|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חוק פתוח

מאגר החקיקה הלאומי נפתח לציבור

מהיום באתר הכנסת מאגר, חסר תקדים, ובו מידע על כל חוקי המדינה, קישורים לכל חוק ולחוקים שתיקנו אותו, ל"דברי הכנסת" (ישיבות המליאה) ולפרוטוקולים של דיוני הוועדה, וכן לנוסחי הצעת החוק בקריאות השונות בתכנון: גם חוקים תקפים מהתקופה העות'מנית
09/12/2014  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
הצבעה בכנסת החמישית [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

הידעת?
מספר עובדות ונתונים העולים ממאגר החקיקה החדש
  • כמה חוקים קיימים בישראל?
  • ממאגר החקיקה עולה כי נכון ל-1 לדצמבר 2014 ישנם 898 חוקים תקפים.

  • וכמה תיקוני חקיקה יש?
  • ממאגר החקיקה עולה כי כ-6,000 תיקוני חקיקה בוצעו לאורך השנים בחוקים הקיימים.

  • כמה חוקים שעדיין בתוקף נחקקו עוד בתקופת המנדט הבריטי?
  • בספר החוקים של מדינת ישראל יש כ-90 חוקים שמקורם בפקודות שנחקקו עוד בתקופת המנדט, לחלקם פורסם נוסח חדש ומרביתם תוקנו ברבות השנים בחוקים שנחקקו לאחר קום המדינה.

  • כמה חוקים חוקקה מועצת המדינה הזמנית עד לכינון הכנסת הראשונה (11 בפברואר 49')?
  • מועצת המדינה הזמנית חוקקה 85 פקודות בתקופה שבין 4.5.1948 ועד 14.2.1949.

  • כמה חוקי יסוד יש בישראל?
  • בישראל 12 חוקי יסוד.

  • מהו החוק האחרון החדש שנחקק במדינת ישראל?
  • על-פי הנתונים שבמאגר: חוק השידור הציבורי (אוגוסט 2014).

הכנסת פתחה (יום ג', 9.12.14) לציבור את מאגר החקיקה הלאומי - מאגר חוקי המדינה והרקע להכנתם, מיזם שהעבודה עליו ארכה חודשים ארוכים. העבודה על המאגר טרם הושלמה, וייארך זמן להשלמתה, אך המסה בו גדולה דיה כדי לפתוח אותו לציבור.

במאגר מוצגים לראשונה הקשרים בין החוקים המקוריים לחוקים שתוקנו במהלך השנים. לכל חוק יש שר הממונה על יישומו, וחלק ממשרדי הממשלה שהדבר הובא לידיעתם הופתעו לגלות על אחריותם על החוקים, חלקם מהתקופה המנדטורית.

לכל חוק מתקן מוצגת באתר "המעטפת הפרלמנטרית" שלו, ובכלל זה - דבר שלא נעשה מעולם - נוסחי הצעת החוק מיום הנחתם על שולחן הכנסת ועד קבלת החוק בקריאה השלישית (בשלב זה יש במאגר נוסחי הצעות חוק לקריאה הטרומית רק מהכנסת ה-18); קישורים לפרוטוקולי הוועדה שעסקה בהכנת החוק (בשלב זה יש במאגר פרוטוקולים של דיוני הוועדות מהכנסת ה-17 ואילך); קישורים לדיונים ב"דברי הכנסת" לקראת הקריאה הראשונה ולקראת הקריאה השנייה והשלישית על כלל הצעות החוק, ולקראת הקריאה הטרומית בהצעות חוק פרטיות.

מאגר החקיקה הלאומי יאפשר מעתה לקבל עידכון שוטף על חוקי המדינה התקפים, על החוקים שאינם תקפים וכן מידע עדכני על החוקים שנחקקו לאחרונה ושתוקנו לאחרונה.

חוקי מדינת ישראל מתפרסמים ברשומות מאז קום המדינה, אך לא אצל שום גורם רשמי במדינה - הממשלה או הכנסת - לא היה ריכוז של המידע על החוקים. עד היום גם לא היה מידע זמין מרוכז ומקושר על החוקים, ולא הייתה אפשרות לראות את גלגולי נוסח הצעת החוק מרגע הנחתה על שולחן הכנסת, דרך כל השינויים שנעשו בה במהלך הכנתה בוועדות הכנסת ועד שהתקבל החוק בקריאה השנייה והשלישית. הכנסת החליטה לקבל עליה תפקיד זה והיא פועלת להשלים את החסר.

כל חוק במאגר מוצג בדף המשמש מעין "תעודת זהות", ובו שם החוק, התאריכים שבהם פורסם לראשונה ותוקן לאחרונה, סוג הצעת החוק ופירוט כל החוקים שתיקנו אותו או שהוא תיקן. בכל חוק מתקן מוצגים פרטי המידע עליו: שמו, מראה מקום הסדרה שבה פורסם, התאריכים שבהם נדון במליאה בקריאות השונות ובוועדות לקראתן, ומכל אחד מהם קישור למסמכים עצמם. כמו-כן מוצגים בדף קישורים לנוסחי הצעת החוק על גלגוליה עד לנוסח החוק כפי שהתקבל בקריאה השלישית.

יצירת המאגר חייבה סריקה וקליטה של נתונים ומסמכים רבים מאוד. בחודשים הקרובים יושלמו בהדרגה הקישורים לפרוטוקולי הוועדות הקבועות שדנו בהצעות החוק, בכל הכנסות מקום המדינה, וכן לנוסחי הצעות החוק לקריאה הטרומית ולמסמכים נוספים. כבר עתה אפשר לראות באתר מסמכים רבים שעד היום לא היו זמינים לציבור במדיה דיגיטלית בצורה חופשית, חינמית ומאורגנת בצורה ידידותית למשתמשים. חלק גדול מופיע אומנם כקובץ PDF, אך ככזה שניתן לקרוא.

לפי שעה ניתן לחפש לפי מילה מכותרת החוק, אך לא מגוף החוק. עניין זה יישקל בעתיד. חיפוש לפי מילה יאפשר להשוות בין חוקים.

מחכים לחקיקה עות'מנית

חידוש נוסף במאגר הוא הצגת מידע על פקודות שחוקקה מועצת המדינה הזמנית עד הקמת הכנסת הראשונה ב-1949 ופורסמו ב"עיתון הרשמי", וכן פקודות שנחקקו בתקופת המנדט הבריטי ופורסמו ב"עיתון הרשמי" המנדטורי. בשלב זה מוצגים חלקית במאגר רק שמות הפקודות; בקרוב, לאחר השלמת הסריקה, יועלו גם נוסחי הפקודות עצמם. בעתיד תפעל מערכת המאגר להוסיף חקיקה עות'מאנית שעדיין רלוונטית.

מאגר החקיקה הלאומי מאפשר מבט מעמיק והיסטורי על המשפט הישראלי ובחינת החוקים שנחקקו מאז הקמת המדינה. אפשר לראות במאגר את החוקים שנחקקו בכל כנסת, ללמוד רבות על הנושאים שהיו במוקד העניינים ועל מגמות מדיניות והיסטוריות ולהתעמק בדיונים החשובים שבהם גובשו חוקי המדינה כפי שהם כיום.

המאגר אינו הידודי, אך ניתן לשלוח דוא"ל לכנסת ולהעיר על הנוסח הקיים ולהציע תיקונים. מלבד קישורים לאתר התזכירים הממשלתי, עדיין דרושה יוזמה מצד הממשלה לספק מידע נרחב יותר על החוקים, כגון ישיבות שנערכו בעניינם בישיבות ועדות השרים. בעתיד, יתאפשר לשלטט בין חוקים הקשורים ומסתמכים זה על זה באמצעות היפר-קישור.

מבט אל העבר

כך, אפשר למצוא במאגר החקיקה הלאומי את אחת מהצעות החוק הפרטיות הראשונות בתולדות המדינה שהתקבלה כחוק - הצעה שקבעה כי שמה של העיר תל אביב ישונה לתל אביב-יפו. עיון בדברי הכנסת המקושרים לחוק מלמד על הסיבות לכך: איחוד הרשויות יפו ותל אביב והרצון שלא למחוק את שמה של יפו, שיש לה היסטוריה עשירה, ולהותיר את שמה ברשימת ערי ישראל.

עוד אפשר ללמוד כי אחת מהצעות החוק הממשלתיות הראשונות הייתה חוק יום הקוממיות, שבה הוצע לקבוע כי ה' באייר יוחג מדי שנה כ"חג המדינה". בדיון לקראת הקריאה הראשונה, כפי שאפשר לראות ב"דברי הכנסת", הציע חבר הכנסת אברהם אלמליח מרשימת הספרדים כי השם ישונה ל"יום העצמאות", ומגיעה לו כנראה זכות היוצרים על שם זה. עוד אפשר לקרוא במאגר על הוויכוח שהתעורר אם תאריך החג ייקבע לפי הלוח העברי או הלועזי, ומי יקבע את יום העצמאות כיום שבתון - הכנסת או ראש הממשלה. בסופו של דבר קבעה הכנסת כי היא שתקבע כי יום העצמאות הוא יום שבתון.

חוק אחר שנחקק בכנסת השנייה הוא חוק להגנת חיית הבר, התשט"ו-1955. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי מטרתו לשנות את מגמת היסוד בנוגע לחיית הבר: להבדיל מהפקודה המנדטורית, שביקשה לקבוע הסדר שישמור על סוגי בעלי-חיים יקרי מציאות אך התירה לצוד כל חיית בר, מטרת הצעת החוק הממשלתית היא לשמור על אוכלוסיית חיות הבר הדלה מפני דילול נוסף ולאפשר את רבייתה. לפיכך ביקשה ההצעה לאסור ציד של חיות, פרט לחיות שצידתן הותרה על-פי החוק. חבר הכנסת יעקב אורי ממפא"י העיר בדיון: "אם כי הכנסת עמוסה בעבודה רבה בחקיקת חוקים חיוניים מאוד למדינתנו הצעירה, אני מקבל בסיפוק רב את הבאת החוק הזה".

תוכניות לעתיד - שלב ב'

בעתיד יורחב המאגר ויכלול נושאים חשובים נוספים. העיקרי שבהם הוא הצגת הנוסח המלא של החוק - נוסח שישולבו בו כל התיקונים שנעשו בחוק מאז נחקק החוק המקורי. הכנסת פועלת להשלמת התשתית הטכנולוגית המתאימה וליצירת הנוסחים המלאים של החוקים, בהתבסס על התשתית שכבר קיימת במאגר.

כמו-כן, בעתיד יוצגו המסמכים והמידע המקושרים להצעות החוק הנתונות בהליך חקיקה כפי שמוצג כיום המידע על חוקים שהתקבלו, שהוא ייחודי למאגר, ותוחלף התצוגה הנוכחית, שבה אפשר לצפות רק בנוסחי ההצעות בנפרד לפי כל קריאה. לתצוגה החדשה יתלווה מידע על שלב החקיקה שאליו התקדמה הצעת החוק, החסר כיום, וגם אליה יקושרו כל המסמכים הרלוונטיים, וירוכזו כל הנוסחים שקדמו לנוסח שנתון עתה בהליכי חקיקה.

בעתיד יורחב המאגר ויכלול גם מידע ומסמכים של חקיקת המשנה (כגון תקנות) והקישור של חקיקת המשנה לחוקים שמכוחם הותקנה.
הכנסת קוראת לציבור להיכנס למאגר ולהיעזר במידע שבו, ללמוד על חוקי המדינה ולפנות למערכת המאגר בשאלות ובהצעות לתיקון המאגר ולשיפורו.

"איסוף נתונים אדיר"

הפרויקט הוקם בתמיכתו ובברכתו של מנכ"ל הכנסת רונן פלוט, שדחף את הפרויקט והקצה לו את המשאבים הנדרשים. המאגר הוקם בשיתוף פעולה של מחלקות הכנסת: הלשכה המשפטית, חטיבת המידע - ארכיון הכנסת ומערכת דברי הכנסת, אגף טכנולוגיה ומחשוב וצוות אתר הכנסת. משרד המשפטים שיתף פעולה בהשגת חומרים היסטוריים.
יושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין אמר באירוע השקת מאגר החקיקה הלאומי: "מדובר במבצע איסוף נתונים אדיר. יצרנו כלי עבודה חדש ומרשים לציבור הרחב בכלל ולמי שמתעניין ועוסק בעבודת הכנסת ובחקיקה. זהו עוד נדבך, משמעותי מאין כמוהו, בשקיפות עבודת הכנסת לציבור".
חוקים, חוקים, חוקים... / מצגת
מצגת לטקס ההשקה של מאגר החקיקה (9.12.14)

לעמוד מאגר החקיקה
תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  09/12/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאגר החקיקה הלאומי נפתח לציבור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה (יום ג', 9.12.14), לבקשת משרד האנרגיה והמים, דיון מחדש בצו הגז העוסק בבטיחות השימוש במכלי הגז הביתי, זאת לאחר שבאוגוסט האחרון אישרה הוועדה את הצו במסגרת החלפת חקיקת החרום בחקיקה עדכנית. במסגרת האישור שנתנה הוועדה בדיון הקודם נקבע איסור על שינוי הסימון המוטבע על מכלי הגז וכן איסור על ספק גז להשתמש במיכל שאינו בבעלותו. כמו-כן נקבע עוד כי בשל החשש שהדבר יגרום לפגיעה בתחרות הוחלט כי האיסור יהיה בתוקף כהוראת שעה לשנתיים, במהלכן נדרש משרד האנרגיה לבחון את הנושא. כעת מבקשים במשרד האנרגיה לבטל את הוראת השעה ולהחיל את האיסור באופן קבוע.
09/12/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האם היצרנים הישראלים מונעים יבוא שיוריד מחירים?! בשאלה זו דנה (יום ג', 9.12.14) הוועדה לביקורת המדינה, בעקבות דוח מבקר המדינה על פעילות משרד הכלכלה בעניין.
09/12/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התפזרות הכנסת התשע"ה-2014. הבחירות לכנסת העשרים יתקיימו ביום 17 במרס 2015. בקריאה שנייה תמכו בהצעה 93 ח"כים ללא מתנגדים. בקריאה השלישית בה נדרש רוב של 61, תמכו בהצעה 93 ללא מתנגדים.
08/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בתום דיון ארוך שכלל הסתייגויות רבות שהגישו סיעות האופוזיציה, מליאת הכנסת אישרה (יום ב', 8.12.14) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים ועובדים זרים מישראל (תיקוני חקיקה והוראות שעה), התשע"ה-2014.
08/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בתום שעות רבות של דיונים סוערים, אישרה (יום ב', 8.12.14) בסופו של דבר ועדת הכספים, שינויים בתקציב 2014, לרבות העברות תקציביות והתאמות של התקציב לביצוע בפועל עד היום, בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, זאת לאחר שהבוקר, אישרה הוועדה העברת 3.6 מיליארד שקל תוספת לביטחון ועוד 2.1 מיליארד שקל עודפים מכספים הסיוע האמריקני מ-2013 ל-2014.
08/12/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 19  /  מי ומי  
פי 16 יותר בנייה בלתי חוקית בשטחי סי  /  עידן יוסף
בקרוב: הסכם להסדרת חוב הרש"פ לחח"י  /  עידן יוסף
האוצר חייב לממן מיידית מיגון אוטובוסים  /  עידן יוסף
הבית היהודי בחצי דרך  /  הרב שלמה אבינר
הקדמת הבחירות  /  איתמר לוין
נבחרים ונחים?!  /  ד"ר אסנת עקירב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il