|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחכים בתחנה

שביתת הנהגים הערבים הסתיימה רק על הנייר

עד עתה נעדרים עשרות נהגים ערביים ממזרח ירושלים ממקום עבודתם אגד מדווח על 10% פגיעה בשירות וגם באגד תעבורה צומצם מספר הנסיעות משרד התחבורה: אירוע לא צפוי ועשינו כל שאפשר לפתור את הבעיה
24/11/2014  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
חסרים נהגים, אין אוטובוסים [צילום: פלאש 90]

המשטרה: אין חשד שנהג האוטובוס נרצח
עידן יוסף
סבירות גבוהה שנהג אוטובוס אגד ממזרח ירושלים שם קץ לחייו ולא נרצח כפי שנטען בתקשורת הזרה * נהגים שנתפסו לשמועה הלא-מבוססת נמנעו מלהגיע לעבודה
לרשימה המלאה

שביתת הנהגים הערבים ממזרח ירושלים, שפגעה קשות בשירות התחבורה הציבורית לירושלים רבתי, הסתיימה אומנם ביום חמישי, אך עד היום (ב', 24.11.14) נמשכים השיבושים כתוצאה מאי-חזרה של נהגים לעבודה. כזכור, פרצה השביתה על-רקע עלילת שווא כאילו נהג אגד שהתאבד נרצח בידי יהודי.

בדיון בוועדה לפניות הציבור בכנסת, נזכר חבר הכנסת ישראל אייכלר שבתקופת המרד הערבי בשנת 1926 התגלתה גופה אלמוני על מדרגות שער שכם. מחשש שהנרצח ערבי הגיפו היהודים את הדלתות פן יבולע להם ויעלילו עליהם שהם הרוצחים. ואז הגיעה ה'בשורה' - "ברוך השם, ההרוג יהודי". לדברי אייכלר, הגענו המצב בו מוות כתוצאה מהתאבדות של ערבי יכול להפוך לעלילה הוא מצב טראגי שלא היה מאז המרד הערבי וחמור שהנהגים האמינו שנרצח. הוא הציע להציב באוטובוס מצלמה על כל נהג, כדי שירגיש בטוח, ואז לא יאמינו כל כך מהר לעלילות.

60 נהגים לא עונים לטלפונים

בדיווח שמסר לוועדה חגי יציב, מנהל התנועה באגד ירושלים, הוא אמר כי השביתה אמורה הייתה לכאורה להסתיים ביום חמישי, בתום שלושת ימי האבל, אבל מאז לא מגיעים לעבודה כ-100 נהגים, שהם כ-25% מהשובתים וכ-10% מכלל נהגי אגד במרחב ירושלים. יציב ציין כי אף נהג לא פוטר. עם זאת, מעל 40 נהגים הודיעו על התפטרות ו-60 ניתקו קשר ואינם עונים לטלפונים. כתוצאה מכך נגרמה פגיעה של 10% מהשירות. הוא ביקש להתנצל בפני כל הנוסעים על חוסר השירות והשירות הלא-טוב, כלשונו. לדבריו, כעת נאלצים באגד לעבוד על תוכנית חרום. "מיום ראשון אנחנו בתוכנית חרום. צמצמנו שירות במקומות בהם כמות הנוסעים ירדה. כל הנהגים שעובדים במשרדים הוצאו לבצע נסיעות. תגברנו את השירות בנהגים מאזורים אחרים. נציג אגד הודה כי לא הכל מושלם ואין לקואופרטיב מערכת שתודיע ותעדכן את הלקוחות על השינויים. הוא הוסיף כי לא ניתן להתקין שלטים ב-1,500 תחנות בירושלים. חברי הכנסת הטיחו בו שגם בתחנה המרכזית לא היו הודעות ו"אתם יודעים איך לעשות, ולא עשיתם". נוכחים בדיון ציינו שאזרחים אינם בודקים בכל כמה דקות את אתרי האינטרנט של החברות, ויש להודיע להם על כך. יציב השיב כי יש ורסיות שצריך לבדוק - להכניס לטכנולוגיות. "צריכים לשבת על מערך חרום עם משרד התחבורה", סיכם.

גדעון מזרחי, מנכ"ל חברת אגד תעבורה המפעילה קווים בעוטף ירושלים, אמר גם הוא כי פורמלית השביתה הסתיימה, אך בפועל יותר מ-30 מתוך 250 נהגי החברה לא באו לעבוד בימים האחרונים. לדבריו, למי שלא רוצה לעבוד יאמרו תודה רבה והוא יילך הביתה. הוא הדגיש כי כעת פועלת אגד תעבורה בלוח זמנים מצומצם בשל המחסור בנהגים. הח"כים אמרו לו כי אין זה תקין שהציבור לא שמע על כך. אגב כך ייאמר כי חברת אפיקים, שגם לה נהגים ממזרח ירושלים, אינה נתקלת בבעיות כלשהן וכל הנהגים שנעדרו שבו לעבודה סדירה.

מזרחי ציין כמה בעיות בגיוס מהיר של נהגים ואוטובוסים - הצורך באוטובוסים ממוגנים ירי הדורשים הכשרה מיוחדת, אמצעי כרטוס לא מתאימים ונהגים מאזור המרכז שמוכנים להתגייס אך מפחדים לנסוע להתנחלויות או מציבים תנאים מסוימים. לדבריו, לא הייתה לחברה יכולת פיסית להתארגן.

400 נהגים חסרים

מנהל אגף בכיר רישוי תכנון ותפעול תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, אמר כי הפעלה של מערך חרום משמעה שהוא אינו פועל במתכונת מלאה, אלא על סמך חצי כוח אדם וכדומה משום שהשביתה שפרצה היא מצב לא צפוי, שאליו נוסף הגשם הכבד שגרם לשיבושים בתנועה ולאיחורים. נהגים שאמורים היו לנסוע במשמרת אחר-הצהריים נוידו למשמרת בוקר וכך הגיעו החברות לשוקת שבורה אחר-הצהריים ובערב. עוד מסר: "איפשרנו 12 שעות עבודה לנהגים. הבאנו נהגים מכל הארץ ואמרנו לחברות להביא גם נהגים שנמצאים בחופשה".

לדבריו, היו חסרים בתקופת ההשבתה כ-400 נהגים, ובכל העולם אין דרך להתגבר על כך. על הצעות בדיון לגייס נהגים ואוטובוסים מחברות חיצוניות אמר כי אוטובוסי חברות אלה אינם מונגשים ואינם בנויים לתחבורה ציבורית בשל כך שמערכות הכרטוס והמידע שלהן אינן מותאמות. גנון: "הבעיה אינה תחבורה אלא כללית. יש מחסור כללי במשק בנהגים. זה מקצוע לא אטרקטיבי. אנחנו מובילים מהלך עם משרד הכלכלה להעלאת רמת מעמד הנהג כך שייכנסו עוד נהגים למעגל העבודה".

הוא הודה כי ההודעה לציבור על הפגיעה בשירות לקתה בחסר והבטיח "נשב על זה". עם זאת ציין כי קיים נוהל מסודר לפיו על החברות להודיע על הפגיעה בשירות לנוסעים. הוא לא פירט.

הציבור לא עודכן כראוי בשיבושים

מנכ"ל אגד תעבורה טען בדיון כי הייתה הודעה באתר החברה ו"בכל האתרים". יושב-ראש הוועדה תיקנה אותו ואמרה שלא, והוא השיב לה שיש מקום לשיפור. כתב News1 מציין כי עד עתה לא היה שום עידכון על השינויים באתר אגד תעבורה. מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב הלין על כך שהמידע לא מגיע לציבור, גם לא באתרי החברות ובפייסבוק ודחה את דברי גנון בציינו שאין הנחיות בעניין של משרד התחבורה.

גנון אמר עוד כי משרד התחבורה מצוי בשלבים האחרונים של מכרז להקמת מרכז מידע טלפוני המצוי בשלבים האחרונים לבחירת מפעיל ולהקמה במקביל של מערכת ממוחשבת שתתעדכן בהתאם לשינויים. מערכות אלה צפויות לדבריו לפעול בשנת 2015. בעניין המצלמות אמר כי אין מצלמות "מסיבות נוספות". הוא לא פירט ורק ציין שצריך לבחון זאת.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי כלל הנוסעים מלומדים בקשיים מתמשכים. הוא אמר כי עיקר הבעיה היא ההמתנה של נוסעים שאינם יודעים למה לצפות ולחכות ולא היו מודעים כלל לשיבושים. "מי בודק שאכן החברות עשו ככל הנדרש? מדוע לא הוצעו לנוסעים תחליפים" מה הצפי ואלו תשובות יש למשרד התחבורה לתת לגבי העתיד?", הקשה.

עשרות נהגים ערבים מותקפים

עו"ד אוסאמה איברהים, המייצג לא מעט נהגים ערבים ממזרח ירושלים, אמר כי בחצי השנה האחרונה הותקפו 50-40 נהגים על-רקע לאומני. לדבריו, אלה שנסעו לעיר העתיקה נרגמו באבנים ואלה שנסעו במערב העיר סובלים השפלות יומיומיות. לדבריו, לכחלק מהפונים אליו יש נכות כתוצאה משברים ומחבלות ראש, צוואר וגב חלקם עם נכות צמיתה, כתוצאה ממכות שהפליאו בהם יהודים.

איברהים הבהיר כי שביתת הנהגים לא נעשתה על-רקע לאומני, אלא משתי סיבות - אבל על חברם לעבודה; וגם כי הם אינם בטוחים שיחזרו הביתה בשלום. לדבריו, פנו הנהגים הערבים רבות לאגד ואגד מסיבותיו לא דאג למצוא פתרון אמיתי לבעיה. הוא דחה את דברי מנהל התנועה של אגד ירושלים לפיהם "יש ועד כלשהו שארגן" את השביתה, ואמר כי נהגים ערבים לא מאוגדים אלא נמצאים במסגרת הוועד הכללי באגד, וציים כי הוא לא סבור שעליהם להתאגד.

מחזיק תיק התחבורה בעיריית ירושלים, תמיר ניר, הציע להעמיד לנוסעים חלופה בדמות חברה שאת שירותיה תשכור החברה המפעילה או ישכור משרד התחבורה. יעקב הסה משכונת בית ישראל ציין כי 200 מתוך 800 נהגי אגד בירושלים הם ערבים. לדבריו, ריבוי מועסקים מסקטור מסוים חונק את החברה וגורם לפגיעה בשירות. לדבריו, "לא ייתכן שקבוצה מסוימת תחזיק את ירושלים בגרון". הסה ציין שכדי להעשיר את תמהיל המועסקים יש לשפר את שכר הנהגים השכירים ואת היחס אליהם.

עו"ד רועי בליטנטל מהסתדרות העובדים אמר שהדיון צר משום שהוא מחטיא את הבעיה העיקרית שמתבטאת באיחורים או באי-הגעה. "כל עוד לא יהיה ביטחון פיזי לנהגים ימשיכו להיות התפטרויות", אמר.

חברת הכנסת אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי השביתה היא "פרומו למשהו חמור". היא הצרה על כך שבדיון לא נוכחים המופקדים על הביטחון. לדבריה, זו אינה שביתה אלא התקוממות עממית. היא הציעה לערוך "בדיקה רצינית ביטחונית איפה ההזדהות של הנהגים לפני שיגיעו לייצר דברים חמורים יותר מאחורי ההגה". היא הופסקה פעם אחר פעם בידי היושב-ראש עדי קול שטענה כי לא זה נושא הדיון, ומחתה על כך שמדובר בסתימת פיות.

הישיבה התפזרה ללא מסקנות מלבד ההחלטה לקיים דיון מעקב. קול אמרה שיש תקווה אבל אין לו"ז. לדבריה, מאז יום שני בבוקר, ועד לשעות הצהריים ביום חמישי, התחבורה בירושלים ובסביבה התנהלה כמו בימי המנדט.

תאריך:  24/11/2014   |   עודכן:  24/11/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שביתת הנהגים הערבים הסתיימה רק על הנייר
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
להעסיק יהודים
24/11/14 22:47
2
אור.ד
24/11/14 22:58
3
בנצי 25
25/11/14 06:25
4
גדעון אמיר
25/11/14 10:05
5
גדעון אמיר
25/11/14 10:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
עו"ד יוסי בנקל יקבל 70,000 דולר נוספים על עבודתו כנאמן לחברת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, ואילו רו"ח עליזה שרון לא תקבל תשלום נוסף שביקשה על עבודתה שלה באותו תפקיד. כך קבע (20.11.14) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, בנימין ארנון.
24/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רכבת ישראל נמנעת מלספק ללקוחותיה העושים שימוש בכרטיסיות נסיעה את מלוא הנסיעות עליהן שילמו. כך טוען (20.11.14) עו"ד מיכאל אדלר בבקשה לתביעה ייצוגית בסך 21.5 מיליון שקל שהגיש נגד הרכבת.
24/11/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
חברת אגד מבקשת (16.11.14) מבית הדין הארצי לעבודה לסלק עך הסף תביעה בסך 2 מיליארד שקל שהגישה נגד קרן הגמלאות של עובדיה. הבקשה לארצי הוגשה לאחר שבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב דחה אותה.
23/11/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
עו"ד סיני גלבוע הגיש (16.11.14) לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה בסך 18 מיליון שקל נגד חברת דן, בטענה שזהו השכר המגיע לו תמורת טיפולו בפרויקט מוסך דן בפתח תקוה - 15 דונם שהופשרו לבנייה.
23/11/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
הודעת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כאילו מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לבצע לאלתר שינוי ולהתאים את לוחות הזמנים של הנסיעות לזמני היציאה והכניסה של השבת מתבררת כלא-נכונה.
17/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il