חדש.
נציגי חברות התקליטים ניסו לאורך כל הדיון להציג את איה כורם אשר נאבקת להשתחרר מהחוזה הדרקוני עליו היא חתומה - כמקרה פרטי שאינו משליך על התחום כולו. אריאל הורביץ, מוזיקאי ומורה ברימון אמר בתגובה כי "המקרה של איה הוא בשום פנים ואופן אינו מקרה פרטי. קשה מאוד לפרוץ היום ויש בריחת מוזיקאים צעירים מ
הארץ".
איה כורם שנכחה בדיון ציינה: "כל הזמן חוזרים על כך שאני היחידה שזה קרה לה. הצעת החוק הזאת היא לא רטרואקטיבית והיא לא תיתן לי כלום. היא סיבכה לי את החיים כי כל מה שאני עושה בשנה האחרונה הוא לקדם את הצעת החוק. באים לספר לכם סיפורים שעיקרם הוא סיכון ההשקעה הפנטסטית באמנים. אני בעסקי המוזיקה 10 שנים אבל אני יודעת כמה השקיעו בי וכמה כסף חזר וכמה אני והקולגות שלי היינו צריכים לסכן אתה לא מקבל כסף על העבודה שלך ואתה מעניק לאנשים הללו נכסים של קניין רוחני שיניבו רווחים גם עוד 70 שנים לאחר מותי".
כשנשאלה על-ידי רוני בר-און ופנינה אדרי מדוע חתמה על החוזה ענתה כורם: "חתמתי כי אני מטומטמת ויש הרבה מטומטמים כמוני והחוק צריך להגן גם עלינו - לא רק על החזקים, לא רק על אלה שיכולים לשכור לוביסטים או חוות דעת משפטית של פרופ'
גבריאלה שלו (כפי שהזמינו חברות התקליטים).
גם הזמרת ג'ולייטה שהגיעה לתמוך בכורם ובהצעת החוק סיפרה לוועדה בדמעות: "אני חתומה לחוזה של 25 שנים. אני חתומה כבר שנתיים וחצי ובשנתיים וחצי האלה אני לא עבדתי אפילו פעם אחת. אמרו לי שאני לא מעניינת, שאין ביקוש לשירים שלי ושאני גם לא זמרת כל כך טובה. המנהל האישי שלי שעסוק כל הזמן עם זמר אחד, אפילו הציע שאני אהיה המזכירה שלו כדי שאשב כל היום מול הפרצוף שלו וזה יזכיר לו לטפל בי. כשפניתי אליו וביקשתי להשתחרר הוא ביקש פיצוי שמוזכר בחוזה ואמר לי שאקח בחשבון שאם אני עוזבת אותו אני לא אעסוק יותר במוזיקה כל חיי. זה האיום שקיבלתי".
לאחר דבריה אמר בר-און: "ג'ולייטה שכנעה אותי שאנחנו צריכים להגן על אלה שנפגעים בצורה הזאת. בחיים שלי לא שמעתי על חוזה של 25 שנה. אני חושב שהבעיה העיקרית כאן היא שמי שהציע את החוק הזה מנסה לנסח משהו שכוונותיו טובות אבל יוצא לו זבוב בלי רגליים ולא שומע. לא שותפנו בהצעה הזאת".
על כך אמר יו"ר הוועדה כי בר-און וחבריו מוזמנים להציע לוועדה הצעות קונקרטיות לפתרון. "דעתי מתחזקת שיש כאן בעיה שצריך להתמודד איתה כדי שנוכל ליהנות מהיצירות וממוזיקה בישראל. אנחנו נקיים דיון נוסף בעוד שבועיים כדי להביא את הצעת החוק לקריאה ראשונה מהר ככל האפשר".