|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

שי ברס סידר לחברו ג'וב בנתיבי ישראל <br>

ברס התפטר מתפקיד המנכ"ל בעקבות טיוטת הדוח הוא הביא עימו את המהנדס דוד גת מנתיבי איילון, וגרם לחברה לשלם לו 3.3 מיליון שקל ללא מכרז ותוך ניגודי עניינים
28/01/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ברס. השתיק את שומרי הסף[צילום: פלאש 90]

שי ברס סידר ג'וב לקודמו יהודה בר-און
עידן יוסף
מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר שימש כיועץ חיצוני לחברת נתיבי איילון וקיבל ממנה 3.4 מיליון ש"ח * הסכום ששולם לו עבור ניהול הארגון-מחדש בתחבורה ציבורית בגוש-דן גבוה ב-476% משכר הטרחה שנקבע בחוזה המקורי
לרשימה המלאה

חולשה בבקרה ובפיקוח
במשך כשנה לא היו לנתיבי ישראל יועץ משפטי וסמנכ"ל כספים קבועים. במועד סיום הביקורת נמצא, כי במשך יותר משנה וחצי אין לחברה יו"ר דירקטוריון קבוע. אי-איוש תפקידי מפתח קבועים של שומרי סף האחראים לכלל ענייניה הכספיים של החברה ולפיקוח על עמידתה בדרישות החוק והתקנות, במשך פרק זמן כה ארוך, מחליש את הבקרה והפיקוח על ניהול ענייני החברה - קובע מבקר המדינה.


תגובות מנוגדות
עורכי דינו של ברס, נבות תל-צור וטל שפירא, דוחים את דבריו של המבקר: "מדובר בהתקשרות שנעשתה על בסיס שיקולים מקצועיים ועניינים גרידא, שאושרה על דעת כל הגורמים הרלוונטיים בחברה, לרבות היועץ המשפטי של החברה. ברס דוחה כל ניסיון לקשור בין דוח המבקר לבין פרישתו מהחברה, שנעשתה משיקולים אישיים ומקצועיים, ללא כל קשר לבדיקת משרד מבקר המדינה".

לעומת זאת, מתגובתה של נתיבי ישראל עולה שהיא מסכימה עם קביעותיו של המבקר: "הדירקטוריון וההנהלה נוקטים בצעדים חריפים ומשמעותיים לתיקון הליקויים ולהגברת הבקרות הפנימיות. בין הפעולות שכבר יישמה החברה: עידכון והטמעת נהלים חדשים ומחמירים, מינוי בעל תפקיד בכיר האחראי על אכיפת התקנות, חיזוק משמעותי של מערך מבקר הפנים בחברה, שינוי מבני של ועדת חריגים שבראשה עומדת כיום מנהלת בכירה. בנוסף, הקימה החברה מנגנונים למניעת ניגוד עניינים והטמיעה קוד אתי המחייב הן את עובדיה והן את הספקים והיועצים, כתנאי לעבודה בחברה".

דפוס חוזר
הדוח הנוכחי בעניינו של שי ברס מגלה דפוס חוזר של האיש. על-פי דוח מבקר קודם - ברס, ששימש גם כמנכ"ל נתיבי איילון העסיק חברה בבעלות קודמו בתפקיד המנכ"ל, יהודה בר-און, כיועצת לחברת נתיבי איילון. חברת CIS בבעלות בר-און ניהלה ותיאמה את ביצוע הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן. ההתקשרות למסירת עבודת ניהול הפרויקט לחברת CIS ביוני 2010 נעשתה שלא בהתאם להוראות תקנות חובת המכרזים. נתיבי איילון התייחסה להתקשרות כאל התקשרות המשך, אף שמדובר בהתקשרות מסוג אחר, ולפיכך לא התקיימו הנסיבות הנדרשות להתקשרות המשך, דהיינו שמירה על אחידות מטעמי חיסכון ויעילות. בר-און קיבל מנתיבי איילון 3.4 מיליון ש"ח. הסכום ששולם לו עבור ניהול הארגון-מחדש בתחבורה ציבורית בגוש-דן גבוה ב-476% משכר הטרחה שנקבע בחוזה המקורי.
▪ עידן יוסף

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל לשעבר, שי ברס, נושא באחריות ישירה להתקשרות בלתי תקינה של החברה עם המהנדס דוד גת, שקיבל ממנה 3.3 מיליון שקל - ללא מכרז ובניגוד לתקנות חובת מכרזים. ברס התפטר מתפקידו עם קבלת טיוטת דוח מבקר המדינה. כך מגלה (יום ד', 28.1.15) המבקר, יוסף שפירא.

ברס - שהיה מנכ"ל נתיבי איילון לפני שמונה למנכ"ל נתיבי ישראל - פעל לכך שגת יהיה היועץ המומחה שאיתו תתקשר החברה לצורך בדיקה בנושא מחלוקות בינה ובין קבלנים. ברס לא דיווח לגורמי החברה על היכרותו עם גת, וכך קיים חשש שהוא פעל בניגוד עניינים.

גת לא היה כלול במאגר הספקים של נתיבי ישראל, החברה פסלה על הסף שלושה מועמדים נוספים ולא פנתה לספקים נוספים לצורך בחינת ההתקשרות עימם. ההתקשרות איתו בוצעה בניגוד לתקנות חובת המכרזים ובניגוד לנוהלי החברה עצמה, וברס אפשר לסמנכ"ל תכנון וביצוע לאצול לגת את סמכותו.


חשש להלבנת הון


גת דן בדרישות חריגים שהועברו אליו בלא שקדמו לכך דיונים של הגורמים המוסמכים לבצע בקרה ראשונה, קודם שיוחלט על העברת המחלוקת לבירור חיצוני. כך נעקפו הגורמים המוסמכים והמורשים, ואת הסכום שבמחלוקת פסק מי שאינו מוסמך לכך ובלא שהתקיימו הבקרות הנדרשות. גת אף אישר לשלם לשני קבלנים סכומים גדולים מאלו שהיו במחלוקת: 18.5 מיליון שקל לאחד בעוד המחלוקת הייתה על 17 מיליון שקל, ו-16 מיליון שקל לאחר בעוד המחלוקת הייתה על 9 מיליון שקל בלבד.

בדיון בוועדת המכרזים, אשר נסב על אישור תשלום לקבלן בהתאם לחוות הדעת של גת, לא אפשר ברס ל"שומרי הסף" בחברה - היועץ המשפטי וסמנכ"ל הכספים שלה - להביע את דעתם בחופשיות ולהציג עמדות שונות משלו, ולא אפשר ביצוע דיון חופשי בדעות הנוגדות את עמדתו. אופן תפקודו של ברס אינו עולה בקנה אחד עם סדרי מינהל תקין, קובע שפירא.

ההסכם שנחתם בין החברה ובין גת הורחב שבוע בלבד לאחר מועד חתימתו, באופן שסכומו כמעט הוכפל - דבר המעורר חשש לפיצול מלאכותי בין הפרויקטים לבדיקה שנכללו בהסכם המקורי ובין הפרויקט שנוסף לו שבוע לאחר חתימתו. התשלום שקיבל גת הוגדל מ-280,000 שקל ל-480,000 שקל, ללא אישור ועדת המכרזים.

לאחר שפג תוקף ההסכם, הרחיבה אותו החברה פעם נוספת באופן שיחול על פרויקטים נוספים, והעניקה לגת עוד 400,000 שקל, שוב ללא אישור ועדת המכרזים. בסופו של דבר שילמה נתיבי ישראל לגת 1,195,468 שקל - ללא הליך תחרותי ובניגוד לתקנות המכרזים. סכום זה היה גבוה ב-172,000 שקל מזה שהיה אמור לקבל - משום שנתיבי ישראל הצמידה את התעריפים למדד ספטמבר 2005, חמש שנים לפני תחילת ההתקשרות.

כל הכסף לא שולם לגת, אלא לחברות שבבעלותו ובבעלות בנו - דבר המהווה לא רק חריגה מההסכם ועקיפה של דיני המכרזים, אלא מעורר גם סוגיות מס ואף סוגיות בתחום הלבנת ההון. יתרה מזו: גת היה מבעלי חברה קבלנית גדולה, שהחלה בהליכי פירוק בשנת 2004 מאחר שצברה חובות של 370 מיליון שקל. במצב שבו נותן שירות או ספק, שהוא בעל חברה המצויה בהליכי פירוק, מעביר חוזה שלו לספק אחר - יכולה נתיבי ישראל למצוא עצמה נותנת יד להברחת נכסים מקופת פירוק, מזהיר שפירא.


אדם חיצוני בתפקיד רגיש


בחברה פועלת ועדה לאישור חריגים ושינויים, שאותה ממנה המנכ"ל. ועדת החריגים חולשת על מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור וחשופה למידע פנימי חסוי של החברה. תפקיד יו"ר ועדת החריגים בחברה הוא אחד התפקידים המרכזיים והרגישים ביותר במסגרת הבקרה הפנימית בחברה.

בניגוד להוראת רשות החברות ונוהלי החברה, ותוך חריגה מסמכותה, החליטה ועדת המכרזים למנות את גת ליו"ר ועדת החריגים, אף על-פי שאין הוא נמנה עם עובדי החברה. גת מילא תפקיד זה שנה וחצי וקיבל בתמורה 2.4 מיליון שקל - כנגד חשבונות שלא פירטו את שעות העבודה ואת השירותים שביצעו הוא וצוותו. הבקרה הפנימית בחברה נאלמה דום אל מול מצב זה. גת קיבל באותה תקופה תשלום נפרד תמורת בדיקת דרישות קבלנים לתוספת תשלום, למרות שאמור היה לעשות זאת במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת החריגים.

בין שני התפקידים שמילא גת - יו"ר ועדת החריגים ובודק מחלוקות בין החברה לקבלנים - היה ניגוד עניינים מוסדי אינהרנטי: הוא דן בעבודות חריגות של קבלנים, ובמקביל ביצע חוות דעת לגבי המחלוקות הכספיות שבין אותם קבלנים לחברה. ועדת המכרזים קבעה שהוא לא יעסוק בכל תפקיד אחר בהיותו יו"ר ועדת המכרזים, אך החלטה זו נותרה על הנייר. במקביל, עבד גת באותה תקופה עבור חברה קבלנית גדולה שנתיבי ישראל העסיקה אותה וחברות-בנות שלה וחברות הקשורות אליה.


ליקויים באיזונים ובבלמים


שפירא מסכם: "הביקורת מצאה כשלים חמורים בהתנהלות החברה בכל הנוגע להתקשרותה עם יועץ למתן חוות דעת לגבי דרישות קבלנים לתוספות תשלום מהחברה, ובנוגע למינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים, ובהתנהלות המנכ"ל, שי ברס, בכל הנוגע להתקשרות החברה עם היועץ למתן חוות דעת בנושא דרישות קבלנים.

"מערכות של איזונים ובלמים בגופים ציבוריים נועדו להבטיח התנהלות על-פי אמות מידה ציבוריות ולמנוע התחזקות יתר של גורם אחד או של גורמים ספורים שיפעלו ללא ריסון וללא פיקוח ובקרה של ממש. הביקורת העלתה ליקויים במערכת האיזונים והבלמים בחברה. ממצאי דוח זה מעידים על ליקויים בהתנהלות מערכות הבקרה בחברה.

"על החברה להקפיד לנהוג על-פי כללי מינהל תקין בכלל פעילויותיה, ובייחוד בכל הנוגע למתן אישורים לתשלומים חריגים. על החברה לחזק את שומרי הסף ואת מערכות הבקרה בה, כדי למנוע הישנות כשלים חמורים בהתנהלותה כמפורט בדוח זה".
דוחות ביקורת - נתיבי ישראל, דן / הקדמה
הקדמה לדוחות על נתיבי ישראל ודן - חומרת הממצאים והמסקנות המתבקשות
חברת נתיבי ישראל - התקשרות החברה עם יועץ ומינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים בחברה / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על חברת נתיבי ישראל: התקשרות לא תקינה עם מהנדס שיזם המנכ"ל דאז, שי ברס; המהנדס קיבל 3.3 מיליון שקל ללא מכרז, פעל בניגוד עניינים ומונה שלא כיאות ליו"ר ועדת החריגים של החברה

תאריך:  28/01/2015   |   עודכן:  28/01/2015
איתמר לוין
+נפוטיזם, ניגודי עניינים ובזבוזים בהנהלת דן
15:59 28/01/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בניהם של היו"ר, המנכ"ל והמשקיע החיצוני קיבלו משרות בקבוצה  ▪  היו"ר והמנכ"ל נסעו לחו"ל שלא לפי הנהלים  ▪  המדינה ויתרה על אופציה ל-25% ממניות החברה  ▪  פיקוח לקוי על הרכש  ▪  הסובסידיה הממשלתית שימשה לסיוע לחברות-הבנות
(רפאלי, נגר וכץ. בלי פיקוח [צילום: יח"צ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שי ברס סידר לחברו ג'וב בנתיבי ישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צורי
28/01/15 17:26
2
מדוע מערכת המשפט
28/01/15 17:34
3
שוחד שוחד שוחד
28/01/15 20:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
ההנהלה הבכירה של חברת דן נגועה בנפוטיזם, בהוצאות כספים בלתי תקינות ובהעדפת אינטרסים אישיים על פני אלו של החברה. כך קובע (יום ד', 28.1.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
28/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מבקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים בהקדם טכס לחלוקת תעודות הוקרה לפעילי העלייה מאתיופיה. מפנייתו של שפירא עולה, שהוא סבור שניתן לקיים את הטכס ערב הבחירות - אך ספק אם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יאשר את קיומו.
24/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה יוסף שפירא הודיע לראש עיריית נשר אברהם בינמו, כי הוציא צו הגנה זמני למנכ"ל נשרים החברה הכלכלית לנשר, יהונתן בירון.
05/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת תעש, השרויה במשבר כספי עמוק מזה שנים, מעסיקה מדי שנה 100 יועצים, ומשלמת להם בממוצע 8.4 מיליון שקל - וזאת כאשר בחלק מן המקרים ההתקשרויות נעשות תוך עקיפת חוק חובת מכרזים, וכאשר לעיתים לא ברור מהו תפקידם המדויק. כך אומר (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנהלותה של עיריית רחובות אפשרה ליזמים להשיג הטבות בעלות ערך כספי ניכר על חשבון הציבור, שלא כדין. כך קובע (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא. עיריית רחובות היא אחד המוקדים של פרשת עו"ד רועי בר; היבטיה של פרשה זו לא נסקרים בדוח, אם כי יש בו כדי להבהיר את האווירה בה התאפשרו העבירות לכאורה.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il